تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با شهرزاد مظفر، سرمربی تیم ملی فوتبال زنان ایران

«ای‌اف‌سی باید فرصتی به تیم‌های ضعیف‌تر بدهد»‬

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

روز چهارشنبه، تیم ملی فوتبال ایران در دومین دیدار خود در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا در برابر تایلند ایستاد و با نتیجه تساوی‌، بدون گل بانگوگ را به قصد تهران ترک کرد.

علی دایی، سرمربی تیم ملی ایران، به پیروی از چند بازی گذشته تیم ملی، مجدداً از لژیونرها در این بازی که در استادیوم هفتاد هزار نفری راجا‌مانگارا برگزار شد، استفاده نکرد.

تیم ملی فوتبال ایران با کسب یک امتیاز در این بازی با مجموع چهار امتیاز در صدر گروهش است. اردن، سنگاپور و تایلند هم‌گروهان ایران در مسابقات انتخابی گروه پنجم یا ای (‌e) جام آسیا هستند.

بازیکنان ایران در بازی قبلی تیم ملی فوتبال ایران با پیروزی پرگل شش ‌بر صفر از سد سنگاپور گذشتند. انتظار می‌رود بازیکنان تیم ملی که در خارج از ایران بازی می‌کنند، در بازی بعدی تیم ملی در برابر کره جنوبی در چهارچوب بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی، که بازی حساسی هم برای ایران است دعوت شوند.

قرار است این بازی در بیست و سوم بهمن در تهران برگزار ‌شود. در همین ‌حال در فوتبال زنان جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۰ شهرزاد مظفر، سرمربی تیم ملی فوتبال زنان ایران، به نحوه قرعه‌کشی کنفدراسیون فوتبال آسیا در مرحله دوم، انتخابی جام آسیا که در مالزی برگزار شده، اعتراض کرد.

با شهرزاد مظفر در این مورد گفت و‌گو کردم و علت اعتراض او به نحوی قرعه‌کشی را جویا شدم‌.

Download it Here!

فکر می‌کنم به نحوی قرعه‌کشی چند ایراد وارد است. اولین ایرادی که به نظر من خیلی مهم است این است که این‌ها پنج تیم را که پنج تیم اول آسیا هستند، بدون این‌که در مسابقات مقدماتی شرکت کنند در مسابقات نهایی شرکت دادند.

یعنی تیم‌های چین، کره شمالی، کره جنوبی، استرالیا و ژاپن منتظر هستند که سه سهمیه بعدی مشخص شوند و هشت تیم مسابقات نهایی را انجام دهند. فکر می‌کنم حضور پنج تیم بدون هیچ‌گونه مسابقات مقدماتی خیلی زیاد است.

نهایتاً تیم میزبان و یا قهرمان دوره قبل می‌توانند بدون شرکت در مسابقات مقدماتی در نهایی شرکت کنند. ولی من اعتقاد ندارم پنج تیم، آن‌هم در جایی که می‌خواهند مسابقات نهایی را با هشت تیم برگزار کنند، به این شکل حضور یابند.


شهرزاد مظفر، سرمربی تیم ملی فوتبال زنان (سمت راست)

در نتیجه از نظر من وجود پنج تیم بدون حضور در مقدماتی بسیار زیاد است و این‌که نه تیم دیگر بروند و فقط برای سه سهمیه بجنگند خیلی بی‌انصافی است.

اخیراً فوتبال زنان در آسیا خیلی رشد و توسعه پیدا کرده و دیگر از آن حالت تک بعدی که مختص به شرق آسیا باشد خارج شده است، در واقع ایراد دوم این است که با این وجود چرا این مسابقات در مرحله نهایی با هشت تیم انجام می‌شود؟

فکر می‌کنم با حضور ۱۰ تیم برگزار شود که فرصتی به تیم‌های تازه‌وارد دهند که خودشان را مطرح کنند. الان ایران، اردن‌، هند، قرقیزستان و هنگ‌کنگ حضور دارند. به ‌هر حال این تیم‌ها هم باید شانسی داشته باشند.

به‌ نظر شما از چه طریقی می‌توانست این قرعه‌کشی بهتر انجام شود و یا پیشنهاد شما در این مورد چیست؟

من به فدراسیون فوتبال خودمان هم نامه داده‌ام و از آن‌ها درخواست کرده‌ام که به ‌ای‌اف‌‌‌سی انعکاس پیدا کند، راهکار پیشنهادی من این است که حالا که قرعه‌کشی تمام شده، اجازه دهند مرحله نهایی با ۱۰ تیم برگزار شود و بهترین تیم‌های دوم این سه گروه هم به مرحله بعدی صعود ‌کنند.

یعنی علاوه بر این‌که تیم‌های اول مستقیماً می‌روند، دو تا از بهترین تیم دوم هم بتواند صعود کند که در این صورت ایران هم شانسی خواهد داشت‌. در نهایت هم حضور این نه تیم در سه گروه سه تیمی یک ایرد است.

می‌توانستند مسابقات را در گروه‌های پنج‌تایی یا چهارتایی برگزار کنند و از هر گروه دو تیم صعود کند. در این صورت شانس بیشتری بود و در واقع بین تیم‌ها عادلانه‌تر تقسیم می‌شد.

شما فکر نمی‌کنید که پیشنهاد‌هایتان را باید قبل از این قرعه‌کشی‌ها می‌دادید، یا دادید آن‌ها ترتیب اثر ندادند؟

درست است. ما نمی‌دانستیم ‌ای‌اف‌سی می‌خواهد مسابقات را امسال این‌طور قرعه‌کشی کند‌. فروردین امسال که در مسابقات مقدماتی شرکت کردیم در دو گروه چهارتایی برگزار شد.

متأسفانه به خاطر تفاضل گل صعود نکردیم و تصور ما این بود که احتمالاً امسال هم ای‌اف‌سی به همان نحو برگزار می‌کند و برای ما غافلگیر‌کننده که چرا این‌ها تغییر روش دادند.

یعنی هنوز برای من یک علامت سوال است که چرا باید پنج تیم بدون هیچ مسابقه‌ای حضور داشته باشند. البته ما از آن پنج تیم ضعیف‌تر هستیم. یعنی اگر آن‌ها در مرحله مقدماتی بیایند به آن‌ها می‌بازیم‌.

منتها وقتی آن‌ها بیایند گروه‌بندی‌ها به شکل درست‌تری در مرحله مقدماتی تقسیم می‌شود و شانس تیم‌های ما که به عنوان تیم‌های دوم و سوم صعود کنیم بیشتر می‌شود.


فکر می‌کنید ای‌اف‌سی بتواند به این پیشنهادهای شما بعد از این‌که قرعه‌کشی‌ها انجام شده است، ترتیب اثر بدهند‌؟

به نظر من الان شدنی است. به خاطر این‌که ما نمی‌خواهیم در نحوه‌ی قرعه‌کشی دست ببریم. می‌گوییم همین نحوه‌ی قرعه‌کشی که ای‌اف‌سی انجام داده، باشد اما دو سهمیه به مرحله‌ی نهایی اضافه بکنند.

یعنی مرحله‌ی نهایی را با حضور ۱۰ تیم برگزار کنند و اجازه بدهند که دو تا از تیم‌های دوم گروه‌های سه‌گانه هم از گروه‌های خودشان صعود بکنند. دو تیمی که بیشترین امتیاز را کسب بکنند و یا از نظر تفاضل گل در شرایط بهتری هستند.

واقعاً به این شکل، فوتبال در آسیا خیلی انحصاری در اختیار تیم‌های شرق آسیا است. البته از ما قوی‌تر هستند و خیلی وقت است که فوتبال را شروع کرده‌اند. ولی الان فوتبال زنان در غرب آسیا که ایران هم جزو آنان است در مرحله‌ی گذار است و ای‌اف‌سی باید توجه‌ی دیگری به آن بکند.

در واقع اگر می‌خواهند باعث رشد و پیشرفت فوتبال در غرب آسیا شوند جا دارد که کاری بکنند حداقل یکی از این تیم‌ها در مرحله‌ی نهایی حاضر باشد. من خیلی امیدوارم.

ای‌اف‌سی با دید خیلی مثبتی به کشورهایی که دارند فوتبال زنان خود را گسترش می‌دهند نگاه می‌کند و من امیدوارم این شانس را برای ما قایل شوند.

از این موقعیت استفاده کنم و یک سوال هم در مورد مربی تیم ملی فوتبال ایران بپرسم. مثل این‌که تیم ملی فوتبال بانوان ایران به دنبال مربی خارجی برای همکاری با شما بود، این‌طور است؟

در ابتدا که خانم دکتر شجاعی مسئولیت فدراسیون را قبول کردند و تشریف آوردند، صحبت از مربی خارجی بود. ولی به مرور زمان طبق تشخیص خودشان و تحقیقی که در این زمینه انجام دادند از آوردن مربی زن خارجی منصرف شدند.

فعلاً طی توافقاتی که ما با هم انجام دادیم قرار شد که من در این سمت باقی بمانم. اما ما از مربی‌‌های داخلی کمک خواهیم گرفت.

بر طبق قوانین، مربی مرد خارجی هم که نمی‌توانید داشته باشید، درست است؟

اگر بخواهیم مربی ایرانی یا خارجی مرد بیاوریم به عنوان مشاور می‌آوریم و فکر نمی‌کنم به عنوان مشاور مشکلی وجود داشته باشد. چون آن‌ها فقط با کادر در ارتباطند و مستقیماً با بازیکنان در ارتباط نیستند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

به خانم مظفر و همه بازیکنان شیر زن ایرانی آرزوی موفقیت میکنم. با کمترین امکانات مزه پیروزی را چشیدن لذت بخش تر است. این مهم البته با اعتماد بنفسی که در لحن صدای شهرزاد ملموس بود و روحیه جنگندگی شیر دختران ایرانی که همیشه مثال زدنی است مطمئنا میشود پیروزی ها را جشن گرفت.
به امید آنروز.
حمید.

-- حمید ، Feb 2, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)