تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

«دختر کشی» در کانادا به‌خاطر حجاب

محمد تاج‌دولتی

شنیدن فایل صوتی

از بامداد روز سه‌شنبه 11 دسامبر، خبر کشته‌شدن دختر نوجوان شانزده‌ساله‌ای به ‌دست پدرش به دلیل رعایت نکردن حجاب اسلامی یکی از سوژه‌های رسانه‌ها و محافل آموزشی و بسیاری خانواده‌های بزرگ شهر تورنتو شده است.


اقصا پرویز، نوجوان مقتول شانزده ساله

"اقصا پرویز"، ۱۶ ساله، روز دوشنبه توسط پدرش "محمد پرویز"، ۵۷ ساله، پس از یک درگیری لفظی بخاطر نداشتن حجاب مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت. پیش از ظهر دوشنبه پس از اطلاع تلفنی مردی به ماموران پلیس مبنی بر اینکه فرزندش را به قصد کشت مضروب کرده، بدن مجروح دختر نوجوان توسط ماموران امداد به بیمارستان منتقل شد، اما چند ساعتی بیشتر زنده نماند و در شامگاه همان روز درگذشت.

شبکه‌ی رادیو تلویزیونی سی.بی.سی و روزنامه‌های سراسری روز سه‌شنبه‌ی کانادا در گزارشهای منتشر شده و به نقل از دوستان و همکلاسی‌های مقتول تاکید کردند که "اقصا" ماه‌ها بود که با پدر و برادر ۲۶ساله‌اش بر سر اینکه مجبور است در بیرون از خانه حجاب داشته باشد اختلاف داشته و بارها به دوستانش گفته بود، نمی‌تواند فشارهای پدر و برادرش را تحمل کند و قصد دارد از خانواده جدا شود و مستقل زندگی کند و یا به پناهگاه‌های ویژه‌ی زنان و دختران بی‌خانمان مراجعه کند.

چند تن از دوستان نزدیک "اقصا پرویز" نیز گفته‌اند که دختر نوجوان به قتل رسیده در شهر "می‌ سی ساگا" در غرب تورنتو بارها اعلام کرده بود که در زندگی تنها از پدر و برادرش می‌ترسد، به‌طوری که هر روز با حجاب از خانه بیرون می‌آمد و در مسیر دبیرستان پنهان از چشم همکلاسی‌هایش روسری و حجاب مورد نظر پدرش را درمی‌آورد و با پوششی مثل بقیه دختران وارد دبیرستان می‌شد و عصرها نیز قبل از رفتن به خانه دوباره حجابش را در مسیر دبیرستان به خانه می‌پوشید.


نسرین جوانفر، یکی از مددکاران اجتماعی و رابط اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی یورک با خانواده‌های مهاجر، از کشورهای منطقه‌ی خاورمیانه، در رابطه با مشکلاتی که برخی خانواده‌‌های مهاجر به کانادا در مورد تحمیل برخی باورها و یا رفتارهای سنتی فرهنگی‌شان با فرزندان خود در جامعه کانادا پیدا می‌کنند، می‌گوید:

نسرین جوانفر: اصولا به مطلبی که باید توجه کنید این است که آموزش و پرورش و سیستم پرورشی اینجا به بچه‌ها یاد می‌دهد که انتخاب کنند و امیدوار است که آنها انتخاب درست بکنند. ربطی هم به مسایل مذهبی یا غیرمذهبی ندارد. حتا دید و برخورد سیستم کانادا راجع به این مسئله خارج از تعصبات است. اینکه اینها چون مذهبی بودند، چون مسلمان بودند، این اتفاق افتاده با آن برخورد نخواهند کرد. گرچه رسانه‌های گروهی متاسفانه به این مسئله ممکن است پوشش مذهبی بدهند و باز بخواهند بعنوان یک اصل منفی در مورد اسلام از آن استفاده بکنند.

واقعیت‌ این است که خانواده‌های مهاجری که سعی می‌کنند به هر ترتیبی افکار و شیوه‌ی زندگی خودشان را دیکته بکنند و یا کنترل بکنند و یا به هر قیمتی بخواهند که فرزندشان، همسرشان و یا هر کس دیگری در اطرافشان، همانی باشد که آنها می‌خواهند، خودشان را دچار مشکل می‌کنند، خارج از اینکه افکار مذهبی داشته باشند یا افکار غیرمذهبی داشته باشند. سیستم آموزشی کانادا از همان ابتدا، همانطور که گفتم، به بچه‌ها می‌گوید که شما راه انتخاب دارید.

خانواده‌ها همواره می‌توانند نظرات، ایده‌ها و ارزشهای خانوادگی و مذهبی خودشان را به اطلاع بچه‌هاشان برسانند و در این مسئله هم حتا آموزش و پرورش تاکید دارد که کوتاهی نکنید و به بچه‌ها بگویید ارزشهای اخلاقی و خانوادگی‌تان چیست. ولی بدانید که بچه‌های شما کامپیوتر نیستند، نمی‌توانید آنها را آنطور که دلتان می‌خواهد برایشان برنامه‌ریزی کنید و نمی‌توانید به فشار بر روی یک کلید آن برنامه را ازشان بگیرید و یا یکسری اعتقاداتی را که جامعه در ذهن آنها می‌گذارد، با فشار دادن یک کلید "دیلیت" (پاک) کنید.

بچه‌ها حق انتخاب دارند. از بیان ارزش‌های خانوادگی نباید ابایی داشت، ولی همواره باید دانست که ما با یک انسان طرف‌ایم و انسان همیشه حق انتخاب دارد.

نسرین جوانفر در پاسخ به این پرسش که آیا جوانان و نوجوانان خانواده‌های ایرانی نیز با مشکلاتی در رابطه با برخی رفتارهای تحمیلی خانواده‌هاشان روبه‌رو هستند یا نه، می‌گوید:

مسئله‌ای‌ که الان خیلی ایجاد بحث می‌کند، هم توی خانواده‌های ایرانی، هم توی خانواده‌های غیرایرانی، این است که پدر و مادرهای ایرانی حس پدر و مادری سنتی خودشان را در اینجا بطور کامل از دست می‌دهند. و من همیشه مثالی که می‌زنم و امیدوارم توهینی هم به هیچکس نکرده باشم، ما تبدیل به شترمرغ می‌شویم. نه شتریم، نه مرغیم. به این دلیل که خانواده‌ی کانادایی هم یک سری قوانینی برای بچه‌هایش می‌گذارد و پای این قوانین هم می‌ایستد. بچه هم حق ندارد این قوانین را بشکند.

پدر و مادر ایرانی از ترس اینکه مبادا این قوانین و سختگیری‌ها منجر به از دست رفتن بچه بشود، در مقابلش کوتاه می‌آید که این بدترین شیوه‌ای‌ست که می‌تواند انجام بدهد. آن چیزی که پدرها و مادرها در نظر داشته باشند این است که بچه‌ها در نوجوانی به دنبال هویت خودشان می‌گردند و برخلاف دوران کودکی که به پدر و مادر می‌چسبند که هرجا آنها می‌روند بچه‌ها را هم با خودشان ببرند، در دوران نوجوانی از آنجایی که به دنبال هویت خودشان دارند می‌گردند، می‌خواهند که فاصله از پدر و مادر بگیرند.

این فاصله‌گرفتن از پدر و مادر در محیطی که عمه و خاله و دایی و آن اقوام دورادورشان وجود ندارند، ممکن است برایشان ایجاد ناامنی‌هایی بکند که یک بخشی از مشکلات بچه‌ها با پدر و مادرها سر همین مسئله است. بچه نیاز دارد به اجتماع بپیوندد. اجتماع در ایران از بچه‌های خاله، بودن با پسرعمو و دخترعمو شروع می‌شود و به محیط بزرگتر می‌رسد که در نتیجه خودبه‌خود مقداری امن‌تر است. ولی در محیط مهاجرت این سیستم وجود ندارد. بچه‌ها مستقیما از دامن پدر و مادر می‌خواهند بروند به دامن کسی که برای پدر و مادر فرهنگ‌شان یا ناشناخته است و یا ترسناک.

با اینکه پدر "اقصا پرویز" دختر نوجوان ۱۶ساله کشته شده به اتهام قتل فرزندش دستگیر شده، اما نه پلیس و نه رسانه‌ها اشاره‌ای به ملیت و پیشینه‌ی فرهنگی او نکرده‌اند.


***


گزارش تکمیلی

چند روز پس از کشته شدن "اقصا پرویز"، دختر نوجوان 16 ساله ای که بدست پدرش کشته شد، همه رسانه های کانادایی همچنان گزارش های گوناگونی در این رابطه منتشر می کنند و بحث های زیادی در رابطه با ریشه یابی این واقعه ناگوار ایجاد شده است. در تازه ترین تحقیقات انجام شده و منتشر شده توسط پلیس مشخص شده "اقصا" در خانواده ای یازده نفره زندگی میکرده و یک هفته پیش از واقعه از خانواده جدا شده و با دوستانش زندگی می کرده و روز واقعه به خانه شان آمده بوده تا برخی وسایل شخصی خود را همراه ببرد که با پدرش که به حرفه رانندگی تاکسی اشتغال داشته وارد جروبحث شده و درگیری ایجاد می شود.

سرگردان میان دو فرهنگ
در مورد این واقعه خانم "وی جی مهتا"، پزشک و مشاور برخوردهای فرهنگی در مقاله‌ای نوشته است: "برخی رسانه ها دلیل مستقیم این قتل را حجاب عنوان کرده اند در حالیکه عوامل دیگری مثل وضعیت تحصیلی، سرپیچی از قواعد فرهنگ سنتی، مصرف نوشیدنی های الکلی، داشتن دوست پسر و غیره هم می توانسته انگیزه ای برای شروع جروبحث میان دختر نوجوان و پدرش و اوج گیری عصبانیت منجر به فاجعه باشد. معمولا نوجوانی که در جامعه مهاجر زندگی می کند در بیرون از خانه در محیطی غربی و در خانه در محیطی با فرهنگ مسلط - مثلا هندی یا پاکستانی- میان دو محیط افراطی سرگردان است و با اینکه تلاش می کند به زندگی دوگانه ای عادت کند، اما گاهی نیز تاب نمی آورد. در این واقعه ناگوار درس های زیادی برای آموختن وجود دارد و فراموش نکنیم که چندی پیش نیز یک دختر از جامعه "سیک" های هندی به دلیل معاشرت با یک مرد کانادایی توسط پدرش به قتل رسید."

جوانان و نوجوانان دو شخصیتی
دکتر"یاسمین زاین"، استاد جامعه شناسی دانشگاه "ویلفرید لوریه" نیز به روزنامه "نشنال پست" گفته است: "پوشش دوگانه ای که برخی دختران خانواده های مسلمان مجبورند در خانه و بیرون از خانه داشته باشند، مشکل آفرین است."

این استاد دانشگاه با اشاره به تحقیقی که در باره دختران خانواده های مسلمان در کانادا انجام داده گفته است: "به ندرت با دختران جوان و نوجوان خانواده های مسلمان مواجهه شده ام که توسط والدینشان مجبور شده باشند در بیرون از خانه حجاب داشته باشند. با اینحال بسیاری از دختران خانواده های مسلمان در کانادا پذیرفته اند میان سنت های اسلامی و رفتارهای جامعه سکولار غربی هماهنگی ایجاد کنند. به این ترتیب که بسیاری از این نوجوانان و جوانان در وجودشان دو شخصیت ایجاد می کنند. یک شخصیت بچه مسلمان که در خانه همه ِ رفتارهای مذهبی مثل نمازخواندن، روزه گرفتن و مسجدرفتن را رعایت می کند و یک شخصیت منطبق با فرهنگ مسلط جامعه و محیط های آموزشی، که علاوه بر برداشتن حجاب، برخی نام کوچکشان را هم تغییر می دهند، آرایش می کنند و قبل از رفتن به خانه آرایش را پاک کرده و حجاب می پوشند."

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

روی سخنم با کشورهای غربی است اولین شرط پناهنده گی را نداشتن حجاب اسلامی بدانند و طی بخش نامه ای سراسری از طریق جراید اعلام کنند که به دارندگان حجاب در این کشورها حق پناهنده گی اعطا نمی شود واین افراد بهتر است به کشورهای مسلمان پناهنده شوند تا فرزندانشان دچار تردید و تشویش و گاها با مرگ و قتل های ناموسی مواجه نشوند . اگر می خواهند پایبند مسائل مذهبی خود باشند هیچ لزومی ندارد وارد کشورهایی بشوند که که مسلمان نیستند و معتقد به رعایت حجاب نیستند می توانند در کشور خود بمانند . این دختربیگناه قربانی افکار تند مذهبی خانواده اش شده است چرا که در واقع نمی تواند افکار خانواده را بپذیرد . پدر این خانواده عقایدش مختص به خودش بوده و نمی توانسته به دخترش تحمیل کند متاسفم برای این دختر زیبا و دوست داشتنی

-- فرهیخته ز ، Dec 14, 2007

يک بار ديگر، نه از ايراني بودن خودم که از داشتن چنين هموطناني شرم کردم . چه به سر ما آمده است؟

-- شايسته ، Dec 14, 2007

احمق پرور است این سنت. چه اينجا و چه آنجا. فرا مرزي عمل می کند. خود ريشه ي خود را مي خورد و دور و برش را هم با خود نابود می کند.

-- طاها بذري ، Dec 15, 2007

با نظر فرهیخه کاملا موافقم.

-- عباس ، Dec 15, 2007

واقعا برای این ایرانیان فوق العاده متعصب متاسفم چرا که هم به خودشان و به دیگران ظلم میکنند . خداوند انسان را آزاد آفریده . مگر امام حسین (ع) به یزیدیان نفرمودند که اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید ؟

-- حمید.ر ، Dec 16, 2007

متاسفانه قبل از اینکه نتیجه تحقیقات پلیس معلوم شود رسانه ها روی جملات یک دوست این خانم مقتول به جان حجاب افتاده اند. در این کشور و در آمریکا خانمهای بی حجاب بسیاری مورد تجاوز پدران خود قرار میگیرند و موارد قتل هم بسیار بوده ولی کسی به بی حجابی گیر نداده است. صبر کنید تا حقایق بیرون بیایند و بعد دل خود را باز کنید.

-- جامی ، Dec 19, 2007

اول اينكه پذيرفتن دين اجباري نيست ولي عمل به آن پس از پذيرفتن آن دين اجباري است . دوم خيلي از مردمي كه به كشورهاي غير اسلامي رفته اند عقائد خودشان را حفظ كرده اند . سوم به قول آقاي جامي از كجا معلوم به خاطر حجاب اين اتفاق افتاده باشد. چهارم كانادا در اين چند روزه خيلي به حجاب گير داده و شايد اين هم دسيسه اي از طرف آنها با شد تا نظر جهان را به حجاب برگرداند.(خبر ممنوعيت حجاب دختران در ورزش فوتبال و چندي بعد در جودو ) پنجم جناب آقاي حميد ،ر، من براي شما متأسفم كه بعد عمري هنوز كلام امام حسين (ع) را نفهميده ايد بين آزاد بودن تا آزاده بودن فرق است از زمين تا آسمان و حضرت فرموده اند لااقل آزاده باشيد نه آزاد باشيد

-- حميد ، ي، ، Dec 23, 2007

مسلماناني كه قوانين شيوه ي زندگي در كشورهاي مسيحي را دوست ندارند بايد از ان كشورها خارج شوند وبه كشور اسلامي خود برگردند .خيلي جالبه اقا مسلمونه 2 اتيشس هر روز تو سر زن ودخترش ميزنه بعد مي ايد اروپا وكانادا يا امريكا پناهنده ميشود . اين همه كشور اسلامي با قوانين ناب محمدي ول كردي امدي بين مسيحي ها چي كار كني .معلومه كشورهاي اسلامي يكي از يكي تصادفي ترند معلومه نميره اونجا .مثل اين تركها ومراكشي ها كه ابروييي براي مسلمانان ديگه باقي نزاشتند هر روز از اين در گيريها وجود داره مسلمانان فراموش ميكنند كه در اين كشورها در اقليت هستند وبايد رعايت خيلي چيزها را در جامعه داشته باشند.

-- parastu amir nejad ، Jan 8, 2008

اخه همين كارها رو كردن كه حالا اين كشورها قوانين مهاجرت براي مسلمانان چنان سخت كردن كه گرفتن جواب مثبت به رويا تبديل شده. در همين بلژيك اين تركها ومراكشي ها چنان ابرويي از مسلمانان بردنند كه صد سال هم بگذره قابل جبران نيست هزاران مورد از اين قتلها ودرگيريهاي ناموسي .اينها دوست دارن زنان ودخترانشان رادر گوني بپيچند ونگذارن از خانه خارج بشوند در خيلي موارد عروسان جواني كه از تركيه مي ايند حتي اجازه يادگيري زبان هم ندارند.در اروپا اين يعني مخالف جامعه حركت كردن وجالبه اين كه وقتي در تلوزيون با اينها مصاحبه ميشه ميگن اين سنت پيامبر اسلامه وما افتخار ميكنيم.در اين كشورها كار ميكنند از تمام امكانات استفاده ميكنند اخر ميگن اينها كافرند وبايد كشته بشن از مساجد اسلحه وبمب پيدا ميشه .اخونداشون حكم جهاد ميدن .در كشور ما هم اقليت مذهبي داريم ولي ايا از اينكارها كردن بله دوستان اين قطرهاي از كارهاي هم مذهبي هاي ما در سرزمينهاي ديگران هست فقط شكر خدا خيلي از اينها تفاوت ايراني مسلمان را با ديگر مسلمانان را مي دانند.

-- SHAHRAM ، Jan 8, 2008

در هر صورت باعث تاسفه. بزور نمیشه فرهنگ سازی کرد.بعضی وقتها از انور بام میافتیم.

-- محمد ، Feb 16, 2008

با نظر شهرام موافقم که اينها دوست دارن زنان ودخترانشان رادر گوني بپيچند ونگذارن از خانه خارج بشوند و از طرف دیگه خودشون هم مشروب میخورن هم میرن دنبال زنهای خارجی!! این بیشتر توحشه و ربطی به اسلام نداره و قبل از اسلام هم در عربستان بوده! البته خیلی از قوانین اسلام باید عوض بشه و مربوط به 1400 سال پیشه!

-- سعید ، Apr 12, 2008

درود به شرف ان مرد و خدا از گناه اقصا بگذرد

-- بدون نام ، Apr 16, 2008

درود به شرف ان مرد و خدا از گناه اقصا بگذرد

-- بدون نام ، Apr 16, 2008

اول سلامت عقلى قاتل و مقتول را ثابت كنيد ومسير تكامل انسان در اسلام را بيان كنيد تا رفتار جاهلان به اسلام نسبت داده نشود

-- ح.م ، Aug 26, 2008

سعید جون قوانین اسلام ثابت هستند! این ماهستیم که باید عوض بشیم وخودمونو با این قوانین ثابت وفق دهیم!خدا که اشتباه نمی کنه تا قوانینش برای هر دوره ای قابل تغییر باشه! اما کار اقای پرویز مسلما اشتباه بوده که با چنین طرز فکری مهاجرت کرده!

-- محمد ، Nov 6, 2008

آیا کسی که فقط جلوی موی سرش مشخص باشد عذاب دارد

-- فاطمه ، Dec 29, 2008

سلام به تمام خواننده گان محترم
از نظرمن کاری خوبی نه کرده بخاطریکه دراسلام کشتن مسلمان رواه نیست

-- sani_salymankhil@yahoo.com ، Mar 4, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)