تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

آغاز جشن تیرگان در تورنتو

محمد تاج‌دولتی

جشنواره «یکی بود، یکی نبود» که به مناسبت جشن تیرگان برگزار می‌شود، از بعدازظهر پنجشنبه هفدهم ژوییه، طی مراسمی در مرکز هنری هاربرفرانت در شهر تورنتو و در حضور صدها تن از ایرانیان و کانادایی‌ها و تعدادی از شخصیت‌های سیاسی ـ فرهنگی کانادایی آغاز شد.

انتظار می‌رود بیش از یک‌صدهزار نفر از این جشنواره که به مدت چهار روز و با شرکت بیش از یکصد هنرمند ایرانی که از کشورهای اروپایی، امریکا و ایران به تورنتو آمده‌اند، بازدید کنند.

ژیان قمیشی، یک از معروف‌ترین برنامه‌سازان شبکه رادیو ـ تلویزیونی سی بی سی، که اجرای برنامه را به عهده داشت، گفت:

Download it Here!

«جشنواره امسال که مناسبت جشن تیرگان برگزار می‌شود، حاصل کوشش بی‌دریغ بیش از دویست داوطلب در دو سال گذشته و نزدیک به یک‌صد هنرمندی است که از ایران، اروپا و دیگر نقاط جهان به تورنتو آمده‌اند تا بزرگی و عمق تمدن ایرانی را از طریق نمایش‌ها‌ی فرهنگی و هنری، به نظر همه ایرانیان و غیر ایرانیان برسانند. چرا که همه مردم دنیا، تمدن‌ها و ملت‌های بزرگ را از طریق فرهنگ و هنرشان شناخته‌اند.»

مهرداد آریان‌نژاد، مدیر جشنواره تیرگان، پیتر فونسگا، وزیر جهانگردی اونتاریو و دکتر رضا مردی، نخستین و تنها نماینده ایرانی‌تبار مجلس اونتاریو؛ از اهمیت برگزاری جشنواره ایرانی در جامعه مهاجرت، صحبت کردند.

دکتر رضا مریدی در پاسخ به این پرسش من که برگزاری چنین جشنواره‌هایی چه تاثیری بر ذهنیت کانادایی‌ها و دیگران در مورد ایرانیان مقیم کانادا و ملت ایران خواهد گذاشت، گفت:

امروز، روز بسیار بزرگی است برای جامعه ایرانی. برای این‌که دوستان واقعاً دوسال است که زحمت کشیده‌اند. حدود دویست نفر شب و روز زحمت کشیدند و فستیوال به این قشنگی را برای ما ایرانیان ترتیب دادند.


لوگوی مراسم جشن تیرگان در تورنتو

امروز تعداد‌ زیادی از ایرانیان و غیرایرانیان در این‌جا جمع شده‌اند و چند تن از اعضای هیات دولت و همین‌طور نمایندگان پارلمان فدرال، پارلمان استان اونتاریو، در این جمع حضور دارند و همین‌طور که ملاحظه فرمودید، مراسم توسط وزیر توریسم ایالت اونتاریو و از طرف آقای نخست وزیر اونتاریو افتتاح شد؛ که همین خود نشاندهنده اهمیتی است که این فستیوال در جامعه ما و در بالا بردن ارزش‌های فرهنگی و هنری و ملی ما ایرانیان خواهد داشت.

این یک حرکت بسیار زیبایی است و بسیار بسیار موثر خواهد بود در بالا بردن وضعیت جامعه ایرانی درکانادا و همین طور در همه جای دنیا.

ما ایرانیان واقعا شایستگی این را داریم که بتوانیم فرهنگ و ملیت خودمان را آن طور که هست به جهانیان نشان دهیم و این قدمی است در این جهت.

می‌دانید که به دلیل اعتقاد به سیاست چند فرهنگی در دولت کانادا، این دولت چه در سطح فدرال و چه در سطح استان‌ها، به جوامع مختلف قومی، فرهنگی که این‌جا هستند، برای این‌که بتوانند فرهنگ و هنرهای اصیل خودشان را حفظ کنند، کمک‌های مالی زیادی می‌کنند. ایرانیان برای اولین بار است که چنین فستیوالی را در این سطح گسترده برگزار می‌کنند. فکر می‌کنید که این توانایی را داشته باشیم و دولت هم چه در سطح فدرال و چه در سطح استانی این کمک را بکند؛ که ما این فستیوال را سالیانه و در مواقع دیگری هم برگزار کنیم؟

دقیقاً همین‌طور است. دولت کمک خواهد کرد. برای این فستیوال هم دولت کمک کرده. دولت اونتاریو حدود ۸۵ هزار دلار به این موسسه برای برگزاری سه فستیوال کمک کرده که فستیوال تیرگان هم یکی از آن‌ها‌ست. الان من با وزیر توریسم هم صحبتی کردم. ایشان گفتند برای سال آینده اگر «تیرگان» درخواستی داشته باشد، درخواستش مورد نظر قرار می‌گیرد و بودجه کافی در اختیارش قرار خواهد گرفت.


محمدرضا لطفی، در اولین روز جشنواره «یکی بود، یکی نبود» خواند/ عکس از زمانه

کنسرت محمد رضا لطفی، آهنگ‌ساز و نوازنده چیره‌دست ایرانی، به عنوان نخستین برنامه هنری جشنواره تیرگان، در دو بخش و در حضور نزدیک به هزارتن از ایرانیان و کانادایی‌ها در فضایی باز و در کنار دریاچه ی اونتاریو اجرا شد.

در بخش نخست، لطفی با سه تار و همراهی تنبک و دف رضا قویهلم، قطعاتی را با صدای خود اجرا کرد.

در بخش دوم برنامه، محمدرضا لطفی ابتدا توضیح داد که چرا گروه شیدا نتوانسته است به کانادا بیاید:

‌«دوستان عزیز؛ همان‌طور که می‌دانید‌ قرار بود که امشب گروه شیدا از ایران بیایند. متاسفانه با تمام تلاشی که از ایران و از کانادا شد، به اعضای گروه ویزا ندادند. و تنها عضوی که از گروه شیدا توانست ‌بیاید، آقای خلعتبری هستند که چون مقیم کانادا هستند، توانستند این‌جا باشند. آقای قویهلم هم از فرانسه تشریف آورده‌اند ‌و ویزا احتیاج ندارند.

جای دوستان ما این‌جا خیلی خالی است. امروز که در تورنتو قدم می‌زدیم، جای بچه‌ها را خیلی خالی کردیم.

آن‌ها خیلی عشق داشتند که در خدمت دوستان ایرانی و کانادایی، این‌جا باشند. ولی متاسفانه بعضی وقت‌ها مسایل اجتماعی و سیاسی بین‌ دولت‌ها لطمه می‌زند به روابط فرهنگی و فعالیت های فرهنگی. این باید درست شود و هنرمندان بتوانند در سراسر جهان سفر کنند. چرا که آن‌ها پیام‌آور صلح، دوستی و عشق و محبت هستند.»

در پی این توضیح؛ محمد‌رضا لطفی با تار، خلعتبری با کمانچه، و قویهلم با دف و تنبک، قطعاتی را اجرا کردند. خود لطفی نیز گاه با نواختن دف و خواندن تصنیف‌ها، دو نوازنده دیگر را همراهی می‌کرد.

***

نخستین روز جشنواره تیرگان با اجرای کنسرت محمد‌رضا لطفی به پایان رسید و از روز جمعه برنامه های گوناگون فرهنگی ـ هنری در بخش‌های مختلف مرکز هنری هاربر فرانت اجرا خواهد شد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

تنها اشکال این برنامه عدم انجام تبلیغات در رادیوها و تلویزیونهای تورنتو بود در حالیکه در همین وقت برای برنامه هندیها که بسیار مختصرتر بود تمامی رادیوها و تلویزیونهای محلی بارها آنرا اعلام کردند .
اگر ما برای حضور سایر اقوام مهم نیست نیازی به تبلیغات هم نخواهد بود ولی اگر بخواهیم واقعیت ایرانیان و فرهنگ ایران باستان را به جهانیان نشان بدهیم بایستی آنها را از وقوع اینگونه برنامه ها آگاه کنیم.

-- پرویز ، Jul 20, 2008

من چند تا از دوست های غیر ایرانی رو بردم این جشنواره. همه چیز که فارسی بود. غیر ایرانی ها چه جوری با فرهنگ ما تماس برقرار کنند؟

-- toronto ، Jul 20, 2008

درود،
جشن تیرگان داستان های گوناگونی دارد. که در این جشن از روایت آرش کمانگیر دلاور ایرانی الهام گرفته شد.
آرش با پرتاب تیر خود ، مرز ها ایران را گسترده کرد. و ما اکنون با اقوام گوناگون کشوری به نام ایران ساخته ایم.
و در پاسداشت و پیشرفت آن کوشا هستیم.
جشنواره تیرگان پایان یافت ، به امید روزی که در میهن خود جشنواره اجرا کنیم.
درود به کوشندگان در این جشنواره تورنتو

سپاس

-- ایران ، Jul 22, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)