تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با خسرو والی‌زاده، روزنامه‌نگار و کارشناس رادیو ورزش در ایران

«تیم ملی فوتبال با جوان‌گرایی موفق خواهد بود»

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

روز چهارشنبه، تیم ملی فوتبال ایران در اولین مرحله‌ی رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا موفق شد تیم ملی سنگاپور را در یک بازی پرگل و با نتیجه‌ی شش بر صفر شکست دهد.

تیم ملی سنگاپور که مهمان ایران در ورزشگاه آزادی بود با اخراج یکی از بازیکنانش از سوی داور، نیمه‌ی دوم بازی را با ۱۰ بازیکن ادامه داد.

بازیکنان تیم ملی ایران با به ثمر رساندن شش گل این بازی را به نفع ایران به پایان بردند. گل‌های ایران در این بازی را که حدود دو هزار نفر تماشاگر هم بیشتر نداشت مجید غلام‌نژاد، کریم باقری، غلامرضا رضایی، مازیار زارع و محمد نوری به ثمر رساندند.

در همین حال روته مولر، مربی آلمانی اخیراً به کادر فنی تیم ملی فوتبال ایران پیوسته و بازیکنان تیم ملی تمرینات خود را زیر نظر او قبل از این بازی انجام دادند.

برای بررسی این بازی و موقعیت تیم ملی ایران با خسرو والی‌زاده، روزنامه‌نگار و کارشناس رادیو ورزش در ایران گفت ‌و گو کرده‌ام.

Download it Here!

با وجود انتظار پیروزی ایران در این مسابقه آیا انتظار چنین بازی پرگلی هم از ایران می‌رفت؟

به هر حال سنگاپور یکی از تیم‌های درجه‌ی سه و چهار آسیا است و انتظار برد پر‌گل تیم ایران هم می‌رفت. درست است که تیم ایران در نیمه‌ی اول، بازی آن‌چنان خوبی انجام نداد و شاید این به دلیل دفاع خیلی فشرده‌ی تیم سنگاپور بود.

ولی بعد از اخراج یکی از بازیکنانشان و تغییر تاکتیک و تغییر نفراتی که ما در نیمه‌ی دوم داشتیم، کاملاً تیم ما سوار بر بازی شد و آن تعداد گل را زد.

اما قاعدتاً توان‌، پتانسیل و سطح فوتبال ما خیلی بالاتر از سنگاپور است و می‌توانستیم گل‌های بیشتری را هم بزنیم.


دیدار تیم ملی فوتبال ایران با سنگاپور

در دو بازی قبلی که تیم ملی فوتبال ایران داشته است کلیه لژیونرها حضور نداشتند. شما چه تفاوتی بین این تیم ملی فوتبال بدون حضور لژیونرها با تیم ملی که لژیونرها در آن حضور دارند، می‌بینید؟

به هر حال می‌توانیم بگوییم سن یک تعداد از بازیکنان خارج از کشورمان از لحاظ بازی در تیم ملی بالا رفته است و شاید خودشان انگیزه‌های لازم را ندارند. البته نه همه‌ی آن‌ها.

به طور مثال آقای نکونام، آقای شجاعی و یکی دو تا از بازیکنان که در امارات هستند هنوز خوب هستند و هنوز می‌توانند در تیم ملی ما بازی کنند.

اما تعدادی از آن‌ها هم سن‌شان بالا رفته و هم خودشان انگیزه‌ی بازی ندارند. ضمن این‌که تیمی که الان است از بازیکنان خوب لیگ هستند و بیشترشان از لیگ داخلی انتخاب شده‌اند.

تعدادی جوان هستند که انگیزه‌‌های خوبی دارند. یک نفر را برای شما مثال بزنم، غلام‌نژاد است که بازیکنی جوان است و بازی به بازی بهتر می‌شود و در بازی با سنگاپور هم یکی از بازیکنان خوب ما بود یا غلامرضا رضایی، آرش برهانی یا خیلی‌های دیگر.

به نظر می‌رسید که طی دو بازی آینده و بازی که با تایلند هم داریم به هماهنگی برسند. بازی که ۲۳ بهمن با کره داریم برای ما خیلی مهم است.

این بازی‌های رسمی یا تدارکاتی که مقداری آسان‌تر است به هماهنگی بیشتر تیم کمک می‌کند. آن بازیکن‌ها ضمن آن‌که برای بازی با کره جنوبی هستند، لژیونرهایی که مد نظر دایی‌اند، به تیم ملی خواهند پیوست.

پس شما معتقد هستید که تیم با این جوان‌گرایی، موفق‌تر عمل می‌کند؟

قطعاً موفق خواهد بود. ضمن این‌که آن تعداد لژیونرهایی که هنوز خوبند و انگیزه‌ و توان بازی در تیم را دارند، به طور مثال نکونام و شجاعی، مهرزاد معدنچی و یا یکی دو نفر دیگر که دارند در امارات بازی می‌کنند، می‌توانند برای تیم مفید و موثر باشند.

به نظر من، وحید هاشمیان هم اگر به روزهای اوج خودش برگردد هنوز یک مهره‌ی موثر در خط حمله‌ی تیم ملی ما است.


روته مولر، مربی آلمانی

آقای مولر هم اخیراً به تیم ملی پیوسته است‌. حضور ایشان از چه جوانبی می‌تواند برای تیم ملی ایران موثر باشد؟

قطعاً حضور ایشان خیلی می‌تواند موثر باشد. ایشان یکی از بزرگان فوتبال جهان و فرد شناخته‌شده‌ای است و زمانی در کادر فنی تیم ملی آلمان هم حضور داشته و الان یکی از مدرسان بزرگ فوتبال دنیا است.

به نظر من حضور ایشان روی نیمکت تیم ملی ایران وزن نیمکت و کادر فنی ما را بالا خواهد برد و حتماً می‌تواند تأثیر خیلی مثبتی در کار تیم ملی ما بگذارد.

با توجه به این‌که ایشان فوتبال جهان را خوب می‌شناسد و آنالیزور بسیار پر قدرتی است، فکر می‌کنم هر چقدر بگذرد تأثیر حضور ایشان را در کار تیم ملی‌مان بهتر و بیشتر ببینیم.

آقای والی‌زاده به نظر می‌آید که علی دایی کم کم دارد تیم ملی فوتبال ایران را به آن سویی که جایگاه و شایستگی‌اش است می‌برد.

من هم فکر می‌کنم همین‌طور است. اگر آقای دایی مقداری آستانه‌ی تحملش را در مورد انتقادات سازنده بالا ببرد و آن انتقادات سازنده را در مورد اشکالاتی که تیم دارد بپذیرد، خود ایشان هم اذعان دارد که تیم ملی ما هنوز در برخی از خطوطش اشکالاتی دارد و در همین بازی‌ها دارد اشکالاتش را برطرف می‌کند.

اگر مقداری آستانه‌ی تحملش در مقابل انتقادات سازنده بالا برود، فکر می‌کنم بازی به بازی وضع تیم ملی ما بهتر می‌شود. بازی‌های مهم ما از بازی با کره است که روز ۲۳ بهمن است.

دو سه بازی خیلی مهم در سال آینده، سال ۸۸ داریم که بازی‌های سرنوشت‌سازی برای ما برای صعود به جام جهانی است.

آقای دایی اخیراً از نشست کمیسیون جوانان فیفا بازگشتند. فکر می‌کنید حضور ایشان در این نشست‌ها به عنوان نماینده‌ی فدراسیون فوتبال ایران از چه جهاتی می‌تواند به فوتبال ایران کمک کند؟

حتماً می‌تواند کمک کند. هر چقدر چهره‌های سرشناس و بزرگ ما در فیفا و، کنفدراسیون فوتبال آسیا‌، البته حضور موثرشان، نه حضور نمایشی، بیشتر و بیشتر شود قطعاً همه‌ی این‌ها می‌تواند به تیم ملی ما کمک بکند.

حضور آقای دایی در جوانان فیفا و هم این‌که از سوی فیفا، برای مراسم انتخاب بازیکن سال جهان به طور رسمی دعوت می‌شود برای فوتبال ما یک افتخار است.

فکر می‌کنم همین حضور در رده‌های سطح بالای فیفا می‌تواند در نگاهی که فدراسیون بین‌المللی فوتبال به فوتبال ایران خواهد داشت، بسیار موثر باشد.

تیم ملی فوتبال ایران در مرحله‌ی مقدماتی رقابت‌های جام ملت‌های آسیای ۲۰۱۱ با تیم‌های تایلند، اردن و سنگاپور هم‌گروه است. دیدار بعدی ایران در این گروه در برابر تایلند است که روز نهم بهمن در بانکوک برگزار می‌شود.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
Interview, Khosrow Valizadeh

نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)