تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در لندن

تایمز: احمدی‌نژاد با تقلب قادر به پیروزی است

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

تب انتخابات ریاست جمهوری اسلامی به لندن هم رسیده است. در ۵ حوزه‌ی رای‌گیری که از سوی سفارت ایران در لندن برپا شده، از صبح جمعه صف‌های طولانی ایرانیانی که می‌خواهند در سرنوشت آینده کشورشان سهم داشته باشند، شکل گرفته بود.

Download it Here!

در میان رای دهندگان از هر صنف و طبقه‌ای حضور دارند. حضور زنان چه با حجاب اسلامی و چه بدون حجاب، در حوزه‌های رای گیری در لندن بسیار چشمگیر است که فعالانه نه تنها رای خود را به صندوق می‌اندازند؛ بلکه در گفتگو با شبکه‌های تلویزیونی بریتانیا هم پیش‌قدم هستند.

رسانه‌های گروهی بریتانیا نیز توجه خاصی به این انتخابات نشان داده‌اند. این رسانه‌ها استقبال گسترده مردم ایران را بی‌سابقه خوانده‌اند.

روزنامه دیلی تلگراف با چاپ عکسی از میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد در حال رای دادن، نوشت که انتخابات امروز ایران، یکی از نزدیک‌ترین رقابت‌های انتخاباتی در ۳۰ سال گذشته است که در آن یک سیاستمدار اصلاح طلب میانه‌رو، سیاست‌های اقتصادی و بین اللمللی رییس جمهوری تندرو را به باد انتقاد گرفته است.

دیلی تلگراف از قول بعضی از تحلیل‌گران سیاسی در ایران نوشته است که احتمال پیروزی میرحسین موسوی در دور اول انتخابات بسیار افزایش پیدا کرده است. دیلی تلگراف انتخابات امروز را رفراندومی درباره کارنامه چهارساله دولت احمدی نژاد خوانده و نوشته که رقبایش اورا به دروغ‌گویی متهم کرده‌اند.


دکتر عطاء الله مهاجرانی، در صف رای، لندن

روزنامه گاردین هم نوشته است که در ظاهر چهار نفر در این انتخابات حضور دارند اما رقابت اصلی میان موسوی واحمدی نژاد است.

به نوشته گاردین دونامزد دیگر، یعنی مهدی کروبی و محسن رضایی بخت چندانی برای پیروزی ندارند، اما آرایی که به نفع آنان به صندوق ریخته می‌شود، در واقع به نفع میرحسین موسوی است؛ چون اجازه نمی‌دهد احمدی نژاد در دور اول انتخابات صاحب ۵۰ درصد آرا شود. گاردین همچنین اضافه می‌کند که به نظر می‌آید ، سایت اینترنتی محسن رضایی از صبح امروز مسدود شده است.

روزنامه تایمز با اشاره به حضور بی‌سابقه مردم ایران در حوزه‌های رای گیری می‌نویسد که میرحسین موسوی در مورد سلامت انتخابات اظهار نگرانی کرده و گفته بعضی از ناظران انتخاباتی او، اجازه ورود به حوزه‌های رای گیری را به دست نیاورده‌اند.

تایمز از قول هواداران آقای موسوی نوشته است که محمود احمدی نژاد تنها با تقلب قادر به پیروزی است و اگر چنین اتفاقی بیفتد، احتمال وقوع شورش‌های خیابانی بسیار زیاد است.

تایمز اضافه می‌کند که تا چند هفته پیش، پیروزی محمود احمدی نژاد در این انتخابات، تقریبا مسلم بود اما با جلب شدن هرچه بیشتر طبقه متوسط شهرنشین بسوی موسوی، سرنوشت انتخابات تغییر کرده است. به نوشته تایمز هرچه تعداد بیشتری از ۴۶ میلیون رای دهنده ایرانی در این انتخابات شرکت کنند، احتمال پیروزی آقا ی موسوی بیشتر می‌شود.

رابرت فبسک، نویسنده پرسابقه روزنامه ایندیپندنت هم می‌نویسد که غرب نباید انتظار داشته باشد که انتخابات امروز به تغییرات بنیادی و رادیکال منجر شود، چون نظام ایران اجازه آن را نخواهد داد.

به نوشته فیسک برخلاف انتظار غربی‌ها، انتخابات ریاست جمهوری ایران درباره داشتن یا نداشتن نیروی اتمی نیست. آن‌چه برای ایرانی‌ها مهم است داشتن یک دولت مسئول است که نیازهای آنان را در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برآورده کند.

فیسک در ادامه می‌نویسد اکنون امکان دارد که حمایت خاتمی از میرحسین موسوی، نخست وزیر سابق جمهوری اسلامی، او را در همین دور اول انتخابات صاحب بیش از ۵۰ درصد آرا کند.

فیسک در پایان مقاله‌ی خود به سپاه پاسداران و بسیج اشاره می‌کند و می‌نویسد آنان هرچه در توان دارند برای پیروزی محمود احمدی نژاد بکار خواهند برد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

تمام بدبختی های این مردم از همین اقایان مهاجرانی وماننذهای این اقا است چونکه اصلاح نمی دانند دولت دمکرات ودمکراسی دوست چیست مکر توقع غیراز تقلب هم ازاین دولت داشتید چقدر بزرکان ومتفکران این مملکت مانند اقای بنی صذر کفتند راه تحریم است با تشکر از رادو زمانه.

-- امیر ، Jun 13, 2009

Wishfull thinking! Do you really know this regeim?!

-- بدون نام ، Jun 13, 2009

راه قانونی و دموكراتیك بر كنار كردن احمدی نژاد

دوستان به منظور بر كنار كردن قانونی احمدی نژاد و به پایان رساندن دولت دروغ، تقلب و خیانت با نمایندگان خود در مجلس تماس گرفته و خواهان استیضاح ، رای عدم اعتماد و بركناری رییس جمهور شوید. در صورت بركناری رییس جمهور ، برگزاری انتخابات مجدد امكان پذیر است. لطفاْ با همه ی رسانه های ارتباطی از جمله فیس بوك، اوركت، وبلاگ ها و تویتر خواستار استیضاح احمدی نژاد به علت ضعف در عملكرد اقتصادی، اجتماعی وسیاست خارجی شوید.
رای ما فقط استیضاح

-- غزل خاموش ، Jun 13, 2009

واقعا متاسفم برای این روشنفکر نماها....مانند انسان متمدن به نتیجه دموکراسی احترام بذارید....آخه چه تقلب میتونه 9 میلیون رای رو جابجا کنه؟ بوش با 580 رای دادگاه برنده شد...یکم انصاف داشته باشید...بروید به جای انکار حقیقت ضعفهای خود را بشناسید....روشنفکرها ما(به اصطلاح) خود رو از جامعه برتر میدونند وفکر میکنند دیگران هیچ نمیفهمند و اونها به دلیل تکرا ر طوطی وار چند نوشته فیلسوف و شاعر غربی پر از غهم و شعورند...به عمق فاجعه نگاه کنید...دست از شعار بردارید

-- Sam ، Jun 14, 2009

از تمام هموطنان مقیم کشورهای خارجی تقاضا دارم در جلوی سفارت ایران در کشوری که هستند تحصن کنند و تقاضای ابطال آرا را بکنند و حق مردم را که در ایران نمی توانند از رای و حق خودشان دفاع کنند را بگیرند .

-- امیر ، Jun 14, 2009

من اين مطلب را روز دوشنبه 25/3 خواندم. واقعا متاسفم از اين وضع ولي چه کار مي شود کرد؟

-- saeid ، Jun 15, 2009

واسه اون ابلهی که از دموکراسی دم میزنه و تقلب به این آشکاری رو نمیبینه من امروز از استان گیلان برگشتم در روستاهای لنگرود لاهیجان کیاشهر چاف چمخاله و خیلی شهرهای دیگه در ستاد کلام الله مجید آوردن و گفتن خلق الله دست بذارن روش و قسم دادن که به این انسان نئاندرتال رای بدن آخرش هم گفتن شماره سریالتون یاد داشت شده و میبینن که به کی رای دادید...!!!؟
حضرت آقا اینه دموکراسی شما!!!؟

-- مانا ، Jun 15, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)