تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

مردانی که مورد خشونت همسرانشان قرار می​گیرند

فریبا صحرایی
toronto@radiozamaneh.com

در حالی که بر اساس یک مطالعه میدانی 28.9 درصد زنان مورد خشونت مردان قرار گرفتند، حدود 23 درصد مردان نیز در روابط خانوادگی مورد خشونت همسرانشان واقع شده‌اند.

در این مطالعه که بر روی شش هزار و ۷۹۰ زن و هفت هزار و ۱۲۲ مرد صورت گرفته است، نشان می‌دهد خشونت مردان بیشتر فیزیکی و خشونت زنان بیشتر روحی و کلامی بوده است. رفتارهایی چون، سکوت، آزار های روحی و روانی و حرف نزدن، بایکوت مردان در روابط زناشویی، پرخاشگری‌های کلامی و خلاصه حمله فیزیکی و کتک زدن مرد از جمله تکنیکهای زنانه خشونت علیه مردان محسوب می‌شود.

موضوع خشونت زنان بر علیه مردان اولین بار هفته گذشته در دانشگاه تورنتو برگزار شد و طی آن ایرانیان با عوامل و انواع خشونت خانگی زنان علیه مردان آشنا شدند.

در این نشست، دکتر عباس آزادیان، روانپزشک ایرانی مقیم تورنتو، نتیجه مطالعات و تحقیقات در خصوص پدیده خشونت زنان علیه مردان را مطرح کرد و گفت: خشونت خشونت و پرخاشگری به عنوان یک غریزه انسانی در محیط خانه نه تنها از سوی مردان اعمال می شود، بلکه این خشونت گاه از جانب زنان صورت می گیرد. چنانچه

بسیاری از مردان شاید تجربه چنین خشونتی را در خانه داشته باشند، اما کمتر به آن فکر کنند و از آن حرف بزنند.

طبق آمار اعلام از سوی وی، در خشونت‌های خیلی اساسی، 12 درصد تمامی قتل ها در امریکا به وسیله زنها انجام می شود و هر سال حدود 750 مرد به وسیله همسران و دوست دخترانشان کشته می شوند و از آنجا که دانشمندان ریشه های خشونت را در ابنای بشر غریزی می دانند ، لذا نوع و میزان خشونت را هم در زنان و مردان متفاوت اعلام می کنند. چنان چه خشونت مردان بیشتر جنبه فیزیکی و خشونت زنان بیشتر جنبه روحی و روانی دارد.

اکثر مطالعات انجام شده نیز روی زنانی که در روابط زناشویی خوددست به خشونت می زنند ، نشان می دهد که عواملی چون مصرف الکل و مواد مخدر با میزان بروز خشونت در زنان رابطه مستقیم داردو میزان آن را افزایش می دهد.

مطالعه ای دیگر بر روی 87 زنی که علیه شوهرانشان دست به خشونت زده بودند نشان می دهد که دفاع از خود یا تحریک شدن به وسیله همسرخود و یا تلافی کردن تجاوز جنسی در گذشته را به عنوان علت خشونت خود مطرح می کنند . در عین حال 27 درصد همین زنان علت خشونت خود را احساس" عشق خود" یا "بیان احساسات" و یا "احساس حسادت" عنوان کرده اند .

تحقیقات نشان می دهد که در میان زنانی که به دلیل خشونت علیه شوهرانشان دستگیر شده بودند ، زنانی که دست به خشونت می زنند، در معرض خطر بالاتر ابتلا به بیماری های روحی و روانی مانند اضطراب و افسردگی می باشند.


فایل صوتی را اینجا بشنوید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

يعني مردها خشونت روحي و کلامي ندارند؟ فکر مي‌کنم نسبت به آقايون لطف شده!

-- مريم ، Apr 22, 2007

آخی ،بمیرم برای مردا!! حضرات هر کاری بخواهند انجام میدند بعد خانم که از پس دفاع برنمیاد و میره تو لاک خودش میشه آزار آقایون گل وگلاب و دل نازک!! بمیرم الهی!!

-- زهرا ، Apr 23, 2007

بنده به عنوان يك مردهميشه از خشونت كلامي و تحقير و تهديد و بلند كردن صداي همسرم عزاب كشيده ام

-- رضا ، Apr 23, 2007

خيلي ببخشيد كه زن ها اين حق را دارند كه وقتي ناراحت ميشند گوشه گيري كنند البته ميدونم كه اصولا نبايد اين حقم داشته باشند !!!!

-- هانا ، Apr 24, 2007

این موضوع در مورد زنان افغان صدق نمی کند. رفتارهایی چون، سکوت، آزار های روحی و روانی و حرف نزدن، بایکوت مردان در روابط زناشویی، پرخاشگری‌های کلامی و غیر... وجود ندارد چه رسد به لت و کوب. زن افغان مقهور جامعه مردسالار افغان شده است. بهرحال مبارک باشه برای آنهایی که از طرف زنان شان لت خورده اند و تبریک برای آنهایی که لت کرده اند.
http://kabuli.org

-- نسیم فکرت از افغانستان ، Apr 24, 2007

من در جلسه گفتگوي دكتر آزاديان حضور داشتم و فكر ميكنم كه اين گزارش انعكاس درست صحبتهاي دكتر نيست. آقاي دكتر بارها در صحبتهاي خود تاكيد كرد كه موضوع اصلي جامعه مرد سالاري و خشونت مردها عليه زنها است ولي در چهارچوب مبارزه با خشونت بايد با همه انواع خشونت برخورد شود. متن كامل صحبتهاي دكتر آزاديان از اين هفته در هفته نامه شهروند در دسترس همه خواهد بود.

-- پریناز از تورنتو ، Apr 25, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)