تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

بزرگ‌ترين خواننده سوپرانوي قرن بيستم درگذشت

VARNAY%20ASTRID%20ISOLDE%20SPC.jpgآستريد وارني، خواننده سوپرانوي آمريكايي، چندي‌ پيش در سن 88 سالگي در برلين درگذشت.

وي كه سوئدي‌تبار بود، يكي از بزرگ‌ترين سوپرانوهاي دراماتيك قرن بيستم و نماد عصر طلايي آواز واگنري كه در فستيوال بيروت ظهور يافت، به شمار مي‌آيد.


وارني در خاطراتش كه در قالب كتابي با نام «55 سال در 5 پرده» در سال 1997 منتشر شد، اشاره مي‌كند كه آواز براي او يك فعاليت خانوادگي بود. او 25 آوريل 1918 در استكهلم و از پدر و مادري كه هر دو خواننده بودند و اهل مجارستان، به دنيا آمد.ر پدرش «الكساندر وارني» خواننده و كارگردان و ماردش «ماريا جاور» خواننده سوپرانو بود.


اين خواننده در دوسالگي به همراه خانواده‌اش به آمريكا مهاجرت كرد و در اين كشور به يادگيري فنون آواز نزد مادرش و سپس «هرمان ويگرت» پرداخت. آستريد وارني در سال 1944 با استادش، هرمان ويگرت ازدواج كرد.

ششم دسامبر 1941 بود كه وارني در سالن اپراي نيويورك كار خود را با آهنگ‌هاي «ريچارد واگنر» آغاز كرد. آوازهاي واگنري او در آمريكا با استقبال زيادي مواجه شد.

آوازهاي وارني در اروپا اولين بار در سال 1948 در لندن و سپس در ايتاليا طنين‌افكن شد. اما در آلمان بود كه آستريد وارني توانست براي خود اعتبار كسب كند.

سال 1951 وقتي وارني در فستيوال بيروت خواند به اسطوره‌اي در دنياي موسيقي تبديل شد. آستريد وارني كه از چهره‌اي جدي و منحصر به فرد برخوردار بود، خيلي زود توجه ويلاند واگنر، پسر ريچارد واگنر را به خود جلب كرد و او را در اجراهايش به كار گرفت و به منتقدانش مي‌گفت كه «با وجود آستريد وارني، هيچ نيازي به خوانندگان عرب ندارم».
طي هفده سال، يعني تا 1967 او هر سال در جشنواره بيروت مي‌خواند. همچنين وارني بارها در ميلان، وين، بوينس آيرس، شيكاگو و سانفرانسيسكو به اجراي اپرا پرداخت.

وفاداري اين خواننده به آواز سوپرانو، او را به بزرگ‌ترين خواننده سوپرانو عصر خودش تبديل كرد. وارني تا سال 1988 در برلين به حيات خوانند‌گي‌اش‌ ادامه داد.

سامان ايراني
irani_saman@yahoo.com

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

be nazare man khannde khele khobe hast va man moshtagh khandan saman dar iran hastam

-- ghader ، Jun 2, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)