تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
تغییری بزرگ در صدور ویزا

انعطاف در صدور ویزا ی همسران دانشجویان ایرانی

فریبا صحرایی
toronto@radiozamaneh.com

این گفتگو را اینجا بشنوید


` درست همین پارسال بود که دانشجویان ایرانی متاهل دانشگاه‌های کانادا دیگر از بس که برای گرفتن ویزای همسران‌شان اقدام کرده بودند و درخواست‌شان رد شده بود ، دست به کار شدند و با مقامات کانادایی مکاتبه کردند. کلی نامه نوشته و تومار امضا شد. دانشجویان و اعضای انجمن‌های دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های کانادا ، به روسای دانشگاه‌ها هم نامه نگاری کردند و جلسات گفت و ترتیب دادند و مشکل خودشان را در میان گذاشتند. سفارت کانادا در تهران تند و تند دست رد به سینه دانشجویان می‌زد. تقریبا ۴۰ دانشجوی متاهل ایرانی با این مشکل مواجه بودند. در این میان بودند دانشجویانی که به همین دلیل زندگی‌های‌شان از هم فروپاشید . عده ای رفتند امریکا به این امید که آنجا بتوانند برای آوردن همسران‌شان از ایران کاری بکنند. و دانشجویانی هم بودند که درس و مشق را نصفه کاره رها کردند و به ایران بازگشتند.

مشکل ویزای همسران ایرانی همچنان بدون پاسخی منطقی و قانع کننده باقی بود.

روزنامه‌ها و رسانه‌های کانادایی هم کمابیش به این موضوع پرداختند و به عنوان مثال نشریه وینزور ستار در گزارشی به ریشه های سیاسی این مشکل دانشجویان ایرانی پرداخت و آن را معلول روابط تیره و تار دو کشور ایران و کانادا خواند.

اما نکته اینجا بود که نه تنها تقریبا هیچ‌یک از مقامات کانادایی به این موضوع اعتراف نکردند ، بلکه همگی در گفت و گو با رسانه‌ها اعلام کردند که هیچ تغییری در سیاست های کانادا نسبت به صدور ویزا برای ایرانیان رخ نداده است و موارد رد شده صرفا شرایط عمومی و متداول را حائز نبوده‌اند.

اما واقعیت آن بود که حتی تعداد دانشجویان ایرانی ورودی سال ۲۰۰۶ در خیلی از دانشگاه‌ها ، از جمله دانشگاه وینزور کانادا افت چشمگیری کرد ، چرا که روند صدور ویزا برای آنها سخت تر از گذشته شده بود و در اکثر موارد تقاضا ها رد می‌شد.

چندی پیش وقتی که دولت اوتاوا سفیر خود را به تهران فرستاد، اولین انتظاری که می رفت بهبود روابط دیپلماتیک بین دو کشور بود که به نظر می‌رسد کم کم نشانه‌هایی از آن با قائل شدن تسهیلات برای دانشجویان ایرانی رو به رشد است. به این ترتیب که اخبار رسیده حاکی از آن است که مشکل ویزای همسران دانشجویان ایرانی روبه حل شدن گذاشته . به طوری که حمید عزیزی دانشجوی دکترای مواد دانشگاه بریتیش کلمبیا که بارها برای گرفتن ویزای همسرش در گذشته اقدام کرده بود و هر بار رد شده بود، به تازگی موفق می شودو همسر او به زودی عازم کانادا خواهد شد. عزیزی در گفت و گو با رادیو زمانه با اشاره به مشکلات دوری از همسر برای دانشجویان ایرانی کانادا ، گفت :"وضعیت بلاتکلیفی ما عمدتا ناشی از روابط سیاسی دو کشور بود و به نظر می رسد که با رفتن سفیر کانادا به تهران این مشکل روبه حل شدن گذاشته است."

وی گفت :"اخیرا رئیس دانشگاه بریتیش کلمبیا که در جریان مشکل دانشجویان ایرانی بود، نامه ای را برای من ایمیل کرد که در آن گفته بود ، مسوولان مهاجرت کانادا به این مشکل دانشجویان ایرانی اعتراف کردند و آن را پذیرفتند. در حالی که پیش از این اصلا معتقد بودند که چنین مشکلی وجود ندارد."

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

خانوم من هم بعد از اینکه 2 بار رد شد بالاخره بار سوم همین اواخر ویزا گرفت. قطعا چرخش قابل توجهی انجام شده که باعث شده به خانوم من مصاحبه بدن!

خوب می بود که کانادا جرات این رو می داشت و اعتراف می کرد که دلیل رد ویزا نه به علل غیر معقول ارائه شده از طرف سفارت بلکه به دلیل نسخه از پیش پیچیده شده بوده.

در نهایت باعث خوشحالیه که پیگیریها به نتیجه رسید.

من خوشحالم

-- فرزاد ، Jun 19, 2007

دوستان کانادایی ها جر در راستای منافع کشور خود حرکت نمیکنند اگر ببینند که دانشجو بعد از ازدواج خوب نمیتواند برایشان کار کند فوری ویزا نمیدهند. اگر ببینند که ضررش بیشتر است یا دانشجو بیشتر پول پس انداز میکند تغییر چهره میدهند. اشتباه نکنید اینها جز منفعت خود چیز دیگری را در نظر ندارند. زهرا کاظمی ها مستمسکی بیش نیستند.

-- هومن ، Apr 11, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)