تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفتگو با دکتر علیرضا حقیقی پیرامون اخراج سفیر کانادا از تهران

«دولت کانادا در جهت تخریب رابطه با ایران کار می‌کند»

نیک‌آهنگ کوثر

گفتگو با علیرضا حقیقی را از این‌جا بشنوید.

‌ ‌

رابطه‌ی تهران و آتاوا از سال ۱۳۸۲ به‌دنبال قتل زهرا کاظمی در زندان اوین تیره شد و حمایت کانادا از قطعنامه‌های انتقادی علیه نقض حقوق بشر به وسیله‌ی ایران به مذاق دولت جمهوری اسلامی ایران خوش نیامده است. آخرین این قطعنامه‌ها ماه پیش به تصویب سازمان ملل رسید.

سه روز پیش ایران، جان ماندی سفیر کانادا در تهران را اخراج کرد. وزیر خارجه کانادا اقدام تهران را غیر قابل قبول خواند. ایران نیز به عدم پذیرش نامزدهای سفارت ایران از سوی کانادا اعتراض کرد. این مسأله روابط دیپلماتیک دو کشور را به نحوی منفی تحت تأثیر قرار داده است.

با دکتر علیرضا حقیقی کارشناس سیاسی و مدرس دانشگاه تورنتو در باره رابطه ایران و کانادا گفت‌وگو کردم:


دکتر علیرضا حقیقی کارشناس سیاسی و مدرس دانشگاه تورنتو

باید توجه داشت که روابط ایران و کانادا بعد از مرگ خانم زهرا کاظمی بسیار پیچیده و در عین حال با دشواری‌های جدی روبه‌رو شده است. بعد از این‌که کانادا سفیر اول ایران را، یعنی آقای احمد عزیزی را رد صلاحیت کرد (که ظاهراً به علت این‌که از دانشجویان خط امام بوده و در جریان گروگان‌گیری سفارت آمریکا نقش داشته است) سفیر دوم ایران را هم حدود دو هفته پیش رد صلاحیت کرد.

ایران بعد از رد صلاحیت سفیر دوم، دیگر احساس کرد که به یک نوع عزت دپپلماتیک نیاز دارد و آقای جان ماندی را (که اتفاقاً در طول این چند ماهی که ویزا گرفته بود، سفیر خوبی بود و موضع بسیار متعادلی هم در مورد ایران داشت) قبول نکرد و ایشان نمی‌توانست کار سفیری را انجام بدهد و بالاخره در نهایت ایشان اخراج شد و این تقریباً قابل پیش‌بینی بود.

پس مسئولیت تیره‌ترشدن مجدد رابطه‌ی ایران و کانادا بر عهده کدام طرف است؟

این برمی‌گردد به انتخاب دولت کانادا. ایران با توجه به این‌که پرونده زهرا کاظمی را به یک دادگاه جدید ارجاع (داده،) نشان داده است که می‌خواهد رابطه‌اش را با کانادا به عنوان کشوری که اهمیت دارد و ایرانی‌های زیادی در آن‌جا زندگی می‌کنند و نسل تحصیل‌کرده‌ی ایرانی و بسیاری از سرمایه‌داران ساکن کانادا هستند، مایل است این رابطه را خوب نگه دارد.

ولی کانادایی‌ها ظاهراً استراتژی مشخصی برای بهبود رابطه با ایران ندارند و دولت «هارپر» به‌ویژه به نظر می‌رسد بیش از آن که در جهت بهبود و پیشبرد این رابطه کار کند، در جهت تخریب این رابطه کار می‌کند.

نمونه‌ی آن هم می‌توانیم به ویزا اشاره کنیم. سیاست اعطای ویزا به ایرانیان از سوی کانادا تقریباً سخت‌گیرانه‌ترین اعطای ویزایی است که دارد اعمال می‌شود؛ در مقایسه با کشورهایی مثل آمریکا و کشورهای اروپایی. یعنی الان آمریکا بسیار راحت‌تر از کانادا به ایرانی‌ها ویزا می‌دهد و معلوم نیست بر چه مبنایی این سیاست اعمال می‌شود.

با این حساب گام بعدی کانادا را در برابر تهران چه پیش‌بینی می‌کنید؟

ببینید، سطح روابط میان دو کشور نازل نشده است. دو کشور سفیر ندارند؛ ولی روابط دیپلماتیک‌شان را به سطح کاردار نزول نداده‌اند. این نشان‌دهنده‌ی این است که ایران نمی‌خواهد سطح روابطش را کاهش دهد.

کانادایی‌ها هم با توجه به این‌که می‌دانند حداقل در پنج سال آینده، ایران نقش مهمی در منطقه خواهد داشت و آن‌ها مایل هستند سفیرشان را در تهران نگه دارند، به نظر من سطح رابطه را کاهش نخواهند داد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

I think that Canada has the right to not accept these people as Iranian people representatives. As a iranian I don't accept them as mine.

-- Amir ، Dec 7, 2007

شاید اکنون دید سیاسی نسبت به انگونه که در گذشته ها انجام میگرفته عوض شده باشد ! شاید اکنون که در داخل خود کشورها و رسانه های انان و مبلغان انان در خارج از کشور نسبت به قتل »» یکی از شهروندان انان که شهروند کشور دومی هم محسوب میشده توسط نیروهای امنیتی / حکومتی خودشان که بصورت وحشیانه ترین نوع ممکن و بعد از تجاوزات جنسی که بوی انجام شده صورت گرفته ! « و به اینگونه ساده و کم اهمیت رفتار میشود ! دیگر نباید بخاطر صلاح دیدهای سیاسی شاهد برخورد مشابه از جانب ان دولت دوم نیز با ان مساله باشیم !!. اگر دولت کانادا نسبت به سرنوشت زهرا کاظمی که یک شهروند »» تازه مهاجر «« انجا را تشکیل میداده بخواهد با ساده انگاری با رژیمی که مانند دراکولا خون افراد بیگناه از لب و لوچه اش میریزد رفتار داشته باشد دیگر چگونه میتواند به عنوان کشوری که خود را بحق مهد تمدن و ازادی و مدافع حقوق بشر معرفی میکند سرش را در جوامع انسانی و متمدن بالا نگاه دارد و چگونه پیامی را هم به سوی میلیونها انسانی که برای کسب یک زندگی بهتر و ازادانه تر درکشورهایشان دست نیاز به اجازه ورود و شروع یک زندگی تازه در ان بسوی او دراز میکنند برساند ؟!؟!. بنظر من باید به اجرای سیاست خارجی دولت فعلی کانادا در مورد دولت غیر قانونی و غیر اخلاقی که اکنون در کشورمان حاکم است احترام گذاشت ! و بعنوان یک ایرانی ازاده که از مزایای تمدن و ازادی کشوری مهمان بهره میبرد این پندار را : »» این‌که ایران پرونده زهرا کاظمی را به یک دادگاه جدید ارجاع داده، ( مثل انکه کمر غول شکسته !!! ) نشان داده است که می‌خواهد رابطه‌اش را با کانادا به عنوان کشوری که اهمیت دارد و ایرانی‌های زیادی در آن‌جا زندگی می‌کنند و نسل تحصیل‌کرده‌ی ایرانی و بسیاری از سرمایه‌داران ساکن کانادا هستند، مایل است این رابطه را خوب نگه دارد !! «« که باعث تقویت قدرت و پشتیبانی حکومت فعلی در ایران و انعده از ایرانیانی که در کشور کانادا از جانب انان بصورتهای سرمایه گذار و مغزهای فراری و دانشجو و غیره کاشته شده اند میگردد را فراهم نیاورده و انان را مردود بدانند !!.
داوید.

-- Daveed ، Dec 7, 2007

ham mosahebeh konandeh ham mosahebe shevandeh mored darand

-- بدون نام ، Jun 18, 2008

in the name of god
ghte rabete

-- morteza ، Sep 17, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)