تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با رضا صابری، پدر رکسانا صابری

رضا صابری: برای آزادی‌ دخترم، تقاضای عفو هم می‌کنم

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

۹۲ روز است که رکسانا صابری خبرنگار ایرانی ـ آمریکایی به اتهام جاسوسی برای آمریکا بازداشت و در زندان به سر می‌برد. دادگاه انقلاب ایران وی را به هشت سال زندان محکوم کرده است.

چند روزی است که رکسانا صابری در زندان در اعتراض به حکم دادگاه دست به اعتصاب غذا زده است که به اعتقاد پدرش در پی این اعتصاب رکسانا در شرایط روحی و جسمانی خطرناکی به سر می‌برد.

در همین ارتباط در گفت و گو با رضا صابری، پدر رکسانا صابری از آخرین وضعیت و شرایط دخترش رکسانا پرسیده‌ام.

Download it Here!

آقای صابری، آخرین باری که رکسانا را ملاقات کردید چه تاریخی بود؟

روز سه‌شنبه رکسانا را دیدیم و از آن به بعد دیگر خبر نداریم.

رکسانا هنوز در اعتصاب است؟

روز سه‌شنبه در اعتصاب بود و گفت اعتصاب را ادامه خواهد داد که ما به او گفتیم ادامه ندهد. ولی گفت ادامه می‌دهد. از آن تاریخ به بعد دیگر خبر دست اول ندارم که ادامه داده یا نه. ولی فکر می‌کنم اعتصاب غذا را ادامه داده است.

حالش از نظر وضعیت فیزیکی چگونه بود و اعتصابش چند روزه شده است؟

اگر اعتصابش را ادامه داده باشد، روز دوازدهم است.

طبیعتاً باید خیلی نگران حال رکسانا باشید؟

بله، خیلی نگران هستیم و منتظر تلفن هستیم. قرار بود روز شنبه تماس تلفنی بگیرد که هنوز نگرفته است.

آقای صابری، فعالیت‌های بین‌المللی برای آزادی رکسانا همان‌طور که خودتان می‌دانید، خیلی شدید است. آقای اوباما، خانم کلینتون، اتحادیه‌ی اروپا و همچنین سازمان‌های حقوق بشری گوناگون در این مورد خواستار آزادی رکسانا شده‌اند. شما که الان در ایران هستید و مسایل را از نزدیک دنبال می‌کنید، موقعیت رکسانا را چگونه می‌بینید؟

این‌ها هنوز مقاومت می‌کنند و کاری نکرده‌اند. مثل این‌که راه خودشان را می‌روند و نمی‌دانم فشار بیرونی چقدر تأثیر خواهد گذاشت یا گذاشته‌. همین‌قدر می‌دانیم که در اینجا هنوز کاری که منجر به آزادی رکسانا باشد انجام نداده‌اند.

هنوز در زندان است. ولی پرونده‌اش به دادگاه تجدیدنظر رفته و احتمالاً در عرض دو سه روز باید بدانیم که می‌توانیم رکسانا را با وثیقه آزاد کنیم یا نه. چیز دیگری در این مورد نمی‌دانم.


رضا صابری و همسرش / عکس: رویترز

دادگاه تجدیدنظر رکسانا چه روزی است؟

هنوز معین نکرده‌اند.باید پرونده‌اش مطالعه شود.

با این وضعی که قانون در جمهوری اسلامی رعایت نمی‌شود و آقای خرمشاهی، وکیل رکسانا هم قادر نشدند که در دادگاه ایشان حضور داشته باشند و دفاع بکنند چقدر به دادگاه تجدیدنظر امید دارید؟

ممکن است اصلاً در دادگاه تجدیدنظر هم دفاع نباشد. ولی این‌جا سه قاضی هست که نظرشان را می‌دهند و مشورت می‌کنند و امکان دارد این‌ها عادلانه رفتار بکنند. نمی‌دانیم چه اقدامی خواهند کرد. ولی منتظریم ببینیم چه نوع تصمیمی خواهند گرفت.

همان‌طور که می‌دانید روز شنبه، آقای اوباما در بیانیه‌ای که برای روز جهانی آزادی مطبوعات منتشر کردند از رکسانا هم نام برده بودند که از زندانی شدن ایشان نگران هستند. به نظر می‌آید رکسانا قربانی یک مسأله‌ی سیاسی بین روابط ایران و آمریکا شده است. شما فکر می‌کنید مقامات آمریکایی باید چه عکس‌العملی نشان بدهند که لطمه‌ای به آزادی رکسانا وارد نشود؟

چون ایران و آمریکا رابطه‌ی مستقیم ندارند، زیاد نمی‌توانند در این جا تأثیری داشته باشند. آن‌ها از راه سوم یعنی از طریق سفارت سوئیس کار می‌کنند و دستشان تا اندازه‌ای بسته است و نمی‌توانند نفوذ زیادی داشته باشند.

جمهوری اسلامی راه خودش را می‌رود و کارش را آن‌طور که خودش می‌خواهد انجام می‌دهد. البته انتقاداتی که در خارج از کشور صورت می‌گیرد، موثر است ولی تا حالا از این فشارها نتیجه‌ای نگرفته‌ایم و امیدوارم که بگیریم.

ولی هنوز دختر من در زندان است و سه ماه هم گذشته و اعتصاب غذا هم کرده و تقریباً روز دوازدهم است و هنوز در زندان است و جواب قطعی به ما نمی‌دهند که می‌خواهند چه کاری انجام بدهند.

شنیده شده که گفته‌اند رکسانا از آقای خامنه‌ای تقاضای عفو بکند. شما چنین چیزی را شنیده‌اید؟

بله، شنیده‌ام و امکان دارد این کار را بکنیم، برای آزادی‌اش تقاضای عفو هم می‌کنیم. ولی منتظریم ببینیم دادگاه تجدیدنظر چه جوابی می‌دهد و اگر تقاضای عفو بکنیم هم نمی‌دانیم چقدر زود می‌توانیم جواب بگیریم. به هر حال داریم درباره‌ی آن‌ها صحبت می‌کنیم.

آقای صابری، اطلاع دارید که در دادگاه رکسانا چه مدارکی را ارایه دادند که رکسانا را به جاسوسی محکوم کنند؟

از جزییات پرونده اطلاع ندارم. ولی می‌دانم که محاکمه‌اش خیلی فوری بود و وکیل هم نتوانست دفاعی بکند. در این حد می‌دانم‌. ولی این‌که در پرونده چه چیزی گفته شد و چه چیزی گفته نشد خبر ندارم‌. این محاکمه پشت درهای بسته بود و بنابراین چیزی معلوم نشد.

فکر می‌کنید در چند روز آینده دادگاه تجدیدنظر تشکیل شود؟

نمی‌دانم، ولی احتمالاً به زودی انجام گرفته، فکر نمی‌کنم زیاد طول بکشد.

روحیه‌ی رکسانا چطور است؟

باید روز دوشنبه ببینیم که رکسانا چه وضعیتی دارد. چون از روز سه‌شنبه به این طرف او را ندیده‌ایم و باید ببینیم حالش چطور است.

دفعه‌ی پیش که او را دیدید روحیه‌اش چگونه بود؟

روحیه‌اش خوب بود، ولی خیلی ضعیف و لاغر شده است. چون غذا نمی‌خورد و از آن نظر نگران هستیم، چون ممکن است این اعتصاب غذا به سلامتی‌اش صدمه بزند. از او می‌خواهیم که اعتصاب غذای خود را بشکند ولی تا آنجایی که می‌دانیم ایشان مصرانه می‌خواهد به اعتصابش ادامه بدهد.

چون فکر می‌کند که با ایشان خیلی ناعادلانه برخورد شده؟

رکسانا ناراحت است و می‌گوید من یا زنده از زندان بیرون می‌آیم یا مرده‌ام را از زندان بیرون بیاورند. نمی‌خواهم به ناحق در زندان بمانم. می‌گوید به ناحق در زندان افتاده است.

در زندان چگونه با او برخورد می‌شود؟

نمی‌دانیم چگونه برخورد می‌شود. ولی می‌دانیم که محیط زندان خیلی به او فشار روحی می‌آورد.

وقتی رکسانا را می‌بینید، تنها می‌بینید یا یک مأمور حضور دارد؟

خیر، همیشه یک یا دو نفر با او هست.

پس تنها نمی‌توانید با او صحبت کنید؟

خیر.

چیزی هست که دلتان بخواهید بگویید؟ پیام یا صحبتی دارید؟

می‌خواهم از تمام کسانی که از رکسانا پشتیبانی کردند و به هر ترتیبی همدردی خودشان را با ما اعلام کردند تشکر می‌کنیم. و بسیار خوشحالیم که در دنیا افراد زیادی هستند که می‌خواهند عدالت در مورد همه برقرار شود.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
Interview, Reza Saberi (the father of Roxanna Saberi)


در همین رابطه:
«رأفت انسانی» در تجدید‌نظر حکم صابری
اوباما نگران وضعیت سه روزنامه‌نگار زندانی
«صابری می‌تواند از رهبری تقاضای عفو کند»
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

مرجعیت سیاسی ایران چقدر باید بی‌شخصیت باشد که با وجود خواست فراگیر بین‌المللی دخالت رییس جمهور قدرتمندترین کشور دنیا و وزیران خارجه‌ی آمریکا و ژاپن دست از این رجالگی برنمی‌دارد تا قدرت‌نمایی کند. آن هم برای یک روزنامه‌نگار بی‌دفاع. اگر خیلی زور دارید؛ جلوی ورود مواد مخدر به ایران و فساد مالی را بگیرید!

-- ناشناس ، May 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)