تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

درگذشت خواننده نامدار اپرای آلمان

Elisabeth%20Schwarzkopf.jpg الیزابت شوارتسکوپف (Elisabeth Schwarzkopf)، سوپرانوی نامدار آلمانی که به ویژه در زمینه اجرای آثار موتسارت و اشتراوس از شهرت جهانی برخوردار بود در روز پنجشنبه، سوم آگوست 2006، در سن نود سالگی در خانه اش در اتریش درگذشت.

شوارتسکوپف که در سال 1975 (1354) بازنشسته شد برای حدود چهار دهه، مردم و منتقدان موسیقی را مجذوب صدای خود ساخته بود. وی پس از بازنشستگی، تایید کرد که در سال 1939 به حزب نازی آلمان پیوسته ولی هدفش از این کار صرفا" گسترش دادن فعالیت های خوانندگی اش بوده است.
الیزابت شوارتسکوپف در طول فعالیتهای هنری خود با بسیاری از رهبران نامی ارکستر مانند ویلهلم فورتوانگلر (Wilhelm Furtwaengler)، اوتو کلمپرر(Otto Klemperer) و هربرت فون کارایان (Herbert von Karajan) به اجرای کنسرت پرداخت.

وی نخستین نقش اپرایی خود را در سال 1938 در «پارسیفال» ساخته ریچارد واگنر (Richard Wagner) اجرا کرد. فعالیتهای پراکنده او، در سالهای پس از جنگ جهانی و بازگشایی مجدد اپراخانه های اروپا، شکوفا شد و در سال 1951 به درخواست ایگور استراوینسکی، ایفای یکی از نقش های اصلی در نخستین اجرای اپرای «The Rake's Progress» در ونیز (ایتالیا) به وی محول شد.

گفتنی است شوارتسکوپف، عمهء ژنرال نورمن شوارتسکف بود که در جریان جنگ اول خلیج فارس، نیروهای آمریکایی را برای مقابله با عراق راهی منطقه کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سلام مهدی جان
قدر و جایگاه وفرصت پیش آمده را نیک بدان
-------------
ممنون ولی آنچه می بينی حاصل کار جمعی است. اميد دارم همه ما قدر فرصتهامان را بدانيم. - زمانه


-- farzad ، Aug 7, 2006

این خانم در ایران و در تالار رودکی هم اجرا داشته است. من در مجله های رودکی قدیمی دیده ام. در سالهای پنجاه . می توانید در این باره از دکتر امیر اشرف آریان پور بپرسید .

-- مریم ، Aug 8, 2006

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)