تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

درگذشت اتا بيکر خواننده بلوز

اتا بيکر خواننده و نوازنده موسيقی بلوز و يکی از آخرين بازماندگان نسل‌های اوليه اين نوع موسيقی درسن 93 سالگی درگذشت. او در 1913 در کارولينای شمالی به دنيا آمد. پدر و مادرش هر دو نوازنده بودند و اتا از سن سه سالگی نواختن گيتار را شروع کرد.

درسال‌های دهه بيست در نواختن گيتار 6 سيم و 12 سيم به استادی رسيد. بعد به سبک پيدمانت بلوز(Piedmont Blues) که در ايالات جنوب شرقی آمريکا رواج داشت علاقه‌مند شد. سبکی که بسيار آرام‌تر و ملوديک‌تر از سبک بلوز می سی سی پی و موسيقی نواحی دلتا بود که در آن صداها از حلق بيرون می‌آمد.

در اين دوره هنوز نواختن گيتار برای نوازندگان بلوز يک حرفه به حساب نمی آمد و اتا تنها برای دل خودش می‌خواند و می‌نواخت. تا اينکه در 1956 پل کلايتن خواننده و نوازنده موسيقی فولکلوريک نيويورکی با ضبط صوت خود از راه رسيد و پس از شنيدن صدای ساز او تعدادی از ترانه‌های او را ضبط کرد و به صورت آلبومی با عنوان International music of the southern appalachians منتشر کرد که يکی از تاثيرگذارترين آلبوم‌های موسيقی زمان خود شد و دو ترانه آن يعنی Railroad Bill و One-Dime Blues شهرت بسيار يافت تا حدی که باب ديلن را نيز تحت تاثير قرار داد.

به همين دليل باب ديلن در 1962 با دوست دخترش سوز روتولو به ديدار او شتافت و بعد از اين ديدار بود که ديلن ترانه مشهور Don’t think twice, it’s alright را بر اساس ترانه (Who’s going to buy you ribbons when I’m gone) اتا بيکر ساخت که در آن سبک نواختن بيکر کاملا مشهود است.

اتا بيکر در دهه هشتاد پس از مرگ شوهرش لی بيکر که نوازنده پيانو بود به اجرای کنسرت در شهرهای ديگر پرداخت. در سن هفتاد سالگی خواننده محبوب فستيوال های بلوز و موسيقی فولکلوريک بود. در سال 2004 آلبوم مشترکی با تاج محل خواننده سرشناس بلوز منتشر کرد که موفقيت بسياری به دست آورد.

آخرين آلبوم اتا بيکر با عنوان کارولينا از هم می‌پاشد در سال 2005 به بازار آمد.

Share/Save/Bookmark

منبع: ایندیپندنت

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)