تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارش چهاردهمین روز المپیک پکن

هادی ساعی: با دست شکسته طلا بردم

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

Download it Here!

هادی ساعی تنها مدال طلای المپیک را در میان تشویق ایرانیان حاضر در ورزشگاه، برای ایران به ارمغان آورد.
این اولین طلای المپیک ساعی، تکواندو کار ایران در وزن ۸۰ کیلوگرم است.

ساعی قهرمان المپیک ۲۰۰۴ آتن و دارنده ی برنز المپیک ۲۰۰۰ سیدنی، هر دو در وزن ۶۷ کیلوگرم، هم هست.
هادی ساعی در این راه حریفانی از کشور میزبان چین، آذربایجان و نپال را پشت سر گذاشت.


هادی ساعی پرافتخارترین ورزشکار ایرانی در بازی‌های المپیک شد، AFP

وی در فینال در برابر مارئوسارمنتو از ایتالیا، که استیون لوپرز از آمریکا را شکست داده بود، قرار گرفت و در یک نبرد زیرکانه و در حالی که در میانه ی راه ۴ بر ۱ عقب بود، هشیارانه با امتیاز ۶ بر ۴ در سه راند، بازی را به نفع خود تمام کرد و نام خود را به عنوان پرافتخارترین ورزشکار ایران در المپیک ثبت کرد.

هیچ ورزشکار ایرانی تا کنون صاحب سه مدال المپیک، که دوتایش طلایی رنگ باشد، نشده بود.

در ادامه‌ی مسابقات «ووشو» موفقیت‌های ورزشکاران ما هم در این رشته‌ی نمایشی و بی‌مدال ادامه پیدا کرد؛ و احسان پیغمبری، تالوکار ایران، مدال برنز نمایشی را دریافت کرد.

اما المپیک گرچه برای بستکتبال ایران مدال آور نبود، بازیکنان لایق بسکتبال ایران را در برابر نگاه مسئولان باشگاه‌های جهان قرار داد.

هم اکنون هنوز این دوره از بازی‌ها تمام نشده و با وجود خروج تیم ملی بسکتبال ایران از دور بازی‌ها، صمد نیکخواه بهرامی با یک قرارداد یک ساله به تیم «شولت» فرانسه که در رده‌ی ششم باشگاه‌های بسکتبال فرانسه قرار دارد، پیوست.


صمد نیکخواه بهرامی به تیم بسکتبال «شولت» فرانسه پیوست، ایسنا

حامد حدادی، بلندقدترین بازیکن بسکتبال ایران هم که قرار بود به باشگاه «ممفیس» امریکا بپیوندد، به دلیل قوانین تحریم امریکا علیه ایران، فعلا موفق به امضای این قرارداد نشده است. هرچند که خود حامد ایرادی در امضای قراردادش نمی‌بیند.

بدین ترتیب کار کاروان ورزشی ایران در پکن تمام شد. ورزشکاران ایران فردا، شنبه، به ایران باز می‌گردند و تنها عده‌ی کمی در مراسم اختتامیه که روز یکشنبه برگزار می‌شود، حضور خواهند داشت.

کاروان ورزشی ایران متشکل از حدود ۱۵۰ نفر، شامل ۵۵ ورزشکار به پکن آمد و تنها با ۲مدال به ایران باز می‌گردد.

مرداد محمدی در کشتی آزاد مدال برنز گرفت و هادی ساعی در تکواندو طلا.

▪ ▪ ▪

گفتگویی دارم با قهرمان تکواندوی ۳۲ ساله‌ی این دوره از بازی‌های المپیک و ایران، که آن را می‌خوانید:

من توانستم از پس آن وظیفه‌ای که بر عهده‌ام بود، به خوبی بربیایم و در اثر زحمات خودم و مربیان تیم ملی، فدراسیون تکواندو و همه‌ی کسانی که برای من زحمت کشیدند بود، توانستم نتیجه‌ی خوبی بگیرم و مدالم را تقدیم می‌کنم به همه‌ی مردم ایران؛ و همچنین همه آن کسانی که پابه‌پا به من کمک کردند. پایان خوبی برای کاروان ورزشی ایران و مردم ایران بود.


Reuters

آقای ساعی این دومین طلای المپیک شما و تنها طلای کاروان ورزشی ایران بود و با کسب این مدال، شما همچنین پرافتخارترین ورزشکار ایران در المپیک هم معرفی شدید.

خیلی خوشحالم؛ خوشحالم که توانستم آن انتظاراتی را که از من می‌رفت، برآورده کنم. بعد از این همه مدالی که گرفتم، فکر نمی‌کنم که برای دل خودم می‌آمدم. برای دل مردم آمدم، آمدم که بتوانم کاری بکنم که مردمان شاد شوند. چون من همه جور مدالی داشتم. حتی مدال طلای المپیک را هم داشتم و شاید اگر ورزشکار دیگری بود، نیازی نمی‌دید که در المپیک بعدی شرکت کند.

ولی من، به خاطر خودم نه، به خاطر دل مردم آمدم. احساس کردم که می‌توانم دوباره احساس خوبی به مردم عزیر کشورمان بدهم.

با این موفقیت‌تان، آیا به دنبال سومین طلای المپیک هم هستید؟

هنوز فکر نکردم. انشاالله برگردیم ایران، مقداری استراحت کنیم، بعد تصمیم بگیریم.

آقای ساعی، حتما امروز فشار روی شما هم زیاد بود، برای کسب تنها مدال طلای کاروان ورزشی ایران، نه؟

بله. خب. کاروان ورزشی کشورمان متاسفانه نتوانست خوب نتیجه بگیرد. ولی پایان خوبی داشت المپیک برایمان.

امروز هم با تمام فشاری که روی من بود، سعی کردم خودم را کنترل کنم و بهترین کارم را انجام بدهم و بتوانم بهترین نتیجه را بگیریم. بحمدالله توانستم موفق شوم و خدا را شکر می‌کنم.

حضور تماشاچیان ایرانی در سالن هم کمکی به شما کرد؟

بله. هم‌وطنان خوبمان هم در سالن حضور داشتند و با تشویق‌هایشان به من انگیزه دادند و من هم تمام سعی خودم را برای آنها کردم.


تماشاگران ایرانی در حال تشویق هادی ساعی در هنگام دریافت مدال طلا، Reuters

آقای ساعی، قبل از این بازی‌ها شما مثل این که از ناحیه‌ی کف دست مصدوم شده بودید. فکر می‌کردید که این مصدومیت سد راه قهرمانی شما بشود؟

من دو ماه پیش روی دستم که شکسته بود یک عمل جراحی انجام دادم. دو تا پیچ روی دستم گذاشتند. متاسفانه امروز هم در اولین بازی دوباره دستم شکست. با همان دست شکسته چهارتا مسابقه دادم. الان هم دارم می‌روم دستم را دوباره گچ بگیرم.

هربار من یک یادگاری از المپیک دارم؛ بار قبل هم دو تا از دندان‌هایم شکستند. ولی باز خوشحالم که توانستم نتیجه‌ی خوبی بگیرم.


ساعی ۶-۴ بر حریف ایتالیایی خود در فینال غلبه کرد، AFP

شما دو سال هم هست که عضو شورای شهر تهران هستید؛ چطور فرصت کردید قبل ازشروع بازی‌های المپیک به تمرینات‌تان برسید؟

با برنامه‌ریزی خوبی که انجام دادم، توانستم به همه‌ی کارهایم برسم. از همکارانم هم در شورای شهر تشکر می‌کنم. به خاطر این که در این مدتی که من نتوانستم در شورا حضور پیدا کنم، همکاران خوبم در آنجا یک مقدار مسئولیت من را به دوش کشیدند.

شما موفقیت فدراسیون تکواندوی ایران را نسبت به فدراسیون‌های دیگر، که نتوانستند موفقیت چندانی دراین بازی ها کسب کنند، مدیون چه می‌بینید؟ چون به هر حال خانم خوش‌جمال فکری هم هرچند که مدال نگرفتند، ولی گفته شده که خیلی خوب ظاهر شدند.

المپیک میدان بزرگی است و کار زیاد و برنامه‌ریزی منظمی را می‌طلبد تا یک فدراسیون، یک ورزشکار و یک گروه بتواند نتیجه‌ی خوبی بگیرد.

من خیلی تشکر می کنم از مسئولین فدراسیون، به خاطر برنامه‌ریزی‌ها، اردوها و زحمات زیادی که کشیدند. همچنین از مربیان تیم ملی. چون ما حدود ده ماه ، تمام زندگی، همه‌ی انرژی و فکرمان را برای المپیک گذاشتیم و شبانه‌روزی در اردو بودیم. هم من به عنوان بازیکن و هم مربیان ما، که آنها هم کنار ما شبانه روز در اردو بودند.

خب باید نتیجه می‌گرفتیم. چون هم خیلی خوب تمرین کردیم، هم خیلی خوب برنامه‌ریزی کردیم و هم خیلی زحمت کشیدیم. خوشبختانه نتیجه‌اش را هم گرفتیم.

▪ ▪ ▪

در همین حال، مسئولان ورزشی ایران امیدشان را به مسابقات «پارالمپیک» (المپیک معلولین) بسته‌اند، که روز ششم سپتامبر افتتاح می‌شود و دوهفته هم ادامه دارد.

پارالمپیکی‌های ایران معمولا در کسب مدال غنی هستند. گفته می‌شود در مراسم افتتاح این بازی‌ها محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، به همراه معاونش محمد علی‌آبادی، رئیس سازمان تربیت بدنی ایران، حضور خواهند داشت.

خبر دیگر مربوط به ورزشکاران ایران، عمل جراحی محمد علیرضایی، تنها شناگر ایرانی المپیک است، که به علت بیماری قبل از مسابقه، شنا نکرد.

براساس آخرین خبرها، به علت عمل فتق بر روی علیرضایی، او چندین ماه را به استراحت می‌گذراند و از تمرینات دور خواهد بود.

قبلا چند رسانه‌ی داخلی و خارجی، هم‌گروهی علیرضایی با شناگر اسرائیلی را، علت شنا نکردن وی دانسته بودند.

امروز که چهاردهمین روز از بیست و نهمین دوره‌ی بازی‌های المپیک بود، ورزشگاه پکن شاهد دستیابی یوسین بولت، دونده‌ی جاماییکائی و قهرمان المپیک و رکورددار جهان در دو ۱۰۰ و ۲۰۰ متر، به سومین مدال طلای خود بود. بولت این مدال را به همراه تیم جامائیکا در دو ۱۰۰ متر امدادی به دست آورد.


یوسین بولت مدال طلای دو صد متر امدادی را هم گرفت، AFP

دیگر مدال‌های طلای امروز بین ورزشکاران فوتبال، والیبال ساحلی مردان، والیبال، رشته‌های گوناگون دو و میدانی، دوچرخه‌سواری، مشت‌زنی، کایاک و کانو تقسیم شد.

تیم ملی فوتبال زنان امریکا یک بر هیچ برزیل را شکست داد و مدال طلا را از آن خود کرد.


تیم فوتبال زنان آمریکا در حال شادی برای دریافت مدال طلا، AP

در والیبال ساحلی مردان هم، تیم برزیل مغلوب شد و امریکا طلا گرفت.

در والیبال هم، مردان امریکایی با شکست روسیه، به فینال راه یافتند.

مدال‌های طلای کانو، به تیم براینتس از بریتانیا، و آتیلا واجدا، از لهستان رسید و کایاک زنان به آلمان.

در دوچرخه سواری بی.ام.ایکس مردان، ماریس استروبورگ، ازلتویا و در قسمت زنان آن کارولاینا از فرانسه، هرکدام صاحب مدال طلا شدند.

▪ ▪ ▪

خبرهای دیگر المپیک:

اخراج یک دوپینگی دیگر از المپیک: کمیته بین‌المللی المپیک امروز اعلام کرد که آزمایش دوپینگ لودمیلا بلونسکا، ورزشکار ۳۰ ساله‌ی اوکرائینی، که مدال نقره‌ی ورزش‌های هفتگانه را به دست آورده بود، مثبت بوده است. بدین ترتیب، مدال او همانند چهار ورزشکار دوپینگی دیگر این دوره از بازی‌ها، از او پس گرفته خواهد شد.

تا کنون ۴۶۰۰ آزمایش دوپینگ بر روی ورزشکاران المپیک انجام شده و دو روز مانده به پایان بازی‌ها، تنها پنج ورزشکار دوپینگی اعلام شده‌اند.

دو روز مانده به پایان المپیک، همچنان شک و تردید نسبت به سن ژیمناست‌های مدال‌آور چینی ادامه دارد.

کمیته‌ی بین‌المللی المپیک امروز اعلام کرد که هنوز مدرکی در مورد تقلب چینی‌ها وجود ندارد.

به دنبال اعتراضات مسئولین برخی کشورهای دیگر و همچنین ادعای مربی تیم ژیمناستیک امریکا، مبنی بر افتادن دندان شیری قهرمان چینی که امریکا را از طلا محروم کرد، کمیته ی بین‌المللی المپیک از فدراسیون جهانی ژیمناستیک درخواست کرده بود که تحقیقاتی را در این مورد انجام دهد.

رئیس فدراسیون جهانی گفت که پاسپورت شرکت‌کنندگان ژیمناست حاکی از سن قانونی و ورودی ۱۶ سال است و پاسپورت تنها چیزی است که آنها می‌توانند بر آن تکیه کنند؛ و راه دیگری برای اثبات سن این ژیمناست‌ها وجود ندارد.

در برخی از رسانه‌های اینترنتی چینی گزارش شده، که برخی از اعضای تیم ملی چین ۱۴ سال بیشتر ندارند.
تیم‌های ژیمناستیک چین روی هم رفته ۹ مدال طلا را از آن خود کرده‌اند.

در جدول مجموع مدال‌های دو روز باقی‌مانده به پایان المپیک؛ امریکا با ۱۰۱ مدال همچنان در صدر جدول قرار دارد. چین با ۸۸ و بریتانیا با ۴۳ مدال به ترتیب در رده دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

در جدول مجموع طلاها؛ چین با ۴۷ مدال طلا در مقام اول، امریکا با ۳۱ و بریتانیا با ۱۸ طلا در مقام‌های دوم و سوم قرار دارند.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
Interview, Hadi Saei
Taekwondo Olympic Champion

نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

حالا این نکبت حتما باید با حضورش در المپیک معلولین روحیه ورزشکار‌ها رو تضیف کنه؟ این ورزشکار‌ها اگه نخوان ریخت نحس این آقا رو ببینن باید چکار کنن؟

-- Majid ، Aug 23, 2008

چه غروری در صدا و کلام آقای ساعی موج می زند. حق هم دارد. به قول خودش زحمت کشیده و نتیجه اش را هم دیده است. من هم به سهم خودم به ایشان تبریک می گویم و آرزو می کنم که المپیک بعد این غرور را در صدای تعداد بیشتری از ورزشکاران ایران بشنویم.

-- پر.وین ، Aug 23, 2008

درود به خانم محبي که يک تنه بهترين گزارش ها را بخصوص از حضور ورزشکاران ايراني در بازيهاي المپيک پکن عرضه کرد : سريع ، دقيق، کامل ،حرفه اي. وبخصوص گفتگو هايش با ورزشکاران ومسؤلان وهمراهان تيم ايران،کاري که ساير راديوهاي خارج از کشور به خوبي او از عهده اش برنيامدند. فقط اي کاش از بزرگنمايي شکست هاوناکامي هاي قهرمانان ايراني پرهيز ميکرد و حساب آنها رااز حساب جمهوري اسلامي جدا نگاه ميداشت و آموخته بود که در المپيک اصل شرکت کردن است و نه پيروزي.

-- شاهرخ ، Aug 23, 2008

اگه میشه درباره لیگ برتر و حاشیه ها بعد هر هفته بنویس.

-- یه نفر ، Aug 23, 2008

Dorod ba hadi Saei va dorod bar hame warseshkarane Iran.khyli az keshwarha ham ke entezar miraft medal nayawardan,wali khob bayad goft ke koshty waghean sarbefani shod,hal ba in system va rejim ke hame chiz ra tahte kontrol darad va ye warseshkar bayad mowaseb bashad ke ba ye khanom barkhord nakonad ya be shekli moshkelate janebi darand ,mosalaman be in moshkelat barkhord mikonand.dar sorataike agar barnamerizi khobi shawad mosalaman warseshkarane ma chizi kamtar az digaran nadarand.sosan alman

-- بدون نام ، Aug 23, 2008

انشاالله که موفقیت بی نظیر هادی ساعی باعث نشود که مسوولین ورزش ایران پشت مدال طلای او پناه بگیرند و شکست مفتضحانه ورزش ایران در المپیک به خیر و خوشی فراموش شود.

-- آقائی ، Aug 23, 2008

شاهرخ خان عزیر: اولا شکستهای ایران در المپیک بویژه در کشتی نیاز به بزرگنمائی نداشت چون به اندازه کافی بزرگ و فاجعه بار بود. ثانیا درست است که حساب قهرمانان ورزش ایران از حساب جمهوری اسلامی جداست اما حساب ورزش ایران از حساب مسوولان رژیم جدا نیست و آنها مسوول خرابیها هستند. و بالاخره با کمال احترام در المپیک اصل پیروزی و مدال آوردن است. اینکه بگوئیم مهم شرکت کردن در این بازیها است فقط خودمان را گول زده ایم.

-- جواد عزیزی ، Aug 23, 2008

آیا ایران در امتحان نهایی المپیک رد شد و باید رئیس سازمان تربیت بدنی تعویض شود
این که پول زیادی خرج شود و نتیجه رضایت بخش نباشد دارای مقصر است
عملکرد سازمان خوب نبوده یا ورزشکاران ضعیف هستند تاوان این شکستها شاید استعفای رئیس سازمان تربیت بدنی باشد یا شاید ...

-- بدون نام ، Aug 24, 2008

ممنون خاتم محبی. و اما سپاسگزار از هادی ساعی و صد حیف که پرچم واقعی ایران در دستش نبود، پرچم هزاران ساله! و اصولا هم به همین دلیل ما دهها ساعی نداشتیم ولی یک نصیحت مادرانه به ساعی عزیز و آن اینکه از سیاستی به این ضلالت بیرون رود و تبریک خاتمی و امثال او را به پشیزی نگیرد. اینا در سرانجام کارشان ایران را بر باد خواهند داد. بنا بر این بهتر است که شما خودتان را به سیاست حکومت این گروه نچسبانید. من به شما پیشنهاد می کنم که همچنان که کسانی در سینمای ایران تبریکات و مدالهای حکومتگران این حکومت ... را نپذیرفتند شما هم برای این پیامها ارزش قائل نشوید.

-- یک زن از تهران ، Aug 24, 2008

با دروود
هادی ساعی تو مصاحبه اش که از تلویزیون پخش شد (یکبار) در جواب راجع به سوال خبرنگار در مورد حرف و حدیث های قبل از اعزام گفت : " ... فقط میتونم بگم رو سیاهی موند واسه ذغال ... "
جریانش چی بوده شما میدونین ؟؟؟
سپاسگذارم

-- حامد ، Aug 24, 2008

در مورد اظهار عقيده آقاي جواد عزيزي در جواب آقاي شاهرخ نام منهم شاهرخ است و ميگويم که ايشان درست نوشته و در المپيک اصل شرکت کردن است نه مدال بردن چون ميگويند بازيهاي المپيک و نميگويند مسابقات المپيک

-- شاهرخ ، Aug 24, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)