تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با سعید‌علی ‏حسینی، وزنه‏بردار فوق‏سنگین ایران و حسین رضازاده، مدیر تیم‏های ملی وزنه‏برداری

غول جوان ایرانی، جانشین رضازاده

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

در هفته گذشته، بیست و یکمین دوره از مسابقات وزنه‏برداری قهرمانی جوانان آسیا، با شرکت تیم‏های ملی جوانان و نوجوانان کشورهای این قاره، در شهر «جوئن‏جوی» کره جنوبی آغاز شد.

تیم ملی جوانان ایران هم با ترکیبی کامل در این مسابقات که در سالن «هواسان» برگزار شد، شرکت داشت.

وزنه‏برداران جوان ایران با کسب سه مدال طلا، هفت نقره و چهار مدال برنز، مقام نایب‏قهرمانی این دوره از مسابقات را از آن خود کردند.

تیم ملی وزنه‏برداری نوجوانان ایران نیز با شرکت در دهمین دوره از این مسابقات در کره جنوبی، با کسب ۱۱ مدال طلا، دو نقره و ۱۱ مدال برنز، قهرمان آسیا شد.

سعید‌علی ‏حسینی، وزنه‏بردار فوق‏سنگین ایران در وزن +۱۰۵ کیلوگرم، با کسب سه مدال طلا، قهرمان آسیا شد. او موفق شد در یک‏ضرب: وزنه‏ی ۲۰۶ کیلوگرمی، در دو ضرب: وزنه‏ی ۲۴۵ کیلوگرمی را بالا ببرد و با مجموع ۴۵۱ کیلوگرم، سه رکورد جهانی را بهبود ببخشد.

بهداد سلیمی، دیگر وزنه‏بردار ایران در این وزن، سه مدال نقره گرفت و نایب‏قهرمان این رقابت‏ها در این دسته شد.

با سعید ‌علی‌ ‏حسینی که فدراسیون وزنه‏برداری جهان به او لقب «غول جوان ایرانی» را داده است، گفت و گو کرده‌ام.

همچنین، با حسین رضازاده، صاحب دو مدال طلای المپیک و قهرمان پیشین جهان که به عنوان مدیر تیم‏های ملی وزنه‏برداری ایران، به همراه جوانان و نوجوانان ایران در کره جنوبی حضور داشت، گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

سعید ‌علی‌ ‏حسینی درباره‌ی موفقیت‌هایش می‌گوید:

خدا را شکر، توانستم با کمک‏های خدا، در مجموع، رکوردهای یک ضرب و دو ضرب را بزنم. یکی از این رکوردها هم از آن خودم بود که در بازی‏های آسیایی زده بودم. خوشحال هستم که توانستم برای کشورم افتخار کسب کنم و مایه‏ی سربلندی کشورم باشم.


سعید‌علی ‏حسینی، وزنه‏بردار فوق‏سنگین ایران

مقداری از آمادگی‏تان بگویید.

قبل از این مسابقات، شش ماه در اردو بودیم. چهار ماه در مناطق نفت‏خیز جنوب و دو ماه هم در اردوی تیم ملی بودم. تدارکات خوبی را پشت سر گذاشتیم تا بتوانیم نتیجه‏ی خوبی بگیریم.

پدر شما، آقای علی‏ حسینی که ایشان هم قهرمانی آسیا را عهده‏دار است، در آمادگی روحی و بدنی شما چقدر تأثیرگذار بود؟

مسلماً ایشان هم در باشگاه و هم در خانه خیلی به من روحیه می‏دهد. با کمک‏های ایشان است که در این چند سال توانسته‏ام به موفقیت برسم. جا دارد، این‏جا از ایشان تشکر کنم.

وزنه‏بردار دیگر ایران، آقای بهداد سلیمی هم نایب‌ قهرمان شد. کلاً شما نایب‌ قهرمانی تیم ملی جوانان و قهرمانی تیم ملی نوجوانان را در وزنه‏برداری، مدیون چه می‏دانید؟

چون حسین رضازاده در دسته‏ی +۱۰۵ کیلو وزنه می‏زد، ایشان باعث شده وزنه‏برداری ایران در دسته‏ی +۱۰۵ کیلو پیشرفت بیشتری داشته باشد.

به همین خاطر، وزنه‏بردارها بیشتر به دسته‏ی +۱۰۵ کیلو روی می‏آورند که باعث می‏شود وزنه‏بردارهای خوبی در ایران پیدا شوند.

هشت سال است که در وزنه‏برداری کار می‏کنم و حدود چهار سال است که در حوزه‏ی تیم ملی فعالیت می‏کنم. با کمک و حمایت فدراسیون و مربی‏ها توانستیم به این موفقیت برسیم.


حسین رضازاده، صاحب دو مدال طلای المپیک و قهرمان پیشین جهان /عکس:AFP

حسین رضازاده، صاحب دو مدال طلای المپیک و قهرمان پیشین جهان، به عنوان مدیر تیم‏های ملی وزنه‏برداری ایران، به همراه جوانان و نوجوانان ایران در کره جنوبی حضور داشت.

با رضازاده که به علت بیماری قادر به حضور و دفاع از مقام قهرمانی‏اش در بازی‏های المپیک پکن نشد و با ورزش قهرمانی برای همیشه خداحافظی کرد، گفت و گو کرده‌ام.

موفقیت‏های تیم‏های ایران در کره جنوبی را مدیون چه عواملی می‏دانید؟

تیم‏های جوانان و نوجوانانی که در مسابقات آسیایی در کره جنوبی، به مقام اول و نایب قهرمانی دست پیدا کردند، ۱۶ نفر بودند که از بین ۴۰ نفر انتخاب شده بودند.

حدوداً سه ماه شبانه‏روزی در اردوهای تیم ملی، زیر نظر کادر فنی، تمرینات خیلی خوب و مرتبی انجام دادند. این موفقیت‏ها به کمک و لطف خداوند و تلاش‏های خود وزنه‏بردارها، حمایت‏های فدراسیون وزنه‏برداری، آقای افشارزاده که شبانه‏روز زحمت کشید و تلاش‏های کادر فنی به دست آمد.

سطح این بازی‏ها چطور بود؟

سطح این دوره از مسابقات خیلی بالا بود. چندین رکورد آسیایی و جهانی جابجا شد. در تیم نوجوانان کشورمان در دسته‏ی فوق‏سنگین، آقای داوودی به عنوان بهترین وزنه‏بردار آسیا انتخاب شد.

در تیم جوانان هم آقای حسینی به عنوان بهترین وزنه‏بردار انتخاب شد. هم‏چنین آقای حسینی رکورد یک ‏ضرب و دو ضرب جوانان جهان را جابجا کرد.

در مورد شکستن این رکوردها گفتید. آینده‏ی سعید علی‏حسینی را چگونه می‏بینید؟ چون رکوردهایی که شکست، در مجموع ۲۵ کیلوگرم با رکورد بزرگ‏سالان اختلاف دارد.

به قول معروف، آینده‏ی همه دست خداوند است. رکوردهای آقای حسینی در حدی است که باید خودش تلاش کند.

ما هم کمک کنیم و از او حمایت می‌کنیم که آسیب‏دیدگی پیدا نکند و بتواند انشاالله در مسابقات بزرگ جهانی و المپیک با رکوردهای خوب، برای کشور عزیزمان اعتبار کسب کند.

شما دومرتبه به صحنه‏های جهانی وزنه‏برداری برگشته‏اید. این خاطره‏های خودتان را زنده می‏کند.

بله، همین‏طور است. چندین سال در مسابقات بزرگ جهانی و المپیک وزنه می‏زدم. برای مسابقات جوانان آسیا که آقای حسینی را هدایت می‏کردم، یاد خودم و دوران جوانی‏ام می‏افتادم که روی سکو می‏رفتم و وزنه‏ها را بلند می‏کردم.

فکر نمی‏کنید بازنشستگی خودتان از این ورزش که هنوز در اوج قدرت بودید، یک مقدار زود بود؟

نه، ۱۲ـ ۱۳ سال، همه ساله رکورد دنیا را ترقی می‏دادم و مدال طلای جهان و المپیک را می‏گرفتم. در آخرین المپیک هم که متأسفانه چون بیماری پیدا کردم، نتوانستم حضور پیدا کنم.

حالا هم سعی و تلاش‏مان این است که روی جوان‏ها کار کنیم، برنامه‏ریزی جدیدی انجام دهیم که انشالله بتوانند راه ما را ادامه دهند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

خدا کنه این یکی دیگه سر عقل باشه و روی سینه‌اش ابوالفضل ننویسه و بعد از قهرمانی عکس سید علی خامنه‌ای رو بالای سرش نبره.

-- یک دوست ، Dec 13, 2008

مرسی از مطلب جالب. امیدوارم این قهرمان هم بتونه در المپیک برای ایران و خودش مقام بیاره. با (یک دوست) در نظر قبلی هم مخالفم...قضیه سر عاقل بودن نیست، قضیه اعتقاداتی هست که یکسری دارن و ای کاش به جای توهین و کوچک شمردن اینارو بپذیریم واگر باورهایی هم به نظرمون غلط میان دربارش راهکار بدیم.

-- پویا ، Dec 14, 2008

آقای حسینی مدالش رو به کی تقدیم کرده؟

-- ابوذر ، Dec 15, 2008

در مصاحبه ها خود ورزشکار و همچینین رضازاده (مربی؟) از کمک الهی و لطف مسؤولین می گویند! امیدوارم در ایران هم رسم بشود که در این موارد یه مقدار واقع بینانه تر و فنی تر سخن بگویند. مثلاً از فیزیک مناسب چسمی و ژنتیک خوب برای قهرمانی، تلاش و کار مدام و با برنامه، و روش های سیستماتیک پرورش قهرمان بگویند. با این گفتمانی که این دوستان به کار می برند گویی غیر از تقدیر و لطف مسؤولان چیزی قابل ذکر دیگری وجود ندارد، و گویا همه چیز کمابیش قائم به بخت و قائم به فرد (مجموعاً الله بختکی؟!) است (خودمانیم، گمان می کنم در بسیاری از موارد واقعاً چنین است) البته تشکر های بیخودی از آدم ها فقط منحصر به عالم ورزش نیست....در مورد کامنت های قبلی هم مایلم بگم که من هم کمابیش با نظیر "یک دوست" موافقم و مانند "پویا" این امر را مرتبط به احترام به اعتقادات دیگران نمی دانم. باید کسانی که به خصوص در سطح ملی و جهانی قرار می گیرند شیوه ی رفتار مقتضی، متمدنانه، و موجه را بیاموزند. داشتن اعتقادات دینی به خودی خود ایرادی نیست- حتی می تواند فضیلت باشد- ولی ابراز آن باید به شیوه ای زیبا و مناسب صورت بگیرد. به نظر من هم اون "ابولفضل" بزرگ روی پیراهن رضازاده کمی بی لطف و سطح پائین بود و ابراز ارادت های ایشان هم به مقام رهبری (حتی اگر واقعی هم باشد)رفتار مناسبی برای یک قهرمان/پهلوان در مقابل یک صاحب قدرت نیست/نبود. به امید روزی که همه ی استعداد های کشورمان به گونه ای نظام مند شکوفا شوند و برای خودشان و کشورمان مایه ی آبرو و افتخار باشند.

-- مهدی ، Dec 15, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)