تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
بررسی قوانین فیفا در گفتگو با شاهین رحمانی

«مچ‌بند سبز برخلاف قوانین فیفا نیست»

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

در ناآرامیهای ایران رنگ سبز که رنگ تبلیغاتی میرحسین موسوی است، توسط طبقات گوناگون جامعه ایران و ایرانیان خارج از کشور به وضوح استفاده میشود. برای بسیاری از مردم رنگ سبز تنها به معنی حمایت از آقای موسوی نیست، بلکه سمبلی شده برای همبستگی در راه رسیدن به آرمانهایشان. تیم ملی فوتبال ایران هم از این امر مستثنا نبود و در آخرین بازی مقدماتی جام جهانی در سئول شش بازیکن تیم ملی ایران در نیمه ی اول بازی مچ بند سبز رنگ بسته بودند. پس از بازگشت تیم ملی به ایران که پس از مساوی در برابر کره جنوبی و در نتیجه ی ناکامی در رسیدن به مرحله ی نهایی جام جهانی فوتبال در آفریقای جنوبی بود، مهدی مهدوی کیا و علی کریمی دو بازیکن سرشناس و پرسابقه ی ایران رسما بازنشستگی خود را از تیم ملی اعلام کردند.

همچنین در شایعات اطراف کناره گیری این دو گفته شد که موقعیت چهار بازیکن دیگر با مچ بند سبزرنگ هنوز مشخص نیست. علی کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال رسما اعلام کرده است که نه دستور بازکردن مچ بندها را در طی بازی داده بود و نه هیچ بازیکنی را به منظور بستن این مچ بندها محروم کرده است. در همین حال قوانین فیفا پوشیدن و یا استفاده از علامتهای مذهبی یا سیاسی را در طی بازی منع میکنند و استفاده ی بازیکنان از این گونه علائم منجر به تنبیه آنان براساس قوانین فیفا میشود.

در مورد این قوانین و احتمال تنبیه این شش بازیکن از سوی فیفا با شاهین رحمانی کارشناس فوتبال و مطلع از مفاد اساسنامه ی فدراسیون بینالمللی فوتبال، فیفا، در مالزی گفتوگو کردم و ابتدا از او خواستم ماده ی چهار فیفا مبنی بر منع نشانه های سیاسی، مذهبی را شرح دهد:

Download it Here!

در حقیقت قانون بازیهای فوتبال، در ماده چهارمش مشخص شده است که بازیکنان فوتبال میتوانند از چه تجهیزاتی استفاده کنند. در آن قانون از رنگ یا چگونگی تجهیزات کاملا بحث شده و روشن شده است. بازیکنان فوتبال نمیتوانند از لوازمی استفاده کنند که به صورت جواهرآلات باشد یا زینتی باشد که باعث آسیب رساندن بقیهی بازیکنان بشود و یا نمیتوانند از وسایلی استفاده بکنند که روی آنها آرم، نوشته و یا علامتی باشد که بعنوان مظاهر تبلیغات سیاسی، تجاری و مذهبی به حساب بیاید. بنابراین موردی که مربوط به بازیکنان ایران بود، آنها فقط مچبند بسته بودند و این مصداق تخلف از مقررات بازیهای فیفا به حساب نمیآید.


پس طبق این ماده و گفته ی شما فیفا نمیتواند ایرادی بگیرد در پوشیدن و یا بستن این مچ بند سبزرنگ که تعبیر شده است به همبستگی با راهپیمایان توده مردم ایران و یا حمایت از آقای موسوی؟

ببینید این که ممکن است این بازیکن خودش چه تعبیری از آن داشته باشد و یا یک بیننده چه تعبیر و برداشتی از چیزی داشته باشد، آن یک چیز است و این که مقررات چه میگوید یک چیز دیگر. نه بازیکنان فوتبال خودشان در مورد این قضیه صحبتی کردند و اعلام کردند که فرضا دنبال یک چنین حرکتی بودند، و نه این که قوانین فیفا میگوید که در حین بازی کردن بستن چنین مچ بندی که رنگ خاصی داشته باشد، تخلف از قانون حساب میشود. بعلاوه این که خود مچ بند اصلا جزو تجهیزات معمولی بازیکنان فوتبال است، دوما این که رنگ سبز یکی از رنگهای لباس بازیکنان ایرانی در آن بازیها بود. شما اگر به لباس بازیکنان ایرانی نگاه بکنید، روی یقه شان رنگ سبز بود یا روی لباسشان رنگهای سبز دیده میشد و یا روی جورابهایشان، به خاطر سه رنگ پرچم ایران. بنابراین هیچ مصداقی از تخلف از قانون بازی آنجا وجود نداشت و نمیشود به صورت قانونی این تعبیر را کرد که آنها حرکت سیاسی انجام داده اند.

پس بنابراین با این صحبت شما در بازیهای بعدی تیم ملی فوتبال ایران که جام ملتهای آسیا است، بازیکنان طبق قوانین فیفا اجازهی بستن مچبند سبزرنگ را دارند.


ممکن است که فدراسیون فوتبال ایران در حقیقت خودش تعیین بکند که بازیکنان چه چیزی بپوشند و چه چیزی نپوشند. آن یک بحث جداست. ولی اگر بازیکنان فوتبال در طول مسابقه از چنین وسایلی استفاده بکنند و یک مچ بند ببندند، این مصداق حرکت سیاسی نیست. ولی خب فدراسیون فوتبال ایران میتواند تصمیم بگیرد که بازیکنانی که دارند توی زمین بازی میکنند از چه تجهیزاتی استفاده بکنند و از چه تجهیزاتی استفاده نکنند.

شما اطلاعی از محرومیت و یا بازنشستگی بازیکنان دیگری به غیر از آقایان مهدویکیا و کریمی هم دارید؟

من تنها چیزی که خواندم این بود که آقای کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال و (نایب رییس فدراسیون) فوتبال آقای تاج اعلام کرده اند که قصد محرومیت را تکذیب کرده اند و حتا آقای کفاشیان از بازیکنان فوتبال دوباره به نوعی دعوت کرد به طور غیرمستقیم که اگر تمایلی داشته باشند حتما میتوانند به تیم ملی برگردند. به آنها گفته اند که اگر قصدشان برای خداحافظی جدی باشد، فدراسیون فوتبال برایشان بازی خداحافظی بگذارد.

در همین حال ارغوان رضایی بازیکن تنیس ایرانی فرانسوی که روز گذشته از دور مسابقات ویمبلدون حذف شد به سبب ظاهرشدن در فیلم تبلیغاتی محمود احمدی نژاد در مبارزات انتخاباتی مورد انتقاد بعضی از هوادارانش قرار گرفته است. ارغوان در این فیلم راکت امضاشده ی خود را به رییس جمهوری اسلامی اهدا میکند. پس از بالاگرفتن انتقادها از این بازیکن جوان او گفته است که هر روز عکسهای بسیاری را برای هوادارانش امضا میکند و دادن راکتاش به آقای احمدی نژاد هم به منظور خاصی نبوده است.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi Interview, Shahin Rahmani
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

مسأله این نیست که آقای کفاشیان چه میگوید. در شرایط امنیتی امروز ایران، برای رئیس فدراسیون فوتبال که تره خورد نمی کنند. بازیکنان شجاع تیم ملی ایران نظام را دماغ سوخته کردند و این دولت و وزارت اطلاعات و سپاه و بسیج هستند که حساب آنها را می رسند. اگر احمدی نژاد بخواهد آنها را تنبیه کند کفاشیان چکاره است.

-- غلامرضا ، Jun 27, 2009

درود بر انان

-- sasan ، Jul 26, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)