تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
کمپین اعتراض آمیز ایرانیان به کانادا

چرا خانواده‌های مهاجران ایرانی موفق به گرفتن ویزای کانادا نمی‌شوند؟

فریبا صحرایی
toronto@radiozamaneh.com

این گفتگو را اینجا بشنوید

شواهد موجود حکایت از آن دارد که سفارت کانادا در تهران هر روز عده زیادی از تقاضاها را رد می‌کند و با صدور
ویزای موقت برای پدران ، مادران و خانواده‌های ایرانیان مقیم این کشور مخالفت می‌کند و آنها را از دیدن فرزندان و اقوام درجه یک خود که سال‌ها دور از وطن بودند محروم می‌سازد

نوع برخورد مقامات کانادایی در تهران با ایرانیان متقاضی ویزا و موانع صدور ویزا برای آنها از نگاه برخی ایرانیان مقیم کانادا ناعادلانه است و به اهتمام جمعی ایرانیان برای حل این مشکل نیاز دارد.

چنان چه اخیرا گروهی از فعالان اجتماعی تورنتو و در راس آنها گروه " تورنتو ایرانیز" را بر آن داشته که با راه اندازی کمپینی به آن بپردازند.

بر این اساس ایرانیان تورنتو یک تومار اینترنتی را امضا می‌کنند که در آن با اشاره به آثار منفی این قبیل برخوردها بر جامعه ایرانیان مقیم این کشور، از همه ایرانیان خواسته شده که تا با امضای آن نسبت به احقاق حقوق خود قدم بردارند.

سخت گیری‌های سفارت کانادا در تهران آن قدر مشهود بوده است که چندی پیش ، جوزف کریگان، مشاور ارشد بیزنس بین المللی که خود تجربه ی برخورد با متقاضیان ویزا در تهران را شاهد بوده است، نامه ای به دیوید امرسون وزیر امور ارتباطات بین المللی نوشت و در آن روند صدور ویزا برای ایرانیان را در سفارت کانادا در تهران تا عادلانه خواند.

وی در این نامه از مقامات مسوول کانادایی خواست تا به این وضع رسیدگی کنند.


در این زمینه با محمد شیخ الاسلامی یکی از فعالان این کمپین و از بنیانگذاران تشکل فرهنگی اجتماعی تورنتوایراننیز گفت و گویی داشتیم که می توانید آن را از اینجا بشنوید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

با سلام
فرزندم جندي پيش پس از اينكه از يكي از دانشگاه هاي انتاريو بورسيه گرفت تقاضاي ويزاي دانشجويي كردوسفارت به اوتاييديه اوليه داد ومدارك انجام ازمايشات پزشكي را به او داد و بعد از 4 هفته كه جواب ازمايشات امد جواب منفي دادندوصرفا بخاطر انكه خواهرش در انجا سيتي زن ميباشد.اين كار باعث تبعات ذيل براي اين جوان شد:1-افسردگي ناشي از اين بي تعهدي يك سفارت مدعي حقوق بشر و قانون
2-عدم شركت در كنكور فوق ليسانس بدليل تاييديه اوليه كه او را براي مديكال معرفي كرده بودند
3-از دادن فرصت براي درخواست ويزا از امريكا و چند كشور ديگر بخاطر اهمال سفارت در دادن پاسخ مناسب در اولين مراجعه و جواب منفي انهم پس از دريافت ازمايشات پزشكي و رد وي بدلايل غير پزشكي در حاليكه تمام اطلاعات در فرم سفارت درج گرديده بود.
با توجه ب اينكه قصد شكايت از طريق دادگاههاي كانادا دارم حمايت ايراني ها در رفع اينگونه تبعيضات وتوهين ها بي ترديد مثمر ثمر خواهد شد.

-- عليرضا ، Jul 29, 2007

از بس طرفدارای حکومت اسلامی اومدن تورنتو و ضد امریکا و کانادا حرف میزنن چشم دولت کانادا هم ترسیده. حق دارن خب. نگاه کن تورونتو چطور پر از حزب الهی ها شده

-- self ، Jul 29, 2007

این حرف که تورنتو پر شده از حزب الهی و به خاطر این ویزا نمیدن بیخوده. این کشور آزاده و به اعتقاداتت کاری ندارن تا وقتی خطری برای امنیت نباشه. ما هستیم که مردم رو به خاطر اعتقادشون قضاوت میکنیم. به نظر من علتش حجم زیاد متقاضیه..

-- بدون نام ، Jul 29, 2007

علاوه بر رفتار زشت سفارت تهران ، با بهانه های واهی از دادن ویزا خودداری میکنند.

-- tvahn ، Jul 29, 2007

It is purely political. Iranian-Canadians must form a lobby group to defend their rights inside as well as outside of Canada. Jews have one and so other groups. The problem with Iranians is they constantly accuse each other on the basis of political or religious believes. This kind of habit must be cleared from their minds first.

-- MMohammadi ، Jul 30, 2007

دانشجوی یکی از دانشگاه های یریتانیا هستم. اخیراٌ جهت شرکت در سمیناری در اتاوا جهت دریافت ویزا به دفتر سفارت کانادا در لندن مراجعه نمودم و علاوه بر عدم صدور ویزا مشمول رفتار پرخاشگرانه افسر ویزا شدم
چنین برخوردی با فرد متقاضی ویزا در هیچ سفارتی از جمله سفارت امریکا مشاهده نکرده ام.
دوستان کانادایی ما!انگار دچار خطای پیشداوری بر اساس ملیت شده اند. چه بهتر که هر چه زودتر اقدامی مقتضی انجام پذیرد.

-- مسعود ، Jul 30, 2007

I HAVE BEEN LIVING IN CANADA MORE THAN 2O YEARS. I INVITED MY SISTER TO COME TO SEE ME IN CANADA AFTER 20 YEARS SO I SENT A VISA INVITATION TO HER TO COME TO SEE EACH OTHER .UNFORTUNATELY CANADIAN EMBASSY IN IRAN SAID WE ARE NOT CLOSER FAMILY TO EACH OTHER SO THEY DIDN'T GIVE A VISA TO HER.!!?? ALL THE BEST.

-- E.JAFARNEJAD ، Jul 30, 2007

آقا یا خانم self :
دیگر گذشت زمانی که مثل شما و نیاکان شما، کسانی که به هر دلیل(سیاسی، اقتصادی) مشکلی با کشور، حکومت یا مردم ایران داشته اند، با پوشیدن پوست گوسفند از کشور فرار کنند. طی پانزده سال گذشته، هر کس از ایران خارج شده، مشکلی ندارد که بخواهد برگردد. چون مشکلی ندارد، مثل شما برانداز(!) و اپوزیسیونی(!) نشده. سوادش را داشته، پولش را داشته، سوار KLM یا AirFrance شده و مثل آقا آمده کانادا.این خوب البته از جانب سختی کشیده های نسل قبل، باورش کمی سخت است و برانگیزاننده حس اصیل حسادت. هرکس طی سالهای اخیر آمده قلبا اذعان دارد که دمکراسی، برخلاف ادعای مفت گویان، یعنی انتخابات آزاد. همین کاری که مردم ایران در هر انتخابات انجام می دهند. یا همین اواخر مردم ترکیه انجام دادند. پس بهتر است آدم بجای حرف مفت، خودش را با خواسته های مردم ایران هماهنگ کند وگرنه لاف ایرانی بودن نزند. حتی همان جوانی هم که در اثر کج سلیقه گی دولت فعلی ایران، بخاطر ظاهرش در ایران در معرض توهین قرار دارد، پایش برسد اینجا به تو و امثال تو می خندد. باور نداری، برو جلو فرودگاه تورنتو و تحقیق کن.بر اساس فرهنگ اصطلاحات تو، او هم یک حزب اللهی شیک و ژیگول است. دم خودمان گرم که هنوز ایرانی هستیم.

-- همشهری ، Jul 30, 2007

آقا یا خانم self:
داشتم رادیو زمانه را ورق می زدم(مگر رادیو را می شود ورق زد!!!) چشمم خورد به مطلبی از یک حزب اللهی دو آتشه که همنوا با جوابیه من، او هم مطالبی را نوشته بود. البته این همنوائی هیچ تقارن زمانی ندارد چون مال چهار ماه قبل است. این حزب اللهی کسی نیست جز ابراهیم نبوی. ایشان در تقسیم بندی ایرانی های خارج از کشور به حزب اللهی ها هم(آنطور که شما فرمودید) اشاره کرده، می نویسد:
"گروه دیگر ایرانیانی هستند که در سال‌های اخیر از ایران مهاجرت کرده و یا با وجود سال‌ها زندگی در فرنگ هنوز در فضای ایران زندگی می‌کنند، این افراد از تلویزیون جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند، خبرهای ایران را دنبال می‌کنند و خیلی از آنها مذهبی هستند و از نظر سیاسی هم بسیاری از آنها ممکن است اصلاح‌طلب، اصول‌گرا، لائیک یا اصلاً غیرسیاسی باشند. این افراد از رفت‌وآمد با گروه‌های سیاسی اپوزیسیون کاملاً حذر می‌کنند و زندگی خودشان را دارند. مسجد دارند، سفره‌ی امام حسن و دعای کمیل دارند و عزاداری می‌کنند. تعدادشان هم کم نیست. برای برنامه‌هایی مثل سخنرانی آقای الهی‌قمشه‌ای دو، سه هزار نفر در بسیاری شهرها جمع می‌شوند، در حالی که در همان شهر برای سخنرانی مسعود بهنود 300 نفر و برای برنامه‌ی هادی خرسندی 500 نفر و برای کنسرت ابی 800 نفر و برای سخنرانی حزب کمونیست کارگری 17 نفر جمع می‌شوند. در مونترال 90 مسجد وجود دارد که بسیاری از آنها ایرانی است. این هم بخشی از واقعیت ایرانیان مقیم فرنگ است. این افراد به ایران می‌روند و بازمی‌گردند و رابطه‌شان با کشور قطع نمی‌شود، اما زندگی در فرنگ برای آنها یا از نظر تحصیلی یا شغلی جذابیت بیشتری دارد."

-- همشهری ، Jul 31, 2007

به نظر من دنیا با نگاه بد بینانه به ایرانیان نگاه می کند و اصولا حق دارد ولی این بدین منظور نیست که بایستی همه را با یک چوب برانند.

خطر انتقال تروریست ها از ایران به کانادا بسیار است ، این صحیح است که دولت کانادا با عقاید کاری ندارد ولی عقایدی که در آن به صراحت به نابودی کفار و مجازات های ننگین اسلامی پرداخته است و عقایدی که بر اشاعه ظلم و ستم بر زن که نیمی از جوامع انسانی را تشکیل می دهند مثل حق آوردن هوو بر سر آن و غیره را دارد نمی توان گفت عقیده اینها عقایذ شخصی کسی نیست بلکه عقایدی در ارتباط با حقارت انسان های دیگر و عقایدی مبتنی بر کشتن انسانهای دیگر به حکم الهی دارد.
ما در قوانین اسلامی داریم که مهدورالدم ها باید کشته شوند و حتی پرونده ایی در این خصوص تشکیل شد و در نهایت 6 نفر بخاطر کشتن 5 انسان که 2 انسان را با سنگسار کشته بودند تبرئه شدند.

خوب در کانادا همگان آزاد به داشتن عقیده هستند ولی عقایدی که در آن کشتن انسانها را بنا به تشخیص شخصی مجاز دانسته است بجز تروریست و اشاعه فرهنگ کثافت کاری در جوامع بشری عقیده دیگری هم هست.

عقیده اسلام مبتنی بر امر به معروف و نهی از منکر است مگر غیر از این است.

عقیده اسلام یعنی دخالت در زندگی دیگران و کشتن دیگران بنا به عقیده شخصی.

مزخرفاتی به نام اسلام عقیده شخصی نیست بلکه نابودی تمام انسانها را در پی دارد.

وقتی مواردی مثل مهدورالدم بودن در قانون داریم چگونه باید به مسلمانی که به اصطلاع عقیده شخصی خودش را دارد! ویزا بدهند و امنیت شهروندان خود را به خطر بیاندازند.

اصلا به مسلمانان نباید ویزا بدهند چرا که مسلمانان عقیده شخصی ندارند بلکه عقیده به کشتن دیگران برای رفتن به بهشت دارند.

-- بی نام ، Jul 31, 2007

واقعا دلم برای خودمون مردم داخل ایران می سوزه. از یک طرف گیر این حکومت مثل دختر 15 ساله حساس و احساساتی افتادیم که با اظهار نظر چند جوان یا نوشته شدن یک مقاله احساس براندازی می کنه و از هیچ ظلمی برای سرکوب کوچکترین اعتراض و فریادی فروگذاری نمی کنه. از طرف دیگه هم هیچ آلترناتیو مناسبی میان ایرانیان باصطلاح غیر خودی وجود نداره و اظهار نظر هایی هم که از آنها دیده و شنیده می شه نشان می ده که همین حاکمان خودمون با وجود حماقتهای بی حدشون هزاران مرتبه از این وطنفروشان باصطلاح طرفدار آزادی بهتر هستند. این وسط مردم بیچاره ایران هم مجبورن همین آقایون حاکم رو تحمل کنند و دم بر نیاورند. برخوردهای سفارت کانادا احتیاج بهیچ تفسیر پیچیده ای نداره. دو تفسیر می شود کرد: مذهبی و غیر مذهبی
مذهبی اون همان آیه قرآنه (نقل به مضمون): "که ای مسلمانان آگاه باشید که مسیحیان همواره پشتیبان و طرفدار یهودی ها هستند و در دوستی با آنها دقت کنید. (یعنی هیچوقت دوست صادقی برای شما نخواهند بود.)"
غیر مذهبی آن هم بیشتر به مساله خانم زهرا کاظمی و مسائل سیاسی و کینه و دشمنی دولت انگلستان بخصوص بعد از تحقیر ارتش آن کشور توسط نیروهای سپاه برمی گرده و مسلما در رفتار فرمانداری کانادا هم تاثیر مستقیم داره. درباره فرمایشات فرد بی نام (بنظر باید خانم باشند!) هم بنظر نمیاد که ایشان اصولا به چیز خاصی معتقد باشند. اینکه بخاطر چند نفر حزب اللهی عصبانی و جنایتکار تمام ملت ایران رو تروریست می دانند در حالی که حتی یک مثال وجود نداره که نشان بده مردم ما و حتی حزب اللهی ها در طول تاریخ کسی را خارج از ایران و از اتباع کشورهای دیگر ترور کرده باشند، نشان از نیت زشت ایشان دارد. قوانینی که ایشان از آن شکایت کرده اند دقیقا در آمریکا هم اجرا می شود (کنترل زندگی خصوصی و مکالمات افراد و ...) آیا اینها دخالت در زندگی شخصی افراد نیست؟ اینکه قانون بشما اجازه می دهد که به کسی که حس می کنید خطرناک است در عین غیر مسلح بودن، شلیک و او را بکشید همان قانون مهدورالدم ایران است. یعنی تشخیص مجرمیت افراد در برخی موارد بعهده مردم گذاشته شده است. البته من نه آن و نه این را تایید نمی کنم. فقط این را می خواستم نشان دهم که برخی افراد برای چاپلوسی بیگانگان از هیچ تهمت و توهینی به ملت(سابق) خود هم فروگذار نمی کنند. ایشان هم همان چیزهایی را تکرار می کنند که در غرب سعی شده به مسلمانان نسبت داده شود. نوشته ایشان بیشتر شبیه افکار هیستریک یک بیمار روانی است تا انتقاد از قوانین حاکم بر ایران.

-- شهرام ، Jul 31, 2007

hich chiz asan nist.kheiliha be mahze shenidane keshvare modafe hoquqe bashar mikhan bahrebardari shakhsi bekonann va entezarate bish az had darand ke dorost nist.

-- bahram ، Jul 31, 2007

I think they have right to do that , because if you look at Iranian community here , we don't have any unity, and just making problem for eachother,

-- بدون نام ، Aug 1, 2007

How can we get contact with this camping? specialy with Mr. Sheykholeslami? thanks

-- Ali ، Aug 2, 2007

Ba dorod be hamvatan e khobam
Lotfan kotah benevisid va por maana
REZA PALANG Örebro

-- gholamreza ، Aug 3, 2007

متاسفانه به حزب الهی ها مثل آخوندها آنقدر راحت ویزا می دن که شما نمی تونید فکرش رو هم کنید! مصباح یزدی رو میگم!

اما این قضیه ویزا ندادن به قبل از جریان سرباز های انگلیس بر می گرده!

آقا یا خانم همشهری، که کاسه شما داغ تر از آش شده و دارید راجع به ایران نظر می دید!
بهتر چشماتون رو باز کنید و بعد صحبت کنید، کجا تو ایران دموکراسی؟! مگه برای آدم هایی مثل تو، که پول نفت به ایشون می رسه!

-- فریبرز ، Aug 24, 2007

مرده شور هر چی مسلمون مذهبی خودخواه ببره که با خرافات ابلهانه و دیدگاههای جنایت کارانه این میهن رو نابود کردن و وجهه ما رو تو دنیا به لجن کشیدن . با ارزوی نابودی مذهب در سرتاسر جهان

-- اشکان ، Sep 12, 2007

من کارم مهاجرته و 20 ساله کانادا هستم. به نظر من ما ایرانیان تنها قومی هستیم که خودمون نسبت به خودمون نژادپرستی و تبعیض نژادی استعمال میکنیم. خدمت آقایان و خانم های کاسه های داغ تر از آش عرض کنم که،
Take a look at your friking calendar, it's 21st century you morons. snap out of it, if you don't stick together, UNCLE SAM WILL STICK IT IN YOU .... BIG TIME....
CIAO

-- بدون نام ، May 6, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)