تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ایرانیان کانادا و حمایت از اعتراضات مردم

محمد تاج دولتی
tajdolati@radiozamaneh.com


در مراسم شمع افروزی در محوطه بزرگ دانشگاه تورنتو، برای گرامیداشت یاد قربانیان و حمایت از مجروهان رویدادهای اخیر در تهران و برخی شهرها، که به دعوت کانون ایرانیان دانشگاه تورنتو برگزارشد حدود 1200 تن از ایرانیان و ده ها غیرایرانی دانشجو وغیر دانشجوحضور داشتند و هریک با افروختن و یک شمع و نگاه داشتن در دست مراسمی پر از احساس و همدردی با دانشجویان ایرانی بوجود آورد.






علاوه بر مراسم شمع افروزی، "کمیته همبستگی با مردم ایران" روز یکشنبه 21 ژوئن در برابر ساختمان پارلمان استان انتاریو با گردهم آوردن بیش از 7 هزارتن از ایرانیان وغیر ایرانیان ضمن اعلام همبستگی با مطالبات آزادیخواهانه مردم ایران، فشار و سرکوب شدید تظاهرکنندگان را نیز محکوم کرد. در این گردهمایی که با مشارکت بیسابقه ایرانیان برگزارشد چند تن از نمایندگان پارلمان های فدرال و انتاریو ازجمله دکتر رضا مریدی، نماینده ایرانی تبار پارلمان انتاریو پیام هایی در حمایت از مردم ایران قرائت کردند.

این گردهمایی بیسابقه پوشش خبری بسیار گسترده ای در رسانه های کانادایی داشت. سیاستمداران کانادایی در پیام های خود ابراز داشتند که تحولات اخیر جامعه ایران را کاملا پیگیری می کنند و از دولت فدرال این کشور خواستند ضمن محکوم کردن اعمال خشونت های شدید به مردم بی دفاع، از دولت ایران بخواهد حقوق شهروندی ایرانیان و خواسته هایشان را موردتوجه قراردهد. در این تظاهرات بابک پیامی فیلم ساز ایرانی-کانادایی و ژیان قمشی، برنامه ساز معروف شبکه رادیوتلویزیونی "سی بی سی" هم سخنانی در رابطه با خواست های مردم بیان کردند. در قطعنامه پایانی تظاهرات اعلام شد که :

" امروز اینجا جمع شده ایم تا همصدا با مردم ایران ، اعتراض خود را به تحریف نتایج انتخابات ریاست جمهوری و سرکوب بی رحمانه مردم معترض به این تحریف اعلام کنیم. شواهد و قرائن مختلف حاکی از آن است که دولت جمهوری اسلامی نه تنها حرمت آرای ملت ایران را نگاه نداشته بلکه با بیرحمی تمام به سرکوب مردم به ویژه جوانان رشید آن مرز و بوم پرداخته است.

مردم ایران با مشارکت بی سابقه در انتخابات ریاست جمهوری، برغم محدودیتهای موجود، به کاندیدایی رای دادند که شاید آینده بهتری را برای آنان رقم زند اما دولت جمهوری اسلامی با تغییر و تحریف کامل نتیجه انتخابات، کاندیدای دیگری را به عنوان رییس جمهورآینده معرفی و تایید کرده است. این تحریف بزرگ نه تنها شگفتی و خشم گسترده مردم ایران را بر انگیخته بلکه باعث عدم پذیرش نتیجه اعلام شده توسط برخی کشورهای دیگر شده است. "

در بخش دیگری از این قطعنامه اشاره شده است:

"دولت جمهوری اسلامی از یک سو به تحریف رای مردم ایران پرداخته و از سوی دیگر اعتراض مسالمت آمیز زنان و مردان ایرانی را با بیرحمی تمام توسط نیروهای نظامی و شبه نظامی خود به شدت سرکوب می کند و بسیاری از رهبران سیاسی جریانهای اصلاح طلب و روزنامه نگاران دستگیر، زندانی و یا به حبس خانگی محکوم شده اند.

علاوه بر آن، دولت جمهوری اسلامی با قطع و ایجاد اختلال در همه وسایل ارتباطی فردی و جمعی مانند اینترنت، تلفنهای همراه، رسانه های فارسی زبان خارج از کشور، مانع رسیدن صدای اعتراض مردم ایران به جهانیان شده است."

در بخش پایانی قطعنامه تظاهرات ایرانیان تورنتو تاکید شده است:

"ما بعنوان گروهی از ایرانیان مقیم خارج از کشور جهت همصدایی و حمایت از مطالبات به حق مردم شریف و آزادیخواه ایران، گرد هم آمده ایم تا همبستگی خود را با این حرکت اعتراضی نشان داده وتلاش کنیم تا صدای سرکوب شده مردم داخل ایران را به گوش جهانیان برسانیم."

لازم به یاد آوری است که کمیته برگزار کننده این تجمع ، هیچگونه وابستگی حزبی، جناحی و عقیدتی ندارد و صرفا در جهت هم آوایی با خواستهای ملت ایران فعالیت می کند.

در پایان تظاهرات همبستگی با مردم ایران، خواسته های این تجمع به شرح زیر اعلام شد:

- توقف فوری سرکوب و اعمال خشونت به معترضین.

- آزادی بدون قید و شرط فعالان سیاسی وافراد دستگیر شده در تظاهرات اعتراضی .

- باطل شدن انتخابات تحریف شده .

این قطعنامه تاکیید می کند:

- ما دولت آقای احمدی نژاد را بدلیل تقلب در انتخابات و خیانت به ملت ایران غیر قانونی می دانیم.

- ما رهبر جمهوری اسلامی ایران را در ارتباط با تحریف آرا و قتل عا م و سرکوب مردم بی گناه مسئول می دانیم

ما خواستار برقراری مجدد وسایل ارتباطی در داخل کشور هستیم.

قرار است در روزهای آینده نیز چندین برنامه و گردهمایی پیرامون تظاهرات و سرکوب مردم ایران در شهرهای ایرانی نشین کانادا مانند تورنتو، مونترآل، ونکوور و چند شهر دیگر برگزار شود

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)