تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با محسن بنگر، بازیکن باشگاه سپاهان

«باید به آقای دایی، فرصت بیشتری داده می‌شد‌»

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

بازیکنان پرتلاش بارسلونا، امید منچستر یونایتد برای حفظ مقام قهرمانی باشگاه‌های اروپا را نقش بر آب کردند. در مسابقه‌ی فینال لیگ قهرمانان اروپا که در هوای بسیار گرم رم برگزار شد، قهرمان لیگ اسپانیا، همتای انگلیسی خود را با دو گل از پای درآورد و جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا را برای سومین بار در آغوش گرفت.

منچستر یونایتد که در ۱۰ دقیقه‌ی اول مسابقه تهاجمی ظاهر شد و چند شانس گل زدن داشت، پس از گل ساموئل اتوئو در دقیقه‌ی دهم، کنترل بازی را از دست داد و اختیار زمین به دست بازیکنان بارسلونا افتاد.

لیونل مسی، بازیکن ۲۱ ‌ساله‌ی آرژانتینی ۲۰ دقیقه قبل از پایان مسابقه، گل دوم بارسلونا را با ضربه‌ی سر وارد دروازه‌ی منچستر یونایتد کرد و عملاً به مقاومت قهرمان سال گذشته‌ی اروپا پایان داد. سر آلکس فرگوسن، سرمربی منچستر یونایتد و اکثر بازیکنان و هواداران این تیم پس از این شکست اعتراف کردند که تیم‌شان مغلوب یک تیم بهتر شده است.

در همین حال پرسپولیس، تنها نماینده‌ی فوتبال ایران در مرحله‌ی یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا با نتیجه‌ی یک بر صفر در مقابل بنیادکار ازبکستان در ورزشگاه آزادی تهران شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.
پرسپولیس هفته‌ی گذشته با شکست الشباب عربستان به عنوان تیم اول گروه «ب» فرصت میزبانی در مرحله‌ی یک هشتم نهایی لیگ قهرمان را به دست آورده بود. اما نتوانست از این فرصت برای شکست حریف ازبک خود استفاده کند.

این در حالی است که تیم ملی فوتبال ایران برای شرکت در اردوی آمادگی روز پنجشنبه وارد چین شد. تیم ایران روز دوشنبه مسابقه‌ای دوستانه با تیم چین انجام خواهد داد و پس از آن روز چهاردهم خرداد در چارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی با کره شمالی روبه‌رو خواهد شد.

تیم ایران همچنین قبل از این سفر به چین در اولین تجربه‌ی خود با سرمربی‌گری افشین قطبی در یک بازی دوستانه در تهران اندونزی را با نتیجه‌ی پرگل پنج بر صفر شکست داد.

با محسن بنگر، بازیکن باشگاه سپاهان که جزو بازیکنان منتخب تیم ملی بود که به همراه چند بازیکن دیگر در لحظات آخر از فهرست بازیکنان حذف شد گفت‌ و گو کرده‌ام.

Download it Here!

محسن بنگر ابتدا از جدایی‌اش از تیم ملی می‌گوید:

در اختیار من نیست که در تیم ملی باقی بمانم. در این مقطع مربی تیم ملی صلاح دیده است که من نباشم. اگر در تیم ملی باشم تلاش می‌کنم که تیم موفق شود و اگر هم نباشم دعا می‌کنم که موفق باشند. در حال حاضر صلاح دانسته‌اند که من نباشم.

فکر می‌کنید در دوره‌های بعدی از شما دعوت به عمل بیاید که به تیم ملی بپیوندید؟

صدردرصد، من تمام تلاشم را می‌کنم که دوباره دعوت بشم که در دفعه بعد که دعوت شدم بتونم به‌صورت فیکس بازی کنم. در حال حاضر کمی مصدومیت داشتم و نتوانستم خودم را خوب نشان دهم. اما با این حال آقای قطبی از من راضی بود. تعدادمان زیاد بود و باید چند نفر از بازیکنان کنار گذاشته می‌شدند. این دفعه قرعه به نام من افتاد. این بی‌انصافی است که همه‌اش ما باشیم و کسان دیگر نباشند.

در عرض چند ماه گذشته، تیم ملی ایران سه مربی داشته است. در میان این مربیان از لحاظ روابط با بازیکنان و از لحاظ حرفه‌ی سرمربی‌گری و قابلیت‌ها، به نظر شما کدامشان برای تیم ملی بهتر بودند؟

به نظر من باید به آقای دایی بیشتر فرصت داده می‌شد‌. آقای دایی کارش را بلد بود و خیلی هم در کارش مصمم بود و آدمی بود که هر روز می‌خواست پیشرفت کند و حتا در بازی‌های دوستانه و یا بازی‌های درون اردوهی هم دوست نداشت که ما ببازیم.

به نظر من آقای دایی خیلی می‌توانست به این تیم کمک کند و موفق باشد. همچنین بی‌انصافی هم بود که فقط به خاطر یک باخت در یک بازی رسمی، آقای دایی را برکنار کردند.


محسن بنگر، بازیکن باشگاه سپاهان

جوانگرایی که آقای دایی در تیم ملی شروع کرد...

آقای دایی بعد از ۱۰ ـ ۱۵ سال تیم ملی را تغییر داد و پای جوانان را به تیم ملی باز کرد. نسلی در فوتبال ایران آمد که آقای قطبی یا هر مربی دیگر دست روی هر بازیکن بگذارند، تجربه‌ی ملی و حضور در اردوها دارند و دیگر این‌گونه نیست که بازیکن چند بار برود و بیاید و تازه تجربه پیدا کند.

آقای دایی این خدمت را به فوتبال ایران کرده است. من محسن بنگر و یا خیلی‌های دیگر که در تیم‌های مختلف حضور دارند و توسط آقای قطبی یا هر مربی دیگری دعوت شوند، تجربه‌ی ملی دارند و می‌توانند به تیم کمک کنند و دیگر نیازی به کسب تجربه‌ی تازه ندارد.

شما اگر بخواهید آقای قطبی و آقای علی دایی را با هم مقایسه کنید چه نکاتی مد نظر شما قرار خواهد گرفت؟

آقای قطبی هم مربی خیلی خوبی است. از آن دسته مربیانی است که می‌خواهد موفق باشد. تمریناتش خیلی خوب و به روز است. به نظر من همت و فعل خواستن از سوی هر دو نفر خیلی مهم است و با هم شباهت دارد. هر دو مربی می‌خواهند که در کارشان موفق باشند. آقای دایی چندان به اسم‌ها توجه نمی‌کرد اما فکر می‌کنم که آقای قطبی کمی به اسم‌ها توجه می‌کند.

منظور شما چه کسانی هستند؟

افراد اسمی فوتبال ایران بیشتر مورد توجه‌ی آقای قطبی هستند. اما برای آقای دایی فرق نمی‌کرد که من محسن بنگر در کجا بازی می‌کنم. ممکن بود که بازیکنی در لیگ بازی خوب انجام می‌داد و به تیم ملی دعوت می‌شد. اما اگر الان به اردوی تیم ملی نگاه کنید یک بازیکن بی‌نام و نشان نیست. اغلب افرادی هستند که شاید ۱۰ سال سابقه‌ی حضور در تیم ملی را دارند.

گفته می‌شد که سرمربی‌گری برای آقای دایی خیلی زود بود.

شاید برای آقای دایی زود بود، اما بارها اتفاق افتاده بود که ما به جام جهانی صعود نکرده بودیم. یعنی مدیران امر می‌توانستند از این جام جهانی هم چشم‌پوشی کنند. اما برای چهار سال آینده تیم ما با قدرت ۱۰۰ برابر به جام جهانی صعود می‌کرد و مطمئن باشید که با آقای دایی دیگر کارمان به مرحله‌ی پلی‌آف نمی‌کشید.

می‌توانستیم در جام ملت‌ها قهرمان شویم‌. یعنی اگر کمی صبر می‌کردند و از نتایج فعلی چشم‌پوشی می‌کردند برای تیم خیلی بهتر بود. در مجموع این امکان وجود داشت که به آقای دایی بیشتر فرصت داده می‌شد.

شما گفتید که بازی روز چهارشنبه‌ی پرسپولیس را در لیگ قهرمانان آسیا از نزدیک دیدید . توضیحی هم در مورد این بازی بدهید مثل این‌که بعد از بازی درگیری‌هایی پیش آمده و شعارهای بسیاری هم علیه سرمربی، مدیرعامل و آقای علی‌آبادی داده شد.

تیم ‌ریشه‌داری مانند پرسپولیس باید در این‌گونه بازی‌ها نتیجه بگیرد. تیمی که با این همه زحمت به جام باشگاه‌های آسیا آمده است و در مرحله‌ی اول خیلی خوب نتیجه گرفته بود. کمی تماشاگران حق دارند و کمی ندارند. هر چند که تماشاگران حق ندارند در مسایل فنی تیم‌ها دخالت کنند اما بعضی‌ها می‌گویند که حق دارند و باید در آن دخالت کنند.

من از شکست پرسپولیس خیلی ناراحت شدم. انگار که تیم خودم باخته بود. چون در این بازی نام پرسپولیس نبود بلکه نام ایران بود. که حیف شد. متأسفانه امسال هر چهار نماینده‌ی ایران در جام باشگاه‌های آسیا خوب فوتبال نکردند. انشالله که در سال آینده سهمیه‌ی ما را در جام باشگاه آسیا کم نکنند و سال بعد بتوانند نتیجه بگیرند.

به دنبال حذف پرسپولیس، ایران در مرحله‌ی یک چهارم این دوره یک نماینده هم ندارد. به نظر شما این در مورد فوتبال ما نشانگر چه چیزی است.

متأسفانه امسال دلایل مختلفی به وجود آمد که منجر به حذف تیم‌های ما شد. انشالله که سهمیه‌ی ایران را کم نکنند و سال بعد تیم‌های ما با قدرت و نظم و انضباط و کارهای از پیش تعیین شده در این رقابت‌ها حضور پیدا کنند. تا بتوانند نتیجه بگیرند و باعث سربلندی نام ایران شوند.

آقای بنگر فکر می‌کنید چگونه می‌شود حاشیه را از فوتبال ایران دور کرد؟ چون در مورد تیم ملی ایران هم حاشیه زیاد است؟

فوتبال ایران با حاشیه عجین شده است. می‌شود حاشیه را کم کرد. اما نمی‌توان کامل دور کرد‌. اما مدیران تیم‌های ریشه‌دار و پرطرفدار باید حواسشان را بیشتر جمع کرده و تیم‌هایشان را بهتر ببندند تا این قبیل مسایل پیش نیاید.

شما در اردوی تیم ملی فوتبال ایران بودید و تا این حد که دنبال کردید، رویارویی تیم ملی فوتبال ایران در برابر کره شمالی با توجه به تمرینات انجام گرفته به نظر شما چگونه خواهد بود‌؟

تمرینات خوبی بود. اما شاید فقط چهار بازیکن که در تمرینات حضور دایمی داشتند در تیم ملی ثابت باشند و بازیکنان دیگر از خارج از کشور می‌آیند‌. به نظر من نباید این تمرینات را ملاک قرار داد. ما ۳۵ بازیکن بودیم که از این ۳۵ نفر ۱۵ نفر برای ادامه‌ی کار انتخاب شدند. که یک نفر هم گلر بود. یعنی سه یا چهار نفر در این تیم بازی می‌کنند.

اما من هم به عنوان یک ایرانی امیدوارم که بتوانند نتیجه بگیرند و دعا می‌کنم که نتیجه بگیرند و انشالله که در این سه بازی تیم موفق باشد و تیم ما به جام جهانی صعود کند. اگر تیم به جام جهانی صعود کند، فوتبال ما جهش خواهد و اگر تیم در جام جهانی حضور پیدا نکند فوتبال ما دچار پسرفت خواهد شد.

در مورد نوع بازی و چیدن مهره‌هایی که آقای قطبی انتخاب می‌کنند، چه اطلاعی دارید؟

سیستم ایران را تغییر داده و سیستم ما را از چهار، چهار، دو به چهار، دو، سه، یک تغییر داده است‌. می‌خواهد با دو هافبک دفاعی بازی کند که ابتدا گل نخوریم چون اگر گل نخوریم می‌شود گل زد.

این سیستم بیشتر دفاعی است.

طبیعی است. هر تیمی در کره شمالی حضور پیدا کرده است بازنده بوده است. تیم ملی ایران همیشه گل می‌زند. اما نباید گل بخورد تا بتواند گل بزند. اگر گل نخورد تا دقیقه‌ی ۹۰ گل را می‌زند.

صحبت‌هایی در مورد خصوصی شدن باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال صورت گرفته است. این موضوع در حد صحبت است اما اگر این امر انجام و عملی شود‌. خیلی به نفع فوتبال ایران خواهد بود. این‌طور نیست؟

بله، اگر باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال خصوصی شوند مشکلات مالی این دو باشگاه حل می‌شود و بازیکنان بهتری در پرسپولیس و استقلال حضور پیدا می‌کنند. الان دیگر فوتبال حرفه‌ای شده است. اگر هر تیمی به بازیکن پول بیشتری بدهند مطمئناً به آنجا می‌رود و بازی می‌کند.

دیگر نام پرسپولیس و استقلال معنا ندارد. الان فوتبال پیشرفت کرده است‌. فوتبالیست‌ها برای آینده‌ی زندگی‌شان باشگاهی را انتخاب می‌کنند که همه چیز برایشان در آن آماده باشد. اگر این دو باشگاه خصوصی شود علاوه بر حل مشکلات مالی بازیکنان خوبی هم جذب این دو باشگاه می‌‌شوند، فوتبالیست‌ها هم راحت‌تر بازی می‌کنند و موفق‌تر هستند. من هم امیدوارم که این تیم خصوصی شود و من بتوانم یک فصل در این تیم بازی کنم.

بازی بارسلونا، منچستر یونایتد را دنبال کردید؟

بله، دیدم.

دلتان می‌‌خواست کدام تیم برنده می‌شد؟

من طرفدار بارسلونا بودم و دوست داشتم که بارسلون برنده شود که برد. اما از منچستر هم بدم نمی‌آمد. یعنی خیلی برای من تفاوت نداشت که کدام تیم برنده شود. بیشتر دوست داشتم که یک فوتبال خوب ببینم که فوتبال خوبی نبود.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
Interview, Mohsen Bengar


در همین رابطه:
حذف تیم پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا
واگذاری سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

اميد واريم كاري رو كه با علي دايي و ديگران كردند اين بار با افشين قطبي نكنند و فرصت بيشتري به او دهند. بدون شك فضاي تيم ملي در حال حاضر فضاي مثبت و سازنده اي است.

-- بن ، May 31, 2009

به اعتقاد من رفتاری که فدراسیون فوتبال با علی دایی کرد به هیچ وجه شایسته نبود. در هیچ کجای دنیا با قهرمانان ملّی خود چنین رفتاری نمیکنند.

-- بابک ، Jun 1, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)