تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با دکتر هوشنگ امیر احمدی، رییس شورای آمریکاییان ایرانیان

«پیام اوباما، تغییر رژیم را از روی میز برداشت»

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده آمریکا روز جمعه در اقدامی بی‌سابقه و در آغاز سال نو ایرانی، پیامی ویدیویی به مردم و دولت ایران فرستاد وی در این پیام قول یک آغاز نو که بر پایه احترام دوجانبه باشد را به مردم و دولت ایران وعده داد. لحن این پیام تغییر بزرگی با لحن دولت جورج‌بوش رییس جمهور پیشین ایالات متحده در پیوند با ایران را نشان میدهد. در واکنش به پیام نوروزی اوباما روز شنبه آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران طی سخنانی گفت که ایران تغییری در سیاست‌های ایالات متحده نمی‌بیند. وی اظهار داشت که آمریکا در گذشته به دشمنان ایران کمک کرده و همچنان به این کار ادامه میدهد. اظهارات روز جمعه‌ی رییس جمهور آمریکا و واکنش رهبر ایران به این اظهارات در محافل خبری دنیا انعکاس گسترده‌ای داشته است. در گفت‌وگو با دکتر هوشنگ امیر احمدی رییس شورای آمریکاییان ایرانیان و استاد دانشگاه در آمریکا از ایشان پرسیدم:

Download it Here!

پیام نوروزی آقای اوباما برخلاف روسای پیشین آمریکا برای نخستین بار علاوه بر مردم ایران حاکمان جمهوری اسلامی را هم مورد خطاب قرار داده است تاثیر این پیام چه خواهد بود؟

ایشان پیام نوروزی را با سیاست قاطی کرد. با توجه به اینکه ایران و آمریکا به‌هر حال مشکل دارند فکر می‌کنم می‌خواست با یک تیر دو نشان بزند و می‌خواست از فرصت نوروز استفاده کند که رهبران جمهوری اسلامی را هم مورد خطاب قرار دهد. چون فرصتی به این خوبی پیدا نمیشد و به‌هر حال فرصت تاریخی بود.
از آن طرف هم علاقمندی دولت اوباما هم به این است که دیپلماسی را تا جایی که ممکن است با خود حکومت نه به قول آقای بوش با مردم پیش ببرد. این هم کار درستی است. یعنی که شما هم مردم را و هم دولت را مخاطب قرار بدهید. برای اینکه نه مردم نه دولت به تنهایی نمیتوانند در این صحنه مشکل ایران و آمریکا کاری انجام دهند.

دوم من فکر میکنم که ایشان با ظرافت خاصی پیام را به شخص خاصی در رهبری پیام را منتقل نکرد. بلکه به رهبران جمهوری اسلامی ایران که معنای آن خیلی‌ها هستند داد.

بنابراین در این جا هم آن بحث راست و چپ اصلاح‌طلب و غیراصلاح‌طلب را به شکلی کنار گذاشت.

در مجموع من فکر میکنم خطابش به رهبران کار درستی بود.

این در حالی است که آقای خامنه‌ای در سخنرانی که گفته شده در پاسخ به پیام آقای اوباما بوده، گفته‌اند تا وقتی که دولت آمریکا روش و سیاستهای خودش را مثل ۳۰سال گذشته ادامه دهد ما هم همان آدم و ملت ۳۰سال گذشته هستیم

جمهوری اسلامی حرف درستی میزند و آن حرف درست این است که دولت آمریکا باید از مرحله حرف جلوتر برود.
به نظر من این خیلی مهم است که آقای اوباما حرف زده است حرف خوبی زده است.

من فکر میکنم که حرفی که آقای اوباما زده هم زیبا بوده و هم راهبردی و هم واقعاً غنی بود این حرف مسایل خیلی مهمی را مطرح میکند.

دولت ایران باید توجه داشته باشد که با این پیام نوروزی در واقع عملاً نه اگر ولی نظراً آقای اوباما با این پیام نوروزی بحث تغییر رژیم را از روی میز برداشت.

در واقع عملاً دولت جمهوری اسلامی را به رسمیت شناخت. در پیام نوروزی‌اش صحبت از رهبران جمهوری اسلامی ایران می‌کند نه از رهبران ایران.

این حرف مهمی است. معمولاً رهبران آمریکا وقتی که میخواستند در مورد ایران حرف بزنند، میگفتند ایران، نمیگفتند جمهوری اسلامی ایران. این را آقای اوباما خیلی مشخص گفت که این خیلی مهم است که باید به آن توجه بکنند.


دکتر هوشنگ امیر احمدی، استاد دانشگاه در آمریکا و رییس شورای آمریکاییان ایرانیان /

نکته‌ی دیگر این که با تکیه روی دیپلماسی به عدم کاربرد تهدید عملاً بحث کاربرد زور را از روی میز برداشته است.
سه تا کار مهم، یکی تغییر رژیم را از روی میز برداشته، دوم کاربرد زور را از روی میز برداشته است. و از همه مهمتر این پیام عملاً جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک حکومت یا رژیم یا سیستم به رسمیت شناخت.

بنابراین من فکر کنم رهبرهای ایران نباید به این پیام کم بها بدهند. اما این حرف هم درست است که باید از مرحله حرف و نظر به مرحله عمل نیز رفت. در مرحله عمل باید حرکتهایی شود. اما واقعیت این است که باید اول در بحث نظری ایران و آمریکا به توافق‌هایی برسند تا بتوانند قدم‌های عملی بردارند. عمل یعنی چه؟ یعنی مثلاً بخشی از تحریم‌ها را بردارد. این حرکت اما مستلزم این است که در ایران هم یک سری آمادگی برای حرکت به جلو به وجود بیاید. ایران نباید در این مقطع زیاده‌خواهی کند.

آقای امیر احمدی، سران کشورهای اروپایی هم استقبال زیادی از پیام آقای اوباما کردند. این روشهای دیپلماتیک آقای اوباما در صورت عدم استقبال جدی از سوی حاکمان ایران فکر نمی‌کنید حلقه متحدان ایران را تنگتر میکند و یا مخالفین تحریمهای شدیدتر علیه ایران را؟

حتماً این کار را میکند. به همین دلیل هم دولت ایران نباید به این جریان کم بها بدهد و باید سعی کند بتواند این را تشویق کند و به جلو ببرد.
برای اینکه اگر بخواهد ایران به این نوع برخورد دولت آمریکا هم بی‌توجهی کند این باعث میشود که هم مردم عادی و هم دولت‌ها در سطح جهان یک درک غلطی از ایران بگیرند. یعنی ایران به‌جای اینکه بیاید خیلی سرپوشیده صحبت میکند باید بازتر حرف بزند. اگر من جای ایران باشم اول از این اتفاقی که افتاده است قدردانی میکنم و ارزیابی مثبتی به آن میدهم.

بعد خیلی مشخص‌تر میگویم که چرا ما فکر میکنیم آقای اوباما باید جلوتر برود. تا آنجایی که کافی نیست نخیر این همان گذشته است و از این حرفها باید نحوه حرف زدنمان را ببریم به اینکه خوب این خیلی عالی است حرکت خوبی است. اما ما فکر میکنیم که آقای اوباما باید این کار و این کار را هم بکند. لازم نیست ما یک جمله منفی در آن بگذاریم. با همین جمله مثبت هم می‌شود حرفمان را بزنیم. ولی در جهتی که آقای اوباما، دولتش، مردم آمریکا، مردم دنیا مردم ایران این‌ها متوجه بشوند که ایران علاقمندی دارد که حرکت به جلو پیش برود. اما در عین حال منتظر است که این حرکت را خیلی عملی‌تر پیش ببرد و این پراگماتیسم و عملگرایی ایران را مردم آنوقت بیشتر می‌پسندند.

صحبتهای آقای خامنه ای در پاسخ به اقای اوباما همان صحبتی است که شما میکنید که باید وارد مرحله عمل شوند و الفاظ کافی نیست. همانطور هم شما قبلا حدس زده بودید که آقای اوباما چنین پیامی را قرار است برای رهبران ایران بفرستند. فکر میکنید که الان قدم بعدی آمریکا چه خواهد بود

من دو هفته پیش در تلویزیون بی‌بی‌سی و چند جای دیگر گفته بودم که دولت آقای اوباما در حول و حوش نوروز، پیام سیاسی خیلی مهمی را خواهد داد. یک نفر این را در وزارت خارجه آمریکا به من گفته بود و من در جریان این کار بودم.
به هر حال الان هم من نمی‌توانم این مسئله را زیاد باز کنم. اما درجریان این هستم که حرکت‌های دیگری هم پشت سر این وجود دارد .

اما به نظر من الان دولت اوباما در آیندهای نزدیک منتظر میماند ببیند که ایران عکس‌العملش چه است و دقیقاً و مشخصاً چه درخواستی پشت‌سر این دارد و اصولاً تمام حرفهایی را که از تهران می‌آید. به نظر من اینها با دقت بررسی خواهند کرد. جمله به جمله کلمه به کلمه اینها را تفسیر خواهند کرد.

دوم دولت آمریکا در حال حاضر در جریان تجدید نظر روی سیاست ایرانی خودش است. مطالعه سیاست‌های گذشته فکر کنم در یکی دو ماه آینده تکمیل شود. بنابراین جزییات و سیاست آن هم مشخص میشود.

من اعتقاد دارم که اگر ایران یک حرکت های مثبت‌تری از خودش نشان دهد در واقع این پیام پیش‌درآمد یک‌نامه که احتمالاً به تهران خواهد رفت یا یک سخنرانی خیلی نگرشی و راهبردی خواهد بود.

البته اگر این جریان اینطور است که دارم عرض میکنم یک ذره جلوتر برود و بهتر پیش برود آن وقت من فکر میکنم که دولت ایران میتواند حتماً منتظر برخوردهای عملی‌تر باشد.

یعنی مرحله بعدی هنوز هم مرحله نظری خواهد بود که حرکاتهای عملی را آدم بتواند در ۶-۷ آینده بعد از انتخابات انتظار داشته باشد که اگر همه مسایل خوب پیش رود در آنجا شما حتی میتوانید ببینید که آمریکا بحث تحریمها بر علیه ایران را بردارد و در نتیجه ایران همکاریهای مشخص در منطقه انجام دهد. به شرط اینکه ایران هم این حرکتی را که دارد از آمریکا شروع میشود تقویت کند.


Farangis Mohebbi

Interview, Dr Houshang Amirahamadi


Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
«تغییری در سیاست آمریکا نمی‌بینیم»
پیام نوروزی اوباما: قول یک آغاز نو با ایران
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

«کاسه داغتر از آش» تعبير چندان رسايي نيست!

-- بدون نام ، Mar 22, 2009

خانم فرنگیس والله سی ساله امریکا و انگلیس در پی
تغییر رژیم ایرانند اما خب پنج تا رئیس جمهور و چند
نخست وزیر این سی ساله چه غلطی تونستند بکنند ؟
تازه یازده سپتامبر فرصتی بکفتارهای چون رامزفلد
و چنی داد تا دو کشور همرز ایران را اشغال کنند اما
در هردو هم بگرداب افتادند هم از هر جهت بنفع
رژیم ایران شد حالا نه صدام نه تالبانی در همسایگی
ایرانه روئسای هر دو کشور دوست ایرانند ... دیگه
امریکا و انگلیس چه غلطی میتوانستند بکنند ؟

-- Karim ، Mar 23, 2009

‫اقای امیر احمدی،رویای رابطه امریکا با جمهوری اسلامیت را با خود به دیار فانی خواهی برد

-- rezy ، Mar 23, 2009

agha laaghal kami moaddab bashim,manzooram in aghaye Rezy ast!amma raje be payam aghaye obama,baraye shoroo bad nabood;amma payam ichan hamchanan mobham ast.be tor pooshide ichan iran ra hamiye khoshoonat va terrorism midand.dar hali ke amrika az jang jahani be in taraf hamishe az estebdad hemayat kard.namoonaye on hemayat az shah iran bood va ya hemayat az mesr o arabestan ke regimhaye poosideh hastand.aghaye Khameneyi rast goft!chetor aghaye Obama mah pish ghanoon tahrim iran ra ke Clinton dar dah sal pish ebda karde bood, baz baraye yek sal tamdid kard .baad payam tabrik midahad!amma harkat Obama va Khameneyi darha ra baz karde ast.moshkelat ziadand;amrika hasht sal posht saddam bood ke koll iran ra nabood konad.har yek az ma be noyi baraye in jang hazine kardim.inha kam nist.tahrim ham baraye iran,yani baraye mellat, salane bish az bist milliard dollar hazine darad.inha ra bayad hal kard;asl in ast ke goftegoo shoroo shavad;gotaman ta haddi darad avaz mishavad.bayad omidvar bood.

-- بدون نام ، Mar 23, 2009

اگرچه رژیم جمهوری اسلامی فاقد وجاهت بین المللی می باشد اما نباید به فعالیتهای افرادی چون هوشنگ امیراحمدی ایراد گفت. طی این سی سال آنها که صرفا به جمهوری اسلامی ناسزا گفتند مگر چه کرده اند که حالا نمی خواهند تا فعالیتهایی که هوشنگ امیراحمدی انجام می دهد به نتیجه برسد. هوشنگ امیراحمدی در جایی به درستی گفت که اگر آمریکا با همین جمهوری اسلامی رابطه برقرار کند دیگر رژیم اسلامی نخواهد توانست تا بسیاری از کنوانسیون های بین المللی را زیر پا گذارد و ملزم به اطاعت از جهان به رهبری آمریکا خواهد شد به همین دلیل است که تاکنون (همانند پاسخ اخیر خامنه ای به پیام تبریک سال نوی اوباما) مانع تراشی می کنند. درواقع تلاشهای افرادی چون امیراحمدی به نفع مردم ایران است تا رژیم جمهوری اسلامی. اطمینان دشته باشید که اگر دروازه های ایران به روی آمریکا و غرب باز شود دیگر از ماهیت جمهوری اسلامی چیزی باقی نخواهد ماند جز نام. مگر نام مهم است؟!!

-- فرامرز ، Mar 23, 2009

حسین اقا ال اوباما - سلام حسین اقا شما عید را امسال به مردم ایران و رهبری این کشور که هیچ سخنیتی با ما ملت ایران ندارد تبریک گفتید - خپ عید شما هم مبارک . البته ما مردم فقیر و مفلس ایران بخوبی موفقیت شما را در این شرایط حساس از اقتصاد جهانی و بالطبع امریکا را با پوست و گوشت خود درک میکنیم و بشما حق میدهیم که شما هم بمانند انواع و اقسام روسای سیاسی دنیا مثل چاورز - بشار اسد - پو تین - عمر بشیر و بسیاری از روسای کشورهای امریکای لاتین و افریقایی و سران قبایل شاخ افریقا و یا کشورهای اروپایی و چین و کره شمالی و و و بقکر خود و ملتتان باشید و بگویید حال که همه دارند میچاپند و میبرند ما چرا نه ! و براستی کار صحیحی در فرستادن پیام نورزیتان بما و انها کردید . لاکن تنها در یک نکته شما اشتباه بسیار فاحشی نمودید البته میدانیم که این اشتباه از جناب سیاستمداری مثل شما بعید است و این اشتباه مسلما از جانب مشاوران بیسواد شما رخ داده است در هر صورت اگر خواستید سال دیگر برای - رهبر - بقول شما پیامی بدهید( البته اگر تا ان موقع در سر قدرت باشند اخه با این شعارهای سرنگونی که هر روز ملت میدهند بعید میدانم ) پیام خود را با بسمه تعالی شروع نمایید و در ادامه به جای تعریف از تمدن ایران و فرهنگ ایرانی - که اینها هیچ بویی از ان نبرده اند از تمدن اسلامی صحبت نمایید و در اخر بجای اینکه از سعدی و فرودوسی و حافظ شعری بیاورید بهتر است سری به صحرای کربلا بزنید و از کودکان مظلوم حسین و علی اکبر و علی اصغر نوحه یی بخوانید و ضمنا به عنوان حسن ختام پیامتان میتوانید از کتب فلان شیخ و یا از امام جعفر صادق نقول قولی بیاورید که اینطوری راحتر میتوانید دل سنگ امام را بدست بیاورید و راحت مثل امثالهم یورهای نفتی را بسوی شما رها سازد .در هر صورت اینها جسارتا عرض شد و اگر مشاوراتان کم اورند میتوانید از برادرانتان در انگلیس بویژه بی بی سی لندن کمکهای شایان توجهی دریافت دارید. در پایان شما را به ایزد یکتا در راهی که پیش گرفته اید میسپاریم و بشما یاداوری میکنیم که هر انکه با ملا وارد اغل شد سرش بیکلاه شد را یاداوری میکنیم . والسلام

-- ایرانزاده ، Mar 23, 2009

برای دگرگونی رفتار رژیم ایران باید دم روسیه را دید، مانند کرۀ شمالی که دم چین را دیدند. آخر چگونه باور میکنید اینهائی که در ظاهر رژیم پیدا هستند همانهائی هستند که سیاست و ادارۀ ایران را به انجام میرسانند. مثلا احمدی نژاد مشنگ یا جنتی یا خزعلی امل یا خاتمی خائن یا رهبر واعظ یا فرماندهان سپاه پر خور که همه آنها قلنبه شده اند؟؟؟؟؟؟؟اینکه یکبار پرچم ایران بر دوش رهبر نباشد و همۀ بار ها پیچه اجنبی بر گردن معنی دار است.

-- abdol ، Mar 23, 2009

هوشنگ امیر احمدی بعنوان یک شهروند
آمریکایی منافع ایران را در نظر ندارد بلکه فقط منافع جیبش مطرح است. ما ایرانیان یک لحظه هم به او اعتماد نخواهیم کرد و از او میخواهیم در کار شهروندهای ایرانی دخالت نکنند. در ضمن به ایشان یاد آوری می کنیم که تمام نظرات و پیشنهادات شما به خاتمی اشتباه بوده و از پرگویی و پررویی شما مردم ایران به تنگ آمده اند. مگر فراموش کرده اید که چند سال پیش طی یادداشتی به خاتمی بیعرضه دستور میدادید که از اوامر آمریکا به سرکردگی لابی صهیونیسم اطاعت کند؟ یادداشت شما هنوز در اینترنت یافت می شود.ایران و بخصوص احمدی نژاد نه تنها اطاعت نکرد بلکه پوزه مزدوران را هم به خاک مالید با پشتیبانی مردم آزاده دنیا، البته بغیر از فرصت طلبانی مانند شما. ما ایرانیان بازهم به شما اخطار می کنیم دست از سر ایرانیان بردارید ودربهتر
کردن مملکت خودتان آمریکا بر آیید.

-- بدون نام ، Mar 24, 2009

آقای بدون نام که آخرین نظر را دادید :

کی به شما گفته که نماینده ایرانی ها هستید که مینویسید " ما ایرانیان بازهم به شما ... " ؟؟؟

از زبون خودت صحبت کن نه دیگران !

-- Arash ، Mar 24, 2009

چرا نظر من به شهروندهای خارجی بر خورد. مخاطب من شهروندهای خارجی نیستند بلکه شهروندهای ایرانی است.

-- بدون نام ، Mar 24, 2009

عنوانی که برای مطلب انتخاب شده نامناسب و در زبان فارسی کاملن بی معنی است.

-- بهار ، Mar 24, 2009

"به همین دولت ایران نباید" احتمالا به همین دلیل باید باشد. لطفا اصلاح فرمایید

-- بدون نام ، Mar 24, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)