تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

کاروان موسیقی به کشورهای پرتغالی‌زبان می‌رود

«کاروان موسیقی» (برنامه موسیقی ملل در رادیو زمانه) ‌که سهند صاحب‌دیوانی آنرا تهیه می‌کند در این هفته به پرتغال و چند کشور پرتغالی‌زبان می‌رود.

به گفته سهند: «کسی که تاریخ اروپا را مطالعه نکرده باشد نمی‌تواند باور کند که این کشور کوچک و نسبتاً فقیر اروپایی تا همین اواخر در چهار قارهء دنیا دارای مستعمرات زیادی بوده است.»

سهند می‌گوید: «موسیقی می‌تواند به ما نشان دهد که کشورگشایی چه تاثیر ژرفی در نفوذ فرهنگ‌ها داشته است. بهترین راه شناخت روح فرهنگ پرتغالی هم موسیقی فادو است. سبکی که خوانندگان آن با لباس سیاه درباره عشق، مرگ و ... می‌خوانند.»

پرتغال پیش از اینکه به کشوری استعمارگر بدل شود خود تحت اشغال اعراب بوده است. بنابراین تاثیر موسیقی عربی را می‌توان در موسیقی پرتغالی شنید. سهند در سفر خود به پرتغال، کلیساهایی را دیده است که به مسجد شباهت بیشتری داشته‌اند! و برخی از مردم نیز نام‌های عربی همچون «فاطمه» برای فرزندان خود برمی‌گزینند.

پرتغال از کشورهایی بوده است که دریانوردانش برای کشف سرزمین‌های جدید به دورترین نقاط سفر می‌کردند. نخستین اروپاییانی که به خلیج فارس وارد شدند و بخشی از کناره‌ها و جزایر آن را اشتغال کردند پرتغالیان بودند ولی نتوانستند مدت زیادی در آنجا بمانند. یکی از کشورهایی که تنها سی‌و‌یک سال است استقلال پیدا کرده و زبان رسمی آن هنوز پرتغالی است کشور موزامبیک است.

در برنامه، ‌قطعاتی از موسیقی کشورهای پرتغال، موزامبیک و آنگولا را خواهید شنید.

شنیدن و دریافت برنامه

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)