تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
امتیازهای مهارت‌های فردی

چگونه رفتن: بخش دوم

امین راد
toronto@radiozamaneh.com

گوش دهید و دریافت کنید

از هفته پیش شروع کردیم به بررسی راه‌های مهاجرت به کانادا و کارشناس این رشته در تورنتو خانم مه‌لقا شاهید به صورت کلی و تیتروار این روش‌ها را برای ما بیان کردند. این دفعه از کارشناس محترم دیگر امور مهاجرت در تورنتو، مسعود فیض تقاضا کردیم در کنار ما باشند. ایشان ابتدا به تشریح معمول‌ترین روش مهاجرت به ویژه برای ایرانیان یعنی مهارت‌های فردی پرداختند.

مسعود فیض: این روش برای اشخاصی است که تحصیلات بالا دارند، زبان انگلیسی خوب و سابقه کاری خوبی دارند. به صورت امتیازبندی است و کل امتیازی که یک شخص می تواند بگیرد، یکصد امتیاز است. باید حداقل از این یکصد امتیاز ۶۷ امتیاز بیاورد که بتواند اقامت کانادا را بگیرد. مهاجرت به کانادا یا متاسفانه یا خوشبختانه قوانین دائمی ندارد، یعنی شاید تا یک یا یک سال دیگر قوانین یکباره تغییر کند و به جای ۶۷ امتیاز می گویند مثلا باید ۵۰ امتیاز بیاورید یا ۸۰ امتیاز بیاورید.

مسائلی که امتیاز دارد برای شخص، تحصیلات، زبان انگلیسی، سابقه کاری، سن و دو مورد دیگری که می‌شود گفت مقداری مشکل هستند برای گرفتن امتیاز. درمورد تحصیلات حداکثر امتیازی که یک شخص می‌تواند بگیرد ۲۵ امتیاز است که باید تحصیلاتش در سطح دکترا باشد. ولی اگر کسی تحصیلاتش در سطح لیسانس باشد ۲۰ امتیاز می‌آورد و به همین ترتیب. مورد بعدی سابقه کاری است. حداکثر در این مورد ۲۱ امتیاز است که شخص باید حداقل سه تا چهار سال سابقه کاری نشان دهد. مساله بعدی سن است، اگر سن کسی بین ۲۱ تا ۴۹ باشد، حداکثر امتیاز را می آورد که ده امتیاز است. به ازای هر یک سال بالاتر یا پایینتر دو امتیاز از ده امتیاز کم می‌شود. مورد بعدی زبان است. حداکثر امتیاز ۲۴ است به شرطی که هر دو زبان منظور انگلیسی و فرانسه را کامل بدانید. یکی از شرایطی که گفتم امتیاز گرفتن برایش مشکل است، داشتن درخواست کار از یک شرکت معتبر کانادایی است که به تایید وزارت کار کانادا رسیده باشد و در این صورت ده امتیاز شخص خواهد گرفت. اگر اقوامی در کانادا داشته باشید که اقامت داشته باشد، پنج امتیاز به امتیازات شما اضافه می‌کند، البته از اقوام نزدیک. اگر متاهل هستید و همسرتان هم تحصیلات دارد، بین سه تا پنج امتیاز می‌توانید اضافه بگیرید.

- از آقای فیض خواستیم از مشکلات و هزینه های روش مهارت‌های فردی هم برای ما بگویند.

مسعود فیض: تنها مشکلی که این روش دارد زمانش طولانی است و برای دوستانی که از ایران اقدام می‌کنند، پنج تا شش سال طول می‌کشد. ولی مزیت خاصی که از سپتامبر سال گذشته برای این روش قائل شدند این است که شما احتیاج ندارید تمام مدارکتان را زمانی که پرونده را می‌فرستید ارائه دهید. ...دوستانی که مثلا زبانشان ضعیف است دو سال وقت دارند خودشان را به سطح لازم برسانند. مخارجی که برای سفارت دارد، جمعا برای شخص اقدام کننده و همسر نفری هزار و چهل دلار می شود، برای فرزندان بالای ۲۲ سال هر نفر ۵۵۰ دلار، برای فرزندان زیر ۲۲ سال نفری ۱۵۰ دلار. یکی از شرایطی که دولت می‌خواهد، می‌گوید شما باید در مدارکتان نشان دهید مبلغی را دارید که وقتی وارد کانادا می‌شوید، بتوانید حداقل شش ماه خودتان را ساپورت کنید که آن مبلغ بستگی به تعداد جمعیت خانواده دارد. اگر شخصی مجرد است، باید نشان دهد حدود ده هزار دلار در حساب بانکی خودش هست، اگر دو نفر هستند حدودا می شود دوازده هزار، به تعداد جمعیت خانواده حدودا دو هزار و پانصد دلار باید اضافه کنید. این مبلغ را در مدارک اولیه باید نشان دهید که دارید، ولی پیش از این که ویزا صادر شود معمولا سفارت نامه می‌فرستد و باید نشان دهید این پول را منتقل کردید به حساب بانکی که به اسم خودتان در کشور کانادا باز شده.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

با سلام.من علاقمند به مهاجرت به کانادا هستم.هزینه کار برایم مهم نیست تنها سرعت عمل برایم اهمیت حیاتی دارد.حاضرم هردو امکان قانونی ویا غیر قانونی را در صورت امکان وصول عاجل به هدف بپذیرم.در صورتیکه کسی میتواند مشکل مرا حل کند حتما با میل من تماس بگیرد.با تشکر.

-- سعید جعفری جوزانی ، Aug 9, 2007

من خیلی دوست دارم به کانادا سفر کنم خواهشمندم کمکم کنید

-- khaled ، Jun 28, 2008

با عرض سلام و خسته نباشید
من دانشجوی سال آخر رشته مهندسی IT در دانشگاه علم و صنعت تهران هستم در مقطع لیسانس . میخواهم نظر شما را در رابطه با اقدام از طریق مهارت فردی و یا ویزای تحصیلی در ابتدا جویا شوم...که بهتر است از کدام روش اقدام کنم
با تشکر فراوان

-- محراب ، Nov 8, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)