تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با بهرام افشارزاده، رییس فدراسیون وزنه برداری

«ضربه‌ی مهلک دوپینگ ورزشکاران در سال گذشته»

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

از روز چهارشنبه برای نخستین‌بار رقابت‌های وزنه‌برداری نوجوانان جهان با شرکت وزنه‌برداران ۴۹ کشور جهان در شهر چیانگ‌مای تایلند آغاز شد.

تیم ملی وزنه‌برداری نوجوانان ایران متشکل از ۸ وزنه‌بردار به سرمربی‌گری جرج زالای مجارستانی نیز از روز پنجشنبه رقابت‌های خود را آغاز می‌کند.

هفته گذشه به دنبال قهرمانی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران در آسیا، وزنه‌برداران بزرگسال ایران هم در مسابقاتی که در قزاقستان برگزار شد با کسب مجموع ۱۵ مدال، شش طلا، شش نقره و سه برنز پس از شش سال به مقام قهرمانی آسیا دست یافتند.

برای بررسی رقابت‌های نوجوانان، مشکل دوپینگ در وزنه برداری و آمادگی وزنه‌برداران ایران برای مسابقات جهانی کره جنوبی با بهرام افشارزاده، رییس فدراسیون وزنه‌برداری و دبیر کمیته ملی المپیک گفت‌وگو کرده‌ام.

Download it Here!

آقای افشارزاده ابتدا درمورد رقابت‌های وزنه برداری نوجوانان در تایلند می‌گوید:

در اولین دوره، این مسایقات با استقبال کشورهای زیاد جهان روبه‌رو شده است. کشوری مثل شوروی، چین، ژاپن، بلغارستان و سایر کشورهایی که تیم‌های بسیار خوبی را به اولین دوره مسابقات نوجوانان جهان اعزام کرده‌اند. ما هم یک تیم ۸ نفره اعزام کرده‌ایم و امیدوار هستیم که بتوانیم در مسابقات آسیایی، یکی از سکوهای سه‌گانه را با توجه به فعالیت‌های انجام شده و با اردوهایی که داشتیم بچه‌ها بتوانند موفق شوند که مقامی که در این زمینه کسب کنند.

مسابقات امروز به وقت ایران ساعت دو نیم بعداظهر شروع خواهد شد و به نظرم ساعت چهار بعداظهر ما می‌توانیم نتایجش را اعلام کنیم.

رییس فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری، برگزاری نخستین دوره رقابت‌های نوجوانان را لحظه‌ای تاریخی توصیف کرده و همین‌طور آینده درخشانی را برای ورزش وزنه‌برداری پیش‌بینی کرده بود. درحالی که بعد از المپیک پکن حتی صحبت از کنار گذاشتن ورزش‌هایی مثل کشتی از بازی‌های المپیک می‌شود، به نظر شما چطور وزنه‌برداری رو به پیشرفت است‌؟

در کشتی صحبتی کرده بودند که از بازی‌ها کنار گذاشته شود که البته با توجه به تغییر نحوه برگزاری مسابقات و انگیزه دادن به تماشاچی‌ها و کشورها این موضوع در کمیته بین المللی المپیک رد شد.

در هر صورت در تمام کشورهای دنیا، نحوه برگزاری مسابقات و چگونگی شرکت نوجوانان و جوانان در مسابقات است که باعث رشد این رشته می‌شود. همچنین باتوجه به گرایش نوجوانان و جوانان به وزنه برداری، روزبه روز این رشته در کشورهای مختلف رشد پیدا می‌کند.

الان در اولین دوره مسابقات نوجوانان بیش از ۴۹ کشور و حدود ۱۰کشور با تیم کامل شرکت در مسابقات وزنه‌برداری شرکت کرده‌اند. ضمن این‌که رییس کمیته بین‌المللی المپیک خیلی روی نوجوانان دارد سرمایه‌گذاری می‌کنند.

آن‌ها اعتقاد دارند که نوجوانان و جوانان از طریق اینترنت دارند به انحراف کشیده می‌شوند و به همین دلیل سعی خواهند کرد که این ورزش‌ها را به‌ خصوص در نوجوان‌ها گسترش دهند که بتوانند جوانان تمرینات و ورزش سالمی سالمی داشته باشند.


بهرام افشارزاده، رییس فدراسیون وزنه برداری

این در حالی است که وزنه‌برداری بیش از ورزش‌های دیگر نامش با دوپینگ و استفاده از داروهای نیروزا نزدیک شده؟

اکثر ورزشها همین‌طور است. ولی متاسفانه در کشور ما در دو سال و نیم گذشته آن مساله ۹ نفر دوپینگی ضربه مهلکی را به ورزش زد.

ولی خوشبختانه با توجه به علاقمندی مربیان و حضور خود من در وزنه‌برداری و علاقمندی هیات رییسه سازمان توانستیم این سم را از محیط دور کنیم و خوشبختانه الان ورزش پاک و به دور از مسایل دوپینگ در وزنه‌برداری حاکم است و همین مقام قهرمانی که هفته گذشته در چین بدست آمد به نظر من یک نقطه عطف در ورزش مملکت ما خواهد بود.

البته این مساله‌ی جهانی است، در این مورد گفته می‌شود که در ورزش وزنه‌برداری به‌ خصوص در ورزن‌های بالا و مافوق‌سنگین، بسیاری از وزنه‌برداران جهان در این وزن از مواد نیروزا استفاده می‌کنند و راه‌های پنهان کردن این مواد را در بدن در آزمایش‌های دوپینگ یاد گرفته‌‌اند.

آیا فکر می‌کنید که این مساله باعث می‌شود که وزنه‌بردارهای کشورهای دیگر هم که پاک هستند و از این مواد استفاده نمی‌کنند تحت فشار قرار گیرند و از داروهای نیروزا استفاده کنند؟

ببینید الان داروهای نیروزای سالم آمده و قرص‌های ساده که دوپینگ نیست. ولی به هر صورت برای تقویت قوای جسمی و روحی بسیار مفید است. امکان ندارد ورزشکاری دوپینگ کند و بتواند از دست آزمایشات فرار کند.

ممکن است آن ماده انرژی‌زا سه چهار روز در بدنش بماند و بعد پاک شود. ولی به ‌طور کلی اگر در آن زمان برای آزمایشات بیاید، نشان خواهد داد. الان با توجه به سخت‌گیری زیاد فدراسیون جهانی، تقریباً این موضوع را در جهان کمتر کرده‌اند.

ولی به‌طور کلی متاسفانه این فرهنگ استفاده از داروهای انرژی زا در تمام کشورهای رایج است.

یک سوال هم بپرسم در این مورد که بالاخره موفق شدید صاحب یک کرسی در فدراسیون بین المللی وزنه‌برداری شوید با وجودی که هیچ‌کدام از کاندیداهای وزنه برداری در انتخابات ماه گذشته فدراسیون جهانی موفق به کسب رای لازم نشده‌اند؟

آقای دکتر شهابی قبلا هم انتخاب نشده بودند. قبلاً هم انتصاب شدند توسط رئیس فدراسیون بین اللمللی. پس از این که انتخابات انجام شد و آقای دکتر شهابی انتخاب نشدند، من مجدداً با آشنایی که چندین سال است با رئیس فدراسیون جهانی داشتم یک نامه‌ای نوشتم، ایشان هم مجدداً درخواست کردند که پست قبلی را به دکتر شهابی بدهند که خوشبختانه در جلسه مطرح شد و موفق شدند که این کار انجام شود و همچنین الان هم برای آقای حکمت پور هم در تلاش هستیم که ایشان هم بتوانند درکمیته آموزشی عضو شود.

آقای افشارزاده، به دنبال موفقیت و قهرمانی تیم ملی بزرگسالان وزنه‌برداری در آسیا الان وظیفه‌ای مشکل‌تری که دارید. آمادگی تیم برای مسابقات جهانی کره جنوبی، که در هر صورت میدان کسب سهمیه المپیک هم است را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همان‌طور که مطلع هستید ما بعد از المپیک چین مرتب تمرین داشتیم. حتی یک روز هم تعطیل نبود. امسال هم بعد از سال تحویل بچه‌ها شروع به تمرین کردند. الان هم یک هفته استراحت دادیم بعد مجدد تمرینات سنگین خودشان را آغاز خواهند کرد.

فکر می‌کنید آقای سعید علی‌حسینی که به خاطر مصدومیت در مسابقات قزاقستان نتوانستند شرکت کنند، برای مسابقات جهانی کره جنوبی آماده شوند؟

همین یک ساعت پیش من با پدرش صحبت کردم گفتند بهتر شده و تمرینات را شروع کرده است. من فکر کنم ایشان صد درصد برای مسابقات جهانی آماده خواهند شد.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
Interview, Bahram Afsharzadeh
( head of Iran Weightlifting Federation)

نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)