تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال

«جوابی برای مردم نداشتیم»

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

شکست دو بر یک تیم ملی فوتبال ایران در برابر عربستان سعودی، با حضور صدهزار تماشاچی که با هزاران امید برای تشویق تیم ملی فوتبال کشورشان به ورزشگاه آزادی رفته بودند و به دنبال آن، برکناری علی دایی از سمت سرمربی‏گری تیم، حدیث و حکایات بسیار داشته و نظرات متفاوت هواداران و پیش‏کسوتان فوتبال ایران را باعث شده است.

عده‏ای موافق با این تصمیم فدراسیون و ناراضی از علی دایی به سبب نتایج ضعیف تیم ملی هستند و عده‏ای دیگراین تصمیم فدراسیون را شتاب‏زده تلقی می‏کنند.

برخی نیز معتقدند که سازمان تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال برای سرپوش گذاشتن بر اشتباهات خود، از جمله ناکامی در المپیک پکن، در پشت اخراج علی دایی پنهان شده‏اند و می‏پرسند که آیا باید علی دایی به تنهایی، قربانی این شکست باشد و اقدامات نسنجیده‏ی مسئولان ورزش کشور باید نادیده گرفته شود و از اذهان دور بماند؟

بسیاری نیز برکناری دایی را سیاسی می‏پندارند و شکست به کشور عربستان در حضور محمود احمدی‏نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران در ورزشگاه آزادی را دلیل اصلی اخراج دایی رقم زده‏اند.

علی دایی، آقای گل جهان، که خود پس از شکستی که تا دقایق هفتاد بازی، پیروزی به‏نظر می‏رسید و مبهوت زمین ورزشگاه آزادی را در میان شعارهای توهین‏آمیز بعضی از تماشاچیان ترک کرد، در مصاحبه‏ی مطبوعاتی گفت که استعفا نخواهد داد.

با این حال، روز بعد او از سمت خود برکنار شد و هم‏اکنون فدراسیون فوتبال ایران، در رایزنی برای انتخاب سرمربی جدید تیم ملی فوتبال است.

برای بررسی دلایل اخراج علی دایی و هم‏چنین چگونگی انتخاب سرمربی جدید، با علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال ایران، گفت‏گو کرده‏ام و از او سووال کردم که آیا تا کنون موفق به انتخاب سرمربی جدید برای تیم ملی فوتبال ایران شده‏اند؟

Download it Here!

در حال حاضر مشغول صحبت و رایزنی با یک سری از مربیان داخلی و خارجی هستیم که انشاالله یکی از این مربیان را انتخاب می‏کنیم که بتوانیم ایشان را به عنوان مربی تعیین کنیم. ولی هنوز مربی ما برای این کار قطعی نشده است.

در بین گزینه‏هایی که مطرح شد‏ه‏اند، از آقایان مایلی کهن، افشین قطبی و قلعه‏نوعی نام برده شده. شما گفتید مربی خارجی هم درنظر دارید؟

بله، اگر بتوانیم مربی خارجی خوبی را پیدا کنیم که شرایط ما را بپذیرد، با او مذاکره می‏کنیم. الان هم با پیشنهادهایی که آمده، سعی می‏کنیم، مذاکراتی را داشته باشیم.

نمی‏توانید اسم ببرید؟

یکی از آن‏ها، آقای فیلیپ تروسیه بود که با ایشان به نتیجه‏ای نرسیدیم.

با آقای قطبی هم مذاکره داشته‏اید؟

با آقای قطبی هم مذاکراتی داشتیم ولی هنوز تصمیم نگرفته‏ایم.


علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال

اوایل سرمربی‏گری آقای دایی، زمانی که ایشان را به سرمربی‏گری تیم ملی انتخاب کردید، چندین بار اعلام کرده بودید که ادامه‏ی سرمربی‏گری ایشان، بستگی به صعود تیم ملی به جام جهانی ندارد. علت این تغییر جهت فدراسیون چیست؟

با توجه به عمل‏کرد ایشان و نتیجه‏ی چند بازی گذشته که از پنج بازی فقط شش امتیاز کسب کردند و نتیجه‏ی قابل قبولی نبود , هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال تصمیم به تغییر ایشان گرفت . امیدواریم که مربی جدیدی که می‏‏آید بتواند انشاالله، نتایج بهتری را رقم بزند.

گویا گفته شده که آقای دایی به درخواست فدراسیون برای استعفا هم مقاومت کرده بود و شما مجبور به اعلام برکناری ایشان شدید.

نه، به هیچ عنوان. آقای دایی شخصیت خاص خود را دارد و به محض این که دید ما نمی‏خواهیم، ایشان فوری قبول کرد وهیچ اعتراضی هم نداشتند.

چطورخود ایشان استعفا ندادند؟

خوب ایشان دلشان می‏خواست کار را ادامه بدهند. ما نظر داشتیم که تغییر پیدا بکنند.

برمی‏گردم به این سوال که در آغاز , اصرار فدراسیون بر این بود که صعود به جام جهانی مطرح نیست. گویا آقای احمدی‏نژاد، رییس جمهور کشور هم که در این مسابقه حضور داشتند، از این شکست بسیار ناراحت شده بود. ناراحتی و حضور ایشان در این مسابقه و شکست تیم ملی به عربستان، چقدر در این تصمیم شما تاثیر داشت و چه نقشی داشت در این تصمیم شما؟

ببینید ایشان هم فرقی نمیکند مثل هر فرد ایرانی دیگری، ممکن است ناراحت بشود، ولی هیچ دخالتی ندارد. ایشان اعتقاد داشت که باید تیم ملی قوی شود، خوب کارکند که بتواند خواسته‏های همه‏ی مردم را بپوشاند. بالاخره بازی برد و باخت دارد. این صحبت‏ها به این معنی نبود که از نظر اجرایی، ببرید یا ببازید.

این هم که ما تغییراتی انجام دادیم، از نظر اصولی و ورزشی شاید کار درستی نباشد، اما از نظر تمام کارشناسان وتمام کسانی که در داخل کشور، دستی در کار و مربی‌گیری دارند می‏گفتند که تیم نیاز به یک شوک جدید دارد وتیم با یک کادر فنی جدید با ایده‏های جدید بیاد.

چون ممکن است همین تیم با همین کادر فنی، قطعا دیگر نمی‏تواند سه بازی بعدی را هدایت کند و جلو ببرد و نیاز هست که یک کادر فنی دیگری بیاید با یک تغییر مدیریت و شوک جدید، بتواند در تیم تحولی ایجاد کند. به این خا‏طر بود که ما این تغییررا دادیم.


علی دایی، سرمربی سابق تیم ملی ایران

فکر نمیکنید که هم انتخاب آقای دایی برای سرمربی‏گری، عجولانه بود و هم برکناری ایشان؟

نه، ببینید این حرفها درست نیست. فدراسیون فوتبال مسئولیت صدر در صد در فوتبال کشوررا دارد و تصمیمات را می‏گیرد. مسئولیت آوردن و هم‏چنین رفتن آقای دایی با فدراسیون فوتبال بود. و مسئولیت کل با فدراسیون فوتبال است.

آقای دایی، دست به جوان‏گرایی در تیم ملی فوتبال ایران زد. هر تیم جوانی در آغاز، همان‏طور که در کشتی هم شاهد بودیم، ممکن است نتیجه‏های رضایت‏بخشی کسب نکند. فکر نمی‏کنید حالا که کار را به آقای دایی سپردید، شاید بهتر بود ادمه‏ی کار هم را تا آخر به ایشان واگذار می‏کردید؟

این تصمیمی بود که اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال گرفتند. با توجه به این که در چهار یا پنج بازی‏ای که تا کنون داشتیم، فقط شش امتیاز کسب کرده‏ایم، جوابگویی برای مردم نداشتیم. چون مردم ما هم در واقع از صاحب‏نظران مدعی روی نتایج تیم ملی هستند. برای این مردم جواب و توضیحی نداشتیم و نمی‏توانستیم آن را قبول کنیم. این دیگر سلیقه‏ی فدراسیون بود که کار را این‏گونه پیش ببرد.

تیم ملی سه بازی بیشتر برای کسب شانس صعود و حضور در جام جهانی را ندارد. در میان سرمربی‏هایی که شما در نظر دارید، فکر می‏کنید، کدام یک شانس بیشتری برای هدایت تیم ملی و صعود به جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی را دارا است؟

الان نمی‏توانیم بگوییم، کدام یک شانس بیشتری دارند. بستگی به مذاکرات، نظرات طرفین و رسیدن به تفاهم دارد.

فعلاً، نمی‏توانم در این مورد نظر بدهم و تا انتخاب نکنیم نمی‏توانم شانس بیشتری بدهم. چون ممکن است الان یک نفر از نظر من، خیلی شانس داشته باشد، اما در انتخاب با شخص دیگری به تفاهم برسیم و ما هم کارمان را تغییر دهیم.

منظورم این است که کدام یک از سرمربی‏هایی که در نظر دارید، شانس بیشتری برای هدایت تیم ملی دارند؟ کدام را بیشتر در فکرتان هست که انتخاب کنید؟

هنوز مشخص نیست چون ممکن است چند نفر دیگری هم به گزینه های فعلی اضافه شود.

چه زمانی سرمربی جدید را اعلام می‏کنید؟

سعی می‏کنیم در اولین فرصت این کار را بکنیم.

برخی که مخالف انتخاب آقای دایی برای سرمربی‏گری بودند، معتقد بودند که دایی یک اسطوره‏ی فوتبال ایران و سرمایه‏ی فوتبال ایران است و این سرمربی‏گری برای ایشان زود است و باعث سقوط وی می‏شود. آیا فکر می‏کنید با این برکناری زودرس، نظر آن‏ها درست بوده است؟

نه، ایشان شخصیت خود را دارد. باز هم ازایشان و تجربیاتش در فوتبال کشور، قطعا استفاده خواهیم کرد.

الان روابط با آقای دایی چگونه است؟

بالاخره فرق نمی‏کند. فردا به من هم بگویند، نباش، می‏روم جای دیگر. ما بالاخره در این مملکت هستیم و برای این مملکت فعالیت می‏کنیم و در هر جا باشیم با ید تلاش کنیم، ایرانی آباد و مملکتی سرافراز داشته باشیم.

تیم ملی ایران روز گذشته در یک مسابقه‏ی دوستانه در برابر تیم ملی فوتبال سنگال، در ورزشگاه آزادی، به تساوی یک بر یک رسید. هم‏اکنون تا انتصاب مربی جدید، اریش روته مولر، دستیار آلمانی دایی، هدایت تیم ملی را برعهده دارد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

"ببینید ایشان هم فرقس نمیکند" احتمالا "فرقی" نمی کند بوده که باید اصلاح شود.
******************************
زمانه - با سپاس از توجه شما اصلاح شد.

-- بدون نام ، Apr 2, 2009

تناقض گويي در صحبتهاي آقاي كفاشيان را هر بچه اي مي فهمد در جايي مي گويد: ادامه‏ی سرمربی‏گری ایشان(علي دايي)، بستگی به صعود تیم ملی به جام جهانی ندارد و در جايي ديگر مي گويد: با توجه به عمل‏کرد ایشان(علي دايي) و نتیجه‏ی چند بازی گذشته که از پنج بازی فقط شش امتیاز کسب کردند و نتیجه‏ی قابل قبولی نبود , هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال تصمیم به تغییر ایشان گرفت. بنده يك سوال دارم: مگر مي شود تيم ملي بازيهايش را ببرد و به جام جهاني صعود نكند!!!؟ آقاي كفاشيان به اين حمايت از مربي تيم ملي نمي گويند بلكه حمايت از ميز مديريت فدراسيون مي گويند. اگر ميخواهيد بدانيد از مربي تيم ملي چگونه بايد حمايت كرد كافي است به آرشيو فدراسيون مراجعه كنيد و ببيند آقاي دادكان چگونه پاي يك مربي خارجي(برانكو) ايستاد و تمام آبرو و حيثيتش را پاي آن گذاشت در صورتي كه تيم ملي در آن زمان به راحتي به جام جهاني صعود كرده بود و هيچ نيازي به اينكار نبود.

-- عباس ، Apr 3, 2009

مگر وقتی آن افتضاح را در المپیک به بار آوردید جوابی برای مردم داشتید. آنجا خود حضرتعالی می بایستی از دبیری کمیته ملی المپیک برکنار میشدید که نشدید.

-- کیومرث ، Apr 3, 2009

چالب است در هر مسابقه ورزشی که رئیس جمهور محبوب حضور دارد، ایران بازنده میشود فرقی نمیکند کشتی باشد یا فوتبال. خوب است ملت ایران طوماری تهیه کند و از دکتر احمدی نژاد تقاضا کند از خیر تماشای مسابقات ورزشی بگذرد تا ورزشکاران ما شانسی برای پیروزی داشته باشند.

-- بدون نام ، Apr 3, 2009

بدون شرح:
این هم که ما تغییراتی انجام دادیم، از نظر اصولی و ورزشی شاید کار درستی نباشد، اما از نظر تمام کارشناسان وتمام کسانی که در داخل کشور، دستی در کار و مربی‌گیری دارند می‏گفتند که تیم نیاز به یک شوک جدید دارد وتیم با یک کادر فنی جدید با ایده‏های جدید بیاد.

-- عمید ، Apr 4, 2009

بلاخره این اقای کفاشیان جوابی بشما داد؟ با حرفی موافقت کرد؟ بالخره این اقای دائی کارش را خوب انجام داده بود یا بد؟ بلاخره فدراسیون در مورد اقای دائی چه برای سر مربی کردن ایشان و چه برای از کار برکردن ایشان عجله کرده بود؟ و یا عجله نکرده بود؟ بلاخره این فوتبال بیچاره ما خودش را میتواند از میان این سیاست بیچاره تر مان بیرون بکشد یا نه.
خانم محبی من میدونم که با این اقایان حرف زدن کار بسیار مشکلی است. اما خیلی خوب میشد که در اخر مصاحبه یک خلاصه از حرفهای ایشان را تحویلشان میدادید و از خود ایشان میخواستید که خوانندگان و شنوندگان این برنامه را در درک و فهم این حرفهای دو پهلو یاری کنند. و بایشان یاد اوری میکردید که غرض از این مصاحبه دریافت پاسخی روشن و ساده برای مردم است وگرنه که ما همگی خوب میدانیم که ایشان هم زنده هستند و قدرت تکلم هم دارند. اما برای اینکه یک صفحه روزنامه را صرف حرفهای ایشان بکنیم این جرفها باید یک «معنی» داشته باشد. من میدانم که شما باید زحمت کشیده و معنی را هم برای ایشان معنی کنید ولی بالخره هر چیزی بهائی دارد واین همه زحمت کشیدن هم بهائی است که شما ژورنالیستها باید بپردازید که امیدوارم خدا بشما صبر و طول عمر در مقابلش اعطا نماید
مینا زند
***********************

دوست عزیز و کامنت گذار وفادار ما خانم مینا زند.
غرض این است که مخاطب متوجه صحبتهای مصاحبه شنونده بشود که گاه به گاه پاسخ قانع کننده ویا مورد دلخواه برای شنونده هم ندارند. همانطور که شما متوجه صحبتهای ایشان شدید دیگران هم متوجه میشوند. زمان کافی در برنامه برای بحثهای بیشترنداریم با توجه به اینکه در چنین مواقعی پاسخ های مصاحبه شونده را هم عوض نمیکند. در هر حال ایشان به دونکته برای برکناری علی دایی اشاره کردند. یکی با اشاره به اینکه در 6 بازی تنها 5 امتیاز آوردند و این قابل قبول برای فدراسیون نبوده و نکته دیگراشاره ایشان به اعتراض مردم وهواداران فوتبال است که نکته مهمتری است و شاید دلیل اصلی برای برکناری علی دایی بوده ( با توجه به مسائلی که در ورزشگاه و بیرون ورزشگاه پیش امد) که شاید هم بر خلاف میلشان مجبور به این برکناری شدند با توجه به اینکه ایشان صراحتا گفتند که از لحاظ اصولی و ورزشی این برکناری کاردرستی نبوده.
با سپاس از محبت شما – فرنگیس - زمانه

.

-- بدون نام ، Apr 5, 2009

برخلاف خانم زند من فکر میکنم که آقای کفاشیان حرف اصلی اش را با صراحت زد و گفت جوابی برای مردم نداشتیم، یعنی که زیر فشار افکار عمومی مجبور به برکناری دائی شده اند در حالیکه این کاز از نظر ورزشی و اصولی کار صحیحی نبوده است. البته من نمیدانم در ایران چقدر به نظر مردم اهمیت داده میشود. اما احتمالا در فوتبال که خشم مردم میتواند ضررهای زیادی داشته باشد اینطور است. دیگر اینکه چرا زمانی که دائی را برای سرمربیگری انتخاب کردند به نظر،مردم که هیچ،به نظر کارشناسان هم که میگفتند سرمربیگری برایش زود است توجهی نکردند که حالا به این نحو آبروی یکی از افتخارات ملی ایران را ببرند. کار دیمی همین است. نه اولش معلوم است نه آخرش.

-- ساناز تبریزی ، Apr 5, 2009

همه امیدوارند این شوکی که آقای کفاشیان به آن اشاره کرده کارگر بیفتد و تیم ملی فوتبال ایران سه بازی باقیمانده را ببرد تا بختی برای رفتن به جام جهانی داشته باشد. اما اگر واقع بین باشیم می دانیم که چنین امکانی وجود ندارد. این شوک بعوض آنکه به تیم ملی وارد شود، هربار که علاقمندان بیچاره فوتبال ایران به تماشای بازی تیم ملی میروند به آنها وارد میشود. فدراسیون هم که به گفته رئیسش جوابی برای مردم ندارد.

-- نادر چمنی ، Apr 5, 2009

برخلاف خانم زند من فکر میکنم که آقای کفاشیان حرف اصلی اش را با صراحت زد و گفت جوابی برای مردم نداشتیم، یعنی که زیر فشار افکار عمومی مجبور به برکناری دائی شده اند در حالیکه این کاز از نظر ورزشی و اصولی کار صحیحی نبوده است. البته من نمیدانم در ایران چقدر به نظر مردم اهمیت داده میشود. اما احتمالا در فوتبال که خشم مردم میتواند ضررهای زیادی داشته باشد اینطور است. دیگر اینکه چرا زمانی که دائی را برای سرمربیگری انتخاب کردند به نظر،مردم که هیچ،به نظر کارشناسان هم که میگفتند سرمربیگری برایش زود است توجهی نکردند که حالا به این نحو آبروی یکی از افتخارات ملی ایران را ببرند. کار دیمی همین است. نه اولش معلوم است نه آخرش.

-- ساناز تبریزی ، Apr 5, 2009

باید دید که اگر بعد از این مسابقه و باخت به عربستان, اگر فدراسیون علی دایی را نگاه میداشت چه اتفاقی میافتاد. و رسانه ها و مردم چه بر سر فدراسیون میآوردند

-- بدون نام ، Apr 5, 2009

آقای کفاشیان می گوید: چون ممکن است همین تیم باهمین کادر فنی، قطعاً دیگر نمی تواند سه بازی بعدی را هدایت کند و جلو ببرد و..... ممکن است کسی توضیح دهد که یعنی چه؟ از این جوابهای سر در گم به سوألهای واضح و مشخص چند نکته درک میشود: آقایان ابتکار عمل را از دست
داده اند و عکس العملِ حرکتهای مردم شده اند؛ با خودی ها هم مشکل پیدا کرده اند؛ معیارها تبدیل به سلیقه ها شده اند؛ وفای بعهد در این دم و دستگاه بی معنی است و به همین خاطر خودِ دم و دستگاه بی اعتبار است؛ ابهام گویی روش شده است؛ صعود به جام جهانی دیگر یک آرزو بیش نیست.

-- مازیار ، Apr 6, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)