تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
زرتشتیان کانادا و محیط زیست

اهمیت توجه به محیط زیست و درخت کاری برای زرتشتیان

محمد تاج دولتی
toronto@radiozamaneh.com

گوش دهید و دریافت کنید

درخت کاری و محیط زیست و اعتقاد به چهار عامل آفرینش در میان زرتشتیان بسیار قوی است و پدر و مادرها کمک می‌کنند فرزندانشان به این اصول توجه کنند. کودکان و نوجوانان زرتشتی می‌دانند که آنچه که امروز کاشته می‌شود، برای فردای آنهاست و ما چه باشیم و چه نباشیم برای فرزندان و نوادگان مان این نهال ها را می‌کاریم. کودکان زرتشتی چه در مدارس و چه در آموزش هایی که به آنها می‌دهیم می‌آموزند که محیط زیست چقدر برای ما مهم است و درخت کاری ضمن اینکه جامعه را سبزتر نگاه می‌دارد، به بهتر بودن زندگی هم کمک می‌کند.


یکی ازهفت مرحله ِ آفرینش در دین زرتشتی آفرینش زمین یا خاک است. از سوی دیگر آتش به عنوان نهاد حرارت و انرژی، آب، خاک و هوا چهار عنصری هستند که به عنوان عناصر اولیه یا نهادهای اولیه آفرینش نگهداری شان برای تمام زرتشتیان ضروری و واجب است و این بایستگی را در آموزش های زرتشت می‌بینیم که در زندگی امروز ما نقش بسیار دارد. آلودگی محیط زیست جهان را امروز به حال خفقان برده است و کاشتن یک درخت می‌تواند به کم کردن این آلودگی کمک کند و این را در آموزه‌های زرتشت از هزاره‌های پیش تا کنون داریم.


ایران مشکلات عدیده‌ای دارد که یکی از آنها آب و هوای مناطق کویری است. از سوی دیگر در سده‌های پیش ایرانی ها بیشتر در شبانی و ایلیاتی و کوچ کردن بودند و کمتر به اسکان و در یک جا ساکن شدن و ساختن آنجا نظر لطف داشته اند و متاسفانه همین مسئله باعث شده که بسیاری از آن عوامل محیط زیست آسیب ببیند و از بین برود.


انجمن زرتشتیان انتاریو بیش از سی سال است که فعالیت می‌کند. در این انجمن بیش از هزار و ششصد نفر عضو هستند که از این تعداد حدود پانزده درصد را زرتشتیان ایرانی تشکیل می‌دهند. گروه‌های دیگر زرتشتی کسانی هستند که در پاکستان، هند و آفریقا بوده اند تلاش ما این است که همه ِ گروههای زرتشتی، بویژه نسل های جوان را بیشتر به هم نزدیک کنیم. زرتشتیان انتاریو مراسمی ‌مانند چهارشنبه سوری، سیزده بدر و جشن سده را با هم برگزار می‌کنند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام.من از ایرانیان مقیم ایران هستم.مسلمان نیستم اما در شناسنامه من مسلمان نوشته شده است.چون در خانواده مسلمان متولد شده ام.من نمی توانم در ایران زندگی کنم.چون نه جرات بیان عقائدم را دارم و از خانواده ام رسما" طرد شده ام.
می خواستم بدانم شما راه حلی برای خروج من از ایران دارید .چون من پول برای مهاجرت هم ندارم.متشکرم.

-- shahrokh borzooie behmaram ، Jul 21, 2007

من ایرانی هستم در خارج از کشور چگونه میتوانم در مورد وارد شدن به ائین و دین مقدس زرتشت سوال کنم

-- محسن ، Aug 2, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)