تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
سینمای آمریکای شمالی

جشنواره فیلم تورنتو

نیک‌آهنگ کوثر
toronto@radiozamaneh.com

این گزارش را اینجا بشنوید

هر سال در ماه سپتامبر، سر و کله بسیاری از هنرپیشه‌ها و کارگردانان مطرح دنیا در کوچه پس کوچه‌های تورنتو پیدا می‌شود. جشنوراه فیلم تورنتو یکی از اولین جاهایی در آمریکای شمالی است که فیلم‌های اسکاری اکران می‌شوند.


به گزارش دیترویت‌فری‌پرس، این جشنواره چیزی در حدود ۳۳ میلیون دلار جذب صنعت توریسم شهر تورنتو هم می‌کند. بسیاری از علاقه‌مندان سینما در صف‌های طولانی می‌ایستند تا هنرپیشه یا کارگردان مورد علاقه‌شان را چند ثانیه هم که شده ببینند. گفته می‌شود این جشنواره بزرگترین جشنواره فیلم دنیاست که به روی عموم باز است.

امسال قرار است هنرپیشه‌گانی پرطرفدار مثل جرج کلونی، برد پیت، ریس ویترسپون، کیت بلانشت، تامی لی جونز، وودی آلن، کوین بیکن، خاویر باردم، ویگو مورتنسن، نئومی واتس و خیلی‌های دیگر مهمان جشنواره باشند.

از ایران هم قرار است فیلم "بودا از شرم فرو ریخت" اثر حنا مخملباف اکران شود. همچنین فیلم "پرسپولیس" کار مرجانه ساتراپی که تولید فرانسه است نیز در اینجا به نمایش در خواهد آمد. فیلم روایت‌های ناتمام پوریا آذربایجانی هم در بخش سینمای معاصر جهان مهمان جشنواره خواهد بود. نقی نعمتی با "آن سه" در بخش اولی‌ها حضور دارد.


از همین الان بازار سیاه بلیط‌های فیلم‌های جشنواره فعال شده و مثلا برای گیر آوردن بلیط فیلم "ترور جسی جیمز بوسیله رابرت فورد خائن"، با شرکت برد پیت، باید ۴۹۰ دلار خرج کنید! تازه فقط چهار بلیط اضافه برای اکران روز ۸ سپتامبر موجود است!

سال گذشته آثار فیلم‌سازان ایرانی چون بهمن قبادی، رخشان بنی‌اعتماد و جعفر پناهی مورد توجه منتقدین قرار گرفت.

از نکات بامزه جشنواره امسال، سخت‌گیری تورنتویی‌ها نسبت به کسانی است که سیگار می‌کشند! سال گذشته شان پن، در یک کنفرانس مطبوعاتی سیگار کشید و هتل ساتن پلیس ۶۰۵ دلار جریمه این قانون‌شکنی را پرداخت. امسال احتمالا جریمه‌ها سنگین‌تر خواهد بود!

امسال کارگردان‌های معروفی همچون دیوید کروننبرگ کانادایی در این جشنواره حاضرند. دیوید کروننبرگ امسال با فیلم قول‌های شرقی، ماجرای کتابچه خاطرات یک مادر جوان را که سر زا می‌میرد را به تصویر کشیده که به ریشه‌یابی ماجرا توسط زنی با بازی نئومی واتس که در بیمارستان شاهد مرگ او بوده، کار به خانواده‌های جنایتکار روسی مربوط می‌شود و ویگو مورتنسن و آرمین مولر شتال، فضای عمیق جنایت در این خانواده‌های مافیایی را به خوبی نشان می‌دهند. تمامی این اتفاقات در شهر لندن می‌افتد.

فیلم دیگری که امسال برای خیلی‌ها سوال برانگیز خواهد بود، "کارآگاه" ساخته کنت برانا است. در نسخه قبلی این فیلم که در سال ۱۹۷۲ به کارگردانی جوزف منکیه‌ویتس با شرکت لارنس الیویه و مایکل کین ساخته شد، ماجرای بازی موش و گربه‌ای میان یک نوسینده کتاب‌های پلیسی ثروتمند با فاسق همسرش است. در نسخه جدید، جود لا نقش قدیمی مایکل کین را بازی می‌کند و مایکل کین هم نقش لارنس الیویه افسانه ای را. انتونی شیفر نویسنده نسخه قدیمی فیلم‌نامه و داستان بود و بازنویسی نسخه جدید کار هاولد پینتر، نویسنده معروف انگلیسی و برنده جایزه ادبی نوبل است.

این هفته و هفته آینده باز از جشنواره خواهید شنید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)