تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارشی از بازی‌های پارالمپیک پکن

مربی بسکتبال معلولین: سعی می‌کنیم بین چهار تیم اول دنیا باشیم

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

اولین مدال طلای ایران در بازی‌های پارالمپیک پکن را حمزه‌ محمدی، ملی‌پوش وزنه‌برداری ایران در دسته‌ی منهای ۶۰ کیلوگرم بدست آورد.

پس از محمدی، وزنه‌برداران روسیه و مصر به مقام دوم و سوم رسیدند. محمدی با بالا بردن وزنه دویست و دو و نیم کیلوگرم، رکورد پارالمپیک در این وزن را هم از آن خود کرد. هم‌اینک رکورد جهان در این دسته با دویست و سه کیلوگرم نیز در اختیار محمدی است.

Download it Here!

مرتضی چلتوکار، وزنه‌برداری که در گذشته یکی از رشته‌های مدال‌آور پارالمپیک برای ایران بود، امسال با حذف مرتضی دشتی در وزن ۴۸ کیلوگرم، مقام هفتم را در ۵۶ کیلوگرم به‌دست آورد.

ورزشکاران پارالمپیک ایران تاکنون صاحب دو مدال نقره و یک مدال برنز هم شده‌اند. اولین نقره که در عین حال اولین مدال کاروان ایران در این بازی‌ها بود، نصیب سعید رحمتی، جودوکار نیمه نابینای ایران در وزن منهای ۶۰ کیلوگرم شد که در این راه حریفانی از اروگوئه، کوبا و چین را از سر راه برداشت اما در فینال با شکست در برابر حریف الجزایری خود به مقام دوم رسید.

مدال نقره دیگر ایران را علی محمدیاری در پرتاب دیسک به دست آورد و در پرتاب نیزه هم جواد حردانی مدال برنز گرفت. در دو و میدانی، مدال‌آورترین رشته پارالمپیک، مهرداد کرم‌زاده و مهدی اصغری در پرتاب وزنه به ترتیب، به مقام‌های پنجم و هفتم رسیدند.

در این رشته‌ی ورزشی، فاطمه منتظری تنها ورزشکار زن در پرتاب وزنه به مرحله نهایی صعود کرد اما قادر به کسب مقامی نشد. علی الهی تنها دونده نابینا در دور نهایی، کنار رفت.

بی‌نظمی کاروان ورزشی و بی‌خبری از تغییر ساعت مسابقات در این هفته، باعث حذف سیامک صالح‌زاده و جلال خاکزادی در پرتاب دیسک شد که دیر به محل مسابقه رسیدند و از لیست بازیکنان حذف شدند.

▪ ▪ ▪

در همین حال تیم بسکتبال با ویلچر ایران موفق شد به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کند. تیم ایران در دور مقدماتی در برابر آفریقای جنوبی، سوئد و ژاپن، حضور پر قدرتی داشت و به پیروزی رسید اما در مقابل آلمان متوقف شد. امروز هم تیم بسکتبال ایران که صعودش به یک چهارم نهایی مسلم شده، در برابر کانادا، سخت‌ترین حریف خود در این گروه با نتیجه 93 بر 62 شکست خورد.

در گفتگویی با حبیب خمجانی، سرپرست تیم بسکتبال با ویلچر ایران از او درباره‌ی مسابقه امروز ایران که بیشتر جنبه تشریفاتی هم داشت، سوال کردم.

Download it Here!

نه تشریفاتی نبود. این بازی برای ما اهمیت زیادی داشت و بهرحال تیم کانادا یک تیم بسیار قوی است و تاکنون که در چهار تورنمنت پارالمپیک شرکت کرده توانسته مقام‌های اول تا سوم را به‌دست آورد و در مسابقات جهانی هم که شرکت می‌کند، یکی از تیم‌هایی است که همیشه روی سکو می‌رود و بسیار خوب و قوی هم هست.


البته منظور من از تشریفاتی این بود که به هر حال در صعود شما به مرحله‌ی بعدی تاثیرگذار نبود.

ما در مقدماتی مقام سوم را کسب کرده بودیم که برای مرحله‌ی دوم باید با دوم آن گروه بازی کنیم و بازی استرالیا و آمریکا آخرین بازی دور مقدماتی است که برگزار می‌شود، ببینیم چه تیمی مقام دوم را کسب می‌کند تا ما برای روز شنبه با آن تیم مسابقه خواهیم داد.

شما در همین مرحله، تیم‌های آفریقای جنوبی، سوئد و ژاپن را شکست داده‌اید ولی در مقابل آلمان متوقف شدید، دیروز یکی از بازیکن‌های آلمانی، دوپینگی اعلام شده است. این تاثیری در نتیجه بازی نخواهد داشت؟

هنوز من اطلاعی ندارم و حتما با مسئولین کاروان ایران صحبت خواهم کرد تا ببینم که چنین مساله‌ای صحت دارد یا خیر. در مورد آلمان باید خدمت‌تان عرض کنم که دیروز آلمان سعی زیادی کرده بود. تیم ما را ارنج کرده و بازیکن‌های ما را شناخته بود. بازیکن شماره ۱۱ و شماره ۸ این تیم، هر شوتی را که می‌خواستند، زدند و گل می‌شد و متاسفانه پرتاب‌های ما گل نشد و آن بازی را واگذار کردیم.

شما در مرحله‌ی بعد دیدارهای مشکل‌تری خواهید داشت. از تیم بسکتبال با ویلچر ایران انتظار مدال دارید؟

ما سعی خواهیم کرد که در مرحله‌ی بعد هم مانند مرحله‌ی اول بازی های خوبی را از خودمان نشان دهیم و سعی کنیم که بین چهار تیم اول دنیا باشیم.

چه تفاوتی در برگزاری این بازی‌ها با دوره‌های قبل می‌بینید؟

در مورد تیم خودمان من باید خدمت‌تان عرض کنم این دوره از مسابقات، تیم ما با بازیکنان خودمان تفاوت زیادی ندارند. یعنی بازیکن‌هایی که روی نیمکت ذخیره می‌نشینند با بازیکن‌های اصلی، تفاوت زیادی با هم ندارند و تقریبا همه در حد همدیگر هستند و این یک پیشرفتی بوده که در این چهار ساله ما داشتیم.


در این دوره، رسانه‌های خبری توجه بیشتری به مسابقات پارالمپیک دارند. دلیل آن را در چه می‌بینید؟ آیا نوع برگزاری این بازی‌ها می‌تواند تاثیری در این مساله داشته باشد؟


ببینید چینی‌ها مسابقات المپیک را خوب برگزار کردند و مسابقات پارالمپیک را هم مثل المپیک دارند خیلی خوب برگزار می‌کنند. این طبیعی است زمانی که مسابقات با یک نظم خاصی برگزار می‌شود، به هر حال در جهان مورد توجه قرار می‌گیرد. برای آن‌ها فرقی نمی‌کند که المپیک باشد یا پارالمپیک. آن‌ها دو رویداد بسیار بزرگ را با نظم بسیار خوبی دارند برگزار می‌کنند. یعنی در تمام جهات برنامه‌هایشان مرتب و منظم انجام می‌شود.

در این دوره به نظر می‌رسد که کشورهای شرکت کننده با قدرت بیشتری حضور پیدا کردند و ورزش‌های معلولین هم تا حدودی حرفه‌ای تر شده، به نظر شما این‌طور نیست؟

به هر حال هر چقدر که بگذرد علم ورزش در کشورها رشد پیدا می‌کند و الان همه‌ی تیم‌ها با یک علم ورزش و توسعه‌ی ورزشی پیشرفت می‌کنند. اگر ورزش با علمش توام نباشد، قطعا آن کشور عقب خواهد بود. ما در این‌جا می‌بینیم که تمام تیم‌ها با یک عملکرد خوبی در این مسابقات شرکت کردند، تیم‌ها کار و فعالیت کردند و فکر می‌کنم بهترین‌های جهان در رشته‌ی ما همه کار کرده به این‌جا آمده‌اند و کسی کار نکرده در این رویداد بزرگ حضور پیدا نمی‌کند. به هر حال سطح بازی‌ها بسیار بالا هست و من در رشته‌های دیگر هم شنیده‌ام که مسابقات خوب برگزار می‌شود. در انفرادی‌ها رکوردهای زیادی را جابه‌جا می‌کنند. مشخص است که چینی‌ها هم با قدرت بالایی شرکت می‌کنند.

فاصله ارتفاع تور بسکتبال چقدر با بسکتبال معلولین تفاوت دارد و کلا در چه قوانینی متفاوت است؟

قوانین بسکتبال معمولی در همه‌ی جهان با بسکتبال روی ویلچر یکی است. هم ارتفاع حلقه و خود زمین یکی است فقط تفاوتی که وجود دارد، قوانینی‌ است که در رابطه با ویلچرها وجود دارد که به‌هر حال معمولی نیست.

▪ ▪ ▪

از دیگر نتایج کاروان ورزشی ایران در پنج روز گذشته، تیم فوتبال معلولان ایران در گروه خود، ایرلند و بریتانیا را شکست داد و فردا قرار است با حریف بعدی خود، اوکراین، به رقابت بپردازد. اما صعود هر دو تیم ایران و اوکراین به نیمه‌نهایی مسلم شده است.

در گلبال نابینایان هم ایران تاکنون از سد برزیل گذشته اما در برابر سوئد، متوقف شد. در والیبال نشسته که انتظار کسب طلا از آن می‌رود، تیم ایران با شکست مصر، به مرحله‌ی نیمه‌نهایی صعود کرد.

در میان زنان پارالمپیک ایران، فروغ بختیاری و نرگس خزایی، ملی‌پوشان پینگ‌پنگی و نیره عاکف در تیراندازی، از صعود مرحله‌ی مقدماتی بازماندند.

بدین ترتیب کاروان ورزشی ایران که با ۷۲ ورزشکار در ۹ رشته ورزشی در بازی‌های پارالمپیک پکن شرکت کرده، روز پنجم از سیزدهمین دوره بازی‌ها را با کسب یک طلا و چهار مدال در مجموع، پایان داد.

ورزشکاران پارالمپیک چین همچنان با ۳۰ طلا و ۹۲ مدال در صدر جدول مدال‌ها هستند. بریتانیا و ایالات متحده آمریکا با ۲۵ و ۱۷ مدال طلا به ترتیب در مقام‌های دوم و سوم ایستاده‌اند.


Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
paralympic

نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)