تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گزارشی از دومین میزگرد انجمن بین‌اللمللی دانش‌آموختگان ایرانی درباره‌ی انتخابات

تأکید بر ضرورت مشارکت در انتخابات

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

جمعه شب، انجمن بین‌اللمللی دانش‌آموختگان ایرانی در دانشگاه لندن، دومین میزگرد خود در‌باره انتخابات ریاست جمهوری ایران را در دانشگاه لندن برگزار کرد. سخنرانان این جلسه مهدی جامی، روزنامه‌نگا‌ر و بنیانگذار رادیو زمانه، آزاده کیان، استاد دانشگاه سوربن فرانسه‌، مازیار بهروز، نویسنده و استاد دانشگاه سانفرانسیکو، سید مجید تفرشی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر تاریخ معاصر و سید یاسر میردامادی، وبلاگ‌نویس و پژوهشگر علوم اسلامی بودند.

Download it Here!

مازیار بهروز، اولین سخنران جلسه، به برنامه‌ریزی اصلاح‌طلبان در انتخابات پرداخت و این سوال را مطرح کرد که آیا گروه‌های مختلف از انتخابات چهار سال پیش که با عدم استقبال هواداران آنان روبه‌رو شد و به پیروزی محمود احمدی‌‌نژاد منجر شد، درسی گرفتند یا خیر.

به اعتقاد آقای بهروز، اصلاح‌طلبان در این دوره هوشمندانه‌تر از دوره قبل عمل کرده‌اند. مازیار بهروزبر بر خلاف کسانی که معتقد به تفرقه در میان اصلاح‌طلبان هستند، حضور دو نامزد از سوی آنان در انتخابات را تاکتیکی برای جلب بیشتر مردم به پای صندوق‌های رأی خواند و گفت در این انتخابات نه تنها این دو نامزد به یکدیگر حمله‌ای نمی‌کنند، بلکه مشاوران و اطرافیان هر نامزد منافع دو جانبه دارند.


مازیار بهروز، نویسنده

او غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران را مثال زد که خود مشاور اصلی مهدی کروبی است اما حزبش از میرحسن موسوی حمایت می‌کند. مازیار بهروز همچنین حضور محسن رضایی در انتخابات را که به‌گفته او تمام عمر سیاسی خود را زیر سایه اکبر هاشمی رفسنجانی گذرانده، تنها برای شکستن آرای جبهه مخالف اصلاح‌طلبان یعنی محمود احمدی‌نژاد دانست.

مجید تفرشی ضمن تأکید بر ضرورت مشارکت در انتخابات برای طرح مطالبات ابتدا به مناظره تلویزیونی محمود احمدی‌نژاد و میرحسین اشاره کرد و گفت این مناظره یکی از صفحات مهم و به‌یادماندنی تاریخ معاصر ایران است که می‌توان کتاب‌ها در‌‌باره‌اش نوشت.

او محمود احمدی‌نژاد را در مجموع بازنده این مناظره نامید و نتیجه‌گیری کرد که احتمال انتخاب شدن او در دور اول انتخابات روز به روز کمتر می‌شود و با در نظر گرفتن این روند اگر تقلب و دخالت‌های غیرقانونی صورت نگیرد، در دور دوم انتخابات به‌طور قطع بازنده خواهد بود.

اما آقای تفرشی تأکید کرد که ایران کشور شگفتی‌هاست و نباید از تغییر کلیه این احتمالات تعجب کرد. آقای تفرشی در پایان ضمن اشاره به نقش ورزش و ورزشکاران در صحنه سیاست ایران گفت در چند روز آینده مسأله فوتبال مهم‌تر از انتخابات است و اضافه کرد که محمود احمدی‌نژاد برای پیروزی به حامی سنگین وزن‌تری از حسین رضازاده نیاز دارد.


مهدی جامی، روزنامه‌نگا‌ر

سخنران بعدی، مهدی جامی به تأثیر رسانه عکس در صحنه سیاست و انتخابات پرداخت. جامی با به نمایش گذاشتن یک رشته عکس‌های تاریخی جالب از وقایع ایران که شامل سران جمهوری اسلامی هم می‌شد نقش عکس در تاریخ و دست‌کاری در تاریخ از طریق عکس را مورد بحث قرار داد.

او با نشان دادن هر اسلاید به توضیح در مورد پیام آن عکس پرداخت و به دست‌کاری‌ها در بعضی از عکس‌های به نمایش گذاشته شده به‌منظور تغییر شرایط آن اشاره کرد. در این مورد مهدی جامی به‌خصوص به دولت فعلی برای بزرگ‌تر جلوه دادن شرایط و پیام‌رسانی عکس تکیه کرد.

او همچنین در سخنان خود گفت که انتخابات یک بحران است و به گفته او چون مردم در انتخابات به‌دنبال تغییر جریانی هستند، جامعه دچار بحران می‌شود و اضافه کرد که اگر ما از بحران چیزی نیاموزیم وقت خود را تلف کردیم.

جامی در پایان سخنانش با اشاره به عکسی که جوانی را نشان می‌داد که روزنامه‌ای با تیتر بزرگ محمود رفت را بالای سر خود گرفته، گفت که مردم با استفاده از تکنولوژی می‌خواهند لحظات خود را ثبت کنند و همین تکنولوژی به آن‌ها اجازه می‌دهد که آرزوهایشان را هم ثبت کنند.


آزاده کیان، استاد علوم سیاسی در دانشگاه پاریس‌

آزاده کیان، استاد دانشگاه سوربن فرانسه دیگر سخنران جلسه، طی سخنانی کوتاه رأی دادن و رفتن به صندوق‌های رأی را تنها راه رفتن به جلو در ایران خواند و گفت این حکومت را نمی‌توان سرنگون کرد و آلترناتیوی هم برای جانشینی‌اش وجود ندارد.

او به موضع فعلی کشورهای خارجی از جمله آمریکای به رهبری باراک اوباما اشاره کرد و گفت آن‌ها هم با قبول این واقعیت، خواهان رئیس جمهوری در ایران هستند که بتوان با او گفت و گو و دیالوگ برقرار کرد.

کیان با اشاره به این‌که هفتاد درصد جامعه ایران جوان و در زیر ۴۰ سال هستند گفت که مخالف فعالیت‌های خیابانی جوانان در زمان انتخابات نیست و خاطر‌نشان کرد که این نوع شور و هیجان نشان می‌دهد که جامعه ما پویاست.

او همچنین با اشاره به اینترنت و رسانه‌های اینترنتی و اهمیت آن گفت که روزانه شش میلیون نفر در ایران به سایت‌های اینترنتی وارد می‌شوند. کیان صحبتش را با اهمیت شرکت گسترده زنان در انتخابات و پذیرش بیشتر آنان در جامعه پایان داد.


از چپ: مجید تفرشی، آزاده کیان، مهدی جامی، مازیار بهروز، یاسر میردامادی

آخرین سخنران، یاسر میردامادی به تداخل دیانت در سیاست، پیوند ایرانیان با دین و برخورد طبقات مختلف مردم ایران با مذهب پرداخت. او جنبه‌های مذهبی شخصیت احمدی‌نژاد را بررسی کرد و او را تابع اسلام ولایتی خواند. میردامادی با اشاره به گذشته محمود احمدی‌نژاد، تحصیلات او و سابقه مداحی‌اش گفت، گذشته و اعتقادات رئیس جمهوری اسلامی، رفتار امروز او را توجیه می‌کند.

پس از سخنان آقای میردامادی، دومین میزگرد انجمن بین‌المللی دانش‌آموختگان ایرانی در دانشگاه لندن در‌باره انتخابات ریاست جمهوری ایران، حاضران در جلسه سوالات و گاه انتقاداتی را با سخنرانان مطرح کردند. مرحله اول انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران جمعه آینده برگزار خواهد شد.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
SOAZ Conferrence on Iran Election

نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)