تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
مجله‌ی محیط زیست

عملیات "کماندوهای" صلح سبز

محمد تاج‌دولتی
toronto@radiozamaneh.com

روز یکشنبه ۲۲ آوریل، روز جهانی زمین بود. در این روز در سال ۱۹۷۰ میلادی یک سناتور آمریکایی به نام "گیلورد نلسون" با ارائه طرحی از دانشجویان این کشور خواسته بود پروژه​هایی برای جلب توجه مردم به مشکلات زیست محیطی ارائه کنند و از آنجا که به زودی ایده این سناتور آمریکایی مورد توجه آمریکایی​ها و دیگر طرفداران حفظ محیط زیست در جهان قرار گرفت، این روز به نام روز جهانی زمین نام​گذاری شد. همه ساله بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در ۱۸۴ کشور جهان برنامه​هایی در رابطه با مسائل و مشکلات زیست​محیطی برگزار می​کنند.

ده هزار لامپ شکسته

Green%20peace1.jpg

در دو برنامه پیش که به معرفی سازمان بین المللی " گرین پیس" یا صلح سبز اختصاص داشت، اشاره کردیم که یکی از کارهای بسیار مهم فعالان این سازمان انجام عملیات نمایشی برای جلب افکار عمومی در توجه به مشکلات محیط زیست است.

در چند روز گذشته چند حرکت نمایشی توسط فعالان "گرین پیس" که می​توان آنها را کماندوهای صلح سبز هم نامید در شهرهای مختلف اروپا انجام شد که بسیاری از رسانه​های جهان با آب و تاب راجع به آنها و سازمان صلح سبز مطالبی منتشر کردند.

از جمله در شهر برلین و مقابل دروازه معروف "براند بورگ"، همکاران سازمان صلح سبز بیش از ده هزار لامپ روشنایی معمولی را به زمین ریختند و با یک ماشین غلطک بزرگ که برای آسفالت کردن از آنها استفاده می شود همه ِ این لامپ ها را خرد کردند تا ضمن جلب توجه مردم، به مقامات مسئول هم پیام دهند که باید استفاده از این لامپ ها را غیر قانونی کنند تا گازهای داخل این لامپ ها و گرمایی که هنگام روشن شدن تولید می کند بیش از این موجب گرمایش آب و هوای کره زمین نشود. این حرکت سرآغاز یک کمپین تبلیغاتی بین​المللی است که هدف آن جلوگیری از مصرف بیهوده انرژی است. بر اساس نظر سازمان جهانی صلح سبز اگر همهِ کشورهای اروپا به جای استفاده از لامپ های روشنایی معمولی از لامپ های فلورسنت استفاده کنند تقریبا ۲۵ نیروگاه تولید برق به دلیل نیاز کمتر به انرژی بسته خواهد شد.

۸ تن ذرت برای کاندیدای ریاست جمهوری

در همین حال گروه دیگری از فعالان سازمان جهانی صلح سبز، سه روز پیش از برگزاری مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، بیش از ۸ تن دانه ذرت را، که گفته می​شود بذر آن مورد تغییرات ژنتیکی قرار گرفته، و به گفته کارشناسان محیط زیست تولید آن نه فقط برای سلامتی انسان​ها، بلکه برای محیط زیست هم مضر است، در شهر پاریس درست مقابل ساختمان ستاد انتخاباتی "نیکلا سارکوزی" کاندیدای دست راستی انتخابات کنونی خالی کردند.

با اینکه ماموران پلیس به دلیل رفت و آمد زیاد در ستاد انتخاباتی آقای سارکوزی در اطراف محل حضور گسترده​ای داشتند، اما فعالان "گرین پیس" موفق شدند با هوشیاری از زیر نظارت ماموران پلیس عبور کنند و با یک کامیون کمپرسی انباشته از ۸ تن ذرت تولید شده از بذرهای ژنتیکی تغییریافته، خود را به محل مورد نظرشان برسانند و به سرعت ذرت​ها را در سطح خیابان خالی کنند. با این اقدام ِ فعالان "گرین پیس" نه تنها رفت و آمد در تمام منطقه برای ساعت​ها مختل شد، بلکه هزاران نفر از مردم عادی هم برای تماشای این صحنه تماشایی تجمع کردند و تبلیغات سازمان صلح سبز کاملا موفقیت آمیز اجرا شد. همه ِ ۱۵ فعا ل سازمان صلح سبز که در این عملیات شرکت داشتند به جرم اختلال در نظم عمومی توسط پلیس دستگیر شده و پس از چند ساعت آزاد شدند.

به گفته "آرنو آپوتکر"، یکی از مسئولان این عملیات از آنجا که آقای "سارکوزی" مخالفت خود را در مورد کشت و تولید محصولات کشاورزی با روش های غیر طبیعی اعلام نکرده، ما هم به حد کافی برای او ذرت مورد علاقه​اش را مقابل ستاد انتخاباتی او ریختیم.

مخالفت با تولید محصولات کشاورزی که دانه​های آن در آزمایشگاه ها به منظور تولید بیشتر، سریعتر و مقاوم تر مورد تغییرات ژنتیکی قرار گرفته بسیار گسترده است تا جایی که آقای "ژوزه بووه" فرانسوی، که از مخالفان سرسخت تولید محصولات کشاورزی و مصرفی به روش​های غیرطبیعی است، در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری خود را کاندید کرده بود.

جنگل​های کنگو را نابود نکنید

در ادامه ِ این عملیات گروه دیگری از فعالان "گرین پیس" در یکی از پارک های شهر بروکسل در بلژیک با اجرای حرکاتی نمایشی توسط بولدوزر و اره های برقی، به قطع درختان جنگل های مرطوب جمهوری دموکراتیک کنگو، از مستعمرات سابق بلژیک، اعتراض کردند. جنگل​های کشور کنگو پس از جنگل​های آمازون از مهمترین منابع جنگلی دنیاست که بیش از ۸۷ میلیون هکتار مساحت دارد و زندگی بیش از ۴۰ میلیون کنگویی به این منبع طبیعی بستگی دارد.

به همین جهت سازمان جهانی صلح سبز توجه ویژه​ای به موضوع حفظ و نگهداری این جنگل​ها، هم برای حفظ محیط زیست و هم برای وخیم تر نشدن زندگی روزانه مردم کنگو نشان می​دهد.


فایل صوتی را اینجا بشنوید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)