تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
رویدادهای مهم سال ۲۰۰۸ میلادی در دنیای ورزش:

از مایکل فلپس تا لوئیس همیلتون

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

قهرمانی لوئیس همیلتون در مسابقات اتومبیل‏رانی فرمول یک در آخرین گراندپری سال در برزیل، برتری منچستر یونایتد در جام باشگاه‏های اروپا و جهان، پیروزی اسپانیا در جام فوتبال ملت‏های اروپا و برتری رافائل نادال، بازیکن تنیس اسپانیا در صدر رده‏بدنی جهانی، از رویدادهای مهم سال ۲۰۰۸ میلادی هستند.

Download it Here!

هرچند که بازی‏های المپیک پکن با تحت‏الشعاع قرار دادن این رقابت‏ها، مهم‏ترین رخ‏داد ورزشی سال ۲۰۰۸ محسوب می‏شود.

درخشش قهرمانانی چون مایکل فلپس، شناگر امریکایی که برای اولین بار در تاریخ بازی‏های المپیک، قادر به کسب ۸ مدال طلا شد و یوسین بولت، دونده‏ی جامائیکایی که برای اولین بار با کسب ۳ مدال طلا، دو رکورد جهانی در دو ۱۰۰ و ۲۰۰ متر را هم شکست، از جمله دستاوردهای مهم در این دوره از بازی‏های المپیک بود. که بیش از پیش بر جذابیت این بازی‏ها در پکن افزود.


اما گذشته از حضور پرقدرت این ورزشکاران، بازی‏های المپیک در پکن جلوه‏ی دیگری پیدا کرد و برگزاری بزرگ‏ترین، زیباترین و باشکوه‏ترین مراسم افتتاحیه و اختتامیه، آن‏چه را که واقعا شایسته‏ی این بازی‏ها بود، ادا کرد.

به علاوه، معماری مجلل و تماشایی محل برگزاری رقابت‏ها، ساختمان "لانه‏ی پرنده" و "مکعب آبی"، کلیه‏ی موضوعات قبل از آغاز این بازی‏ها، از جمله اعتراض‏های فعالین حقوق بشر، نگرانی‏ها در مورد آلودگی هوا در پکن و نارضایتی روزنامه‏نگاران از مسدود کردن بعضی از سایت‏ها توسط مقامات چین را تحت‏الشعاع قرار داد و هم‏زمان با آغاز موسیقی دلنشین مراسم افتتاحیه، این موضوعات هم به فراموشی سپرده شد.

در عین حال برگزاری بازی‏ها با احساسات ناشی از حوادث جنبی هم توأم بود. هم‏دیگر را در آغوش گرفتن دو ورزشکار اهل روسیه و گرجستان در رشته‏ی تیراندازی به نشان وحدت، در حالی که هزاران کیلومتر دورتر، دو کشورشان درگیر جنگ بودند، نمونه‏ای از این حوادث در پکن بود.

برای اولین بار در تاریخ بازی‏های پارالمپیک هم، برگزاری این بازی‏‏ها با همان میزان اهمیت و شکوه المپیک برگزار شد و تعداد تماشاچیان تلویزیونی این بازی‏ها در سراسر جهان که جذب این دوره‏ی بازی‏های پارالمپیک شده بودند، به مراتب بیشتر از دوران قبل بود.

سال ۲۰۰۸ برای ورزش اسپانیا، سال پرباری بود. پیروزی یک بر صفر تیم ملی فوتبال اسپانیا بر آلمان و قهرمانی در جام ملت‏های اروپا، قهرمانی کارلوس ساستره در تور دوچرخه‏سواری فرانسه و پیروزی رافائل نادال بر راجر فدرر در فینال تنیس ویمبلدون، موفقیت‏های ورزشکاران اسپانیا در این سال را نشان می‏دهد.

رافائل نادال به دنبال این پیروزی و کسب مدال طلا در المپیک، در صدر رده‏بندی جهانی هم جای گرفت و قهرمان تنیس مردان جهان شد.

برگزاری بزرگ‏ترین، زیباترین و باشکوه‏ترین مراسم افتتاحیه و اختتامیه المپیک، آن‏چه را که واقعا شایسته‏ی این بازی‏ها بود، ادا کرد

در سال ۲۰۰۸ منچستر یونایتد با شکست دادن چلسی در ضربات پنالتی در فینال جام باشگاه‏های اروپا در مسکو، جام قهرمانی را پس از ۹ سال در آغوش گرفت و نام خود را مجددا بر این جام ثبت کرد.

اما این قهرمانی بدون جنجال هم نبود. سب بلاتر، رئیس فدراسیون بین‏المللی فوتبا (فیفا) با ارائه‏ی طرحی قصد دارد تعداد بازیکنان خارجی در باشگاه‏ها را محدود کند. چون به اعتقاد او، هجوم بهترین بازی‏کنان جهان به باشگاه‏های ثروتمند، دیگر باشگاه‏ها را در موقعیت ضعیف‏تری قرار داده و نتیجه‏ی مسابقات را قابل پیش‏بینی کرده است.

در همین حال، منچستر یونایتد، در مسابقات قهرمانی باشگاه‏های جهان که از سوی فیفا در ژاپن برگزار شد، به مقام قهرمانی جهان رسید.

کریستیانو رونالدو، بازیکن پرتقالی این تیم که فصل گذشته ۴۲ گل برای تیم‏اش به ثمر رساند، مرد سال فوتبال انگلستان و برنده‏ی توپ طلائی فوتبال اروپا شد. او بیشترین بخت را دارد که از سوی فیفا "آقای فوتبال جهان" نامیده شود.

اما قهرمانی لوئیز همیلتون به عنوان اولین راننده‏ی غیر سفیدپوست، فرمول یک و بالا بردن جام قهرمانی مسابقات فرمول یک سال ۲۰۰۸ در گران‏پری برزیل، از دیگر وقایع ورزشی قابل توجه ۲۰۰۸ است.

همیلتون که سال گذشته با چند اشتباه و بدشانسی، قادر به کسب این مقام نشد، به عنوان جوان‏ترین قهرمان جام فرمول یک، نام خود را در تاریخ مسابقات اتومبیل‏رانی ثبت کرد.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

او بیشترین وقت؟ (بخت) را دارد که از سوی فیفا "آقای فوتبال جهان" نامیده شود.
-----
با تشکر تصحیح شد

-- يك خواننده ، Dec 27, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)