تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با دکتر فیروز نادری درمورد پیدایش آب در مریخ

آفتاب در چهارسوی کهکشان‌ها می‌تابد

فرنگیس محبی
mohebbi@Radiozamaneh.com

بی‌شک می‌توان گفت دکتر فیروز نادری، یکی از موفق‌ترین دانشمندان جهان در زمینه فضانوردی است. پروژه‌ای که دکتر نادری در پنج سال گذشته مدیریت‌اش را در سازمان ملی هوانوردی و فضانوردی (ناسا) بر‌عهده داشت، چند ماه پیش پس از ارسال کاوشگرانی به مریخ، وجود آب در آن سیاره را به اثبات رساند.

این پروژه دو سال متوالی تا قبل از مدیریت دکتر نادری ناکام و بی‌نتیجه مانده بود. ۲۹ سال است که فیروز نادری در ناسا کار می‌کند و در راس پروژه‌های حساس و سرنوشت‌ساز ناسا از قبیل ارتباطات ماهواره‌ای و هواشناسی، حضور موفقی داشته است.

Download it Here!

هم‌اکنون هم در راس مرکز موتور جت ناسا، پروژه‌ای دیگر برای یافتن شواهد زندگی در سیاره مریخ را دنبال می‌کند. با دکتر نادری درباره‌ی کشف مریخ و لحظه‌ی پیدایش آب و احتمال زندگی گفت و گو کردم.

از وقتی که در سال ۲۰۰۰، رییس آن پروژه شدم، تاکنون پنج سفینه به مریخ فرستادیم که از آن‌ها سه سفینه در سطح مریخ نشسته‌اند و دو سفینه دور مریخ بودند. هر کدام از این‌ها مقداری اطلاعات به ما می‌دهند. آن‌چه فعلاً می‌دانیم این است که در سال گذشته در مریخ، آب روان وجود داشته، اما آخرین بار آب را به‌صورت یخ پیدا کردیم.

مثل گذشته نبود که بگوییم در گذشته و در یک تاریخی در مریخ آب بوده است. در حال حاضر آب را پیدا کردیم و به این خاطر مهم است که در کره زمین هر جا که آب روان وجود دارد، حیات هم وجود دارد. اما تا حالا نتوانستیم بیولوژی (زیست) را به هر نوعی حتی به حالت موجودات تک ‌سلولی در سطح مریخ پیدا کنیم و آن برنامه هنوز ادامه دارد.

برنامه‌ی آینده‌ی ما این است که در سال ۲۰۱۰ با یک خودروی بسیار بزرگ‌تر تقریباً به حجم یک ماشین معمولی در کره‌ زمین، که با نیروی اتمی کار خواهد کرد، در سطح مریخ خواهیم نشست. دیگر دنبال آب نیستیم چون می‌دانیم آب وجود داشته است. حالا دنبال مولکول‌های اورگانیک (بنیانی) هستیم که ممکن است به نوعی به حیات، چه در گذشته و یا حال ربط پیدا کند.


دکتر فیروز نادری، یکی از موفق‌ترین دانشمندان جهان در زمینه فضانوردی

قبل از این‌که شما مسوول این پروژه شوید و مدیریت آن را برعهده بگیرید این پروژه ناکام ‌ماند‌. شما چه کار متفاوتی انجام ‌دادید؟

اصولاً رفتن به مریخ کار مشکلی است. در هر صورت این امکان وجود دارد که هر دفعه من یا کس دیگری به مریخ برویم موفقیت‌آمیز نباشد، ولی مسایل زیادی بود. اگر انگشت روی چیزی بگذارم، این بود که با بودجه‌ای که شاید می‌توان فقط یک سفینه ساخت، سعی کردیم دو سفینه بسازیم و اشتباهاتی در آن پیش آمد.

شما موفقیت‌های بسیاری هم در ناسا به دست آوردید که به‌خاطر آن جوایز بسیاری هم گرفتید. مثل مدال مدیریت ممتاز، مدال خدمت برجسته و مدال کمک به ترویج تنوع فرهنگی در آمریکا، که شما را در کنار بیل کلینتون، هنری کسینجر، باب هوب و دیگر صاحب‌نامان قرار داده است. ولی از دید خودتان جالب‌ترین پروژه‌‌ای که در ناسا روی آن کار کردید چه بود؟


حدود ۲۹ سال است که در ناسا کار می‌کنم در «جی‌پی‌ال» (لابراتوار موتور جت) که یکی از بخش‌های ناسا است. از همه‌ی کارهای‌ام لذت بردم ولی کاری که بیشتر از همه به قلب من نزدیک‌تر است، همان نشستن در سطح مریخ در سال ۲۰۰۴ با کاوشگر «روح و فرصت» بود. برای من از همه‌چیز جالب‌تر بود و خاطره‌ای که از آن دارم از بقیه پروژه‌ها عزیزتر است.

ناسا تاکنون سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای کشف کره مریخ کرده است. به‌طوری‌که از هزینه‌های پروژه‌های دیگرش هم زده است. حالا که با همت شما شواهد وجود آب و زندگی و یخ در این سیاره پیدا شده، به چه معناست و در آینده بشر چه تاثیری خواهد داشت؟

فعلاً اثری از زندگی در مریخ پیدا نکردیم. فقط آب پیدا کردیم که یکی از لزومات زندگی است و این کار خیلی آهسته آهسته و قدم به قدم پیش خواهد رفت. اگر به این برگردید که زندگی در کره زمین چگونه به‌وجود آمد، یعنی کره زمین که ۴.۵ میلیارد سال پیش فقط یک دنیای شیمیایی بود و فقط اتم و مولکول و غیره وجو داشت. بیولوژی (زیست)‌‌، سلول و موجوداتی که بتوانند از خودشان بازسازی کنند و تکامل پیدا کنند، وجود نداشت.

صحبت بر سر این است که این شرایطی که در کره زمین بوده، یعنی از یک دنیای کاملاً شیمیایی به یک دنیای بیولوژی (زیست) برود، فقط منحصر به کره زمین است و یا این شرایط جاهای دیگر هم پیدا می‌شود؟ اگر منظومه شمسی خودمان را در نظر بگیریم اولین جایی که نگاه می‌کنیم، فرض کنیم مریخ، آثاری از حیات در آن پیدا می‌شود.

یعنی حداقل دو بار این شرایط در جای بسیار کوچکی در دنیا که منظومه شمسی باشد، اتفاق افتاده است، بنابراین وقتی این را با حجم کل کیهان مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم در یک منطقه‌ی بسیار کوچکی دو دفعه حیات به‌وجود آمده است.

بنابراین شانس این‌که حیات در دنیا یک چیز پیش پا افتاده‌ای باشد، احتمال خیلی بیشتری خواهد بود. احتمال هست در جاهای دیگر حیات به‌وجود آمده باشد و حتی ممکن است به‌ صورت تکامل پیدا کرده‌ای، بهتر از ما به‌وجود آید.

همچنین در این مقطع در جست‌وجوی کارهای فضایی و پیدایش حیات در جاهای دیگر، خواه ناخواه تکنولوژی‌هایی به‌ دست خواهیم آورد که در زندگی‌ ما در کره‌ی زمین تاثیر بسیاری می‌گذارد. در زندگی روزمره‌، طب، ارتباطات.

بنابراین ما از دو طرف بهره می‌گیریم. این‌که بالاخره می‌‌بینیم پشت این دنیا چه است، چطور بافته شده و محتویات آن چیست؟ آیا کسانی مثل ما هم در جاهای دیگر وجود دارند یا خیر؟ و دیگر آن‌که در این راه به زندگی امروز و فردا و بچه‌های نسل آتی هم کمک می‌کنیم. این بهره‌ی کارهای فضایی است.


سفینه فونیکس بر سطح سیاره مریخ / عکس:سایت آفتاب

آیا هیچ شواهدی وجود داشته که کسانی در کرات دیگر زندگی می‌کنند یا بوده‌اند؟

تنها چیزی که می‌توانید داشته باشید یک استدلال آماری است، نه چیزی که مشاهده کرده باشیم یا علایمی دیده باشیم.

بنابراین من شخصاً یا کسانی که با من کار می کنند به جریان «UFO»، کسانی که می‌گویند به کره زمین آمدند، اعتقادی نداریم.


از لحاظ آماری می‌توانیم بحث کنیم، چون در کهکشانی که ما هستیم‌، حدود ۱۰۰ میلیارد ستاره مثل آفتاب ما وجود دارد و ۱۰۰ میلیارد کهکشان هم وجود دارد.

اگر این‌ها را با هم ضرب کنید، دلیلی ندارد که خورشید ما در دنیا تنها ستاره‌ای باشد که دور آن کره‌هایی می‌چرخند. و یکی از آن کره‌ها موقعیتی دارد که در آن آب، جو و حرارت متعادل است که توانسته در آن حیات به‌وجود بیاورد. دلیلی ندارد که کره زمین تنها جایی در این دنیا باشد که این شرایط برای آن پیش آمده باشد.

قدم بعدی ناسا درمورد سیاره مریخ چیست و بشردر چه آینده‌ای می تواند از این کشف ناسا بهره ببرد؟

الان روی پروژه‌ای کار می‌کنیم که سفینه دیگری را به مریخ بفرستیم و تقریباً تا یک ‌سال دیگر آن را به سطح مریخ پرتاب می‌کنیم و یک‌ سال هم در راه خواهد بود و بنابراین حدود دو سال دیگر در سطح مریخ خواهیم نشست.

این دفعه دوربینی با خودمان حمل نمی‌کنیم که نگاه کنیم آیا در سطح مریخ موجوداتی می‌خزند یا راه می‌روند یا غیره‌، بلکه به دنبال این هستیم که آثار شیمیایی پیدا کنیم که ممکن است به ما بگوید بازمانده‌ی یک فعالیت بیولوژی یا زیست است. در سال ۲۰۱۰ انجام خواهد شد.

در مورد آن‌که آیا ممکن است ما روزی به مریخ برویم. در آینده‌ای نزدیک رخ نخواهد داد، حدس نمی‌زنم قبل از ۲۰۵۰ یعنی حدود ۴۰ سال دیگر بتوانیم به مریخ برویم‌. پولش وجود ندارد و تکنولوژی‌اش را هم فعلاً نداریم.

این‌که چه منفعتی دارد، این را باید در تاریخ طولانی‌تر در نظر بگیرید که وضع کره زمین در ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ سال دیگر چه خواهد بود و ما با کره زمین چکار کردیم و وضع آن را چگونه پیش آوردیم. آیا قابل زیست است یا نه.

آیا امکان دارد سیاره‌هایی که ممکن است به زمین برخورد کند، به کلاً نسل انسان را از کره زمین بردارد‌؟ بنابراین در یک دید طولانی‌تر، اگر بتوانیم در نزدیکی خودمان محل دیگری برای زندگی پیدا کنیم منافع آن چیز واضحی است.

چند سوال درمورد خود شما می‌پرسم. اهل شیراز هستید و قبل از انقلاب هم در سن ۱۸ سالگی به آمریکا آمدید و بیشتر زندگی‌تان را هم در آمریکا گذراندید. مثل این‌که در انجمن‌های ایرانی آمریکایی هم همکاری دارید. در این مدت به ایران هم رفتید؟

حدود ۴۴ سال پیش به آمریکا آمدم و در عرض این ۴۴ سال دو بار به ایران رفتم. یک سفرم بین دوره‌ی فوق لیسانس و دکترا بود که در تابستان سال ۷۲ به ایران رفتم و در سال‌های آخر دکترایم، از تلویزیون ایران یک بورس تحصیلی گرفتم و تعهد کردم زمانی که دکترایم تمام شد به ایران بروم و سه سال در قبال آن بورس تحصیلی کار کنم.

سال ۷۶ تا ۷۹ آن سه سالی بود که در ایران بودم و در مرکزی به اسم مرکز سنجش از دور کار کردیم که به توجه به کره زمین و منابع آبی و کشاورزی و غیره از راه ماهواره برمی‌گشت.

بعد به انقلاب برخورد کرد و آقایی که رییس موسسه ما شد، آقایی از انقلابیون به اسم آقای قطب‌زاده بود. ایشان علناً به ما گفتند که لازم‌تان نداریم و لازم نیست که در ایران باشید.

ایشان به خیلی از کسانی که در دانشگاه‌ها درس می‌دادند و غیره، گفتند احتیاجی به شما نداریم و بروید. در هر صورت من آن سال به آمریکا برگشتم و همان سال هم وارد ناسا شدم.

اما درباره‌ی انجمن‌های ایرانی‌تبار که در آمریکا زندگی می‌کنند. به نظر من باید سوای از کارهای علمی که انجام می‌دهیم کارهایی هم برای جامعه خودمان بکنیم. شاید نزدیک به یک میلیون ایرانی آمریکایی در آمریکا زندگی می‌کنند.

به‌خاطر جو سیاسی، یک مقدار وجهه ایرانی‌ها در دنیا آن طوری که باید و شاید برای کشوری که بیش از سه هزار سال تاریخ دارد، نیست و فکر می‌کنم هر کدام از ما باید سعی کنیم نسبت به توانایی‌هایی که داریم، ایران و ایرانی را بیشتر بشناسانیم. به‌خصوص در آمریکا که نگاه می‌کنم شاید بعضی از بهترین‌ها ایرانی‌تبار باشند. حدود یک سالی هست که در این سازمان که اسم آن «پایا» هست شرکت می‌کنم و همکاری دارم.


از بعد از انقلاب شما ایران نبودید؟ دل‌تان نمی‌خواست که بروید یا فکر می‌کردید که شرایط‌اش وجود نداشته است؟

متاسفانه با کاری که من در ناسا دارم و با جوی که فعلاً بین دو دولت هست، کار را برای من مقداری مشکل می‌کند.

مسلم است که علاقه دارم به ایران بروم. دوست داشتم می‌رفتم و با بسیاری از جوان‌های ایرانی که تماس می‌گیرند و یا ایمیل می‌فرستند، صحبت می‌کردم و اگر موقعیت‌اش بود سخنرانی‌هایی در ایران می‌دادیم.

با وجودی‌که شخصاً سعی کردم در موارد سیاسی خودم را داخل نکنم، ولی در هر صورت نمیتوانم در نظر نگیرم که الان روابط بین دو دولت متاسفانه خیلی خوب نیست، بنابراین یک سری اشکالاتی برای رفتن من به ایران وجود دارد و به همین دلیل هم تاکنون نرفتم.

با همکاری با یکی از سازمان‌های ایرانی هم دانش‌آموز اسپانسر می‌کنید. این‌طور است؟

یک گروهی اینجا هستند که سعی می‌کنند مقداری از آن چیزی را که خدا به آن‌ها داده است، به جامعه برگردانند. در ایران دانش‌آموزانی هستند که معدل ۲۰ دارند ولی تورم و خرج در ایران بالاست. و می‌توانید سعی کنید با یک پولی که واقعاً زیاد هم نیست یک دانش‌آموز خوب را در مدرسه نگه دارید.

بنابراین من هم از طرف سازمانی که اینجا هست سعی کردم به سهم خودم حداقل سه دانش آموز را در مدرسه نگه دارم و اسپانسر کردم و انشالله یکی از آن‌ها سال دیگر وارد دانشگاه خواهد شد. اگر این‌ها افراد موفقی بشوند، شاید اثر آن از هر کار علمی که برای ناسا می‌کنم مهم‌تر باشد.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
Interview, Dr Firouz Naderi
(Scientist & the Associate Director of NASA’s JPL)

نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

namat bolando omrat deras bad

-- simohssen@alice.it ، Sep 4, 2008

خدا واقعا قطب زاده را رحمت کند که در کمال بی عقلی خود به خدمت نادری در تهران پایان داد و باعث شد که او به آمریکا برگردد و باعث و بانی این همه کار مفید شود. اما از شوخی گذشته خیلی جای تاسف دارد که اینچنین شخصیتهائی را از ایران راندندو کشور ما را به دست یک عده آدمهائی دادند که باسوادشان احمدی نژاد است که مدعی است چند سال در اتریش تحصیل کرده و دکترا گرفته اما حتی سلام و علیک به زبان آلمانی را هم نمی داند.

-- نیک اندیش ، Sep 4, 2008

آفرین بر این فرزندان ایران که همیشه نام پرافتخار کشور باستانی خود را زنده نگاه میدارند، هرچند که این روزها ایران را با تروریسم و بن لادن یکی میدانند. ایکاش میشد که این دانشمندان به ایران خدمت کنند اما فرقی نمیکند آنها در خدمت بشریت هستند و همین که یک ایرانی چنین افتخارانی کسب کرده برای تمام ایرانیها جای بالیدن دارد.

-- فرزاد معاونی ، Sep 4, 2008

با سپاس فراوان از این گفتگوی بسیار جالب و خواندنی. تنها متوجه نشدم که عنوان این گفتگو به چه معنایی است و یا با توجه به کدام قسمت گفتگو انتخاب شده؟ جمله نسبتا بی معنی به نظر می رسد

آفتاب در چهارسوی کهکشان‌ها می‌تابد

-- شبیر ، Sep 4, 2008

خوب شد كه بيرونش كردند وكرنه الان در حاوران هم بيدايش نمي كرديم .
قدر زر زركر شناسد قدر كوهر كوهري
خلائق هر جه لائق . لياقت مردم بي غيرت ايران همين احمدي نزاد است .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 5, 2008

خوب شد كه بيرونش كردند وكرنه الان در حاوران هم بيدايش نمي كرديم .
قدر زر زركر شناسد قدر كوهر كوهري
خلائق هر جه لائق . لياقت مردم ...... ايران همين احمدي نزاد است .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 5, 2008

سال 1376 که پس از دوازده سال (از ابتدایی تا دیپلم) از دبیرستان اندیشه فارغ التحصیل شدم هنگامیکه جهت دریافت مدارک دیپلم و سیکل به بایگانی مدرسه مراجعه کردم بطور اتفاقی به پرونده آقای فیروز نادری و عکس جوانیشان که سالها قبل از این مدرسه فارغ التحصیل شده بودند برخورد کردم. من تمام کودکی و نوجوانیم را در آنجا گذراندم. ای کاش پرفسور نادری از خاطراتش در اندیشه برایمان می گفت.

-- امیر ، Sep 5, 2008

عدو شود سبب خير . در مملكتى كه بنيانگزار انقلابش مطمئن است كه اقتصاد مال خر است ، وتحت همين فتوا، به گنجينه هاى كشور ، همچون دكتر نادرى گفته ميشود همه تون ول معطل هستين . در صورت اقامت پروفسور نادرى در ايران ، و با نبوغى كه در او به وديعه نهاده شده ، با اطمينان كامل ميتوانم بگويم كه ايشان صاحب يك پيتزاريا ى موفق در خيابان ولى عصر مى بودند . هر وقت هم كه مردم هوس پيتزا مى كردند بلافاصله صحبت از پيتزاى دكتر نادرى مى شد . مثل بستنى اكبر مشتى .
خود ايشان هم هر روز بعد از ظهر پشت صندوق مى نشستند كه در كنارش يك ظرف گل، چند دستگاه تلفن ويك قاب خاتم با آيه و ان يكاد قرار داشت . بالا سرش روى ديوارهم دو تا قاب عكس يكى امام خمينى و ديگرى مقام معظم و رهبر انقلاب و نايب امام زمان آويزان بود. در آن شرايط به جاى آنكه دكتر نادرى هوس ارتباط با ماه و مريخ كند مى بايستى بدنبال ارتباط و اتصال با ته چاه مى بود. امت حزب اله

-- بدون نام ، Sep 5, 2008

بّاعث افتخاره. همونطور که آقا یکبار فرمودند خروج مغزها چیز بدی نیست. خیلی هم خوب است.!
- خب . هم خیال آقایون راحت میشه از شر هرچی مغزه و هم البته خیال اون مغزها راحت میشه که بتونن به بشریت خدمت کنند.

خدا حفظشون کنه!

-- آرش ، Sep 5, 2008

"سال ۷۶ تا ۷۹ آن سه سالی بود که در ایران بودم و در مرکزی به اسم مرکز سنجش از دور کار کردیم که به توجه به کره زمین و منابع آبی و کشاورزی و غیره از راه ماهواره برمی‌گشت.

بعد به انقلاب برخورد کرد و آقایی که رییس موسسه ما شد، آقایی از انقلابیون به اسم آقای قطب‌زاده بود. ایشان علناً به ما گفتند که لازم‌تان نداریم و لازم نیست که در ایران باشید."

یک تناقض اینجا نمیبینید شما؟

-- هادی ، Sep 6, 2008

من 30 ساله و فوق لیسانس معماری هستم از بچگی ارزو داشتم ستاره شناس بشم متسفانه این امکان در ایران وجود نداشت
همیشه افسوس می خورم. اما از دیدن و شنیدن اکتشافات علمی دانشمندانی چون اقای نادری افتخار میکنم. نه به خاطر خودم یا ایران بلکه به خاطر بشریت.

-- elnaz.h ، Sep 6, 2008

به اقای نادری و امثال ایشان افتخار میکنم. نه فقط به خاطر هموطن بودنمان بلکه به دلیل خدماتشون به بشریت.

-- elnaz.h ، Sep 6, 2008

تئوری جدید خانم محبی: چهار آفتاب داریم. کهکشان مستطیلی است و به همین خاطر چهار سو دارد. و در هر سوی آن یک آفتاب گذاشته شده است.
ساتگین
***********************
پاسخ

فرنگیس- زمانه - دوست عزیز این البته تئوری شماست و نه تئوری همکاران عزیز من که زحمات سایت را بر عهده دارند که روش مشابهی با دیگر رسانه های جمعی در انتخاب تیتر دارند. بهرحال توصیه میکنم که تنها تیتر مطلب را در نظر نگیرید و خود مطلب را هم بخوانید. اگر به نکات دکتر نادری توجه کنید ایشان اشاره ای داشتند به یک فرضیه که در ضرب صد میلیارد ستاره مانند خورشید و کهکشان دلیلی ندارد که خورشید ما در دنیا تنها ستاره ای باشد که دور آن کره هایی می چرخند که یکی ازآن کره ها موقعیتی داره که تونسته حیاط بوجود بیاره و دلیلی نداره که کره زمین تنها جایی باشه که این شرایط برای ان پیش امده . بنابر این فرضیه احتمالی دوست عزیز آفتاب از 4 سو که هیچ از 10 سو هم میتونه بتابه درهر شککلی !!
فرنگیس - زمانه

-- ساتگین ، Sep 6, 2008

A great interview, a most interesting person and well researched questions. Thank you Farangis . Massi

-- MT ، Sep 6, 2008

na tanaghozi wojud nadarad hadi khan sal ha be miladi bayan shode ast... kami bishtar deghat konid. !!!!!!!

-- بدون نام ، Sep 6, 2008

Man motavajeh tanaghozi ke Hadi gofteh nashodam!!!!.

-- mehran ، Sep 6, 2008

اقا هادی ما که تناقضی ندیدیم فکر کنم شما سال میلادی را با سال شمسی اشتباه گرفته اید

-- بی نام ، Sep 6, 2008

یادم میاد قدیم ها توی درس تاریخ بهمون یه علائم اختصاری یاد میدادن که مربوط به نوع تاریخ بود...
به هر حال من از موضع خودم پایین نمیام :پی

-- هادی ، Sep 6, 2008

خانم محبی عزیز. جهت اطلاع شما باید عرض کنم که بنده دکتری فیزیک در زمینه‏ی اخترفیزیک هسته‏ای (Nuclear Astrophysics) دارم. بار نظر بنده روی "چهارسو" بود که با نظریه‏ها سازگار نیست. نظرهایی مانند نظر بنده از آنجا شکل می‏گیرند که خواننده‏ای چون بنده خیال می‏کند که گزارش‏گر هیچ ایده‏ای از مساله‏ای که راجع به آن گزارش تهیه کرده ندارد. چنین چیزی برای من خواننده هم برای این مطلب خاص از همان جا آغاز شد که نوشته بودید "دکتر فیروز نادری، یکی از موفق‌ترین دانشمندان جهان در زمینه فضانوردی است." در حالی که خود، در متن پاسخ‏های ایشان می‏توانید دریابید که ایشان مدیر پروژه‏ای بودند که چند صد نفر روی آن کار می‏کردند. پس در این زمینه‏ خاص ایشان کار مدیریت قابل تحسینی انجام داده اند نه اینکه کار علمی خاص منحصر به خود ایشان در این زمینه‏ی خاص. اشتباه نشود که هدف پایین آوردن مرتبه‏ی علمی آقای نادری نیست. هدف بحث بر سر کامنت بنده است.
در ضمن اگر سابت‏های دیگر هم این روش اشتباه را در پی می‏گیرند دلیلی ندارد پس از پی بردن به اشتباه ما نیز همچنان به آن اشتباه مبادرت ورزیم. به علاوه بنده هیچ جایی ابراز نکردم که آن نظریه‏ی بنده است که شما در پاسخ‏تان برچسب‏اش را به بنده هدیه کردید چون اگر آنچنان باشد حتما این مدرک را از من پس خواهند گرفت. در نهایت اینکه: عصر جدید ارتباطات حوصله‏ و برخورد جدیدی را با مخاطب می‏طلبد که امید به بهبودی آن می‏رود. ممنون از پاسخ شما.
satgean
***************************
پاسخ

فرنگیس – زمانه - دوست عزیز سازمان ناسا که اداره ثبت احوال نیست که یکی را صرفا بخاطر مدیریت خوبش بیارند و مدیر پروژه حساسی مثل کشف مریخ کنند. مدیران ناسا خود متخصصانی در این زمینه هستند. تعجب میکنم از شما که میگویید دکترای فیزیک دارید و چنین صحبتی میکنید. درپاسخ به نظریه قبلی اتان من با استفاده از گفتار خود دکتر نادری توضیح دادم که انتخاب این تیتراز کجا سرچشمه میگیره. در واقع تیتر یک چیز سلیقه ای است که از گفتار مصاحبه شدگان در انتخابش استفاده میشه (ونه مندراری). این بار نظر لطفتون را متوجه من کردید و از بی اطلاعی من در مورد استفاده از لقب "دانشمند" برای دکتر نادری نظر دادید. یاز برای اطلاع اتان لقب دانشمند هم ساخته من نیست و با رجوع به تحصیلات ایشان، رسانه های جمعی جهان و آمریکایی و سایت خود ناسا متوجه خواهید شد که شما در اشتباه هستید و ایشان درواقع دانشمند قابلی هستند و نه تنها یک مدیر برجسته و باعث افتخار ایرانیان. در این راه دکتر نادری بغیر از مدالهای دیگرشان، مدال تکنولوژی فضایی و همچنین بالاترین نشان ناسا را هم دریافت کرده اند. فرنگیس- زمانه
موفق و پیروز باشید

-- satgean ، Sep 6, 2008

صحبتهای این آقای ساتگین بوی حسادت میده!! یک حرف خوب برای گفتن نداشت برای یک چنین مصاحبه با چنین شخص بی نظیری!
تاسف آور است.

-- سالومه ، Sep 10, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)