تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارش روز نهم المپیک

«باید درباره نتایج تیم دو و میدانی آسیب‌شناسی کلی شود»

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

Download it Here!

مایکل فلپس به قول خود وفا کرد و در نهمین روز از بیست و نهمین روز از بازی‌های المپیک در پکن با کسب هفتمین مدال طلای خود در یک دوره از بازی‌ها رکورد خود را با مارک اسپیرز، شناگر هموطن خود یکسان کرد.

مایکل فلپس امروز در شنای ۱۰۰ متر پروانه شرکت داشت و در حالی که تنها با فاصله‌ی یک صدم ثانیه به این مدال دست یافت گفت که کار او به پایان نرسیده و به دنبال طلای هشتم است. با این پیروزی فلپس میلورا کاویچ، شناگر صربستانی از دست‌یابی به طلا باز ماند.

در همین حال ربکا ادلینگتون، شناگر ۱۹ ساله‌ی بریتانیایی در شنای ۸۰۰ متر آزاد نه تنها دومین طلا را به گردن آویخت بلکه رکورد جهانی را هم با دو ثانیه و دوازده صدم ثانیه شکست. ژان ایوانس آمریکایی ۱۹ سال رکورددار قبلی در این ماده بود. ربکا ادلینگتون قبلاً هم قهرمان شنای ۴۰۰ متر آزاد زنان شده بود. با این حساب ورزشکاران بریتانیا امروز ۵ مدال طلای دیگر به ۲ طلای کسب شده افزودند.

امروز همچنین یوسین بولت دونده‌ی ۲۱ ساله‌ی جاماییکایی با شکستن رکورد جهانی در دوی ۱۰۰ متر مدال طلا گرفت و عنوان سریع‌ترین مرد جهان را به خود اختصاص داد. قبلاً در نیمه نهایی این ماده تایسون گی، قهرمان آمریکایی جهان به علت کشیدگی عضلات از دور مسابقات حذف شده بود.

در میان ورزشکاران ایرانی احسان حدادی و عباس صمیمی در پرتاب دیسک حذف شدند و به هم تیمی خود، امیر نیکفر پیوستند که دیروز به کار خود در المپیک پایان داد. حدادی که یکی از امیدهای کاروان ایران به شمار می‌رفت با کسب رکوردهای کمتر از رکوردهای قبلی خود در ردیف هفدهم ایستاد. عباس صمیمی ، قهرمان سابق ایران هم پس از کسب مقام بیست و ششم و حذف از المپیک با دو ومیدانی قهرمانی خداحافظی کرد.


عباس صمیمی در دور مقدماتی حذف شد

ایدی علیجانی، نایب رییس فدراسیون دو و میدانی ایران و کنفدراسیون آسیا که در عین حال عضویت کمیته آموزشی کنفدراسیون جهانی دو و میدانی را هم دارد پیکارهای امروز این دو ورزشکار را این‌گونه جمع‌بندی می‌کند:

در مسابقات ۳۷ نفر شرکت کرده بودند و در دو گروه بودند از این ۳۷ نفر ۳۵ نفر بالای ۶۰ متر انداختند. آقای حدادی یک آسیب دیدگی قبلی داشت که از این آسیب دیدگی حدود 85 درصد بهتر شده بود ولی متاسفانه امروز زمانی که شروع کرد و گرم کرد درواقع اعلام کرد که من درد شدید دارم. به هرحال به او گفتیم که برود در مسابقه و آمد در مسابقه هم با ۶۱ و ۳۴ انداخت که متاسفانه ۶۲ و ۴۰ رفت بالا و ایشان از گروه ب نیامد بالا.

از گروه آ، آقای صمیمی هم با ۵۹ و ۹ اختلاف نیامد بالا. آقای حدادی با توجه به این آسیب دیدگی که دیده بود ما خیلی انتظار از او نداشتیم. هرچند که درواقع ادبیات رسانه‌ها و بعضی از مسئولین فکر می‌کردند که ایشان حتماً باید مدال بگیرد. مسابقات المپیک است و تمام این ۳۷ نفری که آمده بودند اینجا، غیر از آن دو نفری که رکوردشان آمده بود پایین آمده بودند که ببرند، و متاسفانه نتیجه‌ای که ما می‌خواستیم اینها نگرفتند.

بنابراین در مجموع ما راضی از نتایج اینها نیستیم. باید یک آسیب شناسی کلی بشود. مخصوصاً آقای صمیمی که از سلامت کامل برخوردار بود و می‌توانست ۶۲ و۴۰‌ بیندازد بیاد بالا، دلیل آن را باید بفهمیم که چه فشاری روی او آمده. ولی در مورد حدادی بیشتر به خاطر آسیب دیدگی او بود.

مصدومیت آقای حدادی چه بود؟

آقای حدادی حدود یک ماه پیش درواقع در حین تمرینی که داشت می‌کرد این عضله‌ی سینه‌ی بزرگش پارگی درجه دو پیدا کرد و همان باعث شده بود که ما حدود تقریباً سه هفته کامل با تیم پزشکی و فیزیوتراپی او را مداوا کردیم و فیزیوتراپی کردیم و درواقع او را یک مقدار درمان کردیم که برگردد ولی صد در صد برنگشت.

آقای علیجانی در مورد سری بعد ورزشکاران دو و میدانی چه پیش‌بینی می‌کنید؟

ما سه نفر الان باقی‌مانده داریم. آقای سجاد مرادی و آقای مهاجر شجاعی که الان با آنها در زمین تمرین آمدیم. این دو نفر ۸۰۰ می‌دوند که از روز چهارشنبه شروع می‌شود. از اینها انتظار چندانی نیست که واقعاً مدال بگیرند ولی همینکه بتوانند نتایج خودشان را تکرار بکنند و یک مرحله بروند بالا راضی هستیم.

آقای سپهرزاد هست که جمعه و شنبه مسابقه دارد و هدف ایشان هم این است که بتواند رکورد ایران را ترقی بدهد. چون ورودی ب گرفته ایشان. به هرحال رکورد ایشان در آن حدی نیست که بتواند با بچه‌هایی که رکورد هشت هزار امتیاز دارند بجنگد.


احسان حدادی، به‌ عنوانی برتر از هفدهم دست نیافت

مثل اینکه روحیه آقای حدادی هم خیلی خراب است. چون ایشان واقعاً انتظار مدال داشت..

به هرحال ببینید از ایشان انتظار خیلی زیادی داشتند، از اینکه علیرغم آسیب دیده بودن فکر می‌کرد که باید یک کاری بکند که نشد. و چون بار روانی زیادی را مطبوعات و شاید خیلی از رسانه‌ها روی ایشان گذاشته بودند که ایشان باید مدال بگیرد، ایشان در جهانی هم هفتم شده بود شاید انتظار خیلی چیزی از وی نبود ولی چون که ورزشکاران دیگر که آمده بودند اینجا؛ همه برای مدال آمده بودند، قهرمان اسپانیایی، قهرمان آمریکایی و لهستانی همه نزدیک به ۷۰ متر دیسک پرتاب کردند در این فصل. بنابراین اینها هم نیامده بودند که راحت ببازند.

▪ ▪ ▪

محمد رضا رودکی، جودوکار به اضافه‌ی ۱۰۰ کیلوگرم دیروز با پیروزی بر حریفانی از بلاروس، ایسلند، امریکا و قهرمان روس در یک قدمی برنز شکست را در برابر حریف کوبایی پذیرا شد و دستش از مدال باز ماند.

با او گفت و گویی داشتم. ابتدا محمد رضا رودکی از تجربه‌ی این المپیک‌اش می‌گوید:


محمدرضا رودکی، در جودو به اضافه‌ی ۱۰۰ کیلوگرم پنجم شد

تجربه‌ی خوبی بود ولی متاسفانه در قدم آخر نتوانستم خوب کار بکنم و نتیجه‌ی خوبی بدست بیاورم به خاطر این آسیب دیدگی که دیده بودم و در این مسابقات هم بیشتر تشدید شد و دستم از مدال کوتاه ماند و امیدوارم که در مسابقات بعدی با سلامتی کامل شرکت کنم.

فشار مطبوعات و یا انتظاری که برای کسب مدال از ورزشکاران ایران می‌رود در عملکرد ورزشکاران تاثیری دارد قبل از مسابقه‌ی آنها؟

قطعاً تاثیر دارد چون وقتی که کاروان مسئولین انتظار مدال را از یک تعداد به خصوصی از بچه‌ها و بویژه آقای حدادی را دارند، اگر بیایند و مستقیم در کار اینها باشند و نگاه بکنند که چه مشکلاتی دارند و چگونه می‌توانند به آنها کمک بکنند، هم از استرس بچه‌ها کاسته می‌شود و هم نتیجه‌ی بهتری بدست می‌آورند. ولی خب کسی نیامده ببیند که آقای احسان حدادی که عضله‌ی کتفش پاره بود وهمه گفتند که احسان حدادی چرا مدال نگرفت. خیلی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

به نظر شما غیر از مصدومیتی که داشتند چرا مدال نگرفتند؟‌ چه عوامل دیگری تاثیرگذار بود که مدال نگیرند؟

وقتی آقای احسان حدادی می‌آید در مسابقات قبلی نزدیک ۶۹ متر ۷۰ می‌اندازند، خب این نشان می‌دهد که ایشان کم‌کاری از خودشان نشان ندادند. وقتی که ایشان می‌آیند با این آسیب دیدگی و با وجودی که آسیب شدیدی دیده بودند و تقریباً همه هم می‌دانستند ویا حداقل ما همه ورزشکاران می‌دانستیم بالاخره بخاطر غیرت و تعصب ایرانی بودنش می‌آید این کار را می‌کند، حتی به قیمت اینکه الان هم دوباره دستش پاره شده، خب ۶۲ متری را که انداخته بود باز هم بد نینداخته بود. برای اینکه پرتابی که ایشان انجام داد پرتاب بدی نبود ولی آسیب دیدگی او آسیب دیدگی شدیدی بود و نمی‌توانستند که دیگر بیشتر از این پرت کنند.

کاری به ان صورت نمی‌شد انجام بدهی. ولی حداقل می‌شد یک مقداری از این فشار و این استرسی که همه روی احسان حدادی داشتند، که احسان حدادی باید مدال بگیرد - آن هم فقط طلا - کم می‌کردند، که بتواند خیلی راحت‌تر با آن آسیب دیدگی مسابقه بدهد.

هر ورزشکار حرفه‌ای که می‌آید المپیک، ورزشکاری مثل احسان حدادی، فقط برای مدال می‌آیند المپیک، و آن هم که نشان داد که قبلاً هم گرفته، و فکر می‌کنم این دوره از المپیک هم تا همان رکورد احسان مدال دادند حتی طلایش را. ولی خب وقتی که همه می‌گویند احسان حدادی باید طلا بگیرد و همه‌ی مسئولین هم انتظار دارند که احسان حدادی طلا بگیرد، بالاخره آن فشار و استرسی که روی احسان می‌آید با این آسیب دیدگی که دارد فکر نمی‌کنم مناسب باشد.

آقای رودکی از خودتان بگویید، شما هم انتظاری که از خودتان را داشتید را برآورده کردید نسبت به قابلیت‌هایتان؟

خب من در این مسابقات چندین قهرمان بزرگ المپیک و جهان را شکست دادم. حریف روسی را که من ضربه فنی کردم، ایشان دو مدال المپیک داشتند و چندین مدال جهانی دارند. فکر نکنم عملکرد من بد بوده ولی متاسفانه آسیب‌هایی که دیده بودم آسیب‌های بسیار جدی بود و نمی‌توانستم، برای مسابقات برنز واقعاً خیلی اذیت می‌شدم، هم از ناحیه‌ی آرنج دستم،‌ هم زانو و عضله‌ام که پاره شده بود خیلی تاثیرگذار بود. بالاخره این پای ستونم بود و تمام مانوری که که تو جودو انجام میدادم روی همین پا بود. خدا را شکر کم کاری نکردم، فقط از این بابت خوشحالم که با تمام وجودم جنگیدم، حتی با وجود آسیب دیدگی و خوب بود. به نظر خودم بد نبود. دیگر بیشتر ازنمی‌شد. واقعا در توانم نبود.

از دیروز که مسابقاتتان تمام شده است، امشب هم که دارید برمی‌گردید. فرصت تفریح داشته‌اید که جاهای دیدنی پکن را ببینید.

خیر. به هیچ وجه. من از دیشب مرتب در درمانگاه و پلی کلینیک بوده ام که به آسیب‌هایم رسیدگی شود. آسیب‌هایم هم متاسفانه جدی هستند و فکر نمی‌کردم به این صورت باشه. انشاالله باید سریع‌تر به ایران بر گردم که تا بتوانم عمل جراحی کنم.

در قسمت...؟

زانوی راستم و عضله‌ی پایم.

▪ ▪ ▪

بسکتبال از دیگر رشته‌هایی بود که تیم ملی ایران در آن شرکت داشت که با وجود تلاش بسیار، در برابر تیم آرژانتین با نتیجه ی ۹۷ بر ۸۲، بازی را به مدافع عنوان قهرمانی واگذار کردند.


تیم ملی بسکتبال ایران، برابر آرژانتین با نتیجه ۹۷ بر ۸۲ شکست خورد

مسابقه‌ی بعدی تیم بسکتبال ایران در برابر کورواسی خواهد بود که روز دوشنبه برگزار می‌شود.

همچنین هیات اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد که طبق تصمیم کمیته‌ی انضباطی المپیک، آرا ابراهامیان، فرنگی‌کار سوئدی در وزن ۸۴ کیلوگرم که در مراسم اهدای مدال‌ها ـ به عنوان اعتراض به داوری ـ سکوی مدال‌ها را ترک و مدال خود را بر زمین پرتاب کرد، از مقام سوم خود در این وزن خلع شد و کارت ورودی او به المپیک از او پس گرفته شده است.

به این ترتیب او اجازه‌ی حضور درادامه‌ی بازی‌های المپیاد ۲۰۰۸ پکن را نخواهد داشت.

در جدول مدال‌ها؛ چین با کسب ۲۷ مدال طلا همچنان صدرنشین است. به دنبال چین، امریکا با ۱۶ طلا و آلمان با ۸ طلا به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

تا کنون نام ۵۹ کشور در جدول مدال ها دیده می شود. اما هنوز نشانی از نام ایران در این جدول نیست.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
Interview, Eydi Aligani
Mohammad Reza Roodaki
Beijing

نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

درود
میگویند در یک سری مسابقات که تیم های ورزشی هندبال و فوتبال بهبهان در سالهای خیلی دور به آبادان رفته بود وقتی ازیکی از اعضا تیم در بازگشت پرسیدند : نتیجه چی شد؟در جواب گفت : ((هندبال رو اونا بردند فوتبال رو ما باختیم ))
ادامه را در پست المپیک در وبلاگم بخوانید
بدرود
www.payambehbahan.blogfa.com

-- پیام بهبهان ، Aug 17, 2008

دوست گرامی, اطلاعات شما از جدول مدالها کمی بیات شده. بریتانیا با کسب 12 مدال طلا در جایگاه سوم است و آلمان در مقام پنجم. در ضمن تعداد مدال های طلای چین و آمریکا تا امروز بترتیب 39 و 22 مدال بوده است.
با درود
نرگس- لندن
. . . . . . . .
فرنگیس محبی ـ زمانه- دوست گرامی خانم نرگس
در زمان پخش گزارش بالا که روز شنبه و نهمین روز المپیک بود، جدول مدالها به همان ترتیبی بود که بالا ذکر شده که همان شب هم این گزارش به چاپ رسید. توجه کنید به بالای گزارش نوشته شده نهمین روز المپیک. با تشکر از شما.
. . .

-- نرگس ، Aug 18, 2008

واقعا که زحمت زیادی برای این گزارشها می کشید بخصوص مصاحبه هائی که با ورزشکاران و سایرین در پکن میکنید. بیشترش کنید.

-- قاسم ، Aug 18, 2008


شکستی که تیم ایران در این المپیک خورده را باید از یک نظر خیلی جدی گرفت. این زخم خوردگی، حکومت را متوجه ی اشکالاتش نمیکند. ولی بر خشم لگام گسیخته اش میافزاید و بعید نیست به سرکوب داخلی بخصوص سرکوفت مخرب ترِ ورزشکاران بیافزاید و در خارج هم انتقام خشنی را برنامه ریزی کند.
یک خواننده

-- بدون نام ، Aug 18, 2008

این گزارشها خیلی بهتر میشد اگر همراه با خبر پیروزی ورزشکاران ایرانی در المپیک بود. اما متاسفانه هر روز که میگذرد از روز قبل برای ایرانیها بدتر است. حتی به نوشته خانم نرگس انگلیسیهای تنبل 12 مدال طلا گرفته اند اما اسم ایران بیچاره هنوز در جدول مدالها نیست. جای بسی تاسف است.

-- شادمهر طهماسبی ، Aug 18, 2008

چرا همه انتظار دارند ورزشکاران ایرانی در المپیک گل بکارند. مگر برای ورزش در ایران چه میکنند که انتظار معجزه دارند. از آن گذشته ایران امروز در چه زمینه ای در جهان افتخار آفریده که در ورزش بیافریند؟ کمی انصاف داشته باشید.

-- فرزند ایران ، Aug 18, 2008

در کشور ما به رشته دوومیدانی هیچ اهمیتی نمی دهند و مظلوم واقع مانده وبا این همه استعدادی که در شهرستانها است و با شوق وعلاقه تمرین می کنند اهمیتی به ان صورت به انها نمیشود

-- حمید عربزاده قهرمان دوومیدانی ، Jan 15, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)