تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفت و گو با دکتر فتانه فراهانی، مردم شناس و استاد دانشگاه در سوئد

جنسیت و رفتارهای جنسی زنان ایرانی در مهاجرت

محمد تاج دولتی
toronto@radiozamaneh.com

بخش اول گفتگو با فتانه فراهانی
بخش دوم گفتگو با فتانه فراهانی

در آغاز مهاجرت از سرزمینی به سرزمین دیگر، اگر مهمترین چالش‌ها برای مهاجران آموختن زبان و اشتغال و آشنایی با فرهنگ جامعه مهاجر پذیر باشد، بتدریج و با گذشت زمان دگرگونی‌های ذهنی و رفتاری دیگری نیز آشکار می شود که اگر آگاهی و شناخت اصولی نسبت به این دگرگونی‌ها در دسترس نباشد، زندگی فرد مهاجر و اطرافیان او دچار پیچیدگی‌های گوناگون می‌شود.

در طول سال‌های مهاجرت ما ایرانیان پژوهشگرانی که از زاویه‌های علوم انسانی در جنبه‌های گوناگون زندگی ایرانیان در مهاجرت تحقیق کرده باشند، انگشت شمارند و طبعا نادرند کسانی که ذره بین تحقیق و کاوش را بر برخی رفتارهای زندگی فردی ما، که در فرهنگ ایرانی هنوز برچسب تابو و حریم های ممنوعه دارند، انداخته باشند. یکی از جنبه های زندگی ما ایرانیان در مهاجرت که تاکنون کمتر پژوهشگری به آن نزدیک شده، حوزه‌ی جنسیت و رفتارهای جنسی، یا به عبارتی سکسوالیته زنان و مردان ایرانی در مهاجرت است.


دکتر فتانه فراهانی، مردم شناس و استاد دپارتمان مردم شناسی و تاریخ مذاهب دانشگاه استکهلم در سوئد، بدون شک از نخستین پژوهشگران ایرانی است که از خط قرمز نامرئی ورود به حوزه ی جنسیت و رفتارهای جنسی ایرانیان عبور کرده و حاصل تحقیق در باره ی سکسوالیته زنان ایرانی مقیم سوئد را، که پایان نامه دکترایش هم بوده، اخیرا به صورت کتابی منتشر کرده است.

کتاب فتانه فراهانی حاصل تحقیقی است که به بررسی تاثیر گفتمان‌های مذهبی-فرهنگی ایرانی و نیز مهاجرت بررفتارهای جنسی زنان ایرانی مقیم سوئد پرداخته و به این منظور ده مصاحبه تحلیلی با زنان ایرانی مقیم سوئد انجام داده است.

فتانه فراهانی چندی پیش به تورنتو آمده بود، برای یک جلسه سخنرانی در دانشگاه تورنتو و معرفی کتابش. در گفت و گویی با رادیو زمانه از ایرانیان مهاجر، گفتمان های اسلامی و یا ایرانی در باره سکسوالیته، بکارت، فقدان آموزش جنسی، حجاب و پوشش به عنوان یکی از ارزش های فرهنگ اسلامی ایرانی معاصر، مقوله های ازدواج، طلاق و سکسوالیته زنان ایرانی در دیاسپورا می گوید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

تو رو جون هر کی دوست داری یک پنج تایی هم مصاحبه با مردا بکن که اقلا بگی نصف زن حق دارند. عیال ما یک هارت و پورتی می کنه که خیلی شبیه بحث خودی ها و بی خودی های جمهوری اسلامیه.

-- kalshaboun ، Aug 25, 2007

departman na daneshkade...

-- بدون نام ، Aug 25, 2007

به خدا اگه مسئله سکس در ایران حل می شد،نود درصد این ناهنجاریهای روانی رو نداشتیم...
باعث و بانی های این همه محرومیت رو مگه خدا ببخشه،چون گناهشون نابخشودنی است...

-- تن روح ، Aug 26, 2007

چطوری میشه به متن این کتاب دسترسی پیدا کرد؟

-- رها ، Aug 26, 2007

نیازهای جنسی به عنوان یکی از غریزه های اصلی انسان درسنین بلوغ است که بایستی از طرف مسئولین ذیربط این غریزه به صورت آگاهانه و کنترل شده به یک سمت مشخصی هدایت گردد.

-- بدون نام ، Sep 7, 2007

چنين كتابهايي در ايران هم لازم هستند اما اجازه انتشار ندارند لطفاً دكتر فتانه فراهاني متن كتاب را براي استفاده ايرانيان داخل كشور در سايت قرار دهند .

-- ساديار ، Sep 18, 2007

کاش خلاصه ای از نتیجه تحقیق رواینجا میگذاشیتد چون دسترسی به کتاب برای همه امکان پذیر نیست.
مرسی

-- ترانه ، Sep 22, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)