تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارشی از نتایج دوازدهمین روز المپیک پکن

سارا خوش‌جمال فکری: آمده بودم که با مدال برگردم

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

Download it Here!

در دوازدهمین روز بازی‌های المپیک پکن، «یوسین بولت» دونده‌ی جاماییکایی، بار دیگر در المپیک معجزه کرد.

او که هفته‌ی گذشته با شکستن رکورد جهان، قهرمان دو ۱۰۰ متر و سریع‌ترین مرد جهان شده بود، امروز در دوی ۲۰۰ متر با زمان ۱۹.۳۰ ثانیه با شکستن رکورد جهان که متعلق به مایکل جانسون، دونده‌ی نام‌دار آمریکایی بود، مدال طلای دیگری به گردن آویخت.


یوسین بولت، قهرمان و رکورددار جاماییکایی دو ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر (عکس: رویترز)

جالب بودن موفقیت های بولت در این است که او با فاصله‌ی زیادی از رقیبانش به خط پایان می‌رسد و به نظر می‌آید که تنها دونده‌ی داخل میدان است.

از سال ۱۹۸۴ که کارل لوییس آمریکایی در ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر قهرمان شد، یوسین بولت اولین دونده‌ای است که در یک المپیک صاحب هر دو مدال طلا می‌شود.

امروز در رشته ۲۰۰ متر، مدال های نقره و برنز به ترتیب به چوراندی مارتینا از جزایر آنتیل هلند، و شون کرافورد قهرمان المپیک آتن از آمریکا رسید.

پس از قهرمانی بولت، به مناسبت هم‌زمانی این موفقیت با سالگرد تولد وی، تماشاچیان برایش آهنگ «تولدت مبارک» را خواندند.

در فینال فوتبال زنان، برزیل و ایالات متحده‌ی آمریکا مسابقه خواهند داد.


لیو ژیانگ بر اثر مصدومیت المپیک پکن را از دست داد

امروز برای چینی‌ها روز غم‌انگیزی بود. لی ژیانگ، قهرمان دو و میدانی چین در حالی که لنگان لنگان ورزشگاه لانه‌ی پرنده را ترک می‌کرد، با پوزش از هوادارانش به کار خود در المپیک پایان داد.

لی ژیانگ که از ناحیه‌ی عضله‌ی پا مصدوم شد، مجبور به کناره‌گیری از دو ۱۱۰ متر با مانع شد. لی ژیانگ ۲۵ ساله، تنها امید مدال طلا در مسابقات دو و میدانی برای چین، کشور میزبان بود.

خروج لی ژیانگ که به خاطر محبوبیت زیادش، «دیوید بکهام چین» نام گرفته، برای چینی ها هنوز قابل قبول نیست و آن ها را افسرده خاطر کرده است.

در عین حال، امروز یین جیان ۲۹ ساله، اولین طلای کشور میزبان را در قایقرانی به دست آورد.

ستارگان بسکتبال آمریکا هم با برتری بر استرالیا، در مرحله‌ی نیمه‌نهایی رقابت خواهند کرد.

در این میان، درخشش ورزشکاران بریتانایی در پکن، در صد سال گذشته، بی‌نظیر بوده است. آنان تا کنون ۱۶ مدال طلا و در مجموع ۳۷ مدال به دست آورده‌اند که پرافتخارترین المپیک برای بریتانیایی‌ها، از المپیک ۱۹۰۸ لندن تا کنون است.


سجاد مرادی، دو ۸۰۰ متر ایران (عکس: رویترز)

ستاره‌ی امروز کاروان ایران، سجاد مرادی بود که در مرحله‌ی مقدماتی دو ۸۰۰ متر مسابقه داد و به دور بعد صعود کرد. این اولین بار است که یک دونده‌ی ایرانی به مرحله‌ی نیمه‌نهایی راه پیدا می‌کند.

دیگر دونده‌ی ایران، احسان مهاجر شجاعی، از دور مسابقات حذف شد.

در نخستین روز رقابت های تکواندو هم رضا نادریان اولین نماینده‌ی شرکت‌کننده‌ی ایران در وزن 58 کیلوگرم، در برابر مارسیو فریرا، حریفش از برزیل با نتیجه‌ی دو بر یک شکست خورد.


روح‌الله نیکپا، نخستین مدال‌آور تاریخ المپیک برای افغانستان (عکس: رویترز)

در این وزن، روح‌الله نیکپا به مقام سوم رسید و با کسب مدال برنز، اولین مدال تاریخ افغانستان در بازی‌های المپیک را به دست آورد.

کاروان ورزشی افغانستان با یک گروه چهار نفره در پکن حضور دارد.

در همین وزن، گیلرمو پرز اولین مدال طلای المپیک این دوره را برای مکزیک به دست آورد.

در قسمت زنان، سارا خوش‌جمال فکری، تکواندوکار بانوان ایران، که برای اولین بار در این رشته کسب سهمیه‌ی المپیک کرد، در مسابقه‌ی اول خود، حریف مراکشی‌اش را به راحتی کنار گذاشت. در مسابقه‌ی دوم در برابر حریفی از چین تایپه، در راند طلایی، مسابقه به سود شو چون یانگ، قهرمان آسیا تمام شد.

با شکست شو چون یانگ در دور بعد، سارا خوش‌جمال از شرکت در گروه بازنده‌ها باز ماند و از دور مسابقات حذف شد.

پس از پایان مسابقه، با سارا که حضور پرتلاشی را در این دور از مسابقات داشت، گفت و گویی انجام دادم، که می‌خوانید:


سارا خوش‌جمال فکری، تکواندوکار زن ایرانی (عکس: رویترز)

بازی خوبی بود. من سعی خودم را کردم. اما بایستی بیشتر کار کنم و تلاشم را بیشتر کنم. کسانی هم که به این‌جا آمده‌اند، قهرمانان بزرگی هستند و در هر کاروانی بالاخره یک قهرمان آسیایی و جهانی هست.

شما تنها بانوی تکواندوکاری بودید که در تیم ملی تکواندو در این‌جا حضور داشتید و اولین زنی هستید که سهمیه‌ی ورود به المپیک را هم گرفتید. آیا این شما را تحت فشار قرار داد؟ روی کار شما تأثیری گذاشت؟

نه. اصلاً. آمده بودم که کار کنم و کار خودم را هم کردم. هر بازی هم برد و باخت دارد، من هم متأسفانه باختم.

شما از چند سالگی تکواندو کار می‌کنید و چه طور شد که به این ورزش علاقه‌مند شدید؟

من از ۱۱ سالگی تکواندو کار می‌کنم. ورزش‌های رزمی را دوست داشتم و به همین دلیل وارد این رشته شدم.

امروز یک مقدار شانس هم با شما همراه نبود. چون اگر حریف تایوانی شما برنده می‌شد، شاید شما برای برنز شانسی داشتید. این طور است؟

بله. من امیدم به این بود که یانگ برنده شود و من هم بتوانم بالا بیایم؛ ولی متأسفانه او هم باخت.

صدایت خیلی ناامید است. مثل این که خیلی ناراحت شدی.

امید داشتم و آمده بودم که با مدال برگردم. هم خودم و هم خانم آذرمهر (مربی‌ام) هر دو خیلی زحمت کشیده بودیم و آمده بودیم که دست پر برگردیم. نشد دیگر.

کلاً در مورد المپیک چه فکر می‌کنی؟ چون این اولین تجربه‌ی شما در المپیک است.

المپیک واقعاً بازی بزرگی است و تمام قهرمانان بزرگ به این بازی‌ها می‌آیند و مدالش خیلی قشنگ است. آرزویم این بود که بتوانم مدال المپیک را بگیریم. حال تلاشم را برای المپیک چهار سال بعد خواهم کرد.


مهدی تقوی کشتی‌گیر وزن ۶۶ کیلوگرم کشتی آزاد ایران (عکس: رویترز)

پس از دستیابی به اولین مدال برنز ایران در کشتی، در روز گذشته، در دومین روز مسابقات کشتی آزاد، مهدی تقوی در وزن ۶۶ کیلوگرم، با یک پیروزی و یک باخت برای کسب برنز در مقابل گیندری گارزون از کوبا باخت و قهرمان دو دوره‌ی مسابقات جهانی جوانان، از دور بازی‌ها حذف شد. مدال طلای این وزن به رمضان شاهین از ترکیه رسید.

در وزن ۷۴ کیلوگرم هم میثم مصطفی جوکار به راحتی در برابر کرل پرزیوس، از بلغارستان شکست خورد و از دور این بازی‌ها کنار رفت.

یووایسیا سایتی‌اف روسی، قهرمان جهان و المپیک، با کنار گذاشتن حریفان خود به فینال رسید و با شکست دادن سوسلان تیگیف از ازبکستان، برای سومین بار مدال طلای المپیک را در این وزن به گردن آویخت.


ماتیاس اشتاینر، وزنه‌بردار آلمانی با عکس همسر درگذشته‌اش (عکس: رویترز)

دیروز در میان وزنه‌برداران المپیک، جای حسین رضازاده بسیار خالی بود و پیکارهای فوق سنگین وزنه‌برداری، روز گذشته بدون رضازاده، قوی‌ترین مرد جهان آغاز شد.

اما المپیک این دوره ستاره جدیدی آفرید. ماتیاس اشتاینر از آلمان، مدال طلای این دسته را با مجموع ۴۶۱ کیلوگرم از آن خود کرد وعنوان قوی‌ترین مرد جهان را به خود اختصاص داد.

ماتیاس اشتاینر، جوان ۲۵ ساله‌ی آلمانی، در واقع اتریشی الاصل است و در بازی های المپیک ۲۰۰۴ به همراه تیم ملی اتریش شرکت داشت. پس از اختلاف با فدراسیون وزنه‌برداری اتریش، اشتاینر اتریش را به قصد آلمان ترک کرد و پس از ازدواج با یک دختر جوان آلمانی به نام سوزان، شهروند آلمان شد.

اما همسر اشتاینر سال گذشته در یک حادثه‌ی اتومبیل کشته شد.

دیروز، زمانی که اشتاینر فریادزنان از شادی، به بالای سکوی مدال ها رفت، عکس همسرش را هم به بالای سکو برد؛ آن را بوسید و به هوا پرتاب کرد.


خبرهای دیگر حاکی است که چهار روز مانده به پایان المپیک، حملات و انگشتان انتقاد به سوی مسئولان مختلف به سبب حضور ضعیف کاروان المپیک ایران، آغاز شده و صحبت از برکناری محمد علی‌آبادی، رییس سازمان تربیت بدنی ایران، هم به میان آمده است؛ که آقای علی‌آبادی در یک کنفرانس مطبوعاتی آن را شابعه‌ای بیش نخواند.

محمد علی‌آبادی ضمن این که نتایج کار کاروان ایران به المپیک را ناکام ندانست، هزینه‌ی آماده‌سازی و اعزام ۵۵ ورزشکار به المپیک را بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد.


عکس‌العمل دونده آمریکایی پس از هفتمی در فینال دو 100 متر زنان (عکس: رویترز)

در جدول رده‌بندی مدال‌ها در پایان روز دوازدهم بیست و نهمین دوره از بازی‌های المپیک، آمریکا هم‌چنان با کسب ۸۱ مدال در صدر است. اما بر اساس مدال های طلا، چین با ۴۵، آمریکا با ۲۶ و بریتانیا با ۱۶ مدال طلا، سه کشور اول هستند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)