تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

شبی در خانه هنرمندان با موسیقی «جان كيج»

بيست و ششمين شب از شب‌هاي مجله بخارا به معرفي و بررسي اجمالي «جان كيج»، موسيقي‌دان نوجو، بحث‌انگيز و معترض به خودكامگي‌هاي زمانه مي‌پردازد.


جان كيج

جان كيج در ۱۹۱۲، در لوس آنجلس به دنيا آمد و در ۱۹۳۸ نخستين قطعه‌اش را براي پيانو ساخت و در ۱۹۵۱ گروهي از موسيقدانان و مهندسين را به كار گرفت تا نخستين قطعة موسيقي را روي نوار مغناطيسي ضبط كنند. در ۱۹۴۹ جايزه آكادمي ملي هنر و ادبيات را به خاطر توسعه مرزهاي موسيقي و نوآوري‌اش در پيانو دريافت كرد . در ۱۹۷۸ به عنوان عضو آكادمي هنر و علوم آمريكا برگزيده شد و در ۱۹۸۸ به عضويت آكادمي هنر و ادبيات درآمد. در ۱۹۸۲ نشان لژيون دونوار فرانسه نصيب او شد و در ۱۹۸۹ از سوي بنياد اينامورا جايزه كيوتو را دريافت كرد.

كيج علاوه بر آفرينش قطعات موسيقي، به تأليف كتاب روي آورد و آثار گرافيكي او در نمايشگاه‌هاي متعدد به تماشاي عموم گذاشته شد.

در شب كيج ، دكتر محمد باقر ضيايي، علي دهباشي، نادر مشايخي و پيمان سلطاني درباره وجوه گوناگون هنر كيج سخنراني خواهند كرد و دو قطعه بسيار مهم جان كيج، توسط اركستر موسيقي مدرن كنسراتور تهران اجرا خواهد شد و در پايان برنامه فيلمي از زندگي جان كيج به نمايش درخواهد آمد.

«شب جان كيج» ساعت ۵ بعد از ظهر روز چهارشنبه ۱۶ اسفند، در تالار بتهوون خانه هنرمندان برگزار مي‌شود و ورود براي عموم آزاد است.

----------------------
لینک‌های مرتبط:
«لویس بونوئل» در شب‌های بخارا
شب لوئیس بونوئل، بیست‌وسومین شب بخارا
هانا آرنت در خانه هنرمندان

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)