تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

نوازنده و مخاطب هر دو مسافرند

پویان طباطبایی
pooyan@pnvp.com

چهارشنبه ۲۵ اکتبر , تورنتو میزبان داوود آزاد هنرمند چیره دست ایرانی بود.
داوود آزاد را باید از چهره‌های خاص موسیقی سنتی ایران خواند چرا که او ساز و آواز را بدون داشتن استاد حضوری فرا گرفته است.


وی متولد سال ۱۳۴۲ در شهر اروميه و بزرگ شده تبریز است .

آزاد که از ۲۰ سالگی نواختن ساز تار را شروع کرده است می‌گوید :
«هيچ استادي نداشتم كه جلو من بنشيند، ساز بزند و من نگاه كنم و ياد بگيرم. اما استاد غيرمستقيم داشتم. نوارهاي استادانی چون هرمزي و بيگچه خاني به دستم مي رسيد و تمرين مي‌كردم. من براي اولين بار تار را دست يكي از دوستانم ديدم وجذب آن شدم و به دليل مخالفت‌هاي خانواده‌ام مجبور شدم خودم يك تار بسازم كه هنوز هم آن را دارم. من چهار سال با آن تار دست ساز خودم تمرين كردم و بعد از سال ۶۵ كه به تهران آمدم تازه توانستم استاد بيگچه‌خاني را از نزديك ببينم. سعي كردم از اساتيد مختلف شيوه نوازندگيشان را كپي كنم تا اينكه گوشم به مرور قوي شد و با شنيدن صداها پيدا مي كردم چه مضرابي نواخته مي‌شود و حتي با شنيدن ساز هركس پي مي بردم كجا راست مي زند و كجا چپ. آواز را نيز بدون استاد و از طريق شنيدن فرا گرفتم .ردي‌ هاي آوازي استاد دوامي را كار كردم و بعد به سراغ پيشكسوتاني چون طاهرزاده و اقبال رفتم.»

داوود آزاد روزهای ۲۸ اكتبر در مونترآل و ۳ نوامبر در شهر ونكوور کنسرت خواهد داشت.

آقای آزاد اعتقادش را این‌طور بیان می‌کند: من به دنبال خود موسيقي نيستم، موسيقي براي من يك وسيله است تا مخاطب را به وسيله آن كمي به سمت عالم معنا و عالم حقيقت ببرم. با موسيقي‌٬ سفري آغاز مي‌شود تا بتوان به آن ديار رسيد. در اين سفر نوازنده و مخاطب هر دو عازمند.»

گزارش کامل‌تر را می‌توانید از اینجا بشنوید

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ممنون از اطلاع رسانی شما. فقط یک نکته خیلی کوچک این که پایتخت رسمی کانادا اتاواست و تورنتو در واقع پایتخت تجاری محسوب می شود.

-- کتایون مقدم ، Oct 28, 2006

سلام به زحمت کشان این سایت .انتقادم در مورد بیوگرافی استاد آزاد است.عزیزان من استاد بیگجه خانی همیشه در تبریز سکونت داشته اند و آقای آزاد مستقیم در تبریزا با ایشان تماس داشته من عکسهایی در این مورد دارم که در صورت نیاز میتوانم برایتان بفرستم باتشکر واحد از تبریز

-- mohammad vahed ، Aug 3, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)