تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
ایرانیان مقیم کانادا:

سال ۸۵ سالی سخت برای ایران بود

فریبا صحرایی
toronto@radiozamaneh.com

وضعیت گذشته ، حال و آینده ایران همواره برای ایرانیان مقیم کانادا مهم بوده و هست . حتی اگر سالیان سال پا به ایران نگذاشته باشند و به هر دلیلی رنگ ایران را هم ندیده باشند. پی گیری اخبار و رخداد های ایران از سوی ایرانیان دور از وطن موضوعی است که نشان دهنده پای بندی ایرانیان به هویت و ملیت خود و ارزشگذاری آنان به سرزمین پدری و مادریشان است.

این که ایرانیان مقیم کانادا سال گذشته ایران را از ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی چطور دیدند و آینده کشور و بویژه سال 86 را چطور پیش بینی می کنند سوالی است که با چند نفر از ایرانیان متخصص و فعالان اجتماعی تورنتو مطرح کردیم. از گاه بسیاری از آنها سال 85 سالی سخت برای ایران بود. سالی که در آن فشارهای اقتصادی و نگرانی های عمومی مردم از وضعیت صلح و ثبات در منطقه شرایط حادی را پیش روی ایرانیان قرار داد.

آن چه در پی می آید حاصل گفت و گویی است با ایرانیان مقیم تورنتو:

moghisi.jpg

دکتر هایده مغیثی ، استاد جامعه شناسی دانشگاه یورک:
من روی یک بعد می خواهم تاکید کنم و آن ادامه تلاش مردم ایران برای ذمکراسی و ادا کردن سهمشان در جامعه سیاسی و فرهنگی و مبارزه با کسانی است که می خواهند این حق را از آنها دریغ کنند.

سال 85 البته روند اصلاح طلبی ، (البته نه اصلاح طلب به معنای گروه خاصی که طی سال های اخیر بوجود آمد، بلکه به معنای جامع آن)با شکست هایی مواجه شد، اما این تلاش شروع شده است.و علی رغم این که طی دو سال گذشته و بخصوص سال گذشته از نظر باز شدن فضای سیاسی و فرهنگی سال بسیار بدی برای ایرانیان بوده ولی تکیه من روی نکاتی است که امیدوار کننده است.

فکر می کنم به طور مشخص مبارزه زنان ایران برای برابری حقوق ، که در حقیقت مطالبه چیز عجیب و غریبی نیست و مسایلی است که بسیاری از جوامع دیگر سال ها پیش دیگر به آن دست یافتند، است که در نهایت متانت و با پیگیری و نا امید نشدن ، افتادن و برخاستن دارند ادامه می هندو این طلیعه بسیار خوبی برای امسال است .

hariri.jpg

مهرداد حریری، پژوهشگر :
سال 85 از لحاظ اقتصادی قابل بحث است .گران شده قیمت نفت خبر خوبی است ولی این که چه مقدار از این در آمد بر سر سفره مردم رفته سوالی است که باید کارشناسان به آن جواب بدهند. اما آنچه بدیهی است این که تورمم همچنان بالا رفته و این افزایش قیمت در نرخ نفت نتوانسته خودش را به رفاه بیشتر برای مردم ایران ترجمه کند. و این تا حدی به ناامنی سیاسی و اجتماعی بر می گردد. در عرصه بین المللی هم شرایط چندان خوب نبود ،تنش های متعددی بین ایران و جامعه بی المللی بود. به لحاظ سیاسی،فکر می کنم جامعه به سمت بیته تر شدن رفته است. بخشی از آزادی های سیاسی از دست رفته است . البته شروع شدن چنبش زنان نقطه امیدی بود، که در جهت مطالبات قانونی و لغو قوانین تبعیض آمیز علیه زنان جلو می رود. چیزی که برای سال آینده آرزو می کنم ، عدم رخ دادن هر گونه جنگ بر علیه ایران ، وجود امنیت و آزادی های بیشتر اجتماعی و سیاسی برای مردم است . من امیدوارم که در سال جدید تورم کمر شکن مهار شود و منابع اقتصادی مردم به نحو عادلانه ای توزیع شود و به رفاه اقتصادی بیشتر منجر شود.

moridi.jpg

دکتر رضا مریدی، پژوهشگر و از فعالان اجتماعی :
به نظر من کشور ما در سال تحت فشار زیادی از سوی کشورهای غربی بود و این هم چنان کشور ما را تهدید می کند و من امیدوارم که با درایت مسولان مملکت ما بتوانیم تصویر بهتری از کشور و ملت و دو لت خودمان ایجاد کنیم که مردم ما بتوانند با سر بلندی در صلح و آرامش زندگی کنند.

اولویت مهم برای کشور عزیزمان ایران ، در سال آینده حرمت آزادی های فردی است . این اساس حکومت های امروز در دنیا است. بعد از آن مسایل اقتصادی و فرهنگی است. بخصوص فرهنگ قومیت ها و ملیت ها ی مختلف ایران و آثار باستانی ما که مردم الان نگران هستند. ما تا آنجا که می توانیم از ثروت های فرهنگیمان حفاظت کنیم و برای غنای فرهنگ گذشته و آینده امان تلاش کنیم.

tabrizi.jpg

احمد تبریزی، فعال اجتماعی :
سال 85 برای ما ایرانیان مقیم خارج سال پر تنشی بود چراکه نگران اتفاقاتی بودیم که ممکن برای ایران بیافتد. امیدواریم که با رفع مشکلات بتوانیم در سال جدید آرامش بیشتری برای مردم ایران داشته باشیم و روزنه امیدی برای بهبود اوضاع اقتصادی و سیاسی ایران داشته باشیم. به هر حال چیزی که امروز مسایله حاد ایران است مساله هسته ای است. مذاکرات هسته ای و تحریم ها نهایتا به مردم فشار وارد می کند . من تازه از تهران برگشتم، به هر حال مردم از نظر روحی در فشار هستندو نگران هستند. امیدواریم که بعد از این همه سال تنش ، در سال جاری آرامش و ثبات را در کل منطقه مستولی شود . چراکه ایران جدا از کل منطقه نیست.

sheikholeslami.jpg

محمد شیخ الاسلامی، از فعالان اجتماعی :
سال 85 سال سختی بود . ما باید از همه رخدادهای گذشته درس بگیریم و تلاش کنیم که همه آنها را در سال جاری برطرف کنیم.در سال گذشته من به شدت نگران جنگ علیه ایران بودم که دور از هر نوع تمدنی است. جنگ قطعا نمی تواند برای مردم ما دمکراسی بیارود. ما هم از طرفی باید تلاش کنیم تا چهره صلح طلبی را مردم و کشورمان معرفی کنیم . ما باید در داخل و خارج از مرز های ایران احترام به عقاید دیگران را تمرین کنیم .ما برای سال جای برای مردم ایران آرامش و صلح و ثبات را آرزو می کنیم.

این چیزی است که مردم ما واقعا به آن نیاز دارند .

mohaghegh.jpg

دکتر علا الدین محقق، از مشاوران اقتصادی دانشگاه تورنتو :
سال گذشته از جمیع جهات سال سختی برای مردم ایران بود و این چیزی بود که ما ایرانیان مقیم خارج از کشور را هم نگران می کند. امیدواریم که سال 86 از نظر اقتصادی و سیاسی سال بهتری باشد. به نظر من اولویت اول در سال جدید بهیبود اوضاع اقتصادی مردم است. باید کمی به مردم رسید. آن وعده هایی که به مردم داده شده بود محقق نشد. جریانات اقتصادی و سیاسی و اجتماعی با هم کار می کنند مثل یک مجموعه به هم پیوسته و تا وقتی که وضع سیاسی و وضع اقتصادی و باالطبع وضع اجتماعی درست نخواهد شد.البته من کلا به آینده خوش بین هستم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

اين عنوان فعال اجتماعی خيلی عنوان کلی‌ای هست و خواننده اين گزارش به هيچ وجه نمی‌تواند متوجه شود که مصاحبه شوندگان در واقع در چه محدوده فعاليتی هستند و به اصطلاح چقدر برش دارند.

-- نيما ، Apr 16, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)