تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
ایرانیان در برابر مشکلات آموزشی در کانادا

مدارس کانادایی و دانش آموزان ایرانی

فریبا صحرایی
toronto@radiozamaneh.com

این برنامه را اینجا بشنوید


تفاوت اساسی بین دو سیستم آموزشی ایران و کانادا امری بدیهی است. این اختلاف علاوه بر ندانستن زبان انگلیسی برای تازه واردین و نا آشنایی با نحوه درس خواندن بارها دانش اموزان ایرانی را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

نسرین جوانفر کارشناس آموزشی و مشاور آموزش و پرورش منطقه یورک سیستم آوزشی کانادا را سیستمی‌باز می‌داند که با هدف رشد خلاقیت دانش آموز و در نهایت افزودن بر دانش پیشینیان دانش آموزان را تربیت می‌کند و می‌گوید: دانش آموزان ایرانی وقتی وارد این سیستم می‌شوند با توجه به فشاری که خانواده ها روی آنها می‌گذارند و توقعاتی که از انها دارند، گاه دچار ناهنجاریهای رفتاری شدید می‌شوند و از نظر اجتماعی دچار مشکلاتی می‌شوند و خیلی راحت مشکلات قانونی در جامعه کانادایی پیدا می‌کنند .

وی می‌گوید: درهای دانشگاه و کالج ها همیشه در کانادا به روی بچه های ما باز است ولی اگر به دانش اموزی که تازه وارد این محیط شده فرصت لازم داده نشود و مرتب دانش آموز تحت فشار باشد ، ممکن است هیچ وقت به تحصیل ادامه ندهند.

این کارشناس مسایل آموزشی می‌افزاید: بچه‌هایی که مهاجرت می‌کنند و همه دلبستگی‌های خود را از داده‌اند ، به محض ورود به مدارس کانادایی تقریبا به دو گروه تقسیم می‌شوند. یک گروه کسانی هستند که با توجه به محیط باز و آزاد مدارس اینجا دوران ماه عسل را آغاز می‌کنند و گروه دوم آنها هستند که از نظر روحی دچار آسیب‌های شدید می‌شوند بویژه کسانی که شاهد جدایی پدر و مادرانشان بعد از مهاجرت هستند.

گفتنی است خانواده های زیادی هستند که بعد از مهاجرت شاهد ناهنجاریهای رفتاری فرزندان هستند، از افت تحصیلی و خشونت گرایی و روی آوردن به الکل گرفته تا ترک تحصیل، افسردگی و ناراحتی های شدید روانی.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

نمیدونم برای بچه های کوچکتر هم این مسائل امکان داره پیش بیاد یا خیر ؟ من نگران دختر کوچیک خودم هستم

-- راهپیما ، Aug 8, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)