تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

پارالمپیک در سایه بدرفتاری با معلولین

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

سیزدهمین دوره‌ی بازی‌های پارالمپیک یا المپیک معلولان جهان، از روز شنبه در پکن پایتخت جمهوری خلق چین با مراسم افتتاحیه با شکوهی آغاز شد. در این بازی‌ها بیش از ۴۲۰۰ ورزشکار از ۱۴۸ کشور در ۲۰ رشته ورزشی برای کسب ۴۷۲ مدال طلا رقابت خواهند کرد.

Download it Here!

فکر برگزاری چنین بازی‌هایی در سال ۱۹۴۸ و پس از برگزاری بازی‌های المپیک در لندن به‌وجود آمد و هدف آن برگزاری مسابقات ورزشی برای ورزشکارانی بود که در جریان جنگ جهانی دچار آسیب‌دیدگی نخاعی شدند.

اما این بازی‌ها به صورت مدرن از سال ۱۹۶۰ پس از المپیک رم آغاز شد که از آن به بعد در همان سال بازی‌های المپیک، بازی‌های پارالمپیک هم برگزار می‌شود و از المپیک سئول در سال ۱۹۸۸ به بعد، بازی‌های پارالمپیک در همان شهر بازی‌های المپیک برگزار می‌شود.


مراسم افتتاحیه پارالمپیک (عکس: etoday)

از سال ۱۹۹۲ پارالمپیک زمستانی نیز کار خود را آغاز کرد که هر چهار سال یک‌بار به دنبال المپیک زمستانی برگزار می‌شود.

پارالمپیک مخصوص ورزشکارانی است که دچار ناتوانی‌های جسمی، مغزی و حسی هستند. از جمله کسانی که با صندلی چرخ‌دار حرکت می‌کنند، کسانی که دست و پای‌شان قطع شده، نابینایان و بیماران مغزی.

در اولین دوره این بازی‌ها در رم، ۴۰۰ ورزشکار که اکثراً دچار عارضه نخاعی بودند، شرکت داشتند. اما هم‌اکنون با گسترش این بازی‌ها تعداد شرکت‌کنندگان بیش از ۱۰ برابر شده است.

۲۰ رشته حاضر در بازی‌های پارالمپیک پکن، شامل دو و میدانی، شنا، وزنه‌برداری، تنیس‌ روی میز، تیراندازی، شمشیربازی با ویلچر، دو نوع فوتبال پنج و هفت نفره و همچنین رشته‌های کمتر شناخته شده‌ی گلبال و بوچیا است.


مراسم افتتاحیه پارالمپیک (عکس: etoday)

چین که امسال میزبان این بازی‌هاست در بازی‌های ۲۰۰۴ آتن با کسب ۶۳ مدال طلا بالاتر از بریتانیا و کانادا در صدر جدول مدال‌ها ایستاد.

امسال این بازی‌ها در شرایطی در پکن انجام می‌شود که گزارشات زیادی در مورد بدرفتاری مقامات چینی با معلولین آن کشور منتشر شده است. بر‌اساس این گزارشات، در چین حدود ۳۰ میلیون معلول وجود دارد که دولت چین توجه زیادی به نیازهای آن‌ها ندارد.

در گزارشی که از شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز پخش شد، مسوول یکی از بیمارستان‌های چین اعتراف کرد که در بیمارستان‌ها از طریق دستگاه‌های بسیار مجهز آزمایشاتی روی زنان حامله انجام می‌شود که تشخیص می‌دهد نوزاد آن‌ها سالم یا معلول است و در صورت معلول بودن سقط جنین انجام می‌شود و پدر مادر طفل اجازه‌ی نگاهداری فرزند خود را ندارند.

مسوول این بیمارستان به خبرنگار اسکای گفت: برای پدر و مادران، جامعه‌ی ما و مملکت ما، مفید نیست که معلول داشته باشیم.


حضور احمدی‌نژاد در افتتاحیه پارالمپیک (عکس:ایرنا)

با این‌همه مراسم افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک در پکن، دست کمی از بازی‌های المپیک نداشت و در حضور برخی از روسای کشورها از جمله محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش ایرنا از پکن، آقای احمدی‌نژاد در جریان دیدار با اعضای کاروان ورزشی ایران با افزایش مادی مدال‌آوران کاروان ورزشی ایران در بازی‌های پارالمپیک پکن، موافقت کرد.

ورزشکاران پارالمپیک ایران در دوره‌های مختلف این بازی‌ها و همچنین بازی‌های جهانی معلولین، موفقیت‌های زیادی داشتند و مدال‌های بسیاری به‌ دست آوردند.

سهم آن‌ها در دوره‌ی قبلی در بازی‌های پارالمپیک آتن هفت طلا و ۲۳ مدال بود. امسال هم کاروان ورزشی پارالمپیک ایران بیش از یک هفته است که با ۷۰ ورزشکار مرد و چهار ورزشکار زن در پکن حضور دارد.

ورزشکاران ایرانی در این دوره از بازی‌ها در ۹ رشته شرکت دارند و ورزشکاران زن هم در تیراندازی، دو و میدانی و تنیس روی میز به رقابت می‌پردازند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)