تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال ایران و بنیامین صدر، روزنامه‌نگار در ایران

کفاشیان: انتقاد یک‌طرفه نود، صدر: چالش‌برانگیزی نود

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

تنش‌ها میان سازمان تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بر سر برنامه‌ی تحلیلی ورزشی نود که عادل فردوسی‌پور آن را اجرا می‌کند در هفته‌ی اخیر به اوج خود رسید.

برنامه‌ی نود در تحلیل‌های هفته‌ی اخیرش آشفتگی و بی‌نظمی در برنامه‌ریزی فوتبال در حوزه‌ی لیگ برتر و بازی‌های تیم ملی فوتبال را سرلوحه‌ی برنامه‌های خود قرار داد و ضمن آن هم حملاتی متوجه فدراسیون فوتبال و سازمان ورزش کرد که مورد حمایت بعضی از مربیان فوتبال هم قرار گرفت.

این حملات و انتقادات، اعتراض و واکنش یکی از اعضای فدراسیون فوتبال را بر انگیخت که عادل فردوسی‌پور را متهم کرد «ارزش‌ها» را در برنامه و تحلیل‌های خود به خوبی لحاظ نمی‌کند.

سازمان ورزش ایران هم در این رابطه به صدا و سیما اعتراض کرد. با شدت گرفتن این درگیری، عادل فردوسی‌پور تصمیم به علنی کردن این موضوع گرفت و از مردم خواست تا نظر خود را پیرامون حقانی بودن او و یا فدراسیون فوتبال در مورد بی‌نظمی در برنامه‌ریزی‌های فوتبال و لیگ برتر را از طریق اس‌ام‌اس برای برنامه‌ی نود ارسال کنند که با مخالفت مسئولان فدارسیون فوتبال و سازمان تربیت بدنی مواجه شد.

پیرامون علت نگرانی فدارسیون از این انتقادات در برنامه‌ی نود با علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال ایران و بنیامین صدر، روزنامه‌نگار در ایران گفت و گو کردم.

Download it Here!

علی کفاشیان معتقد است:

انتقاد نمی‌تواند یک‌طرفه باشد. وقتی یک‌‌طرفه از عملکرد فدراسیون انتقاد می‌کنند ما این حق را داریم که به عملکرد آن‌هایی که عملکرد ما را نقد می‌کنند، انتقاد کینم.

این عملکردها در بعضی موارد مربوط به بحث قضاوت کردن است. کلاً انتقادمان راجع ‌به برنامه‌هایی است که انتقادهای یک‌طرفه می‌کنند و در واقع به فضای کاری ورزش فوتبال صدمه می‌زنند.

به عنوان مثال، داورانی را که در زمین قضاوت می‌کنند و همان لحظه باید تصمیم بگیرند به صورتی نقد می‌کنند که اعتبارشان را زیر سوال می‌برند. این اعتماد به نفس را از مجموعه‌ی داوری ما می‌گیرد و باعث می‌شود در هر مسابقه‌ای ضعیف‌تر عمل کنند.


علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال ایران

در بعضی موارد راجع به تصمیم‌هایی که مدیریت گرفته است و می‌خواهد از دیگران نظرخواهی کند برنامه‌های اس‌ام‌اس می‌گذارند. برای تصمیم‌هایی که به صورت مدیریتی صورت می‌گیرد، رأی‌گیری معنایی نمی‌تواند داشته باشد.

ما مربی انتخاب می‌کنیم و وقتی آن مربی رأی نیاورد، اعتماد به نفس خودش را ازست می‌دهد که هیچ‌کس دوستش ندارد. یک مربی می‌گوید توانمندی‌ام بالا است و ممکن است حرف تشکیلات فدراسیون را نخواند.

در واقع مدیریت دیگری که ابتدا از ورزش است، نمی‌تواند تصمیمات مدیریت دیگری را به نقد یا نظرخواهی بگذارد‌. در رابطه با مسابقات، پیش‌بینی‌ها مشکلی ندارد می‌توانند پیش‌بینی کنند.

ولی بعضی وقت‌ها افرادی را که هیچ منطقی ندارند در بعضی از برنامه‌های تلویزیون می‌آورند و فدراسیون را مورد حملات قرار می‌دهند، این حملات بر اساس یک‌سری اطلاعات نادرستی است که به آن‌ها داده شده است.

این‌ها ورزش ما را ضعیف می‌کند و ما هم از این قضایا انتقاد کردیم. انتقاد هم حق ما است همان‌طور که آن‌ها انتقاد می‌کنند ما هم انتقاد می‌کنیم.

آقای کفاشیان، غیر از این همه‌پرسی که شما به آن اشاره کردید چه مسایلی دیگری هم در برنامه‌ی نود بوده است که باعث ناراحتی فدراسیون فوتبال شده است؟

یکی از موارد این بود که نظر‌خواهی می‌شود و اگر ۱۰ تا کار خوب انجام می‌شد اگر یک کار مقداری ضعف داشته باشد، روی کاری که ضعف وجود دارد تمرکز می‌شود‌. آن را مدام می‌بینند و بزرگ می‌کنند. این‌ها مواردی است که وجود دارند.

آقای کفاشیان، آیا این درست است که از این به بعد نمایندگان فدراسیون فوتبال و بازیکنان فوتبال از گفت‌ و گو با برنامه‌ی نود به دستور فدراسیون بر‌حذر شدند و اجازه‌ی گفت و گو ندارند؟

خیر، درست نیست. ما از کمیته‌های ورزشی‌مان خواسته‌ایم اگر خواستند با هر برنامه‌ی تلویزیونی گفت و گو کنند قبلاً به ما اطلاع بدهند و ما را در جریان کار بگذارند تا مطلع باشیم.

روابط فدراسیون فوتبال با صدا و سیما و برنامه‌ی نود چگونه است؟

در حال حاضر مشکلی نداریم، آن‌ها کارشان را ادامه می‌دهند و ما هم کارمان را ادامه می‌دهیم.


عادل فردوسی‌پور، مجری برنامه‌ی نود

نگرانی آقای کفاشیان به گفته‌ی او در مورد جهت‌گیری و جانب‌داری یک‌طرفه‌ در برنامه‌ی نود را با بنیامین صدر، روزنامه‌نگار در ایران در میان گذاشته‌ام.

مدت‌ها بود که این انتقاد به برنامه‌ی نود مطرح می‌شد که این برنامه بعضی مواقع جانبداری می‌کند. اما رویه‌ی آقای فردوسی‌پور اصلاً این‌گونه نیست.

ایشان ممکن است در یک برنامه علیه یک حرکت موضع‌گیری حرفه‌ای داشته باشد، اما در برنامه‌ی بعدی از همان شخصیت، همان مربی یا همان باشگاه که در برنامه‌ی پیش به آن انتقاد وارد بوده دفاع کند.

در واقع ایشان یک برنامه‌ی چالش‌برانگیز ورزشی را در ایران اداره می‌کند. چیزی که بی‌سابقه بوده است‌. یعنی ما به این شکل هیچ برنامه‌ی چالشی را نداشتیم.

این موضوع سبب شد که یک‌سری از افراد فکر کنند موضع‌گیری خصمانه‌ای مطرح است و اوج این قضیه هم به انتخابات سرمربی تیم ملی بر‌می‌گشت.

انتقادات تیزی که آقای فردوسی‌پور از آقای دایی می‌کرد و این قضیه از آنجا شروع شد که موضع‌گیری ایشان به طور مشخص انتقادی از عدم برنامه‌ریزی دقیق برای انتخاب مربی یا چیزهای مشابهی که در فوتبال ما می‌گذرد، مثل برنامه‌ریزی لیگ برتر، تغییر مکرر مدیران عامل دو باشگاه پرطرفدار پرسپولیس و استقلال بود.

ایراد دیگر آقای کفاشیان این بود که این‌ها فقط روی نقاط ضعف تمرکز می‌کنند و ایشان فکر می‌کنند این کار ممکن است باعث ضعف کل فوتبال در ایران شوند.

این موضوع مطرح بود. و در یکی دو هفته‌ی اخیر دیگر شکل خیلی جدی به خودش گرفت. یعنی موضوع بیشتر از حد معمول اتفاق افتاد. پیش از این هم آقای فردوسی‌پور دست روی نقاط ضعف می‌گذاشت. ولی این‌گونه نبود که این روند ادامه پیدا بکند.

برنامه‌ریزی‌های غلطی که متأسفانه در این مدت در فوتبال ایران بود و مقداری به باشگاه‌های ما ضربه زد و این موضوع را تشدید کرد و بهانه‌ای شد برای انتقادهای بیشتر که البته تا حدودی هم به جا بود.

هر چند من هم به عنوان کسی که حدود ۱۰ سال است تمام برنامه‌های نود را دنبال می‌کند و به نوعی آقای فردوسی‌پور را هم می‌شناسد، معتقدم ایشان غرض‌ورزی خاصی ندارد‌. اما به هر حال یک‌سری مسایلی در ورزش ایران حاکم است که شاید به مذاق بعضی خوش نیاید که مطرح شود.

مثل بی‌برنامگی یا شعار حرفه‌‌ای‌گری که تنها به جنبه‌ی مالی قضیه می‌پردازد و اتفاقاتی که می‌افتد. شما ببینید مشخصاً استقلال و پرسپولیس در عرض یکی، دو سال سه یا چهار مدیر عامل عوض می‌کنند و این اتفاقات می‌افتد و خیلی وقت‌ها پشت پرده‌ی این اتفاقات مسایل مالی وجود دارد. آقای فردوسی‌پور به نوعی به این موضوعات می‌پرداخت.

علی کفاشیان در مورد مواضع فدراسیون می‌گوید در صورت شدت اتهامات فدراسیون حق شکایت دارد:

رسانه‌های نوشتاری موظفند در صورت شکایت ما، مطلب ما (‌جوابیه) را چاپ کنند و در قانون مطبوعاتی هم است که اگر مطلب غیر واقعی نوشته باشند و ما از آن‌ها شکایت کنیم آن نشریه را محاکمه می‌کنند. در صدا و سیما مواردمان را با مدیریت صدا و سیما منعکس می‌کنیم و آن‌ها اعمال نظر می‌کنند و اگر آن‌ها اعمال نظر نکنند همین برخوردی که ما کردیم با آن‌ها خواهیم کرد.

عادل فردوسی‌پور، مجری برنامه‌ی نود در برنامه‌ی شب دوشنبه‌ی خود گفت مصلحت نمی‌داند درباره‌ی درگیری‌های مابین فدراسیون فوتبال و صدا و سیما صحبت کند و در پایان برنامه هم گفت ‌اگر در روی این صندلی بشود از حق و حقانیت دفاع کرد، هفته‌ی بعد هم در خدمت بینندگان خواهد بود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

این اقای کفاشیان نه تنها خودش را در مدیریت فوتبال کار امد میداند بلکه به ژورنالیست خبره ای مثل فردوسی پور هم میخواهد درس ژورنالیستی بدهد. یکی بیاشان بگوید که کار ژورنالیست به به و چه چه کردن بعمل کردهای انها نیست. کارشان تشویق مربی ها و داور ها هم نیست. مربی و داور اگر اعتماد بنفس ندارند خیلی بیخود میکند که مربی میشوند و یا داور. کار ژورنالیست از قضا همان زیر سئوال بردن است. همان پرده ها را پس زدن و اخبار پشت پرده را بمیان مردم بردن است و همینطور انعکاس دادن اخبار و نظرات مردم است. اقای فردوسی پور با لیاقت کامل همان کاری را میکند که باید. او فقط سئوال میکند از من وایشان و مربی و داور و همه. ایشان اگر جوابی برای ان سئوالها ندارند دیگر این مشکل خودشان است. داور و مربی هم هم اگر اعتماد بنفس ندارند میتوانند به روانشناس مراجعه کنند.

-- مینا زند ، Jan 24, 2009

به نظر من هم اعتماد به نفس از اسمش معلومه چیه.. اتفاقا کسی که اعتماد به نفس داره که از انتقاد نمی ترسه...

-- بدون نام ، Jan 25, 2009

با «خانم زند» کاملا" موافقم.

-- سینا ، Jan 25, 2009

بدبختانه آستانه ی تحمل سیستم اسلامی بسیار پایین آمده!نقد به این سادگی را هم تحمل نمی کند.آن هم از سوی تلویزیون تا خرخره سانسور شده ی دولتی!!!

-- کاوه ، Jan 25, 2009

من با نظر آقاي صدر كاملا موافقم و معتقدم كه برخي تحمل چالش را ندارند

-- علي ، Jan 25, 2009

من اصلا نمیدونم شماها چرا دیدتونو وسیع نمیکنین. امثال علی آبادی و آخوندی و کفاشیان و.. دارن دستور اجرا میکنن. دستور کسی که میتونه به مخابرات دستور بده پیامک نرسه، به صدا سیما دستور بده برنامه کوتاه بشه. سعی کنیم منحرف نشیم وگرنه تا ابد همینه که همینه. کفاشیان بره نفر بعدیم که بیاد همینه. دیدمونو باز کنیم.
ممنون

-- سعید ، Jan 25, 2009

Man ba Saeed moafegham! nazaresh hushmandaneh bud

-- بدون نام ، Jan 26, 2009

badbakhti bozorg dar jameye ma ine ke har kas sahebe post va magham mishe fekr mikone erseye pedaresh ast man ta be hal nadidam yek modir begoyad man dar inja eshtebah kardam moteasefam bara raise fedrasione gheyre footballi.

-- امین ، Jan 27, 2009

خیلی جالب بود. س#اس فرنگیس جان از این برنامه های خوب. من طرفدار پر و پاقرص مطالب شما هستم.
باز هم ممنون از زحمات شما
سیما

-- سیما ، Jan 27, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)