تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
کنفرانس مطبوعاتی ستفان هارپر،نخست وزیر کانادا:

"کانادا در حمله نظامی علیه ایران شرکت نمی‌کند"

محمد تاج دولتی
toronto@radiozamaneh.com

این گزارش را اینجا بشنوید


روز جمعه ۱۵ ژوئن،"ستفان هارپر" نخست وزیر کانادا در یک کنفرانس مطبوعاتی با نمایندگان رسانه‌های قومی کانادا شرکت کرد و به پرسش‌های آنان در باره مسائل خاص کشورهای زادگاه روزنامه‌نگاران و نیز روابط سیاسی و اقتصادی کانادا با آن کشورها پاسخ گفت. در این کنفرانس مطبوعاتی که به دعوت شورای رسانه‌های قومی کانادا انجام شد، بیش از ۴۵ روزنامه‌نگار از رسانه‌های جوامع خارجی در کانادا شرکت داشتند. نخست وزیر کانادا پس از اشاره به برخی از اقدامات انجام شده توسط دولت محافظه‌کار وی در طول دو سال گذشته در پاسخ به نخستین پرسش راجع به اینکه موضع دولت کانادا در قبال پرونده اتمی ایران چیست، گفت:

"همانطور که حدس می‌زنید، این موضوع یکی از سوژه‌های اصلی مذاکرات در میان رهبران کشورها در کنفرانس هشت کشور صنعتی در آلمان بود. کانادا با کشورهای 1+5، یعنی پنج کشور عضو شورای امنیت و آلمان همکاری کرده و تلاش همه این بوده که ایران را متقاعد کنند به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد احترام بگذارد. می‌توانم به شما بگویم که نظر گسترده‌ای در جامعه بین‌الملل در باره خطر مداوم خودداری ایران از پذیرش قطعنامه‌های شورای امنیت وجود دارد. در همین حال با کمیسیون بین المللی انرژی اتمی هم در باره چگونگی تطبیق ایران با قطعنامه‌ها همکاری می‌کنیم."

ستفان هارپر گفت:" طبعا نمی‌توانم ماهیت گفت و گوهای سران کنفرانس آلمان را در باره ایران به شما بگویم. با این‌حال با لحن بسیار جدی موضع دولت کانادا را در باره پرونده اتمی ایران ابراز کردم. رفتارهای دولت ایران که با ایدئولوژی هم آمیخته است، تهدیدهای بسیار جدی برای کره زمین پدید آورده و کانادا همچنان با جامعه بین‌المللی در این زمینه همکاری می‌کند. من سعی کردم رهبران کشورهای دیگر را متقاعد کنم که از فشار به ایران دست برندارند."

نخست وزیر کانادا در پاسخ به پرسش رادیو زمانه که اگر یک حمله نظامی علیه ایران صورت بگیرد، آیا کانادا در آن حمله نظامی مشارکت خواهد کرد یا نه گفت:

" می‌توانم به شما بگویم که هیچگونه برنامه ای در جامعه بین المللی برای چنین حمله‌ای وجود ندارد و کانادا هم نقشه‌ای برای مشارکت در چنین حمله نظامی به ایران ندارد. امیدوارم فشارهای جدی بتواند رژیم ایران را متقاعد کند که عاقلانه توسعه صلح آمیز انرژی اتمی را ببیند و کاملا در جامعه بین المللی مشارکت داشته باشد."

هارپر در ادامه پاسخ به پرسش رادیو زمانه گفت: "کانادا باور دارد مردم ایران و مطمئنا ایرانیان خارج از ایران، از جمله ایرانیان کانادا می‌خواهند ببینند که دولت ایران به شهروند جهانی بهتری تبدیل شود."

کانادا در افغانستان چه‌کار می‌کند؟

احمد شاه هوتکی، سردبیر نشریه افغان پست از نخست وزیر کانادا پرسید: افغانستان و بویژه مردم ایالت قندهار نیاز به تاسیسات اولیه مانند بیمارستان، مدرسه، جاده و آب آشامیدنی سالم دارند. آیا کانادا در این زمینه کاری کرده است؟

نخست وزیر کانادا گفت:" من اخیرا در افغانستان بودم. از کابل و قندهار بازدید کردم و با مقامات دولتی و محلی هم دیدار داشتم. علاوه بر دیدار با نظامیان با گروه های سازندگی افغانستان هم ملاقات داشتم. مسلما کارهای زیادی باید انجام شود، بویژه در منطقه قندهار که مسئله امنیت نقش زیادی در روند سازندگی دارد. در حال حاضر همکاری و هماهنگی میان نیروهای نظامی و بخش توسعه بین المللی دولت کانادا در قندهار وجود دارد."

یکی از همکاران آقای هارپر و مشاور او در مسائل افغانستان نیز گفت:"در قندهار از زمان شروع عملیات نظامی، پروژه‌های توسعه و سازندگی با هم پیش می‌رود. مثلا در قندهار یکی از فعالیت‌های نیروهای نظامی کانادا برقراری امنیت در اطراف سدی است که می‌تواند الکتریسیته مورد نیاز ۲ میلیون نفر را تامین کند. بنابراین عملیات نظامی برای برقراری امنیت، یکی از شرط‌های اولیه توسعه و سازندگی نیز هست. در سراسر افغانستان بیش از ۶ میلیون دانش آموز وجود دارد و بیش از ۱۴۴ هزار آموزگار تربیت شده‌اند. اینها نشان می‌دهد که ما سعی می‌کنیم علاوه بر سازندگی، نهادهای حقوقی و اجتماعی را هم توسعه بدهیم. تا کنون همه دانش آموزان افغانی علیه بیماری فلج اطفال واکسینه شده‌اند و در حال حاضر در اقغانستان مردم تقاضای کمک های حقوقی دارند."

در ادامه کنفرانس مطبوعاتی ستفان هارپر، نخست وزیر کانادا با روزنامه نگاران رسانه های قومی این کشور مسائل گوناگون دیگری در رابطه با وضعیت حقوق بشر در کشورهایی مانند چین، برمه و فیلیپین مطرح شد که با پاسخ هایی اغلب سیاستمدارانه پاسخ داده شد

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

البته آقای هارپر نه به لحاظ فکری و نه به لحاظ سیاسی در موقعیتی نیست که سخنانی از این دست گوید هر چند با چرخش زبان کلمه در فضا شکل میگیرد اما همانگونه که در کلام فارسی فصیح آمده است شنونده را عقل باید .
آقای هارپر به عنوان دولت اقلیت حزب محافظه کار که از محبوبیت سیاسی و ویژیگی فکری خاصی بر خوردار نیست بیشتر شکل کمدی تراژیک دولت مارونی است تا یک نگاه نو و آلترناتیو در حوضه محافظه گری نو یا اکنونی ( تصویری که خود شبهه آنرا در سر دارد) در نتیجه نگاه و گفتار او نه تنها در باره ایران بلکه درباره هر مقوله ای چیزی مگر بازخوانی چرک نویس واشنگتن نیست م جریانات محافظه کار در کانادا نشان داده اند که از آن بضاعت و توانایی فکری که جریان لیبرال از آن برخوردار است بی بهره اند و این بیشتر ناشی از محدودیت فکر سنت گرا و پایگاه اجتماعی آن مربوط میشود از هم گسیختگی بیسابقه این حزب متعاقب پیروزی دولت لیبرال پس از دولت مارونی نشانگرواماندگی نگاهی کم بضاعت و دنباله رو در شرایط پاسخ و توضیح به جامعه بود . این جریان فکری تا زمانیکه استقلال فکری خود از آمریکا را به دست نیاورد شانسی برای یک فعالیت سیاسی پایدار و با ثبات نخواهد داشت .و این میسر نگردد مگر با پرورش رهبری متفکر و مستقل و البته از جنس کانادایی آن .

-- محمد ، Jun 20, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)