تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

کفاشیان: هنوز شرایط برای حضور زنان فراهم نیست

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

اخیراً کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC از باشگاه‌های آسیایی خواسته بود شرایط حضور در لیگ حرفه‌ای آسیا را بر اساس قوانین فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) برآورده کنند.

یکی از شرایط اصلی مطرح شده، عقد قرارداد از سوی فدراسیون فوتبال با شبکه‌های تلویزیونی و پرداخت حق‌پخش مسابقات لیگ کشوری از سوی شبکه‌های تلویزیونی به فدراسیون‌های فوتبال است.

مدتی است در ایران بحث در این ارتباط بالا گرفته است و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که حاضر به عقد هیچ قراردادی با فدراسیون فوتبال برای حق پخش مسابقات فوتبال لیگ‌های کشور نیست.

صدا و سیما برای استحکام مواضع خود، به مصوبه‌ای از مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرده که مدعی است طبق آن مصوبه، سازمان صدا و سیما برای پخش مسابقات ورزشی ملزم به پرداخت هیچ وجهی و عقد هیچ قراردادی نیست.

در همین حال AFC تا روز اول اکتبر برابر با ۱۰ مهر ماه به فدراسیون فوتبال ایران و دیگر باشگاه‌های آسیایی فرصت داده بود که شرایط لازم برای گرفتن سهمیه‌ی ورود به لیگ حرفه‌ای فوتبال باشگاه‌های آسیا فراهم کنند و اعلام کرد که در غیر این صورت از شرکت در مسابقات باشگاهی آسیا محروم خواهند شد.

علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال ایران هم که تا‌کنون برای به امضا رساندن این قرارداد، تمامی تلاش خود را به عمل آورده و برای حل این مشکل متوسل به محمد ‌علی‌آبادی، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان تربیت‌بدنی شده بود می‌گوید که در صورت رضایت صدا و سیما برای امضای این قرارداد، ایران قادر به کسب هر چهار سهمیه در لیگ حرفه‌ای فوتبال آسیا خواهد بود، ولی در غیر این صورت تنها می‌تواند در لیگ‌های پایین‌تر و کم‌اهمیت‌تر نماینده داشته باشد.

سرانجام پس از تشکیل یک جلسه اضطراری بین علی‌‌آبادی و محمود احمدی‌‌نژاد، رییس جمهوری ایران و عزت‌الله ضرغامی، رییس سازمان صدا‌و‌سیمای جمهوری اسلامی، توافقی بر سر امضا این قرارداد اعلام شد و ‌علی‌آبادی با اعلام این خبر گفت که ‌احمدی‌نژاد مانع از این شد که عده‌ای به هر نحو ممکن این مساله را به خود منتسب کنند.

در این‌باره علی‌کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال ایران پاسخ‌گوی سوالات ما بود. ابتدا از آقای کفاشیان سوال کردم که سرانجام این قرارداد به امضا رسید یا خیر؟

Download it Here!

بله، براساس تفاهمی که شده، صدا و سیما قبول کرد که به ما حق پخش مسابقات را پرداخت کند و قرار است که جلسه‌ای بگذاریم و قراردادهای بعدی را بنویسیم و امضا کنیم و نسخه‌‌ای از آن را هم برای AFC می‌فرستیم که ثابت شود مشکل‌مان حل شده و انشاالله مشکلی نخواهد بود.

البته آقای علی‌آبادی هم قبلاً اعلام کرده بود که این قرارداد امضا خواهد شد. اما به نظر می‌رسد که هنوز امضای این قرارداد مبهم است و قطعی نشده است. با توجه به این‌که مهلت AFC پایان پذیرفته است، فکر می‌کنید که این قرارداد در چه تاریخی به‌طور رسمی اعلام می‌شود؟

کلیات مساله حل شده است و AFC هم این را از ما می‌پذیرد و مشکلی وجود ندارد. اما جزییات قرارداد را ما باید در نشستی بنویسیم و شکل کار به‌طور دقیق مشخص شود و این‌که انشاالله جزییات هم در هفته‌ی آینده مشخص‌ و امضا می‌شود و برای AFC ارسال خواهد شد.


علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال ایران

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران این ادعا را کرده بود که طبق مصوبه‌‌ی مجمع تشخیص مصلحت، این سازمان ملزم به پرداخت حق‌پخش برای مسابقات نیست.

خیر، استناد صدا‌و‌سیما به مصوبه‌ی مجمع اشتباه بود. چون مجمع چنین مصوبه‌ای نداشته و اعلام هم کرد که چنین مصوبه‌ای را نداشته است و مانعی در این نمی‌‌بیند و به همین دلیل صدا و سیما قبول کرده است که حق پخش مسابقات را بپردازد.

پس مشکل این قرارداد چیست‌ و چرا تا امروز امضا نشده است؟

ببینید، دو سه روز است که این تصمیم اتخاذ شده است و انشاالله هفته‌ی آینده ما این قرارداد را تنظیم کرده و برایشان می‌فرستیم تا این مشکل حل شود.

آقای کفاشیان، از مساله‌ی حق پخش مسابقات لیگ که بگذریم، آیا فدراسیون فوتبال ایران واجد دیگر شرایط و الزامات برای کسب هر چهار سهمیه‌ی کنفدراسیون فوتبال آسیا به عمل آورده است؟ مثلاً ورزشگاه اختصاصی مجهز، داشتن اسپانسر و اجازه ورود زنان به ورزشگاه‌ها؟

بله، ما بر روی تمام موارد اعلام شده کار کرده‌ایم و در مورد بعضی از موارد پیشرفت خوبی داشته‌ایم و در برخی موارد هم کمتر.

اما در نهایت کار را به آن‌جایی رسانده‌ایم که امتیازات را به اندازه کافی به‌دست بیاوریم و بتوانیم هر چهار سهمیه را به‌دست بیاوریم.

پس منظور شما این است که از این پس، زنان در ایران امکان تماشای مسابقات فوتبال باشگاه‌‌‌های آسیایی را خواهند داشت؟

خیر، قرار نیست که خانم‌ها از هم‌‌اکنون برای دیدن مسابقات در استادیوم‌ها حضور پیدا کنند و ما باید شرایط حضور آنان را از نظر مکان، ورود، خروج، تسهیلات ویژه‌ی سرویس‌دهی را مهیا کنیم. این‌ها شرایطش باید مهیا شود.

این موارد به مسوولان استادیوم آزادی گفته شده و هر وقت که آنان این امکانات را فراهم بکنند ما هم می‌توانیم به خانم‌‌ها اجازه‌‌‌ی ورود به ورزشگاه‌ها را بدهیم.

یعنی این تعهد برای کنفدراسیون فوتبال آسیا کافی‌بوده‌ و دیگر ایران را از دست‌یابی به چهار سهمیه محروم نمی‌کنند؟

بله، همین‌طور است.

شما قبلاً گفته بودید که اگر صدا‌و‌سیما قرارداد حق پخش مسابقات دیگر را امضا نکند، ‌روز جمعه جلوی پخش مسابقه‌ی پرسپولیس و استقلال را خواهید گرفت. واقعاً چنین هدفی داشتید؟

بله، یکی از شرط‌های ما این بود که وضعیت حق پخش مشخص شود، وگرنه ما بخشی از دوربین‌های صدا‌و‌سیما را به ورزشگاه‌ها راه نمی‌دهیم و روی حرف‌مان هم ایستاده بودیم که اکنون مشکل حل شده است و انشاالله دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت.

به هر حال آن‌چه که مسلم است و تجربه نشان داده، فیفا و کنفدراسیون فوتبال آُسیا تردیدی برای تحریم فوتبال ایران ندارند و مسوولان ایرانی برای جلوگیری از این تحریم و برای حضور تیم‌های لیگ برتر ایرانی در مسابقات فوتبال لیگ حرفه‌ای آسیایی، چاره‌ای جز فرستادن رونوشت این قرارداد به کنفدراسیون فوتبال آسیا ندارند.

حتا اگر دولت مجبور شود خود بهایی برای عقد این قرارداد به صدا‌و‌سیما بپردازد و یا صدا‌و‌سیما را در تبلیغات مسابقات لیگ سهیم کنند.

فوتبال ایران در زمانی برای حضور در فوتبال آسیا با مشکل روبه‌رو شد که اکثر کشورهای آسیایی شرایط کنفدراسیون فوتبال آسیا برای شرکت داشتن در لیگ‌های حرفه‌ای فوتبال آسیا را فراهم کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
Interview, Ali Kafashian
(head of Iran Football Federation)
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

اگر لطف کنید لینک صوتی این برنامه را هم بگذارید خیلی ممنون میشویم.

-- گلاره ، Oct 5, 2008

بیخود نیست که شرایط برای حضور زنان در ورزشگاهها فراهم نیست. فردای روزی که سوزوکی نماینده کنفدراسیون فوتبال آسیا اظهار امیدواری کرد که زنان ایرانی بتوانند به ورزشگاهها بروند، روزنامه جمهوری اسلامی به فدراسیون فوتبال هشدار داد که برخلاف نظر مراجع تقلید دست به کاری نزند. تا اینها هستند کار درست نمیشود.

-- شهناز صدری ، Oct 6, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)