تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با فردین معصومی، کشتی‌گیر وزن ۱۲۰ کیلوگرم

فردین معصومی: کشتی ایران دوباره جان گرفت

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

در این هفته ورزش ایران شاهد دو قهرمانی برای تیم‌های کشتی فرنگی و آزاد بزرگسالان ایران در آسیا بود. در پایان بیست و دومین دوره‌ی مسابقات کشتی قهرمانی آسیا در پاتایای تایلند، تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان ایران با کسب چهار مدال طلا و تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان ایران با کسب پنج مدال طلا و دو بزنز قهرمان آسیا در هر دو رشته شدند.

طالب نعمت‌پور در وزن ۸۴، امیر‌علی اکبری در وزن ۹۶، فرشاد علیزاده در ۷۴ و مقصود هاشم‌زاده در وزن ۱۲۰ کیلوگرم قهرمانان آسیا در کشتی فرنگی شدند. آزادکاران ایران که مقام قهرمانی و مدال طلا را برای ایران به ارمغان بردند مهدی تقوی در ۶۶‌، صادق گودرزی در ۷۴، احسان لشکری در ۸۴، سعید ابراهیمی در ۹۶ و فردین معصومی در ۱۲۰ کیلوگرم هستند.

حسن رحیمی و مسعود اسماعیل‌پور هر کدام به مدال برنز دست یافتند. حضور مقتدرانه‌ی تیم‌های کشتی بزرگسالان ایران و دستیابی به نتایج مطلوب موفقیتی برای فدراسیون کشتی ایران و محمد یزدانی خرم، رییس این فدراسیون به حساب می‌آید که همچنان پس از ناکامی تیم‌های کشتی در المپیک به باد انتقاد گرفته می‌شد و بسیاری خواهان استعفای او از فدراسیون کشتی شده بودند.

روز چهارشنبه در مرحله‌ی پایانی مسابقات کشتی آزاد قهرمانی آسیا در تایلند فردین معصومی، کشتی‌گیر ایرانی وزن ۱۲۰ کیلوگرم با دستیابی به آخرین مدال طلای این مسابقات قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد ایران در آسیا را تضمین کرد.

در تماسی با فردین معصومی پس از آخرین مسابقه‌اش در تایلند حضور ایران در این مسابقات، مدیریت و اوضاع کشتی ایران را مورد بررسی قرار دادم.

Download it Here!

در ابتدای گفت و گو، معصومی از سطح مسابقات در این دوره می‌گوید:

همان‌طور که مستحضر هستید تیم ملی کشتی آزاد ما توانست بعد از چندین سال، پنج مدال طلا کسب کند. بچه‌های ما توانستند شایستگی و ایرانی بودن خودشان را نشان بدهند و سطح مسابقات هم به نظر من قابل قبول بود.

در وزن ۱۲۰ کیلوگرم هم نفر سوم المپییک ماریدموتالیبوف از قزاقستان حضور داشت. همه‌ی مردم ایران و دنیا می‌دانند که من در سه ثانیه پایانی، مدال المپیک را از دست داده بودم که خدا را شکر می‌کنم که در این مسابقات توانستم آن سه ثانیه المپیک را تلافی کنم و کشتی‌گیر قزاق را شکست بدهم و دل هموطنان عزیزم را شاد کنم‌.

بچه‌های دیگر هم خیلی خوب کشتی گرفتند و کشتی ایرانی را به نمایش گذاشتند. چرا که بچه‌ها خیلی خوب به پاهای حریف می‌رسیدند و ثابت کردند که کشتی مال ایران است و ایرانی همیشه شادابی و کشتی ایرانی را به رخ آسیا کشیده است.


اکثر تیم‌های کشورهایی که در این مسابقات شرکت کرده بودند با کشتی‌گیران جوانشان شرکت کرده بودند.

ایران هم با کشتی‌گیران جوانش شرکت کرده بود. فکر می‌کنم کشتی‌گیر ۵۵ کیلوگرمی ما، حسن رحیمی ۲۰ یا ۲۱ ساله باشد. یا مسعود اسماعیل‌پور، جوان خوب مازندرانی ما کشتی‌گیر جوانی بوده که سال پیش قهرمان جوانان جهان شده بوده و صادق گودرزی اولین بار بود که به تیم ملی آمده بود و کشتی‌گیر ۸۴ کیلوی ما هم اولین بار بود عضو تیم ملی شده است.

به جز من و سعید ابراهیمی و مهدی تقوی، چهار وزن ما هم جوان بود و میانگین سنی بچه‌های ما هم زیر ۲۲ سال بوده است.

آقای معصومی همان‌طور که خودتان هم الان گفتید در المپیک شانس مدال طلا را از دست دادید و در حد خودتان و تیم‌های ملی کشتی ایران ظاهر نشدید. فکر می‌کنید چه تفاوتی از زمان المپیک تا الان به وجود آمده است که تیم‌های ملی کشتی ایران در این مسابقات این‌چنین مقتدرانه ظاهر شدند.

اگر یادتان باشد سال گذشته در مسابقات آسیایی جیجو فقط من مدال طلا گرفتم. مدتی بود که تیم کشتی ما از اصول زیرگیری خودش خارج شده بود. خدا رو شکر می‌کنم که بچه‌های ما به کشتی ایرانی خودشان برگشتند.

نمی‌گویم که دستور کار کادر فنی این بوده است که فقط زیرگیری بکنیم. یعنی این موفقیت نتیجه‌ی زحمت کار همه‌ی بچه‌های کادر فنی‌های گذشته‌ی ایران بوده. چرا که چه آقای برزگر، چه آقای حیدری و چه آقای معزی‌پور همه زحمت کشیدند و این تیم را به دست غلامرضا محمدی، مربی جوان ایرانی دادند.

دستوری که به بچه‌های ما در طی این چند روز از بنده گرفته تا دیگر بچه‌ها داده شده بود، به نظر من خیلی خوب اجرا شد. کشتی ناب ایرانی را به نمایش گذاشتند و انشاءالله خدا کمک کند و این پیروزی‌ها ادامه داشته باشد. پنج بار سرود جمهوری اسلامی ایران در این سالن نواخته شد‌، انشاءالله در مسابقات جهانی باکو هم نواخته شود و دل هموطنان عزیز ما شاد شود.

توقعی که مردم از کشتی ایران دارند به آن خودباوری کشتی ما برسد. و امیدوارم که دل هموطنان ما را در باکو شاد کند.

شما به مسابقات جهانی در دانمارک اشاره کردید. سطح مسابقات آسیا با مسابقات جهانی خیلی تفاوت دارد فکر می‌کنید که...

مسابقات جهانی خیلی با مسابقات آسیایی تفاوت دارد. مسابقات جهانی هم خیلی با المپیک تفاوت دارد. همه‌ی کار و تلاش ما این است که از مسابقات آسیایی که برای ما جنبه یک تورنمنت را داشته است، بهره بگیریم.

آن کس که مسابقات جهانی مد نظرش بوده از یک ماه گذشته دورخیز کرده و هدفش این است که در مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی و المپیک مدال بگیرند. بعد از ناکامی کاروان ایران در المپیک‌، فکر می‌کنم کشتی تنها کاروانی است که خیلی خوب خودش را پیدا کرده و به مسیر خودش افتاده است.

مسابقات جام جهانی که در ایران برگزار شد همان دوازده هزار جمعیتی که به سالن آمده بودند‌، یک آشتی‌کنان بین کشتی و مردم بود که به سالن آمدند و به کشتی‌گیران و کادر فنی و فدراسیون کشتی ثابت کردند که همیشه حامی کشتی ایران هستند و دلشان برای کشتی ایران می‌تپد.

پس ما هم جزو وظیفه‌ی خودمان می‌دانیم که بیشتر زحمت بکشیم و بیشتر تلاش کنیم و بتوانیم دل هموطنان عزیزمان را شاد کنیم و این شادی مثل روسیه و مانند کشورهای دیگر ادامه داشته باشد و مردم از کشتی به نیکی یاد کنند.


فدراسیون کشتی ایران مدت‌ها با دشواری روبه‌رو بود. فکر می‌کنید آن تحولی که در انتظارش بود الان ایجاد شده است؟

با آمدن آقای یزدانی خرم، باور کنید سوای احساسی صحبت کردن ما، کشتی جان گرفته است‌. هم خوب پول در کشتی تزریق کرده است و هم مدیریت خیلی خوبی را ایجاد کرده است هم این‌که آقای یزدانی خرم از پیشکسوتان کشتی خوب استفاده کرده است و بعد از آن در طول سه سال گذشته تیم را به دست یک کادر فنی جوانی داده است.

بعد از آن‌که تیم ملی ما در المپیک نتیجه نگرفت واقعاً دل شیر می‌خواست که در این برهه کسی کادر فنی ایران را قبول کند. محسن کاوه و ابراهیم مهربان دست به کار بزرگی زدند. چون خودشان سال‌ها خاک تشک خورده بودند تا الان خیلی موفق بودند و انشاءالله مردم ایران هم دعا کنند و همه‌ی عزیزان هم کمک کنند و همان‌طور که گفتم نقطه‌ی اوج ما مسابقات المپیک و بازی‌های آسیایی و بازی‌های جهانی دانمارک است.

پس این‌طور که شما می‌فرمایید با این دو قهرمانی برای ایران، می‌شود گفت که کشتی‌گیران از لحاظ روحی و جسمی به آن حد کامل رسیدند و مشکلاتشان را پشت سر گذاشتند. این‌طور است؟

بچه‌ها توانستند دل هموطنان عزیزمان را شاد کنند. تا حالا نداشتیم که در مسابقات آسیایی، نفری هزار دلار پاداش به کشتی‌گیران فرنگی و آزاد بدهند. همین جا از رییس فدراسیون ایران تشکر می‌کنم. از مرد بزرگ کشتی ایران آقای محمدعلی صنعتکاران هم واقعاً تشکر می‌کنم که با جوایز خوب توانستند به زحمت کشتی‌گیران اجر بدهند و دلاورمردان کشتی ایران را خوشحال کنند و روحیه‌ای به این بچه‌ها بدهند.

پای سکو ۱۰۰۰ دلار جایزه‌ی نقدی به بچه‌ها دادند و روز به روز امید و انگیزه‌‌ بچه‌ها بیشتر می‌شود. به نظر من با میدان دادن به جوانان و حفظ پیشکسوتان، کشتی روزهای خوبی را انتظار می‌کشد و کشتی ما دارد به روزهای خوبش نزدیک می‌شود.

روز به روز ضریب اشتباه بچه‌های ما پایین می‌آید و رو به بهبودی است‌. نکته‌ی دیگری که می‌خواهم بگویم این است که واقعاً ایرانی‌های مقیم تایلند برای بچه‌های ما سنگ تمام گذاشتند.

تمام تیم‌ها کشتی‌ها را ول کرده بودند و از تماشاچی‌های ایرانی حاضر در سالن لذت می‌بردند. این تماشاگران با ایران ایران گفتن خودشان، پرچم قشنگ ایران را در دستشان گرفته بودند که فکر کنم دنیا را شگفت زده کرده بودند.

به‌هیچ‌وجه نمی‌دانم چگونه از این محبت‌های مردم و عزیزانی که از زندگی خودشان را گذاشته بودند و آمده بودند و جوانان ایرانی را تشویق می‌کردند، تشکر کنم. ۱۰ سال است که در اردوهای تیم ملی هستم در این جو صمیمی‌شان که قرار گرفتم واقعاً از ایرانی بودن و کشتی گرفتن خودم لذت بردم و این مردمی که امروز به سالن آمده و خوشحال شدند بیش از همه چیز برای من خوشحال کننده بود.

چرا که ما زن‌، بچه و زندگی‌مان را گذاشته‌ایم و از چهارم فرودین در اردو بوده‌ایم، من برای عید دیدنی به منازل نزدیک‌ترین کسانم نرفتم‌. در اردو بودم‌، که واقعاً شرمنده‌ی زن و بچه‌ام هستم. ولی امروز تماشاچی‌های ایرانی کاری کردند که تمام آن لذت‌هایی که باید در فروردین‌ماه می‌بردیم، امروز بردم.

گفت و گو با فردین معصومی را خواندید که قبلاً چهار بار دیگر قهرمان کشتی آسیا شده بود.

مسابقات قهرمانی آسیا در تایلند آغاز و آزمایشی برای مربیان و مدیران کشتی ایران است تا با محک زدن کشتی‌گیران و تقویت نقاط ضعف و برگزاری برنامه‌ی منظم کشتی‌گیران تیم‌های ملی را برای مسابقات باکو و پس از آن مسابقات جهانی دانمارک آماده سازد.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
Interview, Fardin Massoumi


در همین رابطه:
تیم ملی کشتی ایران قهرمان آسیا شد
فرنگی‌کاران ایران قهرمان آسیا شدند
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)