تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارشی از نتایج سیزدهمین روز المپیک پکن

شرمساری برای کشتی ایران

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

روزی که قرار بود روز مدال‌های ایران باشد، برعکس بر کلکسیون بی‌مدالی ایران افزوده شد. سه کشتی‌گیر ایرانی در وزن‌های ۸۴، ۹۶ و ۱۲۰ کیلوگرم که انتظار داشتند دست‌کم با پیروزی در گروه بازنده‌ها مدال برنز بگیرند؛ هر سه مغلوب حریفان و برخاک نشانده شدند و دست خالی المپیک را ترک کردند.

در آغاز رضا یزدانی در وزن ۸۴ کیلوگرم با یک پیروزی بر حریف لهستانی و دو شکست از حریفان آذربایجانی و روسیه بدون مدال کنار رفت. مدال طلای این وزن به کشتی‌گیری از گرجستان رسید که حریف تاجیکستانی خود را شکست داد.


سعید ابراهیمی هم در ۹۶ کیلوگرم به همین ترتیب با دنباله روی از دیگر کشتی‌گیران این دوره از بازی‌های المپیک که تنها امیدشان قرار گرفتن در گروه بازنده‌ها و سعی در کسب مدال برنز بود؛ به علت شکست حریفش به این دور راه نیافت و از المپیک کنار گذاشته شد.

شیروانی مرادف از روسیه در این وزن صاحب مدال طلا شد. و اما فردین معصومی در وزن ۱۲۰ کیلوگرم، در گروه بازنده‌ها هم در سه وقت کشتی مغلوب کشتی‌گیری از قزاقستان شد. آرتور تایمازوف، کشتی‌گیر ازبکستان مدال طلای این وزن را به گردن آویخت.

بدین ترتیب حضور هشت کشتی‌گیر آزاد و پنج فرنگی کار ایران تنها یک مدال برنز رنگ از سوی مراد محمدی برای ایران به ارمغان داشت.

علی کفاشیان، دبیر کل کمیته‌ی ملی المپیک ایران در حال حاضر در پکن حضور دارد و مسابقات را از نزدیک دنبال می‌کند.

از او سوال کردم که علت ناکامی ورزشکارانی که از آنان امید مدال می‌رفت در چه بود؟

Download it Here!

بچه‌های کشتی‌گیر ما امروز خیلی غیرمنتظره شکست خوردند. آقای معصومی یا آقای یزدانی واقعاً گیر افتادند و همان ابتدا ضربه شدند که خیلی غیرمنتظره بود. دلیل این موضوع را باید کارشناسان بررسی بکنند و ببینند علت چه بوده. واقعاً بچه‌ها توان‌مندی آوردن مدال را داشتند.

این بچه‌ها بارها و بارها با همین حریفان کشتی گرفته بودند و آنها را برده بودند. اینکه حالا چطور شد که باختند را باید بنشینیم بررسی کنیم و علت آن را پیدا کنیم.


رضا یزدانی، مقابل کشتی‌گیر لهستانی شکست خورد

این کشتی‌گیران در میادین ورزشی بین‌المللی تجربه هم داشتند. بعد از مسابقه با خودشان که صحبت می‌کردید، آنها دلیلش را در چه می‌دیدند؟

تاکنون با آنها صحبتی نکردم و امروز هنوز هیچ‌کدام از بچه‌ها را ندیدم. ولی ما کارشناسانی را برای مسابقات‌مان گذاشتیم که اینها همه‌ی موارد را می‌بینند و دقیقاً همه چیز را مورد بررسی قرار می‌دهند. ولی نکته اینجا است که بچه‌ها با همین افرادی که مسابقه دادند قبلاً چندین بار مسابقه داده بودند و آنها را برده بودند.

برای مثال همین کشتی‌گیر قزاقستانی را سه بار کشتی‌گیر ما برده بود و امروز با یک حالت بدی به او باخت. این است که باید حالا بررسی کنیم و علل را بیابیم.


علی کفاشیان، دبیرکل کمیته المپیک

به نظر شما فکر می‌کنید که در این دوره از المپیک سطح ورزش ایران پایین‌تر بوده و یا اینکه کشورهای دیگر بیش از پیش روی ورزش‌ خود کار کرده بودند و حرفه‌ای‌تر شده بودند؟

هر دومورد. هم بچه‌های ما که توان بین‌المللی داشتند با صد در صد آمادگی به المپیک نیامدند و کادر فنی ما نتوانسته بود اینها را کاملاً آماده کند برای این مسابقات وهم اینکه کشورهای دیگر دائماً دارند سرمایه‌گذاری می‌کنند.

شما به عنوان دبیرکل کمیته ملی المپیک تا اینجا که مسابقات را دیدید و از آنجا هم که کسب موفقیت چندانی هم نکردیم چه کمبودهایی را تا الان متوجه شدید که باید در دوره‌های بعد جبران بشود؟

قطعاً ما برای برنامه‌های تدارکاتی‌مان خوب عمل کردیم ولی بیشتر هم باید عمل بکنیم. ولی آن‌چه که مهم است کادر فنی و کسانی که بچه‌ها را آماده می‌کنند برای مسابقات؛ آن‌ها نقش بسیار مهمی دارند در این قضیه و در نهایت می‌توان گفت که مشکلات فنی ما زیاد بود. یعنی به نظر من باید با مربیان با دانش‌تری وارد کار بشویم.

چه درسی از این المپیک گرفتید که می‌تواند برای المپیک بعد مورد استفاده قرار گیرد؟

درس‌های زیادی گرفتیم از جمله اینکه کادر فنی ما باید از دو سال قبل برنامه‌های خود را ارائه بدهد و همه‌ی برنامه‌هایش را برمبنای المپیک آماده کند.


آرتور تایمازوف، برنده مدال طلای وزن ۱۲۰ کیلوگرم

الان پرتاب دیسک که آقای حدادی بود، دو ماه قبل تمام توان خودش را به کار گرفت و بسیار سنگین تمرین کرد و در این مسابقات آسیب دید. چرا؟ چون آن مسابقات برای او مهم بود. درواقع باید المپیک برای او مهم باشد و برای کادر فنی ما. ما از همین الان باید کار را شروع کنیم برای المپیک بعد.

آقای کفاشیان من حدود هفت ماه قبل که با شما صحبت کرده بودم مثل اینکه گفته بودید این آخرین المپیک شما است. همین‌طور است؟

مشخص نیست. ما دو ماه دیگر انتخاباتی داریم که ممکن است بنده کاندیدای المپیک نشوم. ولی به هرصورت هنوز مشخص نیست.


سجاد مرادی

▪ ▪ ▪

در خبرها گفته شده که تماشاچیان ایرانی در سالن کشتی که یک‌پارچه کشتی‌گیران ایرانی را برای کسب نتیجه تشویق می‌کردند؛ پس از ناکامی امروز این سه کشتی‌گیر؛ شعارهایی علیه مسئولان کشتی و ورزش ایران سر دادند. یادآور می‌شود نتایج کار ایران در المپیک آتن با ۳۷ ورزشکار؛ ۶ مدال بوده است.

ورزشکاران امروز در چهاردهمین روز بیست و نهمین دوره‌ی بازی‌های المپیک در دو ومیدانی هم شرکت داشتند. هادی سپهرزاد در ورزش‌های ده‌گانه که از امروز در چند مرحله انجام می‌شود آغاز به کار کرد.

سجاد مرادی، دونده‌ی ۸۰۰ متر هم که دیروز اولین دونده‌ی ایرانی بود که به نیمه نهایی مسابقات دوی المپیک رسید؛ امروز در گروه خود پنجم شد و چون تنها چهار نفر اول به فینال رفتند از دور مسابقات خارج شد.
اما مدال برنز برای گروه ورزشی ووشو قطعی شده است. زهرا کریمی، ووشو کار وزن ۶۰ کیلوگرم با غلبه بر حریف تونسی و راه‌یابی به دور نیمه نهایی کسب مدال برنزش حتمی است.

فرهاد عربی هم که در رشته‌ی تالو به مقام چهارم رسید و مجموع امتیازات او در فرم‌های نان‌چوآن که صبح فردا برگزار خواهد شد، کسب مدال او را قطعی خواهد کرد. اما صد افسوس برای کاروان ورزشی ایران که این مدال‌ها به حساب نمی‌آیند و تنها نمایشی است.


زهرا کریمی

هر دوره‌ی المپیک با انتخاب میزبان، ورزش‌هایی را که جزو ورزش‌های المپیکی نیستند به نمایش می‌گذارند و به برندگان آن هم مدال می‌دهند که تنها جنبه‌ی نمایشی دارد و در جدول مدال‌ها ثبت نمی‌شود. ووشو یک ورزش رزمی چینی است که در این دوره به نمایش گذاشته شد.

خبرسازترین وقایع امروز المپیک، پیروزی ورونیکا کمبل و یک موفقیت دیگر برای مسابقات دوی سرعت جاماییکا است که تضمین کرد سریع‌ترین مردان و زنان جهان جاماییکایی هستند. مدال طلای کمبل در دوی ۲۰۰ متر زنان که در مدت ۲۱ ثانیه و ۷۴ صدم ثانیه بدست آمد؛ جاماییکا را قهرمان هرچهار مسابقه‌ی دوی سرعت زنان و مردان این دوره از المپیک کرد. مدال نقره‌ی دوی سرعت زنان در این ماده به ورزشکاری از کشور آمریکا رسید.


لاشون مریت، دونده آمريکایی

چهاردهمین روز المپیک با باران شروع و پایان یافت. تیم والیبال ساحلی آمریکا با پیروزی بر چین به دومین طلای پی‌درپی در این رشته دست یافتند. این تیم آمریکایی که طلای آتن را هم در اختیار دارد؛ در راه رسیدن به طلا حتی یک ست را هم واگذار نکرد و هر دو بازیکن در حالی که خیس آب بودند مدال‌های خود را دریافت کردند.

در والیبال هم باز آمریکایی‌ها با پیروزی بر کوبا؛ قهرمان سه دوره‌ی المپیک؛ خود را آماده‌ی فینال روز شنبه برای کسب طلا می‌کنند.

در بسکتبال هم تیم آمریکا به راحتی حریف میزبان خود را کنار گذاشت. و حاصل امروز ورزشکاران بریتانیا هم یک طلای دیگر در قایق بادبانی بود.

با این مدال مجموع مدال‌هایی که بریتانیا در قایقرانی با بادبان کسب کرده به شش رسید که در میان کشورهای شرکت کننده در این رشته بالاترین است.


خبرهای جالب دیگر المپیک این است که امروز یک ورزشکار چینی که در بدمینتون انفرادی مدال طلا گرفت؛ از شدت خوشحالی کفش‌های خود را بسوی جمعیت پرتاب کرد که حالا یک لنگه از کفش خود را پیدا نمی‌کند و چند نفری که ادعا می‌کنند این یک لنگه را در اختیار دارند قصد فروش آن را به چندین هزار دلار اعلام کرده‌اند.

در حاشیه‌ی المپیک هم انتقاد رییس کمیته بین‌المللی المپیک از قهرمان دوی سرعت، اوسین بولت – صاحب مدال‌های طلا و رکوردهای جهانی صد و دویست متر – گفتنی است. رییس کمیته بین‌المللی المپیک اوسین بولت را به سبب بی‌اعتنایی به دیگر رقیبانش سرزنش کرده است و گفته که این نوع رفتار، درک ما از قهرمانی نیست.

وی گفت اوسین بولت بعد از پیروزی بجای نگاه کردن پیروزمندانه به دیگران که نشان از آن داشت که من را نگاه کنید که بهترین هستم؛ باید بسوی دیگر دونده‌ها می‌رفت، به آن‌ها دست می‌داد و یا دست دوستی بر شانه‌ی آن‌ها می‌گذاشت.

رییس کمیته بین‌المللی المپیک در همین زمینه گفت که من هیچ مشکلی با نشان دادن هیجان و شادی ورزشکاران ندارم اما نگاه اوسین بولت و حرکات او به دیگر دونده‌ها؛ نشان دهنده‌ی فروتنی او نبود.


یوسف عبدالسلاموف، کشتی گیر تاجيک در وزن ۸۴ کیلوگزم با پذیرش شکست در مقابل حریف گرجی‌اش به مدال نقره دست یافت

در پایان چهاردهمین روز از بیست و نهمین دوره‌ی بازی‌های المپیک؛ آمریکا با مجموع ۹۳ مدال در صدر است. در جدول مدال‌های طلا چین با ۴۶ مدال طلا در مقام اول، آمریکا با ۲۸ و بریتانیا با ۱۷ مدال طلا در جایگاه دوم و سوم ایستاده‌اند.
تاکنون ۷۹ کشور قادر به کسب مدال در این دوره از این بازی‌ها شده‌اند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)