تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفتگو با فاطمه حقیقت جو نماینده مجلس ششم

«هرکس با مردم باشد پیروز خواهد شد»

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com


با بالا گرفتن اعتراضات گروه کثیری از مردم به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران و به دنبال سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی که در آن ضمن تأئید نتیجه انتخابات معترضین را تهدید به شدت عمل کرد، در خارج از کشور هم اجتماعاتی در شهرهای مختلف در اعتراض به رویاروئی حکومت ایران با معترضین صورت گرفت. روز شنبه شهر نیویورک در ایالات متحده آمریکا شاهد دو گرد هم آئی بود که یکی کنفرانسی بود که در دانشگاه کلمبیا برای بررسی اوضاع امروز ایران تشکیل شد و دیگری اجتماع ایرانیان در مقابل سازمان ملل متحد بود. فاطمه حقیقت‌جو نماینده مجلس ششم که هم اکنون در آمریکا است در هردوی این اجتماعات حضور داشت و سخنرانی کرد. با خانم حقیقت‌جو در فرودگاه قبل از پرواز به نیویورک گفتگو کردم و ابتدا نظر او را در مورد آخرین خبر مبنی بر انفجار در مقبره آیت الله خمینی جویا شد

Download it Here!

دو روز پیش، برنامه‏ی ساعت هشت و نیم تلویزیون ایران اعلام کرد: «یک نفر را گرفته‏ایم و بمبی را که بنا بوده در حسینیه‏ی ارشاد بگذارند، کشف کرده‏ایم». از طرفی، ما کسانی که الان حاکم‏اند، نیروهای‏ نظامی امنیتی را به خوبی می‏شناسیم که خودشان بمب می‏گذارند، خودشان کشف و افشا می‏کنند. تا آن را به گردن کاندیداها یا طرف‏داران آن‏ها بیاندازند. یا بلافاصله، دوباره مثل همیشه، انگشت اتهام به طرف خارجی‏ها دراز کنند.

این‏ها بازی‏هایی است که بارها و بارها دیده‏ایم. گرچه که متاسفانه، این نوع اقدامات، تاثیر منفی هم روی مردم خواهد گذاشت.

من فکر می‏کنم، حق ماست، رأی داده‏ایم، بیشتر از این یازده میلیون هم در این انتخابات تقلب شده و مردم هم خواست‏شان را بسیار آرام، مدنی و مسالمت‏آمیز ابراز کرده‏اند و جای تاسف بسیار است که رهبری نظام، مسئولین اجرایی که این بازی را ترتیب داده‏اند، حاضر نیستند این را بپذیرند.

من می‏ترسم به زودی آقای خامنه‏ای، مثل شاه اعلام کند که: «صدای پای انقلاب شما را شنیدم». اما، آن موقع دیگر دیر است. به نظر من، هنوز دیر نشده و الان که با مردم جای مصالحه هست، باید تجدید نظر کنند و انتخابات مجدد در کشور برگزار شود.

طبق قانون اساسی، شرکت در اجتماعات، بدون حمل سلاح، حق قانونی مردم ایران است. بنابراین، این که پلیس تهران به آقای موسوی یا آقای کروبی در این باره هشدار بدهد، به هیچ عنوان پذیرفته نیست. الان جامعه‏ی بین‏الملل باید با توان خود، دولت ایران را تحت فشار قرار بدهد و از این به بعد هم باید شعار همگی ما این باشد که خواهان برگزاری انتخابات، با حضور مجامع بین‏المللی باشیم.

آقای خامنه‏ای در صحبت‏های خود بسیار قاطع بود و اصلا به نظر نمی‏آمد که حاضر به هیچ نوع عقب‏نشینی‏ای باشد. چراغ سبزی هم به نیروهای مسلح در ایران داد. اگر این نیروها با همان خشونتی که از آن‏ها خواسته شده، برخورد کنند، چه پیش خواهد آمد؟

آرزوی ما این است که نیروی پلیس که بخشی از مردم است، همراه مردم باشد. طبیعی است که آقای خامنه‏ای، الان در نماز جمعه این‏گونه صحبت کند. اما امیدوارم که ایشان در روزهای آینده تجدید نظر کند و قصد مصالحه با مردم ایران را داشته باشد. امیدوارم، ایشان زمینه‏ای را فراهم نکند که شرایط کشور، شرایط حادتر و غیرقابل بازگشتی بشود.

ایشان به گونه‏ای، هشداری هم به نامزدها دادند که در صورت ادامه‏ی حرکت در خیابان‏ها، عواقب آن با اشخاص پشت صحنه خواهد بود. الان، این نامزدهای معترض چه کاری از دست‏شان برمی‏آید؟

این که حرف قابل قبولی نیست! چه کسی گلوله دارد؟ چه کسی اسلحه دارد؟ چه کسی دارد به مردم حمله می‏کند؟ جز نیروهای دولتی؟ این اصلا قابل قبول نیست که قانون را هرطور که دلشان می‏خواهد تفسیر کنند، هر اقدامی دلشان می‏خواهد بکنند و بعد این‏گونه با مردم برخورد کنند.

به نظر من، حق کاندیداها است که در خیابان‏ها، حضور به‏هم برسانند. اتفاقاً، قدرت مردم در خیابان است. گرچه قدرت مردم از طریق صندوق رأی تجلی پیدا می‏کند، ولی وقتی که از این صندوق‏های رأی امانت‏داری نشده، مردم چه‏کار باید بکنند. طبیعی است که باید قدرت خود را در خیابان نشان بدهند.

وقتی که رهبر جمهوری اسلامی، به صراحت می‏گوید که در این نظام تقلب نمی‏شود، مسلم است که شورای نگهبان هم برخلاف سخنان رهبر، اقدامی نخواهد کرد. اکنون هم که اعلام کرده است، فقط قسمتی از آرا را بازشماری خواهد کرد. این در واقع، یک اعلان جنگ به نامزدها نیست؟

شورای نگهبان، اصولا بی‏طرفی خود را در این انتخابات رعایت نکرده است. برخی از اعضای شورای نگهبان، به صراحت، از کاندیدای دولت حمایت کردند.

به نظر من، دیکتاتوری عین همین کار است. خیلی تعجب کردم که آقای خامنه‏ای اشاره کردند که اگر مردم به خیابان بریزند و تحت فشار قرار بدهند، منجر به دیکتاتوری خواهد شد.

عجیب است که در طول چهار سال گذشته، دولت و آقای خامنه‏ای هر طوری که دلشان خواسته، واژه‏ها را تعریف کرده‏اند. ما در طول چهار سال گذشته، فهمیدیم معنی مهر یعنی چه، دیروز هم از آقای خامنه‏ای فهمیدیم دیکتاتوری یعنی چه.


آیت‏‏الله خامنه‏ای با موضعی که گرفت، خود را مستقیما رویاروی مردم قرار داد. یعنی ‏‏الان دیگر دولت، سپاه و بسیج نیستند که با معترضین درگیر هستند، بلکه رهبر جمهوری اسلامی هم که باید حامی مردم باشند، خود را در جبهه‏ی مقدم مبارزه با خواست مردم قرار داده‏ است که نتیجه‏اش هم ممکن است، همان‏طور که اشاره کردید، به نفع ایشان نباشد. فکر می‏کنید، آقای خامنه‏ای بر اساس چه مصلحتی، این چنین حیثیت و اعتبار خود را به خطر می‏اندازد؟

برای این که ایشان فکر می‏کند، جایگاه خودش در خطر است و متاسفانه‏‏‏‏‏‏، مجلس خبرگانی که برآمده از شورای نگهبان است، هم امکان نظارت بر رهبری را ندارد و برعکس شده است، آن‏ها دارند می‏روند به رهبری گزارش می‏دهند و ایشان اطمینان خیال دارد که هم‏چنان باقی خواهد ماند و کسی نمی‏تواند به ایشان چیزی بگوید.

فکر می‏کنید، بعد از مسایلی که در پی انتخابات و وقایع پس از آن، پیش آمده است، آیا نظام می‏تواند دوام بیاورد؟ قادر به جبران آن خواهد بود؟

امیدوارم که این امکان برای نظام فراهم شود که بتواند دوام بیاورد و حضور داشته باشد. اگر که رهبری جمهوری اسلامی‏، خبرگان مردم و مجمع تشخیص مصلحت، تصمیم درستی به نفع کشور بگیرند. امروز کشور در خطر است و ما انتظار داریم که مسئولین تصمیمات عاقلانه‏ای بگیرند.

در مورد نیروهای انتظامی و مسلح چه فکر می‏کنید؟ بالاخره، شخصیت‏هایی مثل آقای رفسنجانی، آقای میرحسین موسوی و محسن رضایی، در میان نیروهای مسلح نفوذهای خاص خود و طرفدارانی دارند. اگر درگیری‏ها شدید بشود، فکر می‏کنید این نیروها یک‏پارچگی‏شان را حفظ کنند؟

نیروهای مسلح بخشی از مردم هستند. من فکر می‏کنم، نیروهای مسلح با مردم خواهند بود. این از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است و نکته‏ی مهم این است که هرکس با مردم باشد، پیروز خواهد بود. الان مردم نیاز دارند که همه‏ی مسئولین از خودگذشتگی کنند، هزینه بپردازند و در کنار مردم باشند. والا، به بدنامی در تاریخ یاد خواهند شد.

نقش غرب، دولت‏های غربی و دنیا در ارتباط با خشونت‏هایی که ممکن است در چند روز آینده شدیدتر بشود، چگونه باید باشد؟ چطور باید برخورد کنند؟

دنیا باید همراه مردم ایران باشد. این خشونت‏ها را محکوم کند. فشار روی دولت ایران بگذارد که دست از خشونت‏ورزی بردارد و اجازه‏ی اعتراضات مدنی را به مردم بدهد.

به نظر من، دنیا باید رییس جمهور برآمده از صندوق‏های تقلبی را به رسمیت نشناسد و این اهمیت بسزایی دارد. ایران بسیاری از کنوانسیون‏های حقوق بشر و حقوق سیاسی را امضا کرده، بیانیه‏ی انتخابات آزاد و سالم را امضا کرده است و باید متعهد به تعهدات‏اش باشد. جا دارد که دبیرکل سازمان ملل، به ایران تذکر بدهد و پی‏گیری کند که متعهد به کنوانسیون‏های بین‏المللی باشد. اگر مجامع بین‏المللی، نهادهای بین‏الملل در کنار ملت‏ها نباشند، دولت‏ها و حکومت‏های دیکتاتور، طبیعی است که مردم را سلاخی خواهند کرد.

امروز، مردم ایران نیاز به حمایت همه جانبه‏ی دولت‏ها و سازمان‏های بین‏المللی، به ویژه سازمان‏های حقوق بشری دارند.

ما از دبیرکل سازمان ملل متحد می‏خواهیم که گزارش‏گران ویژه‏ی خود را به ایران بفرستد تا به گفت‏گو با دولت ایران برای پایان دادن به این خشونت‏ها بپردازد.

یعنی، شما امروز قطعنامه‏ای در این مورد صادر می‏کنید؟

بله، قطعنامه هم در این زمینه صادر خواهد شد.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi, Interview, Fatemeh Haghighatjoo
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

آیت الله خامنه ای در خطبه دوم نماز جمعه گفتند که عده ای غیر مسئول به خوابگاه دانشجویان حزب اللهی حمله می کنند و با دادن شعار رهبری آن کارهای زشت را انجام میدهند . ظاهرا ایشان یا مردم ایران و حاضرین در نماز جمعه را افرادی نادان و نفهم میدانند و یا اینکه بقول آقای مسعود ده نمکی آن هنر پیشه و فیلم ساز معروف خودشان امروز رهبری از خط امام فاصله گرفته و خویشتن را در عطش قدرت غرق ساخته....زیرا رهبری هنگام ادای این خطبه خود را به فراموشی ساختگی گول زده اند که در این حمله به کوی دانشجویان دانشگاه تهران علاوه بر اینکه عده ای کشته و یا مجروخ شده اند عده زیادی از انان بازداشت شده بودند که بعدا بعضی از آنان با دخالت و وساطت آقای لاریجانی رنیس مجلس آزاد شدتد و این نشان میدهد که بازداشت افراد نمیتواند از طرف عده ای غیر مسنول باشد بلکه این همان افراد گارد ویژه خامنه ای است که از بسیج وسپاه میباشند که لباس شخصی به تن کرده اند .پس براستی آقای خامنه ای مشروعیت و قانونی بودن وجود خود را در این مقام از دست داده و باید فورا استعفا یا عزل شود و بنظر میرسد با توجه به خون ریزیهای و کشتن افراد بیگناه که بدستور وی انجام شده از نظر شرعی و قانونی وی قاتل بعنوان سبب اقوی از مباشر است و خون وی نیز مباح است و الله اعلم .
علی

-- علی ، Jun 22, 2009

د، که ملتی را داغدار کردی تا او را به تخت نشانی..........

(ببینم یعنی زمانه اینقدر بی معرفت است که نظر مختصر زا هم درج نکرده از دیروز؟ توهین است؟ تندروی؟ یا . . .)
**************
دوست گرامی خواهش میکنم کامنت خودتون را بدون توهین مجددا برای ما بفرستید حتما چاپ خواهیم کرد.
سپاس - زمانه

-- بدون نام ، Jun 23, 2009

سلام، امیدوارم خوب باشید

خیلی ممنون از مطالب متنوعی که دارید
خواهشی داشتم و آن این است که در سایت شما خبری از یکی دو کارشناس خوب نیست
یکی از آنها عباس میلانی است، محقق و مورخ ایرانی که رئیس مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه استنفورد هم هست.کتاب های معمای هویدا و نامداران ایران زمین هم از آثار او است..فکر می کنم قبل از معرفی من هم شما به خوبی ایشان را می شناختید و لازم به معرفی من نبود
و همینطور بهرام مشیری، محقق ومورخی که برنامه مستقل و مجزایی در شبکه پارس تی وی دارد و در این سالها مخاطبان زیادی پیدا کرده و البته نظرات متفاوتی با مسئولان این شبکه دارد

-- مهدی ، Jun 23, 2009

nbbbbb

-- n.ayel ، Jun 23, 2009

khanome haghighat jo salam, khastam beporsam agar rahpeymayi ghanoni ast, chera dar doreye shoma ke dar majles bodid az in haghe ghanoni estefadeh nakardid, on moghe ke ham riyasat jomhori va ham majles a shoma bood

lotfan javab bedahid

-- Mohammad ، Jun 23, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)