تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با منصور پورحیدری، سرپرست تیم ملی فوتبال

پورحیدری: شکست در برابر چین، برایمان مفید بود

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

پس از گذشت دو ماه از شکست تیم ملی فوتبال ایران در برابر عربستان سعودی در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی تیم ملی روز شنبه در یک مسابقه حساس و سرنوشت‌ساز در برابر کره‌شمالی قرار می‌گیرد.

شکست در برابر عربستان سعودی در تهران و در برابر صد هزار تماشاگر از جمله محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی که برای تشویق تیم ملی در ورزشگاه آزادی حاضر بودند، پیامد‌های بسیاری برای فدراسیون فوتبال و علی دایی، سرمربی آن زمان تیم ملی داشت.

موج اعتراضات مردم پس از این شکست فدراسیون فوتبال را در موقعیتی قرار داد که نه می‌توانست پاسخگوی ملت ایران باشد و نه می‌توانست در برابر فشار دولت برای تعویض علی دایی مقاومت کند.

پس از برکناری علی دایی از سرمربی‌گری تیم ملی در میان مربیان مورد نظر فدراسیون فوتبال نام‌های محمد مایلی‌کهن و افشین قطبی مود توجه بود. که در آخر محمد مایلی‌کهن، سرمربی سایپا به این سمت برگزیده شد.

اما حمایت‌های او از محمود احمدی‌نژاد باز باعث شد که گفته شود او منتخب رییس جمهوری است. دوران سرمربی‌گری مایلی‌کهن بیش از ۱۰ روز به طول نیانجامید و به دلیل اختلافات او با امیر قلعه‌نوعی، مربی استقلال و رد و بدل شدن نامه‌های تند میان آن‌ دو مجبور به استعفا شد.

در این حال انتخاب مشخص برای فدراسیون فوتبال که رضایت مردم را هم فراهم می‌کرد، افشین قطبی بود. که سال گذشته پس از سی سال دوری از ایران با بازگشت و با سرمربی‌گری پرسپولیس، این تیم را تا قهرمانی باشگاه‌های ایران هدایت کرد.

افشین قطبی در هدایت تیم ملی به مسابقه بعدی در مرحله مقدماتی فرصت بسیار کوتاهی داشت. تا با بازیکنان آشنا شود آن‌ها را به تیم ملی دعوت کند و در نهایت از میان آنان ترکیب اصلی نفرات خود را اعلام کنند.

حاصل کار افشین قطبی در دو مسابقه دوستانه و تدارکاتی ایران تا قبل از بازی روز شنبه پیروزی پنج بر صفر در برابر اندونزی و شکست یک بر صفر در برابر چین بود.

درمورد بازی روز شنبه و موقعیت تیم فوتبال ایران با منصور پورحیدری، سرپرست تیم ملی در چین گفت‌ و‌گو کرده‌ام.

Download it Here!

آیا بازیکنان از لحاظ روحی در جای درستی در رویارویی با کره شمالی قرار دارند و آیا شکست در برابر چین تأثیر منفی روی آن‌ها گذاشته است؟

مسأله‌ای که آقای قطبی، همکارانش و من که از شروع اردو بیشتر از هر چیز دیگر روی آن کار کرده‌ایم، روی انگیزه‌ای بچه‌ها بود و بچه‌ها انگیزه‌ی خوبی پیدا کرده‌اند. در این زمینه بازی چین هم بود که آقای قطبی و همکارانشان و کادر فنی می‌خواستند بازیکن‌ها را ببینند و حتی از بازیکن‌هایی که یک مقداری مصدوم بودند مثل آقای کریمی استفاده نکردند و در شرایط تمرینی قرار داشتند که از نظر بدنی آن شرایط ایده‌آل را نداشتند.

بازی‌، تدارکاتی بود البته اعتقادم این است که باخت بالاخره خوب نیست. ولی با وجود این، بازی خیلی خوبی بود تا کادر فنی بتواند برای بازی با کره شمالی تصمیم درستی را بگیرند و همه ‌چیز الحمدالله خوب است.


منصور پورحیدری

سوال بعدی من هم در رابطه با همین صحبت آخرتان است. که در بازی با چین چه چیز مهمی از بازیکنان شما و مربیان تیم به‌دست آوردند تا بتوانند بر اساس آن تغییرات لازم را در ترکیب تیم ملی در بازی با کره شمالی بدهند؟

کادر فنی ما تمام بازیکنان را در اختیار نداشت. مثل آقای مهدوی‌کیا، آقای هاشمیان و بازیکنان تیم پرسپولیس که درگیر مسابقات حذفی بودند. همچنین بچه‌هایی که تازه از امارات آمدند و حتی آقای مسعود شجایی تازه دیروز به جمع ما اضافه شده است.

حضور در این بازی به کادر فنی کمک کرد که این‌ها را در بازی دیدند تا بتوانند یک تیم یازده‌نفر کامل را برای بازی با کره شمالی از در بیاورند.

مربیان توانستند آن‌چیزی را که احتیاج داشتند درمورد بازیکنان و ترکیب تیم بدانند تا با بهترین مهره‌چینی به سراغ کره‌شمالی که بازی مرگ و زندگی برای ایران است، بروند؟

بله، کاملاً توانستند بازیکنان را ببینند به‌ خصوص بازیکنانی که به تازگی به تیم اضافه شدند. توانستند یک نتیجه خوب بگیرند حالا دارند بعد از بازی چین برای بازی با کره شمالی با تیم کار می‌کنند و نفرات اصلی را قطعاً می‌شناسند.

ترکیبی را که می‌خواهند برای بازی با کره شمالی استفاده کنند و حتی بازیکنان ذخیره و تعویض‌هایی را که می‌خواهند انجام دهند، در نظر خواهند گرفت. خوشبختانه به یک نتیجه رسیدند و انشاءالله تیم کامل و خوبی را به میدان می‌فرستند.

آقای پورحیدری، مربی‌ها فرصت کافی داشتند تا آن ضعف‌های مشاهده شده در بازی با چین را تا شنبه برطرف کنند‌؟

مسأله‌ای را عرض کنم که در هر حال چون تیم کاملاً در اختیار نبوده، طبیعی است که از نظر تاکتیکی و کار گروهی کادر فنی زمان کافی نداشته که این طبیعی است. ولی از نظر روحی ـ روانی، انگیزه بالا و شرایطی را که تیم ملی در مقابل کره شمالی دارد، به بچه‌ها تفهیم کردند و بازیکنان متوجه شدند و می‌دانند که باید در این بازی چه کار کنند.

کاملاً می‌دانند که چقدر این بازی برای برای حضور در جام جهانی مهم است. برای کره‌ شمالی هم این بازی به اندازه ما مهم است چون اگر به ما ببازد، شانسش را برای صعود از دست می‌دهد. این است که بازی از این جهت سنگین است و بچه‌ها خوشبختانه متوجه این شده‌اند.


صحنه تنها گل بازی

در واقع دو بازی تدارکاتی هم برای چنین بازی حساسی کم است به خصوص در بازی که تیم ملی با اندونزی داشت، چنان شناختی را نمی‌توانستید به دست آورید؟

زمان برای آماده سازی تیم برای حضور برابر کره‌شمالی، امارات و کره‌جنوبی زمان کمی بود. اصلاً این مسأله مشخصی است. بازیکنان در اختیار نبودند. بازیکنان داخلی درگیر مسابقات حذفی و باشگاه‌های آسیا بودند و در اختیار تیم ملی نبودند. لژیونرها چه در امارات چه در آلمان و اسپانیا در اختیار نبودند.

این طبیعی است که زمان کم بود و بیشتر از دو بازی هم نمی‌توانستیم برای تیم ملی درنظر بگیریم. ولی همین دو بازی هم خیلی کمک کرد که کادر فنی شناخت کافی را از نفرات پیداکند و به هر حال تیم بتواند تیم نسبتاً کاملی را به دست بیاورد.

آقای پورحیدری با برداشتی که در همین مدت کوتاه از تیم ملی فوتبال ایران داشتید، کلاً نگرانی‌های شما با رویارویی با کره شمالی در چه زمینه‌هایی است؟

من از نوزده اردیبهشت تا الان که در کنار این کادر فنی و تیم ملی هستم و نفراتی که از نوزدهم به مرور به تیم اضافه شدند، می‌بینم که اولاً از نظر نظم و انظباط، شرایط خیلی ایده‌آلی است. بیست ‌و‌ سه یا بیست و چهار روزی که بچه‌ها در اختیار کادر فنی بودند آن هماهنگی که نیاز بود در زمان نسبتاً طولانی‌تر از این زمان بین کادر فنی و بازیکن و بازیکن با کادر فنی به وجود آید‌، به دست آمده است.

همدیگر را درک می‌کنند در این زمینه خیلی جلو رفتند، از نظر انگیزه واقعاً تیم در شرایط بالایی قرار گرفته و بچه‌ها شرایط را درک کردند. مسأله‌ای که به هر حال مقداری برای من نگران کننده است، عدم حضور آقای نکونام است که به دلیل دو کارته بودن نمی تواند در مقابل کره‌شمالی بازی کند‌. آقای نکونام بازیکن بزرگی است.

آقای مسعود شجایی که چهارشنبه به جمع ما اضافه شدند در بازی با رئال ‌مادرید مصدوم شده و وضعیش مشخص نیست. مسأله دیگر، نگرانی اتفاقات در جریان بازی و شرایطی که در کره شمالی ممکن است برای ما به وجود بیاورند‌.

این‌ها نگرانی من است و من از کادر فنی هیچ نوع نگرانی ندارم. اتفاقاً خیلی امیدوارم که این‌ها بتوانند سه امتیاز کامل بازی را بگیرند. اما ممکن است اشکالاتی در کره شمالی برای ما ایجاد شود. چون این بازی در هر حال برایشان خیلی مهم است و اگر نتوانند امتیاز بگیرند احتمالاً از دور خارج خواهند شد.

منظورتان چه مشکلات و شرایطی است که ممکن است آن‌ها به وجود بیاورند؟

جایی که ما داریم می‌رویم یک کشور بسته‌ و کشوری است که امکانات بالا در آن وجود ندارد. باید همه‌چیز را با خودمان حمل کنیم و به آنجا ببریم. حتی از نظر تغذیه، آشپز و مسایلی که به هر حال آنجا محدودیت دارند.

ناگهان یک هفته قبل از این بازی، اعلام کردند ورزشگاهی که قرار بود بازی در آنجا صورت گیرد، عوض شده است. نمی‌دانیم این ورزشگاه چه وضعیتی دارد و از آن شناختی نداریم. به هر حال ممکن است نگرانی‌هایی که خارج از اراده‌ی بازیکن و کادر فنی است ایجاد شود.

اما امیدواریم در طول نود دقیقه هم مشکلی از نظر داوری برایمان به‌وجود نیاید. این‌ها مسایلی هستند که به هر حال فکر آدم را مشغول می‌کنند. ولی آن‌قدر این بچه‌ها دارند با انگیزه کار می‌کنند که مقداری جبران این نگرانی‌ها را خواهد کرد.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
Interview, Mansour Pourheydari


در همین رابطه:
شکست تیم ملی فوتبال ایران مقابل چین
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)