تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

فرهاد مهراد: قوری بند زده‌ام

منصور نصیری
http://www.nasiriphotos.com


فرهاد مهراد- برگرفته از سایت شخصی او

در آخرين روز از جشنواره فيلم تصوير هنرمند که از ۱۵ تا ۲۵ آبان ماه در خانه هنرمندان تهران برگزار شد فيلم "آمين فرهاد" ساخته پوران گلفام نيز نمايش داده شد.
فرهاد پيش از شدت گرفتن بيماري در تکاپوی تهيه و انتشار آلبومی به نام آمين با ترانه‌هايی از کشورها و زبان‌های مختلف بود.

در فيلم ۴۵ دقیقه‌ای آمين فرهاد قسمت‌هايي از کنسرت‌های او در خارج از ايران از جمله کنسرت پاریس سال ۱۳۷۳، کنسرت برلین سال ۱۳۷۴، کنسرت خانه بتهوون بن سال ۱۳۷۵،اجرای قدیمی دو آهنگ منتشر نشده در سال‌های ۱۳۵۰ تا ۵۶، مصاحبه‌ای با راديو آلمان، اظهار نظرهایی درباره فرهاد، حرف‌های خوداو و تصاویری از ماه‌های آخر زندگی‌اش در پاریس وجود دارد.
قسمتی از فیلم بانوی زیبای من که فرهاد ترانه اگه یه جو شانس داشتیم را برای دوبله آن خواند نیز در این فیلم پخش می‌شود.

حسين الهي قمشه‌ای يکي از کساني است که در اين فيلم درباره فرهاد اظهار نظر کرده است و خاطره‌ای از حضور فرهاد را در جلسه‌ای که استاد کسايي هم حضور داشته تعريف مي‌کند و مي‌گويد استاد با سه‌تار يکي از کارهای فرهاد را اجرا کرد و گفت آقا فرهاد يک وقت فکر نکنند ما ايشان را نمي‌شناسيم.

الهي قمشه‌ای معتقد است فرهاد را مي‌توان يکي از اعضای مکتب داوود دانست به اين مفهوم که هيچ دری را به روی خودش نبسته است. او کسي است که با سوت خاطرات بيست سال پيش را زنده مي‌کند و در عين حال با ما به هفت‌صد سال پيش مي‌آيد و در مولانا هم سير مي‌کند، اشعار گوته را هم مي‌خواند و اين گستردگی ادراک و احساس نشان اين است که واقعا فرياد فريادی است که از تمام وجود بر خواسته.

فيلم امین فرهاد مرداد ماه پارسال هم در جشنواره فيلم تصویر هنرمند در خانه هنرمندان تهران نمایش داده شد و پس از فیلم پوران گلفام همسر فرهاد درباره آن گفت "درمورد فیلمسازی ادعایی ندارم و تنها مقداری مصالح داشته‌ام که آن را در اختیار چند تکنیسین قرار دادم و این فیلم تولید شد."

فرهاد جایی در فیلم درپاسخ به سوالي در مورد نقش همسرش در کار و زندگی او می‌گوید "بهترین شرحی که می‌تونم بدم اینه که ایشون اون بالا می‌خونن و شما به شکل من می‌بینیدشون. من مثل یه قوری هستم که چندین جاش بند خورده. یکی من رو از پشت نگه داشته تا بتونم بخونم ایشون همون مقام عالی رتبه‌ای هستن که شما اسمشون رو بردین."
وقتی خبرنگار از فرهاد دلیل سکوت چند ساله‌اش را پس از انقلاب می‌پرسد، فرهاد با لبخند جواب می‌دهد "موش زبانم را خورده بود".

همسر فرهاد که در سالن نمايش فيلم حضور داشت پس از پايان فيلم به اصرار سيف‌الله صمديان ايستاد و به ابراز احساسات تماشاگران پاسخ داد. صمديان خبر داد خانه فرهاد که قرار است به کارهای فرهنگي و به ويژه حمايت از خوانندگان متفاوت بپردازد به مديريت پوران گلفام و احتمالا در خانه هنرمندان کار خود را آغاز خواهد کرد.

در وب سایت رسمی فرهاد که به مديريت همسرش اداره می‌شود ۵ نامه از نامه‌های فرهاد منتشر شده که بخشی از خلق و خو، طرز فکر و شخصيت ثابت او را که هرگز با تغییرات زمانه دستخوش تغییرات مصلحت‌اندیشانه نشد، نشان می‌دهد. از جمله این نامه‌ها٬ نامه‌ای است که فرهاد پس از ایراد وزارت ارشاد به عکس او برای چاپ در آلبوم خواب در بیداری به معاون وزیر می‌نویسد. مسولان ارشاد معتقد بودند عکسی که فرهاد از خودش فرستاده بسیار تلخ و غمگین است و مناسب انتشار نیست.
فرهاد در پاسخ پرتره‌ای غمگین و تلخ‌تر از قبلی به همراه این نامه برای مسوولان ارشاد می‌فرستد:

با عرض تشكر از همكاري و مساعدتهاي شما، در مورد عكس كه مورد قبول واقع نشده، عكس ديگري همراه اين نامه هست كه به گمان مخلص از تصوير قبلي تلخ‌تر است اما علي اي حال اميدوارم رد نشود.
نكته‌اي را لازم مي‌دانم به عرض برسانم و آن روح و هويت نوع موسيقي و علي الخصوص صداي بنده است كه كاملا نماينده خلقيات و روحيه صاحب صدا است و البته بد يا خوب هيچگونه شباهتي با ديگران ندارد و به ناچار اگر بفرض محال تصوير خوشي و خرمي هم مخلص در اختيار داشت نماينده واقعي بيست و هشت و نه سال جنس كار من نبود و اگر قبول كنيم كه سكه بي اعتبار زندگي دو روي تلخ و شيرين دارد (چه بخواهيم و چه نخواهيم) و هر كدام داراي مظاهر بي‌شمار، اين بنده هم يكي از مصاديق بارز روي تلخ سكه …

عرض ديگري نيست، ان شاءالله موفق و مؤيد باشيد

فرهاد مهراد

مسوولان ارشاد با دیدن نامه و عکس دوم به انتشار عکس اول رضايت دادند.

گزارش کامل را اینجا بشنوید.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

من فکر میکنم موسیقی فرهاد زبان حال مردم ایران است و به خوبی توانسته تمامی غصه ها، تنهایی ها و پوچی هایی که استبدادها و خودخواهی های چپی و راستی باعث آن بودند را به تصویر بکشد.
یک ایرانی واقعی ریشه ای در غم و غصه دارد. به همین دلیل به راحتی میتواند به موسیقی غم انگیز فرهاد گوش دهد و با چشمان خیره اشک بریزد.
.
از مطلب جالب شما ممنونم.

-- محمدحسن آزادگان ، May 2, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)