تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو بامسعود عنایت رئیس کمیته داوران فدراسیون و آرش برهانی ملی پوش ایران

پس از ۱۵سال، داربی پایتخت با داور خانگی

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

روز جمعه ورزشگاه آزادی‌ تهران شاهد یکی از حساس‌ترین بازی‌های داربی تهران میان دو تیم پرسپولیس و استقلال خواهد بود.

آخرین‌باری که مسابقه دو‌تیم را یک ایرانی داوری کرد سال ۱۳۷۳بود که در پایان مسابقه در اثر هجوم تماشاگران در زمین و درگیری‌های شدید، عده‌ی زیادی زخمی شدند. از آن پس فدراسیون فوتبال ایران هر ساله در مسابقات این دو‌ تیم تهرانی از داور خارجی برای جلوگیری از خشونت احتمالی استفاده می‌کرده است.


امسال، ۱۵سال پس از آن سانحه مسوولان فدراسیون فوتبال گفته‌اند: وقت آن رسیده است که برای این بازی از داورهای خانگی استفاده کنند. ادوارنلو وینگادا سرمربی جدید پرتغالی تیم پرسپولیس و امیر قلعه‌نوعی سرمربی تیم استقلال از این تصمیم استقبال کرده‌اند و تنها خواستار قضاوتی عادلانه شده‌اند.

کمیته‌ی داوران فدراسیون پس‌از هفته‌ها بررسی محسن ترکی، داور جوان ایرانی را برای داوری این بازی حساس برگزید.محسن ترکی داوری با‌تجربه در صحنه‌های ملی و بین‌المللی است و به جدیت و سخت‌گیری شهرت دارد.

برای ارزیابی بازی داربی پایتخت که روز جمعه برگزار می‌شود و کوشش فدراسیون برای انتخاب داوری مناسب با مسعود عنایت رییس کمیته‌ی داوران فدراسیون فوتبال گفت‌وگو کرده‌ام.

Download it Here!

چطور پس ازمشورت‌های بسیار برای داوری این بازی محسن ترکی را دراین گزینش برای داربی پایتخت ۶۶ برآورد کرده‌اند؟

محسن ترکی یکی از داوران باسابقه کشور و از سال ۲۰۰۳ در لیست بین‌المللی فیفا هستند و الان ۵سال است که جزو لیست الیت یا داوران نخبه‌ی فیفا و ای اف سی است و جزو نفرات اول داوران کشور ما است و در این ۸-۷ساله، مسابقات لیگ برتر و مسابقاتی حساس و مهم و نفسگیر را از پرسپولیس و استقلال قضاوت کردند و افکار عمومی و تیم‌ها و بازیکن‌ها روی ایشان نظر مثبتی دارند و ایشان را به ‌عنوان یک داور قاطع و مصمم می‌شناسند.


محسن ترکی، عضو لیست بین‌المللی فیفا و الیت یا داوران نخبه‌ی فیفا و ای اف سی

یک خصوصیت مثبت دیگری که ایشان دارد چون ما دنبال این بودیم که به‌هرحال یک تیم داوری انتخاب کنیم که با هم همگون باشند، چون کمک‌داورهای این بازی از قبل از مشهد انتخاب شدند و هر سه را از یک شهر گذاشتیم که در این بازی به اصطلاح مچ باشند با هم‌دیگر و از نظر کار تیمی مشکلی پیش نیاید.

آقای عنایت نگرانی شما در خصوص این بازی تا چه حد است؟ آیا بیش‌از اینکه نگران کننده باشد فکر می‌کنید رسانه‌ها منعکس کرده‌اند؟

داربی استقلال و پرسپولیس این بازی حساسیت خودش را از سال‌ها پیش داشته و اما متأسفانه روزنامه‌ها و رسانه‌ها به حساسیت این بازی بیشتر دامن می‌زنند.

از یکی دو ماه پیش که فدراسیون تصمیم گرفت که تیم داوری ایرانی برای این بازی بگذارد خوب بعضی از روزنامه‌ها شروع کردند برای تیم داورای ایرانی آیه یأس خواندند و گفتند که تیم داوری ایرانی عواقبی دارد تبعاتی دارد.

به‌ هر حال این مسأله است که ۱۵سال بود که وجود داشت و داور ایرانی نمی‌گذاشتند و داور خارجی می‌گذاشتند و به‌هرحال مسأله را حل باید کرد و ما انتظار داریم که انشاءالله بازیکنان، مربی‌ها، دست‌‌اندر‌کاران دو تیم یکی از عوامل مستقل روی نیمکت دو تیم و همچنین هواداران دو تیم همان برخورد و رفتاری که نسبت به داورای خارجی تاکنون در ۱۵سال گذشته داشتند باید با داور ایرانی هم داشته باشند‌ و اشکالات داورها ایرانی را بپذیرند و به تصمیمات داوری احترام بگذارند.

من مطمئن هستم که اگر داخل زمین و روی نیمکت حرکاتی صورت نگیرد نسبت به تصمیمات داور و محترمانه برخورد کنند و بپذیرند روی سکوها مشکلی نخواهیم داشت.

با توجه به بازی آخر داربی تهران با داور ایرانی که منجر به درگیری شدیدی ‌شد، آیا تدابیر امنیتی بخصوصی در این بازی در نظر گرفته شده است؟

آن در حیطه‌ی اختیارات من به عنوان مسوول کمیته داوران فدراسیون فوتبال نیست. فدراسیون فوتبال وقتی هیات ریئسه‌اش تصمیم گرفت در این بازی تیم داوری ایرانی قضاوت کنند، انتخاب تیم داوری را محول کردند به کمیته داوران و کمیته داوران بالاخره امروز گفت که با بحث و بررسی که کردیم از بین گزینه‌های موجود که قبلاً معرفی کردند، آقای سعید مظفری و آقای افشاریان، آقای ترکی.

آقای ترکی را انتخاب کردیم. آقای افشاریان هم داور چهارم است و یک کمک‌داور ذخیره هم آقای یزدانی را انتخاب کردیم که اگر خدای نخواسته مشکل و آسیب‌دیدگی برای یکی از کمک داوران پیش آمد، دیگر لازم نباشد که داور چهارم برود و همان کمک‌داور ذخیره انجام وظیفه می‌کند و درمورد بررسی مسایل امنیتی و این‌ها حتماً بازی قبلی داربی این بوده که با بازیکنان صحبت می‌شده که در این بازی خویشتندار باشند. انشاءالله که در این بازی هم بازیکنان خویش‌تنداری خودشان را رعایت کنند تا مشکلی ایجاد نشود.

آقای ترکی که بسیار داور خوبی شناخته شده‌اند همچنین یک داوری هستند که به‌سختگیری شهرت دارند و همچنین در دادن کارت زرد و یا کارت قرمز. فکر می‌کنید ایشان روش خودشان را در این بازی تغییر خواهند داد و با حساسیت‌هایی که وجود دارد روش نرم‌تری در پیش گیرند؟

این می‌تواند نکته‌ی مثبتی برای ایشان باشد چون بازیکنان و مربیان با توجه به شناخت قبلی که دارند که ایشان گذشت نمی‌کند در مورد خطای مستلزم اخطار و خطا مستلزم اخراج و برابر قانون اخطار می‌دهد، این باعث می‌شود بازیکنان‌ها فر‌پلی و بازی جوانمردانه را رعایت کنند و به سمت بازی بروند و بهرحال به سمت کارهای ناخوشایند نروند و حرکات ناشایست را انجام ندهند.


به‌نظر من این شناختی که از آقای ترکی در جامعه است، شناخت منفی نیست و مثبت است که داور شجاعانه و قاطعانه برابر قانون با خطاهای مستلزم اخطار و خطای مستلزم اخراج برخورد کنند.

آقای عنایت چرا اصولاً فکر می‌کنید که مردم نسبت به داور خارجی در بازی‌های ایران و به‌خصوص در داربی پایتخت حساسیت کمتری نشان می‌دهند تا وقتی یک داور ایرانی است؟

به هرحال بعد ار آن اتفاقات ناگواری که در سال ۱۳۷۳افتاد از آن به بعد تیم داوری خارجی استفاده شد این مسأله در این ۱۵-۱۰ساله همینطور ادامه پیدا کرده است.

ولی در صحبت‌هایی که در فدراسیون شد تصمیم بر این شد که این مساله را حل کنیم. برای حل کردن این مساله نمی‌توان صورت مساله را پاک کرد.

این مساله‌ی عدم استفاده از داور ایرانی به دلیل اینکه داور ایرانی در ایران زندگی می‌کند و داور خارجی شب بازی میاید بلا‌فاصله بعد از بازی از کشور را ترک می‌کند و به‌هر حال عواقب متوجه آن نیست، ولی ممکن است عواقب و تبعاتی در صورت اشتباه داور ایرانی متوجه ی او شود.

این موضوع وجود دارد اما مهم این است که چه کار کنیم که بتوانیم از شایستگی داور ایرانی‌مان در مسابقات داخلی که به خودمان مربوط می‌شود استفاده کنیم.

الان کشور ما ۶ داور الیت و نخبه در سطح آسیا دارد و تنها کشوری که در آسیا شش داور الیت دارد ما و ژاپن هستیم. عربستان سعودی یک داور الیت دارد و کره‌جنوبی ۳داور الیت دارد. کره جنوبی همین امروز با ۸امتیاز الان در صدر جدول گروه قرار دارد.

ولی ایران در سطح آسیا مطرح است و کاندیدای جام‌جهانی هم داشته است و می‌تواند از پس این بازی برآید. اما انتظار ما خیلی ساده است و آن این است که بازیکنان همان برخورد حرفه‌ای که نسبت به داور‌های به اصطلاح چشم آبی می‌کنند نسبت به داورهای هموطن خودشان هم داشته باشد.

اتفاقاً اشاره خوبی کردید در هر صورت بازی حساسی است و یکی از حساس‌ترین بازی‌های که داربی پایتخت داشته است بیشترین نگرانی شما چه است در این مورد و چه‌رفتاری از سوی بازیکنان فکر می‌کنید باعث تحریک هواداران می‌شود و چه‌رفتارهایی را داور آقای ترکی فکر میکنید که به‌سختی جواب خواهند داد؟

حقیقتاً من نسبت به این بازی خوشبین هستم و آن نگرانی که شما میفرمایید را زیاد ندارم. ببینید فوتبال یک بازی جوانمردانه است و به‌هرحال هردو تیم برای برد به زمین می‌روند.

اما این برد باید از راه جوانمردانه و شرافتمندانه و فر‌پلی باشد و انتظار این است که بازیکنان بازی جوانمردانه نشان دهند و انتظار داریم که بازیکنان به تصمیم داور احترام بگذارند و حتا اگر اشتباه باشد و به ضرر تیم خودشان باشد و رویکرد حرفه‌ای نسبت به تصمیمات داور باشند و تصمیمات داور را بپذیرند.

شما خودتان در آن بازی ۱۳۷۳حضور داشتید؟ اگر حضور داشتید چه چیزی را به‌خاطر شما می‌آید؟ و چه‌چیزی باعث آن درگیری‌ها شد؟

من آن بازی را در تلویزیون دیدم، ولی یک مقدار شیطنت‌های چند بازیکن حالا اسم نمیاورم باعث بر هم خوردن آن بازی شد و اگر آن بازیکنان مقداری خویشتنداری می‌کردند و با هم برخورد نمی‌کردند ۴-۳دقیقه بیشتر از وقت پایان بازی نمانده بود.


ولی متأسفانه آن منجر به ورود و هجوم چند تماشاگر و منجربه تعطیلی بازی شد.

گفت‌وگوی مسعود عنایت، رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال را می‌شنیدید.

در همین حال دیروز چهارشنبه در بازی حساس دیگری از فوتبال ایران در چهارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰آفریقای جنوبی در برابر کره جنوبی به تساوی ۱- ۱رضایت داد.


این بازی در ورزشگاه آزادی تهران و حمایت کامل تماشاگران در زیر باران و تگرگ مداوم انجام شد.
گل اول بازی را جواد نکونام در یک ضربه‌ای ایستگاهی در دقیقه ۵۷ وارد دروازه کره جنوبی کرد و در حالی که تماشاچی‌ها و هواداران ایران در اواخر بازی خود را برنده فرض می‌کردند.



پارک سون جی، مهاجم کره‌ای منچستر یونایتد در دقیقه ۸۰ با گشودن دروازه ایران نتیجه مسابقه را به تساوی رساند.


آرش برهانی، مهاجم استقلال

آرش برهانی، ملی‌پوش ایران پس از پایان این مسابقه می‌گوید:

بازی مشکلی بود. متأسفانه در دقیقه پایانی بازی گل مساوی را دریافت کردیم و باعث شد که نتوانیم ۳ امتیاز بازی را بگیریم. متاسفانه نتوانستیم که در دقایقی که داشتیم باز هم گلزنی کنیم و بازی با تساوی به پایان رسید.

در واقع تیم ایران با آن گل زیبایی که آقای نکونام زدند می‌توانست برنده از زمین بیرون بیاید

متأسفانه در آزادی همه‌چیز مهیا بود برای اینکه بتوانیم برنده از زمین بیرون بیاییم ولی متاسفانه روی یک ضربه ایستگاهی گل مساوی را دریافت کردیم.

حمایت مردم امروز و تماشاگران خیلی خوب بود؟ اینطور نیست؟

بله همین هم باعث شده بود که بچه‌ها به خاطر حمایت هواداران بیشتر کوشش کنند. هواداران در روز بارانی هم البته نتیجه خوبی نبود و آمده بودند ورزشگاه آزادی باعث دل گرمی بچه‌ها شدند و از آنها تشکر می‌کنم که در این هوای سرد برای تشویق تیم ملی به ورزشگاه آمدند.

بارش مداوم باران بیشتر فکر می‌کنید به ضرر کدام تیم بود از لحاظ بازی؟

شرایط کره بیشتر این‌طور است و فکر می‌کنم به ضرر ما بود این باران و فکر می‌کنم این بازیکنان کره بیشتر به شرایط آب و هوایی امروز آشنا بودند تا بچه‌های ما.

در پایان بازی امروز جواد نکونام که تک گل زیبای ایران را به ثمر رساند بهترین بازیکن این مسابقه معرفی شد.

در حال حاضر کره جنوبی با ۸ امتیاز ، کره شمالی با ۷ و ایران با ۶ و عربستان سعودی با ۴ امتیاز در ردیف‌های اول تا چهارم‌های گروه ب قاره آسیا قرار دارند.

قرار است بازی بعدی ایران در چارچوب این مسابقات در ۸ فروردین در برابر عربستان سعودی و در ورزشگاه آزادی انجام گیرد.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
Interview, Massoud Enayat &Arash Borhani

نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

فرنگيس خانم ،کمکم کن.داربي يعني چه ؟ قديم ها اسم يک مسابقه اسبدواني در لندن بود و حالا اولين بار است که آنرا در فوتبال ميشنوم. خدا عمرت دهد
*****************
.فرنگیس - زمانه
دوست گرامی
داربی به معنای شهرآورد است که به داربی نام انگلیسی اش مرسوم شده و کلا مسابقات ما بین دو تیم در یک شهررا داربی میگویند که به همین جهت هم مسابقه ما بین پرسپولیس و استقلال را داربی و یا شهرآورد پایتخت و یا تهران مینامند.
فرنگیس - زمانه

-- بدون نام ، Feb 13, 2009

اگر خانم های ایرانی اجازه تماشای مسابقه را در آزادی داشتند احتمال بردن ایران بسیار بیشتر میبود.

-- اسی ، Feb 15, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)