تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    
موسیقی راک

باب ديلن بعد از سی سال هم‌چنان در اوج موفقيت

ناهید کشاورز
nothing@nothing.com

"باب ديلن" را خيلی‌ها می‌شناسند. جوانی زنان و مردان زيادی در سر تا سر جهان با ترانه‌های او پيوند خورده است . افسانه باب ديلن سال‌ها جهان را تسخير کرده بود.

نه تنها آهنگ‌های او که لباس پوشيدن و نوع رفتارش هم برای خيلی‌ها سمبل شده بود. آهنگ‌هايش بر دل جوانان طغيان‌گر سال‌های شصت می‌نشست.

خودش می‌گويد حسن بزرگ ترانه‌هايش اين است که همه آن‌ها را می فهمند. دربيشتر ترانه‌هایش او جوانان را مورد خطاب قرار می دهد.
وقتی 20 ساله بود نيويورک تايمز او را يکی از برجسته ترين خوانندگان منهتن ناميد. درخشش هنری او از همان سال‌ها در نيويورک آغاز شد.

شبهای برره در دل هلند برگزار می شود-- ندا دهقانی

"باب ديلن" هنرمندی است که نسل جديد هم او را می‌ستايد ، ترانه‌های قديمی او در ميان جوانان امروز هم طرفداران بسياری دارد. اين خواننده 65 ساله امريکائی آنقدر محبوبيت دارد که سی سال بعد از آغاز کار هنري با آلبوم جديدش در صدر جدول خوانندگان امريکائی بنشيند. آلبوم تازه او " عصر جديد" نام دارد و شامل ده آهنگی است که زمستان سال گذشته آن‌ها را آماده کرده است. اين آلبوم در هفته اول سپتامبر تنها در امريکا 192 هزار بار به فروش رفته است .
" باب ديلن" که نام اصلی او" رابرت زيمرمن " است در 24 ماه مه سال 1941 در امريکا بدنيا آمد. او کار هنری خود را با موسيقی فولکلوريک آغاز کرد وبعد به موسيقی پاپ روی آورد. او نه تنها شعر آهنگ‌هايش را خودش می‌نويسد بلکه در نواختن کيبورد و گيتار هم تبحر دارد.

"باب ديلن" نامی است که او در سال 1961 برای خود انتخاب کرده است .ناقدان اتفاق نظر دارند تاثيری که او بر موسيقی پاپ گذاشته با هيچ هنرمند ديگری قابل مقايسه نيست .

"باب ديلن" وقتی در سال 1965 به موسيقی الکترونيکی روی آورد طرفداران خود را رنجاند. اما اين روی آوری نشان از نوگرایی او داشت . خود او در مصاحبه‌ای گفته است آهنگ‌های من ريشه‌های سنتی دارند .من خودم آن‌ها را نوشته‌ام، اما من برای گذشته دلتنگ نيستم . من در امروز زندگی می کنم و از اين موضوع لذت می‌برم.

"باب ديلون" که برنده جايزه اسکار است از اينکه طرفداران‌اش اورا پيغمبر بنامند عصبانی است و نمی‌خواهد کارهای او در حد آيه‌های مقدس از سوی طرفدارانش ستايش شوند. خواننده شهير امريکائی در سال 1966 به دليل تصادف با موتور دوسال از صحنه فعاليت هنری بر کنار ماند.

[[photo02]]

محبوبيت فراوان باب ديلن باعث شد تا " مارتين اسکورسيزی" کارگردان صاحب‌نام سينمای جهان در سال گذشته فيلم مستندی از زندگی او تهيه کند .اين فيلم بر روی سال‌های فعاليت هنری ديلن از سال 1961 تا 1966 متمرکز است ."اسکورسيزی" برای ساخت فيلم خود در کنار مصاحبه‌ها با همکاران و دوستان اين هنرمند .از ده ساعت مصاحبه با باب ديلن استفاده کرده است.

آهنگ‌های من ريشه‌های سنتی دارند .من خودم آن‌ها را نوشته‌ام، اما من برای گذشته دلتنگ نيستم . من در امروز زندگی می کنم و از اين موضوع لذت می‌برم.-- باب دیلن

هنرمند جنجالی دنیای موسيقی درماه آينده در شهرهای امريکا کنسرت می‌دهد. در طول دوران فعاليت هنری باب ديلن بيش از صد ميليون آلبوم از کارهای او به فروش رفته است .
" باب ديلن" 65 ساله در مورد اينکه چه زمان به فعاليت خود پايان می دهد تنها می‌گويد تا زمانی که طرفدران من بخواهند من می‌خوانم .

ناهيد کشاورز

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

معرفی خانم کشاورز عالی بود. اين هم نقد فوق العاده جالبی بر آلبوم تازهء باب ديلن «عصر جديد» نوشتهء همکار شما آقای عبدی کلانتری ـ به همراه فايل صوتی که قطعاتی از آوازهای مورد بحث در نقد را پخش می کند، با صحبت گرم خود آقای کلانتری ـ در سايت دويچه وله:
متن:

فايل صوتی:


-- Deutsche Welle ، Sep 10, 2006

سلام جالب بود ولي پر از غلط.
اولين و مهمترين باب ديلون بود كه بايد باب ديلن نوشته بشه و رابرت سيمرمن اشتباه است بايد رابرت زيمرمان باشه....
مهم نيست پيش مياد ديگه.

-- بدون نام ، Sep 30, 2006

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)