تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

جشنواره‌ای بدون فراخوان

برنامه‌ریزی برای بیست و دومین جشنواره موسیقی فجر مثل دوره‌های پیشین دیر آغاز شده و این می‌تواند مثل همیشه بهانه‌ای برای کاستی‌های موجود باشد. جشنواره امسال برعکس دوره‌های قبل فراخوانی برای آگاهی و دعوت از گروههای مختلف نداشت و مسئولان برگزاری ترجیح داده‌اند خود نسبت به دعوت از گروههایی که می‌شناسند اقدام کنند. این جشنواره از ۹ تا ۱۸ دی در تهران برگزار می‌شود و دبیری آن را کامبیز روشن روان به عهده دارد.



امسال یک گروه با نام شورای برنامه‌ریزی گروههای بخشهای مختلف جشنواره را انتخاب کرده‌اند. این دوره در ۹ بخش موسیقی ایرانی، جوان، کلاسیک، ارکسترال، بانوان، نواحی، ملل مسلمان، سخنرانی و تکنوازی برگزار می‌شود.

کامبیز روشن‌روان عقیده دارد که تفاوت این دوره با دوره‌های پیشین توجه به کیفیت نه کمیت آثاری است که ارائه می‌شود.

او می‌گوید: «به دلیل قوت و توانمندی گروه‌‏های شرکت کننده در جشنواره موسیقی امسال رقابتی بین آنها وجود ندارد. امسال برنامه‌‏های مختلف در مکان خاص و از پیش تعیین شده برگزار می‌‏شود. همچنین بروشورهایی تدارک دیده شده تا در هر سال اجرا مخاطبان با برنامه‌‏های موسیقی آینده آن گروه خاص آشنا شوند.»

به عقیده او پایین آوردن قیمت بلیت جشنواره می‌تواند باعث جذب عموم مردم به دیدن اجراها شود. بنابراین امسال تصمیم گرفته شده قیمت بلیت‌ها کاهش پیدا کند و دانش‌آموزان و دانشجویان با مراجعه به خانه هنرمندان و ارائه کارت دانش‌آموزی و دانشجویی از تخفیف نیم‌بها برخوردار شوند.

اجراها در سالنهای مختلف شهر تهران از جمله تالار وحدت، رودکی، فرهنگسرای بهمن و نیاوران، تالار فارابی دانشگاه هنر، خانه هنرمندان، تالار شهید آوینی دانشگاه تهران، تالار فرهنگ و تالار کشور برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره می‌گوید: «در مجموع ۱۲۶ اجرا در این دوره خواهیم داشت: ۶ گروه موسیقی بانوان ، ۱۷ گروه موسیقی ایرانی، ۴ اجرا گروه ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ، ۶ تک‌نوازی استاد ساز ایرانی، ۶ گروه موسیقی کلاسیک، ۶ اجرای موسیقی نواحی و همچنین ۱۰عنوان سخنرانی درموضوعات مختلف برنامه ما برای این جشنواره است.»

در بخش خارجی که به نام بخش ملل مسلمان نام‌گذاری شده گروههایی از پاکستان، تاجیکستان، مالزی، لبنان، ترکیه و آذربایجان، مالزی و دو گروه غیرمسلمان از شیلی و اوکراین حضور دارند.

او همچنین از حضور معاون شورای جهانی موسیقی در جشنواره خبر می‌‌دهد که قرار است گزارشی از جشنواره به شورای جهانی موسیقی ارائه کند.
بابک رضایی مدیر اجرایی این جشنواره نیز می‌گوید که برای تبلیغ این جشنواره و پوشش وسیع آن در دنیا از دبیران هنری مجلات پرتیراژ اروپایی برای حضور در جشنواره دعوت شده است.

همین‌طور قرار است ارکستر سمفونیک تهران در دو شب برنامه‌ای کاملا متفاوت ارائه دهد و برای نخستین بار فقط آثار آهنگسازان ایرانی را اجرا کند که این برنامه به گفته روشن‌روان بی‌نظیر است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)