تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با محمد بهبودی، سرپرست کاروان ورزشی کاراته و ثنا غفوری، برنده‌ی مدال طلا

«تغییر قوانین داوری، به نفع کاراته‌کاهای ایرانی شد»

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

تیم ملی کاراته ایران در یازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی کاپ آزاد انگلیس با کسب سه مدال طلا، هفت نقره و ۱۷برنز پس از انگلستان و دانمارک در جایگاه سوم قرار گرفت.

در این مسابقات که در شهر شفیلد انگلستان برگزار شد ورزشکاران ۲۴ کشور از سراسر جهان در رشته‌های متفاوت کاراته و رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان حضور داشتند.

کاروان اعزامی ایران هم با ۶۷ ورزشکار و کادر فنی از استان‌های مختلف کشور در این مسابقات شرکت داشت که ۲۸ کاراته‌کا ایران موفق به کسب مدال شدند. تیم ملی کاراته ایران سال گذشته موفق به کسب مقام نایب ‌قهرمانی این مسابقات شده بود.

برای بررسی دستاوردهای کاراته‌کاهای ایران در این مسابقات با محمد بهبودی، سرپرست کاروان ورزشی ایران که روز چهارشنبه وارد تهران شده‌اند، گفت ‌و ‌گو کرده‌ام.

Download it Here!

از محمد بهبودی سوال کرده‌ام که آیا حضور پرقدرت و پی ‌در پی زنان کاراته‌کای ایران با حجاب اسلامی در مسابقات بین‌المللی راه را برای حضور آنان در مسابقات جهانی با حجاب بازتر کرده است؟

در این مسابقات ۲۸ نفر از بانوان ما با حجاب اسلامی حضور پیدا کرده‌اند که انشاالله این حجاب باعث شود که فدراسیون جهانی کاراته هم مجوز حضور این کاراته‌کاهای بانوان ما را در مسابقات جهانی صادر کند.

مسابقات جهانی کاراته که کل دنیا در آن شرکت دارند هنوز در کاراته تحقق پیدا نکرده است. این هم به‌ خاطر مسایلی است که فدراسیون کاراته باید رایزنی‌هایی به عمل بیاورد و دلیل آن این است که فدراسیون جهانی این‌گونه اعلام می‌کنند.

یعنی فدراسیون جهانی کاراته می‌گوید چرا کشورهای دیگر اسلامی مثل مصر، سودان و کشورهای دیگر که محجبه هستند، وقتی در مسابقه شرکت می‌کنند قبل از مسابقه روسری‌شان را در‌می‌آورند، مسابقه می‌دهند و دوباره روی سرشان روسری می‌گذارند.

در این مورد خیلی صحبت کردیم که نظام و قانون ما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. ولی هنوز این مسأله حل نشده و با کوششی که مسئولین محترم سازمان تربیت بدنی و فدراسیون کاراته به عمل می‌آورند، به زودی تحقق پیدا می‌کند.

چون مسابقات بین‌المللی کاراته، مسابقه‌ای است که همه کشورهای جهان حضور ندارند و امتیاز آن مثلاً مثل امتیاز مسابقات جهانی کاراته نیست. از این رو اجازه می‌دهند که بانوان با حجاب حضور پیدا کنند و بدون هیچ مشکلی شرکت کنند و انشاالله این باعث شود که بانوان ما بتوانند هم در مسابقات آسیایی و جهانی حضور پیدا کنند.

قطعاً با انعکاسی که صدا و سیما داده است و کل جهان از این مسابقات فیلم‌برداری کرده‌اند، می‌توانیم حجاب بانوان را به فدراسیون جهانی انعکاس بدهیم و بگوییم مانعی برای حضور بانوان ما چه در امر داوری و چه در امر مسابقات آسیایی و جهانی نیست.


در میان مدال‌هایی که در این مسابقات کسب کردید حضور بانوان چطور بود؟

از سوی بانوان یک مدال طلا، سه مدال نقره و حدوداً نه مدال برنز داشتیم. شش نفر از خانم‌های ما در این مسابقات با حجاب اسلامی داوری هم کردند که باعث شد سازمان آسیایی کاراته ببیند مشکلی نیست که خانم‌های ما با حجاب اسلامی حضور دارند و قضاوت می‌کنند. انشاالله سازمان جهانی کاراته هم به این قضیه نگاهی مثبت می‌کند و از مسابقات آینده بانوان ما حضور پیدا خواهند کرد.

آقای بهبودی، شما سال گذشته هم به مقام نایب قهرمانی رسیده بودید ولی امسال با وجود ۱۸...‌؟

یک دلیل این است که سال گذشته که ما شرکت کردیم ۲۰ کشور بود اما امسال کشورهای قدرتمند دیگری هم اضافه شده بودند. دلیل دوم این است که قوانین داوری کاراته دو ماه است که تغییر پیدا کرده است. قانون جدید کاراته داوری هم تأثیر‌گذار بود.

سوم این‌که در هر حال ما سال گذشته قهرمانان بالاتری را به این مسابقات اعزام کردیم و اگر امسال آن قهرمان را به آن شکل اعزام نکردیم بحث هزینه است‌. یعنی اگر مثلاً از نظر هزینه کاملاً تحت سازمان و فدراسیون باشیم قطعاً فقط قهرمانان اول کشور را اعزام می‌کنیم و می‌توانیم مدال‌های مرغوب‌تری را به ارمغان بیاوریم‌.

اجازه بدهید یک سوال هم درمورد کاراته و المپیک از شما بپرسم، با وجود فعالیت‌های بین‌المللی که این ورزش دارد و علاقه‌ای که در جهان به این ورزش وجود دارد فکر می‌کنید چرا ورزش کاراته هنوز یک رشته المپیکی نیست؟

به نظر من که یک داور جهانی در کاراته هستم و حدود ۳۰ـ ۳۱ سال است که مربی‌گری می‌کنم، در تیم ملی عضویت داشتم، از این بُعد نگاه می‌کنم (البته نظر شخصی من است) که کاراته وارد المپیک نمی‌شود چون یک ورزش فنی و تخصصی است که فقط کسانی از این قوانین داوری سر در می‌آورند که خودشان کاراته‌کا باشند.

یک نفر که بیننده است و از تلویزیون تماشا می‌کند حتماً پی نمی‌برد که چرا یک کاراته‌کا برنده شد، یک کاراته‌کا بازنده شد. در تکواندو این‌گونه نیست و آن کسی که می‌زند قطعاً برنده می‌شود، در بوکس هم همین‌طور.

ولی در ورزش کاراته، خیلی وقت‌ها ضربه‌‌‌ای که کاراته‌کا امتیازی می‌زند مخصوصا‍ً در رده سنی نوجوانان و جوانان و حتی پوست صورت را لمس می‌کند و هیچ‌گونه صدمه‌ای وارد نمی‌کند که باعث باخت آن می‌شود این‌که داورها بتوانند به آن سرعت تشخیص دهند که کجا امتیاز بدهند و کجا ندهند معضل‌هایی است که وجود دارد.

قرار است از امسال کاراته‌کاها ماسکی به صورتشان بزنند یا هوگویی بپوشند که اگر ضربه‌ای زده می‌شود هم صدمه نبینند هم بتوانند از این طریق به المپیک راه پیدا کنند‌. به نظر من این‌ها دلایلی است که کاراته هنوز وارد المپیک نشده و تا زمانی که این مشکلات حل نشود هر بار به چند سال بعد موکول می‌کنند و متأسفانه وارد المپیک نخواهد شد.

ورزش تکواندو هم با این مشکلات مواجه بود ولی بالاخره با فعالیت‌های بسیار توانستند وارد المپیک شوند. چه فعالیت‌هایی در این زمینه ازسوی فدراسیون بین‌المللی کاراته و یا به ‌هر حال فدراسیون‌های مختلف کشورهای جهان صورت گرفته که بتوانند در المپیک حضور پیدا کنند؟

در کاراته یک بحث دیگر هم وجود دارد. کاراته یک سازمان جهانی کاراته به‌نام WKF و یک سازمان سنتی کاراته (professional karate‌) دارد. اختلافی هم از دیر‌وقت بین این دو سازمان بوده که یک‌سری‌ ورزش بدون کنترلی و یک نوع هم ورزش کنترلی بوده که الان فدراسیون کاراته به نام WKF زیر نظر آن است.

این یک بحث است و بحث دیگر این است که برای بیننده هم امتیاز آوردن و نیاوردن شفاف باشد. قطعاً فدراسیون جهانی کاراته دارد تلاش می‌کند و انشاالله این تحقق پیدا می‌کند و به راهی برسند که ورزش کاراته که حدود یک میلیون نفر در ایران آن را کار می‌کنند و می‌تواند یک آیین، خصلت و یک ورزش انسان‌ساز باشد بتواند به المپیک راه پیدا کند.

البته به نظر من به المپیک راه پیداد نکردن هم از ارزش‌های کاراته کم نمی‌کند. مسابقات جهانی‌ این ورزش، دو سال یک‌بار هم به‌صورت بزرگسالان و هم به‌صورت جوانان و امید برگزار می‌شود. و اگر هم راه پیدا نکند به المپیک همچنان علاقه‌مند و طرفدار دارد.


گفت و گو با محمد بهبودی سرپرست کاروان ورزشی ایران در مسابقات بین‌المللی کاپ آزاد انگلستان را خواندید. در میان ورزشکاران شرکت کننده‌ی ایران، ثنا غفوری، کاراته‌کای نه ساله ایرانی از شهرستان ده‌گلان کردستان که برای اولین‌بار در یک میدان بین‌المللی ورزشی حضور داشت با کسب مدال طلا در میان ۵۰ کاراته‌کای دیگر از سراسر جهان بسیار خوش درخشید.

با ثنا که از کسب مدال طلایش خوشحال بود، گفت و گو کردم.

خیلی خوشحالم و مربیا‌ن هم برای من خیلی زحمت کشیدند، همچنین خانواده‌ام و خودم هم تلاش می‌کردم و مسابقات هم خوب بود و با اوکراین و دوبی و‌... مسابقه دادم و خیلی خوشحال هستم که مقام اول را بردم.

ثنا جان در میدان‌های بین‌المللی تجربه داشتی یا اولین‌بار بود؟

نه، اولین بار بود.

پس خیلی باید به خودت افتخار کنی با وجود این‌که تجربه‌ای در میدان‌های بین‌المللی نداشتی بازهم موفق به کسب مدال طلا شدی. چطور توانستی این کار را بکنی؟

با تلاش مربیان و پشتکار خودم توانستم این مقام را به دست بیاورم.

از چند سالگی در ورزش کاراته کار می‌کنی؟

چهار ساله بودم که با خاله‌ام یعنی سونیا کاراته می‌رفتم و از پنج سالگی کاراته را شروع کردم.

چطور شد به این ورزش و به این رشته ورزشی علاقه‌مند شدی؟

قبلاً خاله‌ام کاراته می‌رفت و من هم با او می‌رفتم و به آن ورزش علاقه‌مند شدم.

چه آینده‌ای را برای خودت در کاراته آرزو می‌کنی‌؟

همیشه آرزو می‌کنم که در همه مسابقات موفق و برای ایران افتخار‌آفرین باشم.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
Interview, Mohammad Behboudi &
Sana Ghafouri (Karate)

نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)